HBM motorbandenapparaat + balanceren

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Beste mede MF'ers,

Al een lange tijd erger ik mij onwijs aan het feit dat ik bij de motorzaken in de buurt ongeveer €100 moet betalen voor het laten leggen van een band (prijs band motorbandenmarkt.nl vergeleken met het totaalbedrag band + leggen bij motorzaak).
Als ik nu investeer in wat gereedschap kan ik mijn eigen banden doen + anderen in mijn omgeving en heb ik het zo terug. Zeker aangezien ik toch wel een bandje per jaar verbruik (achterkant).
Maar... wat mis ik nog in mijn lijstje aan spullen? Want ik voel dat ik nog niet helemaal compleet ben.

1. Bandenapparaat
hbm-291-13.jpg-1920x1080-4125b37c8d.jpg

2. Balanceer apparaat

3. Pasta

Verder nog bandenlichters? Ventiel?
Lood weet ik, moet ik nog ergens gaan vinden.
Alvast bedankt.
 
Dynamisch is alleen voor een slag in het wiel. (Horizontaal, bij wiel gemonteerd)
Of een rare onbalans waardoor de grootste kracht naar links of rechts gericht is ( bij wiel gemonteerd)

Statisch is voor verticaal. En dat komt het meeste voor bij smalle wielen. Dynamische onbalans merk je dan bijna niet.

En onbalans krachten nemen toe met het toerental.
Op straat of op het circuit zit wel een verschil in.
 
Als je bij HBM ( ex Herman Buitelaar uit Gouda) besteld wel opletten hoe ze de portokosten regelen. Laatst een compressortje en een blaaspistooltje gekocht, sturen ze 't in 2 dozen op en dus 2 maal 7 eurie portokosten. Was blijkbaar te veel moeite dat pistooltje bij de compressor te steken. Kreeg na een 'wat maak je me nou' mailtje wel €7 terug, dat weer wel *D
 
Ach, met die 40km kan je een mooi begin maken met het inrijden van de band toch?
En bedenk wel dat je er met een montageapparaat nog niet bent. Je moet het wiel ook nog balanceren, en wel liefst dynamisch.

Ja, dat op zich wel. Maar het kost ook een hoop tijd en moet allemaal ook maar net uitkomen. Ik vind afspraken maken altijd maar gedoe, en nu kan ik het doen wanneer het mij schikt.
Uiteraard heb ik ook een balanceerbok gekocht, en gezorgd voor voldoende lood. Ik doe het ook uitdrukkelijk niet om kosten te besparen, daarvoor moet ik eerst een band of 10 monteren voordat ik het gereedschap terugverdiend heb. En ik schreef laatst al ergens dat ik waarschijnlijk meer uitgeef aan gereedschap, dan een ander aan onderhoud :P
Ik vind het ook gewoon leuk om alles zelf te kunnen. En dat is niets ten nadele van professionals, die een en ander ongetwijfeld beter kunnen dan ik. Hoewel ik in de loop van de tijd ook geleerd heb, dat naar een gerenommeerd bedrijf gaan, zeker geen garantie is dat er alleen maar mensen met verstand aan je voertuig sleutelen :(:$
Zie het positief, zo houden mensen als jij meer tijd over om mensen te helpen die het niet zelf kunnen 😉 En als het zo uitkomt, dat ik het een keer toch niet zelf wil kan doen, zou ik zo weer bij je terugkomen!

Als je bij HBM ( ex Herman Buitelaar uit Gouda) besteld wel opletten hoe ze de portokosten regelen. Laatst een compressortje en een blaaspistooltje gekocht, sturen ze 't in 2 dozen op en dus 2 maal 7 eurie portokosten. Was blijkbaar te veel moeite dat pistooltje bij de compressor te steken. Kreeg na een 'wat maak je me nou' mailtje wel €7 terug, dat weer wel *D

Als je in de webshop bestelt, rekent de webshop voor het afrekenen toch de verzendkosten uit?
 
Voor de mensen die zelf hun banden online bestellen en wisselen: waar laten jullie de oude banden?
En waar bestellen jullie de nieuwe?
Bij autobanden betaal je een wettelijke verwijderingsbijdrage, en de leverancier moet de oude band dan zonder extra kosten innemen. Of dat ook voor motorbanden geldt weet ik eerlijk gezegd niet. Wel een prima systeem. Zie ook www.recybem.nl
 
Ja, dat op zich wel. Maar het kost ook een hoop tijd en moet allemaal ook maar net uitkomen. Ik vind afspraken maken altijd maar gedoe, en nu kan ik het doen wanneer het mij schikt.
Uiteraard heb ik ook een balanceerbok gekocht, en gezorgd voor voldoende lood. Ik doe het ook uitdrukkelijk niet om kosten te besparen, daarvoor moet ik eerst een band of 10 monteren voordat ik het gereedschap terugverdiend heb. En ik schreef laatst al ergens dat ik waarschijnlijk meer uitgeef aan gereedschap, dan een ander aan onderhoud :P
Ik vind het ook gewoon leuk om alles zelf te kunnen. En dat is niets ten nadele van professionals, die een en ander ongetwijfeld beter kunnen dan ik. Hoewel ik in de loop van de tijd ook geleerd heb, dat naar een gerenommeerd bedrijf gaan, zeker geen garantie is dat er alleen maar mensen met verstand aan je voertuig sleutelen :(:$
Zie het positief, zo houden mensen als jij meer tijd over om mensen te helpen die het niet zelf kunnen 😉 En als het zo uitkomt, dat ik het een keer toch niet zelf wil kan doen, zou ik zo weer bij je terugkomen!



Als je in de webshop bestelt, rekent de webshop voor het afrekenen toch de verzendkosten uit?
Klopt, en dan staan die 2x 7 eurie ook netjes onderop 't lijstje. Zag ik pas later toen ik nog 's ging kijken, was een fout volgens de HBM helpdesk :? Ze hebben blijkbaar twee methodes, 1 voor de grote draai- en freesbanken op pallets etc. en een voor het kleine spul. Ik koop daar al sinds 1985 toen die nog in een klein winkeltje in Gouda zat. Moet 'r nie al te vaak gaan kijken, veels te mooi spul 😉
 
Ja, dat op zich wel. Maar het kost ook een hoop tijd en moet allemaal ook maar net uitkomen. Ik vind afspraken maken altijd maar gedoe, en nu kan ik het doen wanneer het mij schikt.
Uiteraard heb ik ook een balanceerbok gekocht, en gezorgd voor voldoende lood. Ik doe het ook uitdrukkelijk niet om kosten te besparen, daarvoor moet ik eerst een band of 10 monteren voordat ik het gereedschap terugverdiend heb. En ik schreef laatst al ergens dat ik waarschijnlijk meer uitgeef aan gereedschap, dan een ander aan onderhoud :P
Ik vind het ook gewoon leuk om alles zelf te kunnen. En dat is niets ten nadele van professionals, die een en ander ongetwijfeld beter kunnen dan ik. Hoewel ik in de loop van de tijd ook geleerd heb, dat naar een gerenommeerd bedrijf gaan, zeker geen garantie is dat er alleen maar mensen met verstand aan je voertuig sleutelen :(:$
Zie het positief, zo houden mensen als jij meer tijd over om mensen te helpen die het niet zelf kunnen 😉 En als het zo uitkomt, dat ik het een keer toch niet zelf wil kan doen, zou ik zo weer bij je terugkomen!



Als je in de webshop bestelt, rekent de webshop voor het afrekenen toch de verzendkosten uit?

Is dat echt zo? Nieuw setje banden: €200, Balanceerbok: €100, bandenmachine: €100, minicompressor: €50....

Laat maar, tijdens het typen beantwoord ik mijn eigen vraag :)

Al heb ik een ADV motor en zou ik wat vaker de banden willen wisselen van allroad naar offroad en terug, dan is het wél slim denk ik.
 
Merken mensen hier echt verschil tussen banden wel en niet balanceren?
Met de motor ben ik daar namelijk al jaren mee gestop zowel op straat als circuit.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik meerdere klanten van andere dealers hier over de vloer krijg om dynamisch te balanceren. Dan is er dus al statisch gebalanceerd, en blijkt dat niet voldoende te zijn. In de meeste gevallen is het genoeg, maar bij een klein aantal banden/velgen is dat dus niet genoeg. En het is ook motorfietsafhankelijk, niet elk model is er even gevoelig voor.

Dat er in de racerij minder of niet gebalanceerd wordt heeft een aantal redenen.
1. De racebanden zijn gewoon een stuk nauwkeuriger geproduceerd. Een slechte band wordt afgekeurd en weggedaan.
2. Dynamische balanceerapparaten nemen meer ruimte in en zijn kwetsbaarder tijdens transport.
3. Al na 2 ronden op de baan hebben ze zoveel marbles opgepikt dat er van de balancering al niet veel meer over is.
4. Coureurs zijn wel gewend aan wat beweging van de wielen......
 
Laatst bewerkt:
Tijdje geleden dit apparaat gekocht: xlmoto

Van 't weekend voor het eerst geprobeerd en werkt best goed :t
Wij hebben dezelfde variant! Ik denk 5 jaar terug gekocht via Ebay.de uit Polen voor zeker E300!
Daar zit dan wel ook een balanceer bokje bij die je er op kan monteren.

Mooie prijs heeft dat ding nu :)
Zelfs zonder bokje

Een maat van mij heeft deze op een frame gelast zodat deze op stahoogte is. Zo laag op de grond is een beetje klote met het draaien.
Top ding verder..

Wij hebben deze met z'n 2 gekocht en die €300 (150pp) hebben wij er allang uit. Wij hebben beide ook een circuitmotoren en mijn maat doet nog wel eens voor maten van hem bandjes wisselen.
De onafhankelijkheid is vooral erg relaxt, maar ik moet wel zeggen dat als je niet weet hoe het moet je nog aardig kan lopen kloten (ik dus).

Twee man is ook wel handig zodat het geheel niet meebeweegt wanneer je moet draaien en de band is stug.


Deze hebben wij alleen dan op een verhoging.


Die van XL Moto is toch een betere aanbieding. Bokje los kost 50 euro ofzo.

De kwaliteit van bovenstaande is wel op en top. Ook na 5 jaar niets op aan te merken.
 
Laatst bewerkt:
Dynamisch is alleen voor een slag in het wiel. (Horizontaal, bij wiel gemonteerd)
Of een rare onbalans waardoor de grootste kracht naar links of rechts gericht is ( bij wiel gemonteerd)

Statisch is voor verticaal. En dat komt het meeste voor bij smalle wielen. Dynamische onbalans merk je dan bijna niet.

En onbalans krachten nemen toe met het toerental.
Op straat of op het circuit zit wel een verschil in.
Nee, dynamisch is niet alleen voor een slag in een wiel.
Een band kan ook gewoon niet perfect zijn geproduceerd waardoor er aan 1 kant van de band wat meer massa zit dan aan de andere kant. Dat hoeft niet zichtbaar te zijn, maar kan wel voelbaar zijn.
 
Bij autobanden betaal je een wettelijke verwijderingsbijdrage, en de leverancier moet de oude band dan zonder extra kosten innemen. Of dat ook voor motorbanden geldt weet ik eerlijk gezegd niet. Wel een prima systeem. Zie ook www.recybem.nl
Nee, die regeling is niet voor motorbanden. Daar betaal je niet voor in de bandenprijs.
Maar aangezien wij bij verwijdering wel moeten betalen kiezen vrijwel alle dealers voor een toeslag van ongeveer 3 Euro per verwijderde band. Dus niet per aangeschafte band.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Ik heb al eerder aangegeven dat ik meerdere klanten van andere dealers hier over de vloer krijg om dynamisch te balanceren. Dan is er dus al statisch gebalanceerd, en blijkt dat niet voldoende te zijn. In de meeste gevallen is het genoeg, maar bij een klein aantal banden/velgen is dat dus niet genoeg. En het is ook motorfietsafhankelijk, niet elk model is er even gevoelig voor.

Dat er in de racerij minder of niet gebalanceerd wordt heeft een aantal redenen.
1. De racebanden zijn gewoon een stuk nauwkeuriger geproduceerd. Een slechte band wordt afgekeurd en weggedaan.
2. Dynamische balanceerapparaten nemen meer ruimte in en zijn kwetsbaarder tijdens transport.
3. Al na 2 ronden op de baan hebben ze zoveel marbles opgepikt dat er van de balancering al niet veel meer over is.
4. Coureurs zijn wel gewend aan wat beweging van de wielen......

Je lijkt er bovengemiddeld verstand van te hebben dus ik richt mijn vraag maar direct aan jou :)

Je geeft aan 'bij een klein aantal banden/velgen is alleen statisch niet voldoende'. Wanneer is het niet voldoende? Is het bij de gemiddelde huis/tuin en keukenmotor wel voldoende?
 
Terug
Bovenaan Onderaan