Helmen in de motorsport

bavariaboy

MF'er
22 nov 2005
205
0
Ik ben nieuwsgierig naar de regelgeving mbt helmen in de verschillende takken van de motorsport.

Zijn alle helmen (die op straat mogen) toegestaan?
Zijn er nog extra regels aan verbonen?
Moeten helmen aan andere speciale eisen of keuringsniveau's voldoen?

Ik ben betrokken bij de organisatie van Moto Gymkhana, een (voor nederlandse begrippen) nieuwe motorsport. Nu het weer warmer wordt zie je dat mensen minder protectie aandoen en ook neigen naar open systeem of Jet helmen.

Daarom wil ik graag weten hoe dit bij andere motorsporten is geregeld.
 
Goeie vraag, voor gymkhana is een integraalhelm niet praktisch en worden systeemhelemen, of pothelemn gebruikt idd.
 
Goeie vraag, voor gymkhana is een integraalhelm niet praktisch en worden systeemhelemen, of pothelemn gebruikt idd.

Dus het praktische gaat boven het veilige bij gymkhana :?
Ik vind met racen al die bescherming ook niet echt praktisch,maar daar hebben ze weinig mee te maken als ik dat zeg :?
 
Volgens mij is hier al een topic van....vroegah.
Beetje :+ Wellke helm voor een circuit dag
Dus het praktische gaat boven het veilige bij gymkhana :?
Ik vind met racen al die bescherming ook niet echt praktisch,maar daar hebben ze weinig mee te maken als ik dat zeg :?
Gymkhana is meer voertuigbeheersing dan racen waarbij je ongecontroleerd honderd meter lang de grond kust. :) De organisatie staat nog in de kinderschoenen zeg maar. O-)
 
Laatst bewerkt:
Er is inderdaad een heel stuk geschreven is dat andere topic, bedankt.

Maar gezien dit Motorsport Algemeen is hoopte ik ook wat ervaringen en praktijken te horen vanuit andere motor sport vormen dan alleen knmi circuit.

Daarbij is de mening van iBr@ToR niet helemaal hetzelfde als die van de organisatie. Het gaat er natuurlijk om een leuke en veilige sport te bieden met passende veiligheidsvoorzieningen.

Dat is ook heel de reden waarom ik nieuwsgierig ben naar hoe het bij andere motorsporten is geregeld.
 
Er is inderdaad een heel stuk geschreven is dat andere topic, bedankt.

Maar gezien dit Motorsport Algemeen is hoopte ik ook wat ervaringen en praktijken te horen vanuit andere motor sport vormen dan alleen knmi circuit.

Daarbij is de mening van iBr@ToR niet helemaal hetzelfde als die van de organisatie. Het gaat er natuurlijk om een leuke en veilige sport te bieden met passende veiligheidsvoorzieningen.

Dat is ook heel de reden waarom ik nieuwsgierig ben naar hoe het bij andere motorsporten is geregeld.

Bij de MON niet goed, er word in het technisch reglement van de SAM wegrace verwezen naar een MON helmenlijst maar die is nergens op de site te vinden. Ik wacht ook nog steeds op een antwoord..
 
Barry Sheene had een gaatje laten maken in z'n vizier om voor de start toch nog ff een trekkie te kunnen nemen ......dus het kan gewoon wel. :Y :+

Ik weet niet of mijn helm dan nog door de keuring komt als ik er een gaatje in ga maken ;) :+
Wel mooi dat dat vroeger gewoon kon :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan