Handvatverwarming aansluiten

k0en

MF veteraan
Donateur
18 jan 2004
3.210
3.479
Utrecht
[EDIT 26-2-2023] dit is een oud topic, mijn laatste vraag staat in deze post. Dus de eerste 3 pagina's zijn oude reacties 😘

Hallo,

Ik heb deze handvat verwarming van Louis.de. Heb hem gemonteerd (Yamaha XJ600S Diversion ‘99) maar moet nu nog de elektra aansluiten.
Net even naast de motor gezeten met een multimeter en het elektrische schema.
6819F5CE-89AA-47B9-B8DF-50195AC9FA5F.jpeg
Ik wil geen relais er tussen zetten oid, maar wil de handvatverwarming wel achter het contact hebben.
Op welke draad zouden jullie deze HVV zetten? Op een. Van de willekeurige die van de “Main switch” afkomt? Die zitten allemaal achter het contact denk ik?
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
6F5A6549-FB75-4071-8353-F92AB9ECD3E5.jpeg

bij de grote rode plus kun je de plus van de hvv zetten
de min kun je op het frame vastmaken of een min dichtbij.
op standje 5 trekt hij maar 30 watt, gaat dus betrekkelijk weinig stroom door.

Je hvv doet het dan alleen bij ingeschakeld contact.

succes.
Persoonlijk zou ik juist wél met een relais werken.
Handvatverwarming is een relatief zware verbruiker.
Extra circuit rechtstreeks aan de batterij, met uiteraard een juiste zekering ertussen, en met een relais ertussen, waarbij de relais zelf op eender welke + lijn staat die enkel stroom krijgt bij contact aan. De relais zelf is immers een zeer kleine verbruiker.
Zoveel werk en plaats kost het niet om met een relais te werken.
Just my two cents natuurlijk ...
 
Na de eerste zin snap ik er al weinig meer van. Een kabel opzoeken, strippen, solderen en kousje er overheen lukt me nog wel. Maar geen idee waar een relais voor is, wat het doet en waarom het van toegevoegde waarde is.
Vind het makkelijker om een kabel achter de koplamp af te tappen dan een kabel te trekken naar de accu, relais er tussen enz. heb die spullen ook allemaal niet.
 
De handvat verwarming zal veel stroom trekken wanneer volledig ingeschakeld. Wanneer je dit op dunne kabels doet (verlichting) heb je kans dat het spul warm word of doorbrand. Een relais zorgt ervoor dat een grote stroom met een kleine signaal/stroom in en uitgeschakeld kan worden. Even Googlen en het word je een stuk duidelijker.
 
Eigenlijk is met een relais werken bedoeld om een bepaald circuit niet te gaan overbelasten.

Vergeef me mijn slechte tekenkunst, maar niet veel tijd, moet zo meteen weg ;)
Naamloos.jpg


De koplamp staat via het contact. Stel je hebt je dim en grootlicht op staan, geeft het ongeveer 110W, daar is die kring en zekering op berekend. Sluit je je handvat verwarming daar op aan (geen idee hoeveel W die heeft, maar alvast relatief veel, ik tel als voorbeeld 75W), dan is dat teveel voor die kring, en gaat de zekering smelten. Steek in geen geval een zwaardere zekering, want dan gaat niet de zekering, maar de bekabeling smelten.

De relais heeft een spoel, die sluit je aan op de plus van je koplamp, die spoel heeft niet veel vermogen, geen idee hoe veel, heb voor het gemak 5W genomen. Die 5W extra kan je koplamp kring wel aan. Dus, koplamp aan (contact aan), wordt die spoel geactiveerd, die trek elektromagnetisch een contact dicht, die je gebruikt om een nieuw circuit, met bijhorende zekering, te sluiten, en je handvat verwarming bruikbaar maakt. Ik ben wel vergeten om de schakelaar/regelaar voor de handvatverwarming tussen relaiscontact en handvatverwarming te tekenen, dus in mijn voorbeeld staat je handvatverwarming ook in de zomer aan :+

Edit: @LockOn zijn uitleg past hier heel goed bij :Y
 
Ik heb het op de Strom anders gedaan: Een relais die een stroom naar een aansluitdoos leidt en waar ik handschoenverwarming, handvatverwarming, usb-lader etc op aan kan sluiten.
 
@timo84 , wat is er zo grappig? Mijn "tekenkunst" mag ik hopen? :+

Of ik heb in de vlucht ergens een fout in de tekening gemaakt?

Ja, nu moet ik echt weg, tot later :W
Ik dacht inderdaad hetzelfde even te tekenen maar had er zo vlug geen tijd voor.
Toen begon je over je teken kunsten omdat je geen tijd had. 😂
Het schema klopt.👍 Als de regelunit van de hvv erin zat.:+
 
Hoeveel watt zijn ze ?, Bij 40 watt kun je de voeding van je claxon gebruiken.

Ik las in de beschrijving max 30w, kun je gewoon van je claxon aftappen
 
Laatst bewerkt:
6F5A6549-FB75-4071-8353-F92AB9ECD3E5.jpeg

bij de grote rode plus kun je de plus van de hvv zetten
de min kun je op het frame vastmaken of een min dichtbij.
op standje 5 trekt hij maar 30 watt, gaat dus betrekkelijk weinig stroom door.

Je hvv doet het dan alleen bij ingeschakeld contact.

succes.
 
Oplossing
Hallo,

Ik heb deze handvat verwarming van Louis.de. Heb hem gemonteerd (Yamaha XJ600S Diversion ‘99) maar moet nu nog de elektra aansluiten.
Net even naast de motor gezeten met een multimeter en het elektrische schema.
Bekijk bijlage 1578829
Ik wil geen relais er tussen zetten oid, maar wil de handvatverwarming wel achter het contact hebben.
Op welke draad zouden jullie deze HVV zetten? Op een. Van de willekeurige die van de “Main switch” afkomt? Die zitten allemaal achter het contact denk ik?
Zo moeilijk is het niet. Vervang je lampen door LED lampen, dan kan je de ongebruikte stroom voor je handenverwarming gebruiken door gewoon bij je licht af te takken.
Dit moet je niet doen bij gewone H4 lampen, want dan fikt de bedrading eruit. Dan zet je beter een relais op je verlichting en ga je direct van de batterij.
Bijkomend voordeel, als je handen koud blijven ben je vergeten je licht aan te steken 8-)
 
Zo moeilijk is het niet. Vervang je lampen door LED lampen, dan kan je de ongebruikte stroom voor je handenverwarming gebruiken door gewoon bij je licht af te takken.
Dit moet je niet doen bij gewone H4 lampen, want dan fikt de bedrading eruit. Dan zet je beter een relais op je verlichting en ga je direct van de batterij.
Bijkomend voordeel, als je handen koud blijven ben je vergeten je licht aan te steken 8-)
Dat kan ook, maar toch zou ik het via een relais doen, want als je ledlamp ooit stuk gaat een je moet het vervangen onderweg dan is meestal alleen een halogeen beschikbaar....

1609744079526.png
 
Ik heb hem geschakeld op de plus van mijn "stadslicht" kleine lampje in de koplamp. 30W is echt niet zoveel. En licht gaat met het contact mee, alweer 2 jaar naar volle tevredenheid werkend bij mij.
 
Relais geschakeld bedoel je?
Nee, direct afgetakt. Die 2 a 3A (30W) kan prima is mijn ervaring.

Disclaimer: Wel op mijn oude oerdegelijke Honda, geen idee hoeveel op kabelbomen bezuinigd wordt in moderne fietsen. Maar ook dan is de boel gewoon afgezekerd, dus als die doorbrand, was t toch te veel.
Op die Diversion uit '99 zou ik t persoonlijk wel aandurven... Zelfde caliber motorfiets denk ik
 
Voordat @k0en een topic opende hadden we al effe contact maar ik moest nog 2 uur rijden... K0en ik begrijp effe niet dat je geen spanning op de bruine draad krijgt. We waren er feitelijk al uit dat , zoals @Willem zegt, daar makkelijk zonder allemaal poespas een stroompje weggehaald kan worden. De plaats is in de praktijk alleen niet zo handig, lijkt op solderen in het zekeringen kastje en daar moet je bij een Yamaha eigenlijk vanaf blijven omdat dat een zwak punt is, daarbij zit de bruine in het circuit bij het balhoofd dus makkelijker aftakken als voorin is er niet.
Dus Koen, hoe komt het dat je geen spanning op Bruin hebt... Of toch een RAW draad genomen :+
 
Als ik zoek op handvatverwarming op dit forum, krijg ik 8 pagina's met ongeveer dezelfde vraag, en dus ook bijna dezelfde antwoorden.

Mijn 2 centjes, altijd met een relais en zekering werken op een geschakelde +.
Als jij dat dan zo doet doe jij het iig op jou manier.

K0en doet het op zijn manier, voor 2,5 ampere geen overbodige relais en bedradingen maar wel een probleem dat hij een plus niet kon vinden.
Zo zijn ze telkens verschillend, dus telkens


Ach wat, ik help gewoon waar dat gevraagd wordt, interesseert me geen tering al zijn er 200 topis over, net als eerste motor voor breginners en ali knippers...
 
Als jij dat dan zo doet doe jij het iig op jou manier.

K0en doet het op zijn manier, voor 2,5 ampere geen overbodige relais en bedradingen maar wel een probleem dat hij een plus niet kon vinden.
Zo zijn ze telkens verschillend, dus telkens


Ach wat, ik help gewoon waar dat gevraagd wordt, interesseert me geen tering al zijn er 200 topis over, net als eerste motor voor breginners en ali knippers...
Dan pak je toch de draad van het stadslichtje en relais doe je achter de koplamp? Alleen topkuip er ff af. Dan weet je zeker dat het goed gaat met je bedrading.

Daytona zegt dit
Hoewel de handvatverwarming aangesloten kan worden op een geschakelde plus (meestal NIET op het licht of claxon), is te adviseren om eventueel te schakelen via een apart relais (zie aanbevolen artikelen).
 
ja precies, maar met jouw post omvat je een 🌷🌹🥀🌸🌻🌼Bouquet🌼🌼🌷🌹🥀💐🌾🍄 van mogelijkheden... waaruit K0en eigenlijk had gekozen om direct na het contactslot op bruin te gaan zitten. Zekeringen horen er niet uit te vliegen en je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om op hetzelfde circuit te gaan zitten als de ontsteking of niet, met de bijkomende consequenties of niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan