Helmen en EHBO

Freez

Die hard MF'er
6 sep 2004
648
3
Deinum
Gister een kleine "Crashcourse" EHBO gehad bij onze motorclub.
Ik heb zelf niet EHBOgedaan maar in een donkergrijs verleden wel het z.g.n EHAF (Eerste hulp aan het Front), in het kader van een dienstplichtige ambulance chauffeur opleiding.

Een grondige update voor wat betreft mijn eerste hulp skills was wel nodig. maar naast die openbaring hadden we aan het einde nog wel een discussie/onduidelijkheid met betrekking tot helmen.

De EHBO instructrice had een heel duidelijke voorkeur voor systeem helmen, voor het geval reanimatie nodig was. In dat geval kan je namelijk simpelweg de klep openen en eventueel beademing controleren en in geval van nood beademen zonder de hele helm af te hoeven nemen.
Bij potentieel nekletsel is het afnemen van een integraalhelm namelijk erg lastig omdat men in principe het hoofd stabiel moet houden.
Een goed zittende helm zit dusdanig strak, dat hij eigenlijk niet af te krijgen is zonder het hoofd te bewegen.
We hebben letterlijk de proef op de som genomen door iemand met een goed passende helm als proefpersoon te nemen en te zien of we de helm op een fatsoenlijke manier af konden krijgen, maar dat viel niet mee, eigenlijk kwamen we tot de conclusie dat het niet lukte.

Echter ik heb nog geen racepiloot gezien met een systeemhelm, in de racerij is een integraalhelm juist de standaard.

Er zijn volgens zeggen gisteravond wel integraalhelmen op de markt waarbij men, vanaf de onderkant in geval van nood de wangstukken er naar beneden uit kan trekken, om vervolgens de helm eenvoudiger af te kunnen nemen.

Wat is de mening van het forum? Nog ideeën op dit gebied? Gat in de markt voor helmproducenten?
 
Inderdaad is het afnemen van een integraalhelm best wel even lastig maar echt niet onmogelijk om te doen. In de EHBO-lessen wordt het in de vervolglessen doorgaans weleens geoefend, want als een slachtoffer een bedreigde/belemmerde (aangezichtsletsel) of afwezige ademhaling heeft, zal je wat moeten.
Verder wordt geadviseerd om de helm op te laten.
Ik kan me heel goed voorstellen dat inderdaad in een (éénmalige) crashcourse dit achterwege gelaten wordt.

Op het circuit nemen we (= EHBO'ers) wel de helm af. Daar wordt ook goed op geoefend. Het is een vaardigheid, maar bepaald geen raketwetenschap. Ik dat al een paar keer in de praktijk (dus in het 'echt') moeten doen en dat ging best, en ik mag aannemen dat de rijders daar goed passende helmen hebben! Wel moet dat afnemen altijd met 2 (geoefende) personen gebeuren. Als je dat met beleid doet, zal je geen extra letsel veroorzaken.

Omdat het dus betrekkelijk eenvoudig wèl goed kan (en die verwijderbare wangkussens zullen vast helpen, al heb ik er geen ervaring mee), kan ik me nauwelijks voorstellen dat er een gat in de markt is. En ik kan me al helemaal niet voorstellen dat racers overstappen op systeemhelmen om die reden!
 
Laatst bewerkt:
Interessant wel.

Al weet ik vrij zeker dat ik bij mijn helm (AGV Skyline) de wangstukken er ook wel naar beneden uit kan trekken als de helm op mijn hoofd zit. Bij eigenlijk elke helm die ik gehad heb wel. Sloop ik wel de drukknopjes denk ik, maar het lijkt me niet onmogelijk.

Dit is een beetje hetzelfde als dat gedoe rond kevlar in motorpakken, dat dat niet fatsoenlijk open te knippen zou zijn mocht het nodig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Integraalhelmen zijn wel degelijk fatsoenlijk te ontdoen van een slachtoffer met twee man.
Dat dit in een dagcursus niet goed aangeleerd kan worden is logisch. Gelukkig is de gemiddelde hulpverlener beter opgeleid en getraind.
 
Laatst bewerkt:
de kans dat je en nekletsel hebt en stopt met ademhalen en het overleeft zijn zelfs met een systeemhelm of jethelm erg gering. als je nog ademt laten ze de helm gewoon zitten totdat je nek is gecontroleerd. en bij nekletsel maken ze net zo makkelijk meerdere delen van je helm in het ziekenhuis om hem zonder belasting op je nek van het hoofd af te krijgen.
dat is ook het voordeel in de racerij daar zijn altijd professionals in de buurt die er op oefenen om een helm van het hoofd te verwijderen als dat nodig mocht zijn. dat geluk heb je op straat niet echt.
je wangstukken naar onder verwijderen is meestal niet echt een optie in de praktijk. kijk maar eens in de spiegel met je helm op en zie hoe weinig ruimte er onder je helm zit waar je dingen uit kan halen. ook zou je alle schuim er uit moeten kunnen halen ook bij het achterhoofd totdat je alleen de schaal overhoud. het grootste probleem is niet de zijdelingse klemming maar de dubbele draai die de helm in voor- en achterwaartse richting moet maken. dat zet enorme krachten op je nek als je het verkeerd doet.
rechtstandig een helm verwijderen gaat niet lukken ook niet als je de wangkussens hebt verwijdert.
 
@Lady_Di.


Maar jij geeft zelf al aan dat geadviseerd wordt de helm niet af te nemen of in uiterste noodgevallen.
Toen ik op de TT stond was ik 'raper/vlagger', en echt ernstige ongelukken/valpartijen zoals met Uncini heb ik ook niet meegemaakt, maar 'ons' gewone baancommissarissen werd op het hart gedrukt het slachtoffer vooral aan EHBO-ers over te laten.
 
Ik leerde altijd een helm met twee mensen af te doen. In je eentje is het geen doen. Maargoed, tegen de tijd dat iemand niet meer ademt is het minder belangrijk allemaal. Liever reanimeren en nekletsel oplopen dan simpelweg dood.
 
Ik heb enkele jaren geleden de helm van een maatje af moeten nemen toen hij gecrashed was. Hij lag met zware verwondingen onder de vangrail in de Dolomieten, en aangezien de noodhulp op zich liet wachten (traumahelikopter) en hij steeds meer moeite had met ademhalen hebben we besloten de helm af te nemen.
Eerlijk gezegd weet ik niet goed meer hoe we dat gedaan hebben (uit mijn geheugen gewist), maar achteraf wel blij dat we het gedaan hebben. Hij heeft daaraan geen blijvende schade overgehouden, en als we het niet gedaan hadden was hij waarschijnlijk ter plekke overleden.
De keuze was makkelijk op dat moment, maar achteraf heb ik er wel moeite mee gehad (wat als....).
 

Hier een filmpje hoe je een helm op correcte wijze afneemt. Zelf heb ik als extra geleerd dat de achterste man na het afnemen van de helm het hoofd ondersteunt. Kan daar echter nog geen filmpje van vinden.
 
Ja ja...dat gaat dus echnie zo makkelijk bij een integraalhelm die lekker strak zit ;)
Mijn jethelm trek je makkelijk uit elkaar en dan los zonder enige druk
 

Hier een filmpje hoe je een helm op correcte wijze afneemt. Zelf heb ik als extra geleerd dat de achterste man na het afnemen van de helm het hoofd ondersteunt. Kan daar echter nog geen filmpje van vinden.
Slecht voorbeeld dit filmpje. Mijn voorkeur gaat uit naar de Roger-methode, waarbij 1 arm op de grond ligt en de hand onder het achterhoofd en de andere arm op het borstbeen ligt en de vingers zo goed mogelijk op de jukbeenderen drukken. Nooit de onderkaak gebruiken voor steun want die is er niet. Ik realiseer me dat het lastig is om een beeld te vormen uit deze tekst, maar dit is de best mogelijke methode. Verder moet het hoofd veel beter gesteund worden als de helm af gaat, en moet de ruimte tussen de schedel en de ondergrond worden opgevuld met een zgn padding, zodat de nek zo min mogelijk beweegt. Uiteraard neem je, zoals boven is aangegeven, alleen een helm af bij ademhalingsproblemen.
 
Nou, mijn nieuwe helm zit zo vreselijk strak, die krijg ik zelf bijna niet af. Niet goed natuurlijk, maar ik laat het zo, over een jaar zal ie wel wat ruimer zitten.

Mijn vorige helm zat goed toen ik hem kocht, maar zit nu echt veel te ruim.
 
Nou, mijn nieuwe helm zit zo vreselijk strak, die krijg ik zelf bijna niet af. Niet goed natuurlijk, maar ik laat het zo, over een jaar zal ie wel wat ruimer zitten.

Mijn vorige helm zat goed toen ik hem kocht, maar zit nu echt veel te ruim.

Dat was gister dus ook de conclusie. De EHBO dame beschreef ook de methode de achterrand van de schedel en aan de voorkant met de hand naar jukbeenderen te gaan, maar bij een goed passende integraalhelm kom je er met de vingers al niet goed tussen zonder dat je 't hoofd beweegt. Zoals bij 't filmpje lukte het ook niet de rand makkelijk over de neus te draaien, daarvoor moest eerst de helm aan de onderkant omhoog worden getrokken.

Ook daar werd gezegd,
- Het is niet makkelijk
- Je moet het oefenen
- Alleen in geval van uiterste nood
- Zorg dat je inderdaad iets van "Padding" hebt om na het afnemen van de helm het hoofd op de juiste hoogte te houden

Ik vond het in ieder geval een goed initiatief van onze motorclub om daar op een koude zaterdagwinteravond eens aandacht aan te besteden.

Freez
 
@Lady_Di.


Maar jij geeft zelf al aan dat geadviseerd wordt de helm niet af te nemen of in uiterste noodgevallen.
Toen ik op de TT stond was ik 'raper/vlagger', en echt ernstige ongelukken/valpartijen zoals met Uncini heb ik ook niet meegemaakt, maar 'ons' gewone baancommissarissen werd op het hart gedrukt het slachtoffer vooral aan EHBO-ers over te laten.
Inderdaad wordt op normale EHBO-cursussen geleerd om de helm op te laten als dat kan, maar het wordt op zich wel geoefend, maar uitsluiend in de vervolglessen. Niet in de basisstof voor het examen.

Op het circuit geldt echter een iets ander protocol, daar gaat de helm in principe af. Inderdaad gebeurt dat door de Baco/EHBOer (ben ik dus), die altijd een extra training heeft gevolgd in het helm afnemen. Die heeft daarnaast nog wat meer dingen geoefend, nekspalk aanleggen, logroll, planken.

Overigens is de methode die in de filmpjes wordt getoond niet volgens de richtlijnen van het oranje kruis; wij leren het anders.
 
Ik ben het met Freez eens dat het zeer nuttig is dit te oefenen, vooral omdat je zo voorkomt dat er onnodig en ondeskundig een helm afgenomen wordt! Voor mensen die het hoofd niet aan de onderzijde ondersteunen, realiseer je dat het hoofd van een volwassene al gauw 6 a 7 kilo weegt!
Probeer dat maar eens zonder bewegen vast te houden met je handen aan de zijkant van het hoofd.
Voor wat het filmpje over het afnemen van de helm door 1 persoon betreft: als je alleen bent en er ontstaan ademhalingsproblemen, dan zal je wel moeten....
En dan is het nuttig zoiets een keer gezien te hebben, hoewel ik er niet aan moet denkedat ik er voor kom te staan
 
Een systeemhelm is ook niet alles.
Elk merk/type gaat weer anders open, moet je ook maar net weten.

Ik heb het meegemaakt met een BMW systeemhelm.
Slachtoffer lag op linkerzij en we wisten geen van allen hoe deze helm open moest.
Bleek dus aan de linkerkant de ontgrendeling te zitten, lekker makkelijk.
 
Gewoon altijd zo'n ding bij je hebben.
61p5bTBvAmL._SL1200_.jpg
 
Er zijn idd helmen waarbij je de wangstukken bij nood dr uit kan halen. Bij mijn helm , Xspirit, zit aan de onderkant aan weerszijden rode lipjes die je eruit kan trekken en zo komen de wangstukken los.
 
Die filmpjes zijn niet echt een lekker voorbeeld. Ze zitten allemaal al aan het vizier voordat de helm gefixeerd is. Eerst de helm fixeren en dan de andere persoon het vizier open laten doen. Vervolgens is het de methode welke al voorgesteld werd door First aid.

Daarbij is het belangrijk dat de hand van de arm die op de grond ligt geen druk geeft op de nek. Met de andere arm op het borstbeen rusten en goed druk op de jukbeenderen houden met je vingers wat verspreid. Onderkaak heeft inderdaad geen nut want wanneer iemand bewusteloos raakt wordt de spieren slap.
Tijdens het verwijderen van de helm moet de hand onder het hoofd mee bewegen met de helm. De persoon die de helm langzaam verwijderd moet proberen om dit zo recht mogelijk te doen en om de zijkanten van de helmschaal wat naar buiten te trekken (iedere extra mm aan speling is meegenomen). Wanneer het kin stuk bij de neus komt is het meestal nodig om de helm iets te kantelen. Het laatste stukje goed afstemmen met degene die het fixeren doet want die moet aan het einde het gele gewicht van het hoofd dragen met zijn arm.
Nadat de helm af is vult de persoon die de helm verwijderde de ruimte op tussen de schedel en de vloer. Daarna neemt deze persoon het fixeren over. De wijze van fixeren op dat moment kan verschillen. Zo is er de handgreep van Zäch
MogelijkNekEnRugletsel04.jpg


Andere wijze van fixeren is deze
400px-Manfix1.jpg


Als je mensen hebt met wat meer medische kennis dan zal het al snel de jaw thrust of de trauma jaw thust worden omdat je daarmee direct een vrije ademweg kan garanderen.
800px-Traumajawthrust.jpg


Belangrijk is dat de persoon die moet fixeren ten alle tijden in een houding zit waarop je het langer voor kan houden en je stevig zit.
 
Laatst bewerkt:
@Lady_Di.

Maar jij geeft zelf al aan dat geadviseerd wordt de helm niet af te nemen of in uiterste noodgevallen.
Toen ik op de TT stond was ik 'raper/vlagger', en echt ernstige ongelukken/valpartijen zoals met Uncini heb ik ook niet meegemaakt, maar 'ons' gewone baancommissarissen werd op het hart gedrukt het slachtoffer vooral aan EHBO-ers over te laten.

Bedoel je dit ongeval?



De helm van Franco Uncini werd door Wayne Gardner dmv een niet door het Oranje Kruis erkende methode afgenomen :X


Ook elders flinke discussies hoe en wat:
http://www.pleisterkwartier.nl/index.php?topic=913.0
Roger methode


Sinds 2009 officiële Oranje Kruis methode (Porles) en die is bepaald anders dan de Gardner methode:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...oRXWFne2YLWNqQQAbA9YAdw&bvm=bv.59930103,d.d2k
 
Ik ga en vanuit dan EHBOers op een circuit weten hoe het goed moet. De vraag heb ik ook wel eens bij ambulance personeel neergelegd. Die krijgen niet al de trainingen en hebben niet de kennis. De meeste gaven toch aan dat een systeemhelm handiger was.

Dus in normaal verkeer denk ik dat je meer hebt aan een systeem helm. Ik heb ook een systeem helm, maar meer vanwege het praktisch nut; zo kan ik nog normaal praten met helm en kan ik frisse wind ontvangen als het warm weer is :)
 
Heb een keer een gevalletje gehad met een helm van 10 dagen oud.

Gelukkig was ik bij kennis toen een paar omstanders begonnen te roepen: "Die helm moet af!!" Ik heb ze afgesnauwd en verteld dat ze met hun poten van mijn helm af moesten blijven en wachten op het ambulancepersoneel, die weten tenminste wat ze doen.

Toen ik vervolgens het ambulancepersoneel vertelde dat de helm net nieuw was en nog erg strak zat, hebben ze keurig met 2 man, extra voorzichtig, de helm verwijderd, waarbij de 1 mijn nek stabiliseerde.

Maar ja, als je niet bij kennis bent en mensen die er geen verstand van hebben gaan in paniek aan de helm lopen rukken, maakt het niet uit of je wangstukken eruit gehaald kunnen worden. Denk je nou echt dat ze daarbij nadenken?

Mijn net aangeschafte helm heeft ICE wel uitneembare wangstukken. :+

Gat in de markt heeft dus te maken met de kennis van degene die de helm verwijderd.
Als het een leek is maakt het geen bal uit. :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan