scheurtjes rondom ventiel

corleone4222

MF'er
11 nov 2015
114
15
arnhem
hallo,
ik heb 3 jaar geleden nw banden laten plaatsen, rij ca 3000 km jaar

Er zijn toen ook nw ventielen ingezet, wat me opvalt als ik de banden op pompt, en dan het ventiel een beetje opzij moet halen er scheurtjes zitten in het rubber rond het ventiel, komt dit vaker voor? wellicht wat uitgedroogd.

grt
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
20.036
5.938
Den Haag
hallo,
ik heb 3 jaar geleden nw banden laten plaatsen, rij ca 3000 km jaar

Er zijn toen ook nw ventielen ingezet, wat me opvalt als ik de banden op pompt, en dan het ventiel een beetje opzij moet halen er scheurtjes zitten in het rubber rond het ventiel, komt dit vaker voor? wellicht wat uitgedroogd.

grt
Zo'n rubber ventiel moet af en toe gewisseld worden. Ik heb de mijne er bij de eerste bandenwissel af laten halen. Er zitten nu aluminium haakse ventielen op. Veel gemakkelijker oppompen en een lange levensduur.
 

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
73.112
15.203
Doetinchem (om en nabij)
hallo,
ik heb 3 jaar geleden nw banden laten plaatsen, rij ca 3000 km jaar

Er zijn toen ook nw ventielen ingezet, wat me opvalt als ik de banden op pompt, en dan het ventiel een beetje opzij moet halen er scheurtjes zitten in het rubber rond het ventiel, komt dit vaker voor? wellicht wat uitgedroogd.

grt

Als ze toen het ventiel ook meegepakt hebben is het snel. Zo niet, haakse ventielen zijn makkelijker en anders rubberen met elke bandenwissel pakken.
 

corleone4222

MF'er
11 nov 2015
114
15
arnhem
ja zou kunnen, alleen even de vraag, kunnen ze ineens gaan scheuren of openbarsten, vooral lullig als je rijdt.

kan natuurlijk altijd, maar ik neem aan dat er een metalen pijpje tot binnen loopt?
 

tdm1996

Die hard MF'er
22 aug 2006
280
24
Perth Australia
Heb je nou "bandenspanning dopjes"?
Dan heb je daar je reden van de scheurtjes; het gewicht daarvan doet het ventiel "flexen" tijdens rijden.
Zwaardere belasting, dus scheurtjes.
En nee, jou ventiel is niet door en door metaal, alleen het schroefdraad voor het doppie.
Als ze nu scheurtjes vertonen zijn ze niet meer betrouwbaar, ik zou ze ook vervangen door de genoemde haakse ventielen.
 

corleone4222

MF'er
11 nov 2015
114
15
arnhem
yepp zijn bandenspannings dopjes

maar dit is wel fijn, hoef je niet elke keer bandendruk te meten, maar ik ga voor haaks metalen, die dus niet kunnen flexen en dan de bandenspanningsdopjes er weer op, ga ook gelijk voor nw banden, het werk heb je toch al.
dank voor jullie input
 

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
73.112
15.203
Doetinchem (om en nabij)
yepp zijn bandenspannings dopjes

maar dit is wel fijn, hoef je niet elke keer bandendruk te meten, maar ik ga voor haaks metalen, die dus niet kunnen flexen en dan de bandenspanningsdopjes er weer op, ga ook gelijk voor nw banden, het werk heb je toch al.
dank voor jullie input

Niet doen. Sowieso niet, maar op een haaks ventiel ga je nog eens een hefboom maken en die dingen zelf zijn niet bedoelt om zijwaarts te monteren.

Wegpleuren en gewoon eens per maand ff meten.
 

Super Blackbird

Idealistisch Praktisch Filosoof
21 jun 2004
21.055
4.992
Purmerend
Die langere mag je ook niet op een motorfiets gebruiken.
En TMPS-ventieldopjes moet je niet op rubber ventielen willen gebruiken, dan gaan ze op den duur inderdaad scheuren.

Ofwel, ik raad de topicstarter aan zijn ventielen te laten vervangen door metalen ventielen (al dan niet haaks).
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
29.234
2.945
Purmerend
ja zou kunnen, alleen even de vraag, kunnen ze ineens gaan scheuren of openbarsten, vooral lullig als je rijdt.

kan natuurlijk altijd, maar ik neem aan dat er een metalen pijpje tot binnen loopt?
Ja, dat kan. Ik heb het in België gehad toen ik door een enorm gat reed. Door de druk puls scheurde mijn ventiel af. Dan sta je daar met je bandenplaksetje. Dat was een dure les.
 
Bovenaan Onderaan