Als je gevoelig bent voor uiterlijk zou ik niet een helm kopen met zo'n rare bestickering, maar een neutrale, die ook nog eens goedkoper is. Bovendien heb je voor die prijs ook wel een helm van een beter merk.Ik woon vlakbij de Franse grens en deze winkel werd mij aangeraden door een collega. Ze hebben een heel goeie online winkel en ook 2 enorme fysieke winkels ; één daarvan is op een half uurtje van bij mij thuis. Ik ga volgend weekend eens langs om ter plaatse te passen, maar heb ondertussen al min of meer wat uitgekozen
Helm :
Jas :
Schoenen :
Broek :
Handschoenen :
Snood :
Al een paar positieve reviews gezien van die helm. Iemand toevallig ervaring met deze helm, of met het merk ?
Ervaring met de helm heb jij helemaal niks aan als de helm niet goed past. Een helm is wat dat betreft enorm persoonlijk, maar dit is ook al meermaals aan bod gekomen in het topic over welke motor je moest kopen. Daar is het advies ook al geweest, een helmenmerk moet je uitkiezen a.d.h.v. goed advies van kundig personeel in een motorkledingwinkel. Je kunt wat mij betreft je hele kledingset al uitgekozen hebben, als je de helmkeuze maar helemaal vrij houdt. Als jij nu al merken helmen gaat uitzoeken, dan wordt het lastiger om het advies van de medewerker te volgen die jou een heel ander merk adviseert. Dat heb je namelijk ook met de motor gedaan, je vraagt naar advies maar je kiest toch je eerste keuze. Dit is helemaal prima, maar laat dit met een helm alsjeblieft niet gebeuren.
Inhoudelijk antwoord over advies van een helm, lees je in over de verschillende types (glasvezel/plastic), houd rekening met veiligheid (integraal is het meest veilig, dan systeem, daarna jethelm, gevolgd door géén helm) en houd rekening met twee meest voorkomende sluitingen, ratel en dubbel-D. Dubbel-D is duurzamer, ratel is meestal van plastic maar is meer gangbaar vandaag de dag, sneller/makkelijker en gaat gewoon lang genoeg mee. Normaliter in ieder geval de gemiddelde levensduur van een helm (let op de levensduur, die gaat niet per aantal kilometers maar vaker gaat het over jaren vanwege mogelijke degradatie van het schuim).
Daarnaast kun je rekening houden met wangkussens die bij een ongeval makkelijk door medisch personeel te verwijderen is, sommige merken hebben officiële communicatiesets (let op dat sommige merken geen of zeer weinig ruimte vrij houden voor speakers achteraf plaatsen), veel helmen hebben een geïntegreerd zonnevizier, sommige merken hebben getinte of gespiegelde vizieren als alternatief (let op, niet prettig in het donker waardoor je meestal altijd een normaal vizier in je tas hebt dragen) en vergeet de verschillende ventilatieopties van merken en typen, als je alleen met mooi weer rijdt en je helm ventileert voor geen meter dan word je niet blij. Je hebt ook nog een Pinlock systeem, dat is een extra visiertje aan de binnenkant van je vizier die moet helpen tegen beslaan bij kou, regen en mist maar als je alleen mooi-weer rijder bent, zoals je in het andere topic aangaf, dan voegt dat weinig toe voor jou.
Ik heb je zojuist aandachtspunten gegeven, zodat je de medewerker eventueel over de verschillende opties kunt vragen. De medewerker kan jou inhoudelijk alle advies hierin geven maar het kan je helpen om tot een juiste keuze te komen. Niet nu al, maar in de winkel pas. Zie het alsjeblieft niet als kritiek, maar als kritisch goedbedoeld advies. Ik ben namelijk bang dat je de verkeerde keuze maakt door teveel vooronderzoek te doen / advies te vragen. Laat je verrassen door de kundigheid.
Gewoon naar de winkel gaan een mooie uitzoeken die fijn zit en rijden.
Iedere in Nederland als motor helm verkochte helm is veilig. Zijn keurmerken voor etc etc.
Een maatje van mij heeft een verschrikkelijke crash gehad met een 30 euro Lidl helm. Helm heeft super gehouden.
Feit is wel van de budget hoek (zeg tot 100 euro) dat de rest van de kwaliteit tegen valt.
Kleppen die moeilijk open en dichtgaan of gewoon er af vallen. Bandjes die ontzettend schuren. Voeringen die niet lekker zitten. Doorgaans veel lawaai. Goedkopere helmen zijn doorgaans zwaarder en logger. Om met goedkoper materiaal even veilig te zijn als de dure moeten ze er meer van gebruiken. Voor jouw toepassing onrelevant.
Prijs is niet echt te zeggen. Ik heb een geweldige helm gehad van 110 euro, en flut dingen van op de 300.
Bedenk ook dat het aller aller aller beste goeiste fijnste geweldigste niet hoeft he!
Je rijdt een retro motor met (met alle respect) geen echte performance. Daar zul je je rijstijl ook enigszins op aanpassen.
Jij kunt met een heel andere helm toe dan de wannabe Valentino Rossi. Voor die mensen is een 100 gram lichtere helm 200 euro extra waard. Op een retro motor zou mij dat aan m'n reet roesten...
Ik ga sowieso passen, hoor, mensen. Ben niet zo gek dat ik dat allemaal online ga bestellen.
Is gewoon kwestie van smaak ook, he. Een helm en kleding moeten niet alleen goed zitten en passen, maar ze moeten er ook cool uitzien, of ik draag ze niet.
Dit gezegd zijnde, ga me goed laten informeren, maar gezien ik én een goede pasvorm, én goede kwaliteit, én een coole look wil, belooft de zoektocht nog lang te worden...
Ik weet van de Royal Enfield dealers dat zij meestal wel een assortiment bijpassende helmen hebben.
Niet te zwaar aan tillen. Voor ons stervelingen is goed gewoon goed genoeg. Vooral met je eerste motor gewoon lekker rijden.
Koop vooral geen super dure carbon ultralight ruimtevaart materiaal helm.
Beginners hebben de neiging om beginners dingen te doen... Helmen net niet stabiel op het zadel leggen... Schuivertjes te maken... Helmen op bed/bank gooien waarna ze doorstuiteren...
Zorg dat beginnersfoutjes geen €700 per stuk kosten.
@orangektm Jouw verhaal gaat op in de VS en andere 3e wereld landen. Gelukkig hebben wij een EU die nog eisen stelt.
Oh en als je geen belang hecht aan je kin en kaak kan je gerust een jethelm kopen.