HBM motorbandenapparaat + balanceren

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Beste mede MF'ers,

Al een lange tijd erger ik mij onwijs aan het feit dat ik bij de motorzaken in de buurt ongeveer €100 moet betalen voor het laten leggen van een band (prijs band motorbandenmarkt.nl vergeleken met het totaalbedrag band + leggen bij motorzaak).
Als ik nu investeer in wat gereedschap kan ik mijn eigen banden doen + anderen in mijn omgeving en heb ik het zo terug. Zeker aangezien ik toch wel een bandje per jaar verbruik (achterkant).
Maar... wat mis ik nog in mijn lijstje aan spullen? Want ik voel dat ik nog niet helemaal compleet ben.

1. Bandenapparaat
hbm-291-13.jpg-1920x1080-4125b37c8d.jpg

2. Balanceer apparaat

3. Pasta

Verder nog bandenlichters? Ventiel?
Lood weet ik, moet ik nog ergens gaan vinden.
Alvast bedankt.
 
En blij mee ???
Ja, het doet wat het moet doen. Niet bijzonder ofzo, het is vooral handig om je wiel op z'n plek te houden, zonder remschijven te beschadigen, terwijl je met een paar flinke bandenlichters de band eraf werkt. Daarbij is de stang in het midden handig om met de bandenlichters tegen af te zetten.

Voor de volledigheid, ik heb het dan over deze:
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk denk er ook over om zelf lekker me banden te gaan monteren tzt

Schijnt dat die dingen nog al snel verslijten en elke keer 20 euro aftikken is ook zoiets haha

Bedankt voor je antwoord

Voor mij is het meer het gemak, van niet van een ander afhankelijk zijn, dan de kosten. Hier in de buurt niet echt een montagepunt waar ik vertrouwen in heb, dus vorige keer naar Purmerend gereden voor 2 banden, en dat was op zich prima voor elkaar hoor, maar voor mij wel 2 keer 40 km rijden ofzo...

Nu gewoon online banden bestellen, en monteren wanneer het mij uitkomt.
 
Voor mij is het meer het gemak, van niet van een ander afhankelijk zijn, dan de kosten. Hier in de buurt niet echt een montagepunt waar ik vertrouwen in heb, dus vorige keer naar Purmerend gereden voor 2 banden, en dat was op zich prima voor elkaar hoor, maar voor mij wel 2 keer 40 km rijden ofzo...

Nu gewoon online banden bestellen, en monteren wanneer het mij uitkomt.
En dat wil ik ook gaan we doen
 
Zo doe ik het ook al jaren stukje rubber ter becherming om schop ,1 voetje erop en dan vol gewicht erop ,en plop ze is los . :t
Ik koop wel een nieuwe schop als deze versleten is :+ bovendien doe ik het op een meer intelligente manier :+:+ met een stuk pijp wat ik onder de werkbank steek en zodoende als hefboom op de schop laat drukken.
 
Voor mij is het meer het gemak, van niet van een ander afhankelijk zijn, dan de kosten. Hier in de buurt niet echt een montagepunt waar ik vertrouwen in heb, dus vorige keer naar Purmerend gereden voor 2 banden, en dat was op zich prima voor elkaar hoor, maar voor mij wel 2 keer 40 km rijden ofzo...

Nu gewoon online banden bestellen, en monteren wanneer het mij uitkomt.
Ach, met die 40km kan je een mooi begin maken met het inrijden van de band toch?
En bedenk wel dat je er met een montageapparaat nog niet bent. Je moet het wiel ook nog balanceren, en wel liefst dynamisch.
 
Nou heb nog iets profiel denk voor deze zomer Dan gaan de volgende winter maar eens lekker rommelen met de bandjes.

Heb er nu standaard 180 op zitten kun je dan ook nog breder .En zo ja is dat dan handig om te doen vraagt een leek
 
En breder is niet altijd beter (Voor meer grip ofzo) Smaller kan zelfs beter zijn, waarom hebben wielrenners héle smalle bandjes?

De band gaat ook boller staan, dus de geteste eigenschappen gaan niet meer helemaal op.

Maar het kan wel voor de look. Als je het niet te gek maakt.
 
Ik ben ook nog even wat oude topics ingedoken. Is het werkelijk nodig om een wiel dynamisch te balanceren? Ik lees dat ze dit 'zelfs' in de MotoGP niet doen en dat het puur een foefje is om 'interessant' over te komen. Voor auto's schijnt het wel écht noodzakelijk te zijn?

In hoeverre klopt dit?
 
Merken mensen hier echt verschil tussen banden wel en niet balanceren?
Met de motor ben ik daar namelijk al jaren mee gestop zowel op straat als circuit.

:^


Ik doe de laatste jaren mijn banden zelf (ook straat & circuit) en balanceer ze altijd statisch en nog nooit gedoe mee gehad.

Hiermee wil ik niet zeggen dat dynamisch balanceren overdreven of niet nodig is, maar ik dat ik al die keren nooit iets heb gemerkt van nadelige gevolgen van het statisch balanceren.
 
In de goeie merken banden zit bijna geen onbalans meer.
Er zat wel vaak een punt op, in kleur. (Een geel of rood stipje) De punt moest bij het ventiel komen.

En in de velgen van tegenwoordig zit ook nagenoeg geen onbalans meer.

Dus het zou heel goed kunnen dat balanceren helemaal niet nodig is.

Een oom van mij heeft 20 of 25 jaar gelden wel gehad dat 1 wiel bleef trillen, ook na diverse keren balanceren, bij zijn nieuwe auto. En toen kwam er een nieuwe velg onder garantie. Maar het zou kunnen dat er toen nog niet dynamisch gebalanceerd werd bij een dealer. Dat weet ik eigenlijk niet, hoelang dat al gemeengoed is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan