Gister een kleine "Crashcourse" EHBO gehad bij onze motorclub.
Ik heb zelf niet EHBOgedaan maar in een donkergrijs verleden wel het z.g.n EHAF (Eerste hulp aan het Front), in het kader van een dienstplichtige ambulance chauffeur opleiding.
Een grondige update voor wat betreft mijn eerste hulp skills was wel nodig. maar naast die openbaring hadden we aan het einde nog wel een discussie/onduidelijkheid met betrekking tot helmen.
De EHBO instructrice had een heel duidelijke voorkeur voor systeem helmen, voor het geval reanimatie nodig was. In dat geval kan je namelijk simpelweg de klep openen en eventueel beademing controleren en in geval van nood beademen zonder de hele helm af te hoeven nemen.
Bij potentieel nekletsel is het afnemen van een integraalhelm namelijk erg lastig omdat men in principe het hoofd stabiel moet houden.
Een goed zittende helm zit dusdanig strak, dat hij eigenlijk niet af te krijgen is zonder het hoofd te bewegen.
We hebben letterlijk de proef op de som genomen door iemand met een goed passende helm als proefpersoon te nemen en te zien of we de helm op een fatsoenlijke manier af konden krijgen, maar dat viel niet mee, eigenlijk kwamen we tot de conclusie dat het niet lukte.
Echter ik heb nog geen racepiloot gezien met een systeemhelm, in de racerij is een integraalhelm juist de standaard.
Er zijn volgens zeggen gisteravond wel integraalhelmen op de markt waarbij men, vanaf de onderkant in geval van nood de wangstukken er naar beneden uit kan trekken, om vervolgens de helm eenvoudiger af te kunnen nemen.
Wat is de mening van het forum? Nog ideeën op dit gebied? Gat in de markt voor helmproducenten?
Ik heb zelf niet EHBOgedaan maar in een donkergrijs verleden wel het z.g.n EHAF (Eerste hulp aan het Front), in het kader van een dienstplichtige ambulance chauffeur opleiding.
Een grondige update voor wat betreft mijn eerste hulp skills was wel nodig. maar naast die openbaring hadden we aan het einde nog wel een discussie/onduidelijkheid met betrekking tot helmen.
De EHBO instructrice had een heel duidelijke voorkeur voor systeem helmen, voor het geval reanimatie nodig was. In dat geval kan je namelijk simpelweg de klep openen en eventueel beademing controleren en in geval van nood beademen zonder de hele helm af te hoeven nemen.
Bij potentieel nekletsel is het afnemen van een integraalhelm namelijk erg lastig omdat men in principe het hoofd stabiel moet houden.
Een goed zittende helm zit dusdanig strak, dat hij eigenlijk niet af te krijgen is zonder het hoofd te bewegen.
We hebben letterlijk de proef op de som genomen door iemand met een goed passende helm als proefpersoon te nemen en te zien of we de helm op een fatsoenlijke manier af konden krijgen, maar dat viel niet mee, eigenlijk kwamen we tot de conclusie dat het niet lukte.
Echter ik heb nog geen racepiloot gezien met een systeemhelm, in de racerij is een integraalhelm juist de standaard.
Er zijn volgens zeggen gisteravond wel integraalhelmen op de markt waarbij men, vanaf de onderkant in geval van nood de wangstukken er naar beneden uit kan trekken, om vervolgens de helm eenvoudiger af te kunnen nemen.
Wat is de mening van het forum? Nog ideeën op dit gebied? Gat in de markt voor helmproducenten?