He He, eindelijk weer rijden

swetty

MF veteraan
15 jan 2002
44.375
14.391
Twente
Zo, vanmorgen is mijn ducati afgeleverd aan huis. Na september vorig jaar heb ik op de motor niet kunnen rijden omdat een reparatie (koppen en een nieuw set zuigerveren) noodzakelijk was vanwege een hoge olieverbruik na 84.000 km. Wat in eerste instantie uitzag als een redelijk te behappen revisie is nu de reparatie flink uit de klauwen gelopen, echter wel met instemming van mij. Er zijn nogal wat telefoontjes gepleegd om mij op de hoogte te houden van hun ontdekkingen.
Wat is nu allemaal gebeurd cq vervangen:
- Een complete motorblok revisie (lagers, nokkenassen, cilinderwanden, nokvolgers enz, enz)
- Ketting en tandwielen
- Balhoofdlagers,
- Carburateur revisie (gasnaalden enz)
- Setje diablo banden
en nog een paar dingen maar er blijft weinig over om op te noemen

Ik heb vanmiddag vrij genomen, kon niet afwachten, om de eerst 100km erop te zetten. Wat een verschil zeg met datgene wat ik me herinneren kan. Messcherp sturen, vloeiend, smeuig, en krachtiger optrekken, veel minder mechanische geluiden. En niet evenaren 2 cilinder klappen uit de dempers.

Zoals jullie merken ik ben in mijn nopjes met geheel vernieuwde motorfiets. Ik hoop dat ik nog jaren plezier heb zonder mankementen.

Voor jullie veel zonnige, veilige en plezierige kilometers gewenst...........
 
Laatst bewerkt:
full
 
Wil niet onbeleefd zijn, maar wat kost zo'n grapje nou???

ps: Veel plezier met je "nieuwe" fiets :)
 
Zo, dat moet wel een straf geweest zijn om zo lang je duc te moeten missen! Maar nu weer vollop duc-plezier toegewenst. Have fun!!!
 
Fijn joh weer lekker toeren.
(en weer sparen voor na de volgende 85000km ;) :X )
 
Wat ik nou wel interessant zou vinden is om te weten WAT hij er nou aan gedaan heeft.. weet jij dat of kan Toine zelf eens wat posten hierover? Wat doen ze bijvoorbeeld dan aan de cilinderwanden, nokkenassen en nokvolgers.. slijpen, honen...?? Watvoor voering hebben de cilinders, zit er een harde laag in oid., enfin heel de riedel....

Lijkt me wel kicke om met zo'n km-stand gewoon weer een als-nieuwe motor te hebben.. maar ik hoop dat mijn XJ600 (met 64,500km) het nog eventjes zonder revisie kan stellen!
 
Wat ik nou wel interessant zou vinden is om te weten WAT hij er nou aan gedaan heeft.. weet jij dat of kan Toine zelf eens wat posten hierover? Wat doen ze bijvoorbeeld dan aan de cilinderwanden, nokkenassen en nokvolgers.. slijpen, honen...?? Watvoor voering hebben de cilinders, zit er een harde laag in oid., enfin heel de riedel....

Lijkt me wel kicke om met zo'n km-stand gewoon weer een als-nieuwe motor te hebben.. maar ik hoop dat mijn XJ600 (met 64,500km) het nog eventjes zonder revisie kan stellen!

Ik heb iig een bak met onderdelen gekregen die "op" waren.
Van de koppen waren dat:
- tuimelaars vervangen waarvan de nokvolgers niet meer te repareren waren.
- Tuimelaar assen
- Alle kleppen omdat na schoonnmaken en slijpen schoteldikte te klein is waarbij het gevaar bestaat dat het "tulp effect" kan ontstaan; opkrullen van de schotels dus waarbij afdichting niet meer mogelijk is.
- klepgeleiders vervangen
- spietjes vervangen van kleppen eentje gebroken was.
- klepgeleiderrubbers, pakkingen
- nokkenassen tgv nokvolgers

Cilinders:
- opnieuw voorzien van nicasil laag
- hergebruik van zuigers
- nieuwe zuigerveer sets per zuiger: 2 compressie/ 1 olieschraap

Blok
- alle lagers, rol/naald en glijlagers
- oliekeerringen
- sprag; freewheel tbv startmotor-> vliegwiel

Voortrein
- voorvork olie
- balhoofdlagers
- remblokken

Carburateur
- emulsie buizen
- gasnaalden
- gaskabels

Tank
- brandstoffilter

Algemeen
- Banden Pirelli Diablo
- ketting en tandwielen
- Remblokken
- vloeistoffen

en ik vergeet vast en zeker wat maar vraag chief maar.

Hier een foto van een nokvolger (ingesleten als je goed kijkt):

full
 
Op vrijdag 07 maart 2003 21:42 schreef swetty het volgende:Cilinders:
- opnieuw voorzien van nicasil laag
- hergebruik van zuigers
- nieuwe zuigerveer sets per zuiger: 2 compressie/ 1 olieschraap

Blok
- alle lagers, rol/naald en glijlagers
- oliekeerringen
- sprag; freewheel tbv startmotor-> vliegwiel

Voortrein
- voorvork olie
- balhoofdlagers
- remblokken

Carburateur
- emulsie buizen
- gasnaalden
- gaskabels

Tank
- brandstoffilter

Algemeen
- Banden Pirelli Diablo
- ketting en tandwielen
- Remblokken
- vloeistoffen
Uhh.. wat een waslijst zeg. Alleen het kopje "algemeen" is al goed voor een 5-600 euro als ik even snel tel. De zaken erboven kan ik niet goed inschatten. Arbeidsloon, dagje of 3???? :P Wat een revisie!
Oh zitten er nicasilwanden in..

Heb je nog een inrijvoorschrift meegekregen?
 
Ik heb idd inrij adviezen meegekregen:

1000 km rustig aan en tot 6000 omw/min. Daarna kan je hem aan de tand voelen.
Geen 1000km beurt, pas bij elke 5000km olie + filter vervangen. Kleppen pas bij 20.000 km stellen.
 
Toppie !!

Hopelijk kunnen we onze fietsen 'ns een keer naast elkaar zetten...kan ik gelijk ff (af)meten of de mijne ook voor revisie opmoet ;)

Suc6 met het inrijden van je 'nieuwe' fietske
 
Toppie !!

Hopelijk kunnen we onze fietsen 'ns een keer naast elkaar zetten...kan ik gelijk ff (af)meten of de mijne ook voor revisie opmoet ;)

Suc6 met het inrijden van je 'nieuwe' fietske

Dank je,

1000 km kalm aan doen, maar ook geen oude wijven inrij toestanden hoor. Zelfs mijn vrouw merkte het verschil qua mechanische geluid en dat wil wat zeggen.....oeps.
 
Terug
Bovenaan Onderaan