Harley Davidson Electra Glide '69 "schuurvondst"

Het zgn "speed-wobble" fenomeen is iets waar deze oude Harley ook gevoelig voor kan zijn .
Met name de achterbrug-speling , en zeker de balhoofd-speling verdienen aandacht.

Speed-wobble kwam vroeger meer voor , en was iets van ALLE merken :

Suzuki 750 GT was bijv een beruchte motor op dit gebied,
....en ik heb zelf onderste-boven gelegen met een Benelli 650 Tornado.

Het is in feite gewoon een natuurkundig verschijnsel , namelijk "oscillatie", waarbij er zeer weinig energie voor nodig is om in de zgn eigen-trillings-frequentie te geraken.

Eenmaal in de wobble gekomen , is het moeilijk om er weer uit te geraken .
Gas dicht en rustig afremmen ( helaas makkelijker gezegd dan gedaan , want 't kan abrubt ineens extreem hevig optreden , en is echt levens-gevaarlijk )

Kijk maar eens bij hele oude motoren ( vóór-en na-oorlogse - ) , ....je ziet dan erg vaak een stuurdemper-knop op het balhoofd zitten , wat na wens stroever kon worden aangedraaid.

In de 70-er jaren begon men dikwijls hydraulische stuurdempertjes te monteren , om er niet mee te worden geconfronteerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het zelf met 25 a 30 mijl/uur geen speed-wobble noemen.
Gewoon wobble lijkt me volstaan _O-


Het heet nou eenmaal "speed-wobble" , en de eigen-trillings-frequentie is helaas gerelateerd aan "een" bepaalde snelheid ( óf een verdubbeling , óf een verdrievoudiging daarvan )

... ik snap je schaterlach-smiley niet zo goed .
 
Laatst bewerkt:
een vroegere member heeft z'n bijna nieuwe road-king een aantal jaren terug uit wanhoop ingeruild omdat de dealer het er niet uit kreeg .

( wat achteraf op zich meer over die dealer zegt , dan over die HD ) :)


Bij die kut-Benelli die ik vroeger ooit bezat , heb ik het probleem getackled , door een schetsplaatje van 3 streep dikte tussen de voorste frame-buizen te lassen die op het balhoofd uitkwamen.

Het kan dus best wel 'ns hardnekkig wezen :/
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat Leo bij "speed" aan iets denkt dat beduidend boven 25 a 30 mijl/uur ligt ;)

:Y
Als de boel met 40km/uur al begint te slingeren werkt dat toch wel op de lachspieren.
De meeste oude fietsen hadden dit fenomeen inderdaad bij snelle bochten.
Maar als ik dat filmpje zag moest ik ook wel lachen.
Er wordt gewoon 100 kg te veel aan accessoires aan zo,n kauwgomballenframe gehangen.
Ze zult het vrij eenvoudig kunnen verstevigen.
Ik heb dat bij een oude Zed ook gedaan en dat scheelt erorm.
:W
 
Die GT750 van mij maakt af en toe ook wat rare wiebels, ik ben er inmiddels aardig aan gewend.
 
:Y
Als de boel met 40km/uur al begint te slingeren werkt dat toch wel op de lachspieren.
De meeste oude fietsen hadden dit fenomeen inderdaad bij snelle bochten.
Maar als ik dat filmpje zag moest ik ook wel lachen.
Er wordt gewoon 100 kg te veel aan accessoires aan zo,n kauwgomballenframe gehangen.
Ze zult het vrij eenvoudig kunnen verstevigen.
Ik heb dat bij een oude Zed ook gedaan en dat scheelt erorm.
:W


.....net uit de bocht vandaan en dan volle acceleratie :/

Het is vaak al opgelost door de balhoofd-lagers een tikkie strakker te zetten .

De aftermarket is 'r ook al met oplossingen .

Ik kan het filmpje niet bekijken , maar 100kg accessoires lijkt me wat overdreven.

maar je kunt normaliter wel met ( zware) pagassier en bepakking ongestoord rijden zonder dat het aanvoelt als een motor die van onderbroek-elastiek vervaardigd is. :)
Dat gevoel ken ik wel , maar niet zo specifiek bij HD's als dat menigeen hier met alle plezier wil hopen. :/

Toevallig dat die oude Electra Glide wel vaak hobbelpaard-trilling laat voelen in een bocht,
Dit komt door fluctuering van de ketting/kettingwielen en de achterbrug , en helemaal als de boel al een flinke boodschap heeft gedaan .
Op al die inmiddels tot collector -items verworden motoren als Triumph bonny , Norton 850, Suzuki 750 GT , Suz , 500 Titan , Benelli Tornado , etc , heb ik dat vroeger meegemaakt ,......op 1tje ná : De Laverda 750 stuurde als een soliede trein op de rails.
Voor de rest was 't allemaal min of meer een bagger-wegligging bij zware last.
 
Laatst bewerkt:
er zijn trouwens belangrijkere tekort-komingen bij het ameikaanse parade-paardje HD ,
...en dan voornamelijk alleen bij de nieuwe versie motorblokken , de zgn Twin-Cams.

en dat is eigenlijk jammer en zonde tegelijk. :/


Maar het topic wijkt zo een beetje erg af , vrees ik :/
 
Laatst bewerkt:
Ja nieuwe motoren, die zijn sowieso niet gemaakt om ooit klassiekers te worden.
Meestal is het oerontwerp het beste.
Daar kun je vaak met je standaard toolkitje nog succesvol onderhoud aan plegen.
Al dat moderne spul kun je gewoon niets meer aan fiksen, slechts vervangen :r
 
Ik heb met m'n ouwe Liberator nog nooit een wobble ondervonden, ook niet bij de beruchte 80 km/u grens.
Dat ding is zo stabiel als een dood kalf...en héél wat ouder dat het voorwerp van gesprek.

Mijn jaren '70 Yamaha daarintegen heeft bij dezelfde snelheid maar een klein tikkie nodig tegen het stuur om in een steeds heftig wordende wobble te komen..

Wobbles gebeuren nog steeds, ondanks sterk verbeterde frametechniek.
Zelfs sommige nieuwe sportmotoren hebben er last van.
 
Laatst bewerkt:
Nope alles is aangepakt nieuwe lagers, speciale achterburg, speciale schokbrekers, Progressieve veren in de voorvork, stabilisator en konische balhoofdlagers, het frame is gewoon niet sterk genoeg. Barry Sheene noemde zijn TR750 niet voor niks de Flexi-Flyer.
 
Laatst bewerkt:
Nope alles is aangepakt nieuwe lagers, speciale achterburg, speciale schokbrekers, Progressieve veren in de voorvork, stabilisator en konische balhoofdlagers, het frame is gewoon niet sterk genoeg. Barry Sheene noemde zijn TR750 niet voor niks de Flexi-Flyer.


...schets-plaatje of cross-membertje egens tussen lassen waar 't zin heeft ?

( bij die toverballen-benelli die ik vroeger had bracht 't ook genezing teweeg ) :)
 
.... kwaliteits-motorfietsen ! ;)



de dubbele Crane boubine die in beeld komt hoort 'r natuurlijk van origine niet op ;)
 
Laatst bewerkt:
Al (serieuze) reacties gehad, of beter: al verkocht?
Wat zal de nieuwe eigenaar M/V hier een hoop lol aan gaan beleven...
Heb gisteren avond nog dik 120 km gereden met een paar lui op ouwe H-D's ( RL, 3x WLA/C) en een èchte Indian en dat was gewoonweg Genieten (met hoofdletter): zo'n oudje rijdt zoveel leuker dan een nieuwe Twin Cam...hoe comfortabel ook.

Ook al kan ik me inleven in je verkoopredenen kerel, geloof me: dit is eeuwig zonde, want zo eentje vind je niet snel weer....en zeker niet voor dit geld.
Tis dat ik de garage al vol heb staan en geen 8 rooitjes los te spenderen heb (in welke volgorde dan ook), anders wist ik het wel... :]

Harley is nog altijd te koop.
Ik heb enkele "fun" reacties gehad waar ik niet verder op ben ingegaan.

Ook een serieuze reactie gehad en is ook dezelde dag nog komen kijken.
Uiteindelijk was de vraagprijs te hoog en het toch een te groot project voor de aspirant koper omdat ook meerdere zaken opnieuw verchroomd moeten worden.

De vraagprijs van 8000 euro is dus waarschijnlijk te hoog.
Omdat ik de Harley toch wil verkopen sta ik open voor een redelijk bod.
 
Onder het stof kan soms ook wel wat moois naar voren komen.

Vandaag alleen een goede douche gegeven, oordeel zelf maar.

Voor € 6.000,- wil ik hem verkopen lager ga ik echt niet en blijft hij fijn op stal.

full
 
Opnieuw verchromen? Hij is werkelijk prachtig zoals hij is nu. Als ik er zo'n bedrag voor over had zou ik hem zo kopen. Succes met de verkoop & mooie foto's hoor :9~
 
Sodeknetters man....wat een prachtding!
Ik heb geen 6 rooitjes te besteden volgens de vrouw, en heb de garage echt bómvol staan met drie motoren waarvan er eentje een zijspan meezeult...

Dikke vuk!!!
Het is dat ik veel te gecharmeerd ben van m'n 'Liberator' anders wist ik het wel...!
Kan ook niet geloven dat je nog geen koper hebt kunnen vinden man; dat kán toch niet?!
 
Terug
Bovenaan Onderaan