[HELP] Motor doet 't niet ! ! ! ! ! ! ! !

BGL Racing

Banned User
16 jan 2003
12.702
2
Twente
Ik wou 'm starten, dashboardlampjes branden maar heel zacht. Licht uitgedaan van de motor en toen deden ze het beter. Maar starten deed 'ie niet, je hoorde de startmotor zelfs niet. Dus ik dacht 'accu leeg'. Dus aangedrukt, hetgeen errrrg moeizaam ging. Motor draaide wel, maar op 2 cilinders ofzo. Waarschijnlijk dus te weinig stroom voor ontsteking?

Toerenteller schoot ook maar wat in het rond, erg raar.

Toen stationair laten lopen, even wachten en dat ging toen goed. Maar wanneer ik gas gaf, ging het licht uit, dus trok íe alle stroom weg.

Even rondje gereden omdat ik dacht dat 'ie dan wel weer stroom zou hebben, maar nee dus. Toerenteller bleef erg raar doen, knipperlichten gingen héél snel, en bij gas geven hield 'ie enorm in en was 'ie erg bokkerig.

Wat nu? Spanningsregelaar? Hoe bekijk ik dat?

Verder nog tips? Baal er enorm van dus aub hulp gewenst.
 
Ik denk dat het tijd is voor een nieuwe accu???????????????????????????????

Waarom?

Zo'n rare stroomverdeling kan dat door een slechte accu veroorzaakt worden? En het geschok van de toerenteller? Heeft toch met de stroomverdeling te maken en niet met de sterkte van de accu?
 
Ik wou 'm starten, dashboardlampjes branden maar heel zacht. Licht uitgedaan van de motor en toen deden ze het beter. Maar starten deed 'ie niet, je hoorde de startmotor zelfs niet. Dus ik dacht 'accu leeg'. Dus aangedrukt, hetgeen errrrg moeizaam ging. Motor draaide wel, maar op 2 cilinders ofzo. Waarschijnlijk dus te weinig stroom voor ontsteking?

Toerenteller schoot ook maar wat in het rond, erg raar.

Toen stationair laten lopen, even wachten en dat ging toen goed. Maar wanneer ik gas gaf, ging het licht uit, dus trok íe alle stroom weg.

Even rondje gereden omdat ik dacht dat 'ie dan wel weer stroom zou hebben, maar nee dus. Toerenteller bleef erg raar doen, knipperlichten gingen héél snel, en bij gas geven hield 'ie enorm in en was 'ie erg bokkerig.

Wat nu? Spanningsregelaar? Hoe bekijk ik dat?

Verder nog tips? Baal er enorm van dus aub hulp gewenst.
Begin er eens mee een voltmeter op te zetten op de polen.
Dan ga je meten, stationair, 3000 toerenen bijv 6000 toeren.
Als ie inzakt als je gas geeft is je dynamo mischien kapot of je accu.
Als ie stijgt dan is het bijna zeker je regelaar en niet je accu.
 
Begin er eens mee een voltmeter op te zetten op de polen.
Dan ga je meten, stationair, 3000 toerenen bijv 6000 toeren.
Als ie inzakt als je gas geeft is je dynamo mischien kapot of je accu.
Als ie stijgt dan is het bijna zeker je regelaar en niet je accu.

Volgens mij is dat goed nieuws, want een accu of dynamo kun je toch beter kapot hebben als een spanningsregelaar?

Voltmeter heb ik nu niet bij de hand, morgen wel.

En hij zakt zeker in als ik gas geef, want dan gaan de lampjes en gewone lampen ook uit.

Bedankt!
 
ik ben er eigenlijk van overtuigt dat dit je dynamo of gelijkrichter is. Je accu is gewoon niet meer bijgeladen.
Meten zal moeilijk gaan. Wat je kan doen zonder moeilijke apparatuur is je accu opladen en een stuk gaan rijden. Als het je gelijkrichter of dynamo is zal hij op een gegeven moment gaan stotteren of makkelijker, je licht minder gaan branden. Je accu is dan weer leeg.

Ik heb toevallig pas hetzelfde met één van onze auto's gehad.

succes

(ps, en toch ben je een l*l) :+
 
ik ben er eigenlijk van overtuigt dat dit je dynamo of gelijkrichter is. Je accu is gewoon niet meer bijgeladen.
Meten zal moeilijk gaan. Wat je kan doen zonder moeilijke apparatuur is je accu opladen en een stuk gaan rijden. Als het je gelijkrichter of dynamo is zal hij op een gegeven moment gaan stotteren of makkelijker, je licht minder gaan branden. Je accu is dan weer leeg.

Ik heb toevallig pas hetzelfde met één van onze auto's gehad.

succes

(ps, en toch ben je een l*l) :+

Bedankt, en jij bent toch nog steeds de grootste lul die hier rondloopt, alhoewel ik nu een stukje humaan gedeelte van Hansstek heb ontdekt :+
 
graag gedaan :)

Voor een auto op de sloop ongeveer €35. Ik weet niet of je die voor motoren ook op de sloop kunt krijgen.
 
Oké maar zal meevallen dus ivm een spanningregelaar.

[me]BGL Racing kan het geld momenteel wel even anders besteden :( [/me]
 
Helleu... ben tijdje niet op dit forum geweest, wachwoord vergeten etc dus nieuw account.

Anyway, had een beetje het zelfde probleem als BGL hierboven. Onlangs 2ehands spanningsregelaar gekocht en gemonteerd en toen deed de boel het wel weer...
todat ik afgelopen zondag stil kwam te staan op de afsluitdijk (wat een plaats om pech te krijgen..)!! Zwaar kut, accu dood, niks geen broem meer. Teruggesleept naar Amsterdam '(

Gelijk de accu op de lader gezet om te kijken wat er nou mis is. Gisteren spanning van de accu gemeten, en die was 13.4 V en liep langzaam terug met contact. Accu is dus wel op te laden dus ik neem aan niet verrot.

Ben niet zon electroheld, maar heb met die multimeter ook de dynoma pinnetjes doorgemeten, combinaties van het vrouwtjes stekkertje kwam allemaal op 0.1 Ohm,
(das goed toch?) bij die van de mannetjes pinnetjes kreeg ik niks.

Nou vermoed ik dat mn dynamo beetje naar de tering is, waardoor ook mn spanningsregelaar kapot is gegaan (mn motor is uit '88 en ik hoor dat kapot gaan van deze units bij cbr's wel vaker het geval is) B|

Weet iemand hoe of ik met zekerheid vast kan stellen of die dynamo naar z'n grootje is, en of mn spanningsregelaar nu weer naar z'n grootje is (of het nooit relaxed heeft gedaan)? :?

muya gracias
 
ik heb dit ook gehad, slechte accu en de dynamo was bij mij naar de klote.
De dynamo haperde, waardoor er geen volledig en gelijk voltage de accu in kwam.
Gevolg -> dan deed tie het wel, dan weer niet, etc etc etc
Waardeloos!
 
Helleu... ben tijdje niet op dit forum geweest, wachwoord vergeten etc dus nieuw account.

Anyway, had een beetje het zelfde probleem als BGL hierboven. Onlangs 2ehands spanningsregelaar gekocht en gemonteerd en toen deed de boel het wel weer...
todat ik afgelopen zondag stil kwam te staan op de afsluitdijk (wat een plaats om pech te krijgen..)!! Zwaar kut, accu dood, niks geen broem meer. Teruggesleept naar Amsterdam '(

Gelijk de accu op de lader gezet om te kijken wat er nou mis is. Gisteren spanning van de accu gemeten, en die was 13.4 V en liep langzaam terug met contact. Accu is dus wel op te laden dus ik neem aan niet verrot.

Ben niet zon electroheld, maar heb met die multimeter ook de dynoma pinnetjes doorgemeten, combinaties van het vrouwtjes stekkertje kwam allemaal op 0.1 Ohm,
(das goed toch?) bij die van de mannetjes pinnetjes kreeg ik niks.

Nou vermoed ik dat mn dynamo beetje naar de tering is, waardoor ook mn spanningsregelaar kapot is gegaan (mn motor is uit '88 en ik hoor dat kapot gaan van deze units bij cbr's wel vaker het geval is) B|

Weet iemand hoe of ik met zekerheid vast kan stellen of die dynamo naar z'n grootje is, en of mn spanningsregelaar nu weer naar z'n grootje is (of het nooit relaxed heeft gedaan)? :?

muya gracias

Zoek op wat de dynamo aan voltage moet leveren. Ik kan je vertellen wat dat bij mij moet zijn, maar ik rij 4 cilinder 400cc, en bij jou is dat anders.

Meet dan met een v.meter wat er in je accu wordt gepompt. Is dit minder?? Dan nog eens meten zonder spanningsregelaar.

Nu weet je of het de dynamo/spanningsregelaar is
 
Je kunt ook de wisselspanning direct van elke spoel meten. Dan weet je of elke spoel het (even goed) doet of niet. Ik geloof dat dat bij mijn vmax iets van 65 volt is per spoel of zo. Ik weet niet wat de spanning van jouw motor hoort te zijn.

Dan weet je in ieder geval wat de staat van je dynamo is.
Oh ja, check ff het accupeil. Dat kan een hoop schelen :) ([me]spreekt uit ervaring[/me])
 
Ik zal vanavond es kijken wat die dynamo aan voltage moet leveren, en hoe of het accupeil is.

Nu is iig alles dood, dus geen lichtjes, geen gestart, geen toeter, nada.
 
Alhoewel, vanavond.... zal wel morgen worden gheheheheh! :-P

alvast bedankt voor de tips iig, hoop dat het wat helpt!! Ik wil rijden!
 
Ik zal vanavond es kijken wat die dynamo aan voltage moet leveren, en hoe of het accupeil is.

Nu is iig alles dood, dus geen lichtjes, geen gestart, geen toeter, nada.
heb je wel een goed massacontact op je accu? Alles helemaal dood is wel erg dood.
een klein lampje moet het nog wel doen. Is er geen zekering uitgeklapt?
 
heb je wel een goed massacontact op je accu? Alles helemaal dood is wel erg dood.
een klein lampje moet het nog wel doen. Is er geen zekering uitgeklapt?

Tja, als de lader er op zit zou je toch ook wel een lampje oid zien toch?
Anwb kerel heeft alle zekeringetjes doorgemeten, die waren in orde.
 
ik had precies hetzelfde met de vfr

- knipperlichten snel knipperen
- slecht of niet starten
- inhouden bij gas
- raar geluid maken als je gas geeft

bij mij was het een kapotte accu en kapotte dynamo.
 
Nog een mogelijke oorzaak: geoxideerde accupolen/kabelklemmen?
Maak de accupolen en kabelklemmen eens goed schoon.
 
Maar je schreef dat er 13,4 volt in je accu zat. Met een volt of 8 brand er zelfs nog veel hoor. Ik denk dat hij wel bijlaadt maar er een onderbreking in je circuit zit. Blijf toch een beetje bij mijn eerste gedachte. Je zou het kunnen meten door je min van de voltmeter ergens op het frame te houden en je plus gewoon op je pluspool. Dan weet je of je massa in ieder geval goed contact maakt. Als je accu vol is (13,4 Volt) dan denk ik niet aan je oplaadtcircuit.
 
Ik weet niet of het bij een motor werkt maar bij een auto sproeide ik met zo'n planten verstuiver iets op de kabels als het donker is dan kun je de vonken over zien vliegen naar je frame. en slecht starten kan ook Bobiene zijn of hoe je dat ook schrijft.

Op typefouten voorbehouden :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan