Klapband bleek afgescheurd ventiel.

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.473
11.092
Op reis
Facebook
IMG_20230907_150510.jpg

IMG_20230907_150521.jpg


Na een paar angstaanjagende swiepers van het achterwiel, gelukkig bij lage snelheid, bleek dit de oorzaak te zijn.
Extra stupide dat ik het velglint er niet terug in had gedaan, maar dat lijkt me niet de oorzaak.
De binnenband is er nieuw ingegaan en heb er zo ongeveer 200 km op gereden. Het plots leeglopen gebeurde 1 a 1,5 km van huis, na 2 weken stilstand en ik dacht al dat ik iets voelde. Dus kans dat de bandenspanning veel te laag was.
De beide ventiel moeren zaten aan de buitenkant van het wiel, handvast. Soms zie ik dat men 1 moer binnenin heeft gemonteerd maar gezien de aanwezigheid van een gebogen metalen ring, leek mij dit niet noodzakelijk of wenselijk.
Is dit gewoon een geval van dikke pech of is er vanaf deze foto's iets te zeggen over de oorzaak?
 
Misschien zat de binnenband bij het ventiel onder spanning gedraaid bij het oppompen.
En dat kan 3 km goed gaan maar ook 30 of 300 .. zou best kunnen inderdaad.
Of het nu een montage fout of een fout in de nieuwe band is geweest, voornaamste is dat ik herhaling wil voorkomen, ding ging met 30 of 40 km echt alle kanten op , alsof de achterbrug was afgebroken ofzo.
 
De band zal wel gedraaid zijn door remmen of gasgeven. Kan zijn door lage spanning en geen bandklem, kan ook zijn door het gebruik van afwasmiddel in plaats van bandenzeep.
Wel bandenzeep gebruikt.
Lage bandenspanning lijkt steeds logischer omdat ik wel iets voelde in dat korte stukje. Dat afscheuren is natuurlijk opeens gebeurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
mijn pa leerde me ooit bij de trapfiets nieuwe binnenband plaatsen, dan eerst half oppompen en dan rondom knijpen in de buitenband, en bewegen zodat de binnenband 'goed' gaat zitten en dan pas hard oppompen. Nou is dat geen doen bij een motorband, ik laat dat ook atijd doen bij een motorzaakje, dus geen idee wat het alternatief is bij een motor :+
 
mijn pa leerde me ooit bij de trapfiets nieuwe binnenband plaatsen, dan eerst half oppompen en dan rondom knijpen in de buitenband, en bewegen zodat de binnenband 'goed' gaat zitten en dan pas hard oppompen. Nou is dat geen doen bij een motorband, ik laat dat ook atijd doen bij een motorzaakje, dus geen idee wat het alternatief is bij een motor :+
Ik pomp hem ook altijd een stukje op zodat de band zich zet.
Zolang beiden wangen nog niet gezet zijn op de randen kan je de band wel heen en weer bewegen, denk niet dat dat veel doet.
Met het oppompen vd binnenband gaat de buitenband zich zetten op de velgrand, bij tubeless plopt die er op met een plop voor beiden kanten, doorgaans.
Als de ' oude ' binnenband nou terug geplaatst was had het bijvoorbeeld aan leeftijd of slijtage kunnen liggen.
 
Klopte de bandenmaat van de binnenband wel. Binnen diameter van de biba te groot en dan moet het ventiel IN ventielgat trekken. Maar er blijft spanning op de ventiel aanhechting staan en kan het dus afscheuren.
 
Met de Monkey ook gehad, voelde onderweg wel wat, top snelheid lager
Stom, had gewoon ff bandenspanning moeten checken, maar nee, wat doet deze eikel,......
Gewoon door rijden, en idd, poef, band leeg, ventiel afgescheurd
Denk idd dat dat je oorzaak is
 
Ik kan mijn lompigheid deels afschuiven op een schokdemper die al inveert bij het van de zijstandaard afhalen. Dan valt een zachte band ook niet meer op.
Geen bemoedigd feit om tzt bij offroaden de druk te laten zakken, maar heb toen in 7 maanden tijd misschien 4 keer de bandendruk vd ( andere) motor gecontroleerd. Of ben vergeten hoe vaak 😉
 
Binnenband afmetingen komt helemaal niet zo heel krap. Hele trips afgereden met veel te kleine binnenbanden, 18' op 17' buitenband enz enz. Zelfs getest met een 27,5 MTB band in een 90-90-21 als klein pakformaat thuiskomer. Veel off-road/TET achtig.

Dit is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te lage spanning icm een keer flink remmen of gas gebeurt. Zie je op de cross/enduro veel wanneer er geen rimlock wordt gebruikt.
Die lage spanning zou idd een klein lekje elders kunnen zijn.
 
Hoe zou ik dat moeten zien of controleren?
Beetje lucht erin zodat de biba zijn eigenlijke vorm heeft, zonder dat het opblaast als een ballon. Leg het in de band en je ziet of fatsoenlijk gaat aansluiten. Als het echt zeer ruim in de band los ligt is het te klein. Als het ventiel bij binnen in de band valt moet dus het ventiel IN ventiel gat trekken. Ja Als je band maar voldoende opblaast dat gaat het passen, de wanddikte van biba neemt dus af. Maar als de bandenspanning afneemt krimpt de biba en gaat het werken/bewegen/schuren in de buba en gaat het ook trekken aan het ventiel. En als je lang genoeg doorgaat kan de buba(+biba) verdraaien tov velg en dan wil het ventiel ook nog eens schuin in het ventielgat staan(het moertje voorkomt dit wel maar de trekontlasting op het rubber neemt wel toe.

Nb als het allemaal geen probleem zou zijn geweest, dan zou ik ook een fietsbinnenband in een motorbanden kunnen proppen.
 
Beetje lucht erin zodat de biba zijn eigenlijke vorm heeft, zonder dat het opblaast als een ballon. Leg het in de band en je ziet of fatsoenlijk gaat aansluiten. Als het echt zeer ruim in de band los ligt is het te klein. Als het ventiel bij binnen in de band valt moet dus het ventiel IN ventiel gat trekken. Ja Als je band maar voldoende opblaast dat gaat het passen, de wanddikte van biba neemt dus af. Maar als de bandenspanning afneemt krimpt de biba en gaat het werken/bewegen/schuren in de buba en gaat het ook trekken aan het ventiel. En als je lang genoeg doorgaat kan de buba(+biba) verdraaien tov velg en dan wil het ventiel ook nog eens schuin in het ventielgat staan(het moertje voorkomt dit wel maar de trekontlasting op het rubber neemt wel toe.

Nb als het allemaal geen probleem zou zijn geweest, dan zou ik ook een fietsbinnenband in een motorbanden kunnen proppen.

Fiets binnenband doet de truuc ook tijdelijk hoor. Is geprobeerd en werkt.

Mooiste is mooi pas, krijg je geen knikken of rare wrijving van, maar iets groter of kleiner kun je gewoon heel lang mee rijden hoor.
 
Binnenband afmetingen komt helemaal niet zo heel krap. Hele trips afgereden met veel te kleine binnenbanden, 18' op 17' buitenband enz enz. Zelfs getest met een 27,5 MTB band in een 90-90-21 als klein pakformaat thuiskomer. Veel off-road/TET achtig.

Dit is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te lage spanning icm een keer flink remmen of gas gebeurt. Zie je op de cross/enduro veel wanneer er geen rimlock wordt gebruikt.
Die lage spanning zou idd een klein lekje elders kunnen zijn.
Flink gas geven lukt niet echt met 23 pk🤪
 
Er hoort niet voor niks een velglint onder.

Daarnaast zal je het ventiel wel niet helemaal in het midden gemonteerd hebben
Dr zit een gat in een velglint dus bij loskomen of afscheuren van het ventiel niet van toepassing. Het ventiel zat kaarsrecht en heb voorheen, duizenden km's gereden met net niet rechte ventielen dus is niet per definitie slecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan