Help!!! 'Newbie' op zoek naar een antwoord/advies..

AT74duc ben ik het volledig mee eens als je overhaast door enthousiasme een motor koopt dan kijk je door alles heen en denk oh dat geeft niet en dit maak ik wel en dat doe ik wel. Neem de tijd! Bekijk net zoveel motoren totdat er een echte goede tussen zit...

M'n eerste verkocht zichzelf aan mij. Ik maakte een compliment over de motor toen ik aan het lessen was en de eigenaar moest vanwege gezondheidsredenen afstand doen. Dus ik heb de knip getrokken en gekocht. Maar, ik was jaren eerder gevallen voor Duc. Een andere keuze is er niet. Maar wanneer je een vraag stelt als de TS denk ik dat je op prijs aan het selecteren bent en dat is een slechte raadgever.

Kawatisten zijn ook mensen die op emotie kopen, zo heb ik al gemerkt. Dat vind ik mooi.

Ik hoop dat TS ook de motor naar z'n gevoel vindt i.p.v. prijs. Een eerste motor is gewoon bijzonder, het is een nieuwe eerste liefde. :)
 
Laatst bewerkt:
*****UPDATE****

Hoi allen, ik ben in deze paar dagen veel wijzer geworden door dit topic en alle adviezen (en felicitaties ;)).... Inmiddels de volgende conclusies getrokken:

- De motoren die ik noemde, daarvan kan ik uiteindelijk het beste de GPZ500 nemen....maaar....
-.....kan net zo goed met een 600cc beginnen (heb ook volledig rijbewijs immers) en dat ga ik doen, heb ik besloten
-....daarbij komen FZR600 en CBR600 goed uit de bus in jullie oordeel...
-... mijn plan om bij een motorzaak te kopen wordt met instemming begroet (al wordt bijvoorbeeld Motoport als zaak in twijfel getrokken, zal idd ff op die site baatsen.com (?) kijken nog)
-....Het liefst wil ik natuurlijk morgen al rijden :D Maar (nog los van het weer), het kan misschien wel verstandiger zijn om het over de winter te tillen.... tsja, gevoel zegt: rijden met die handel!!! Enthousiast :D

Dank voor alle tips tot zover (en mogen natuuuuuuurlijk nog meer bij, schroom niet :D)
 
Als je dan toch naar een FZR600 en CBR600 gaat kijken vergeet dan zeker de ZZR600 niet. Bijna even duur als een GPZ terwijl het toch qua techniek (toendertijd) een stuk moderner is dan deze GPZ.
 
Kawatisten zijn ook mensen die op emotie kopen, zo heb ik al gemerkt. Dat vind ik mooi.

Ik hoop dat TS ook de motor naar z'n gevoel vindt i.p.v. prijs.

Emotie speelt m.i. bij motoren toch een grotere rol dan bij automobielen.
Bijv. Ducatisten zien zichzelf toch ook meer als mensen die kiezen voor het karakter van het merk.
Bij auto's wordt ook meer gekeken naar de praktische kant maar de verhoudingen liggen daar ook heel anders.
Auto's zijn voor de meeste mensen hun enige of hoofd- vervoermiddel en je hebt zo weinig aan bijv. een Posche 911 als je een gezin hebt van 5 en een grote hond :/ .
De groep mensen die als enig vervoer een motor hebben of de Die hard toerders is m.i. gewoon veel kleiner (te vergelijken met de groep mensen die zo'n Porsche voor erbij kopen).

Maar on-topic;
Selecteer bij bijv. autotrader.nl => motorfietsen een op jouw budget.
Dan heb je zoveel om uit te kiezen.
Maar goed dat je nu reeds een bepaalde richting hebt gekozen.
 
*****UPDATE****
Maar (nog los van het weer), het kan misschien wel verstandiger zijn om het over de winter te tillen.... tsja, gevoel zegt: rijden met die handel!!! Enthousiast :D

Gebruik deze tijd nu gewoon eerst even om je verder te orienteren.
Nu heb je de tijd om te kijken wat een bepaalde fiets nu echt mag kosten en om je wat in te lezen over een bepaalde motorfiets.
December / januari / begin februari zijn mooie tijden om te shoppen.
 
Emotie speelt m.i. bij motoren toch een grotere rol dan bij automobielen.
Bijv. Ducatisten zien zichzelf toch ook meer als mensen die kiezen voor het karakter van het merk.
Bij auto's wordt ook meer gekeken naar de praktische kant maar de verhoudingen liggen daar ook heel anders.
Auto's zijn voor de meeste mensen hun enige of hoofd- vervoermiddel en je hebt zo weinig aan bijv. een Posche 911 als je een gezin hebt van 5 en een grote hond :/ .
De groep mensen die als enig vervoer een motor hebben of de Die hard toerders is m.i. gewoon veel kleiner (te vergelijken met de groep mensen die zo'n Porsche voor erbij kopen).

Maar on-topic;
Selecteer bij bijv. autotrader.nl => motorfietsen een op jouw budget.
Dan heb je zoveel om uit te kiezen.
Maar goed dat je nu reeds een bepaalde richting hebt gekozen.

Eens.

Ducatisten is een apart slag volk, dat is alom bekend. Kiezen binnen het aanbod van Ducati en enkel daarbuiten voor een motorfiets voor een bepaald doel, waarbij die niet geleverd wordt door het merk.
 
FZR 600 *O* Rij ik alweer 3 jaar op naar volle tevredenheid (is ook mijn eerste). Was voor mij een beetje jeugdsentiment (mijn pa had lang geleden een FZR 1000) + beperkt budget = deze keuze. Was ook het mooiste model van alle keuzes (heb ook naar een GPZ gekeken, wat een lelijke hokken).

Mijn mening: maak voor jou de beste keuze in budget/onderhoud/uiterlijk.

WIl je die van mij anders niet kopen *D
 
Wacht nog eerst even met kopen.Ga eerst kijken wat er te koop staat in jouw prijsklasse en in eind januari is er ook een motorbeurs in Groningen.Veel keus en je nog kleding zoekt vaak gaat er veel weg voor de helft van de prijs.Succes met je zoektocht. :')
 
En vergeet de motorbeurs in utrecht niet, daar zijn ook altijd hele leuke prijsjes :Y
En zoals al heel vaak eerder gezegt, lekker op je gemakje kijken op internet en bij zaken etc. wat er te koop is, en geen overhaaste beslissingen nemen.
De voorpret is i.m.o ook al heel leuk en nu is het toch niet zo'n geweldig weer om te rijden.
Behalve als je een sigarettenaansteker erin hebt zitten met een aangesloten klotenverwarming, waar ik niet van uit ga :P
 
Haal wel iets voor maart zeg maar, de motorprijzen zijn zeer gunstig.
Heb een maandje geleden een CBR600F (1999) opgepikt, 50K km, slijtage onderdelen 50% of beter (achterband half op, ketting, voorband en tandwielen 85% ofzo) voor 2400 tegen de lente vragen mensen er alweer 3200 ofzo voor
 
Haal wel iets voor maart zeg maar, de motorprijzen zijn zeer gunstig.
Heb een maandje geleden een CBR600F (1999) opgepikt, 50K km, slijtage onderdelen 50% of beter (achterband half op, ketting, voorband en tandwielen 85% ofzo) voor 2400 tegen de lente vragen mensen er alweer 3200 ofzo voor

Zo kun je het bekijken, maar van de andere kant....
Als je bijvoorbeeld bij een motorzaak nu 10% korting krijgt, dan kan dat op een ander moment er ook wel vanaf.
Het is eigenlijk gewoon een kwestie van onderhandelen.
Als je maar de ballen hebt en het durft om te onderhandelen kom je al een heel eind.
 
de oudere 750's kan je ook nog in overweging nemen. Zijn ook goed te doen als beginner en voldoende vermogen om niet te snel te vervelen en je kan redelijk mee met het nieuwere spul. Met de oudere yamaha's moet je wel rekening houden dat ze wel eens wat olie lusten. Maar voor 2000 is er meer als genoeg keuze. Ik zou particulier niet perse uitsluiten, scheelt toch alweer honderden euro's voor dezelfde motor.
 
FZR 600 *O* Rij ik alweer 3 jaar op naar volle tevredenheid (is ook mijn eerste). Was voor mij een beetje jeugdsentiment (mijn pa had lang geleden een FZR 1000) + beperkt budget = deze keuze. Was ook het mooiste model van alle keuzes (heb ook naar een GPZ gekeken, wat een lelijke hokken).

Mijn mening: maak voor jou de beste keuze in budget/onderhoud/uiterlijk.

WIl je die van mij anders niet kopen *D

En bedankt he?
full
 
Wat zijn er eigenlijk veel dingen om op te letten. En die site, baartsen.com, is een goede tip.
Zeker door dit huidige (*&(&-weer neig ik naar het 'over de winter tillen' van het kopen van een bike.

Maar goed, ga deze week proefrijden op: FZR600 (1992) en GSX600 (1994). Beide slechts 1750... GPZ's vind ik vooral van vóór 1994 en da's een slecht plan, hoor ik overal (vanwege trommelrem, zo blijkt)


Verder vind ik de ZF-10 Strike helm van HJC erg mooi. Die wil je dus passen en wat blijkt? Bijna nergens te koop en bijna geen Nederlandse gebruikerservaringen over te vinden. Vaag. (had idd geen eigen helm met lessen... AGV S4 is trouwens mn andere kandidaat - ook hier weer keuze gebaseerd op kwaliteit icm prijs...budget is het toverwoord.)
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn er eigenlijk veel dingen om op te letten. En die site, baartsen.com, is een goede tip.
Zeker door dit huidige (*&(&-weer neig ik naar het 'over de winter tillen' van het kopen van een bike.

Maar goed, ga deze week proefrijden op: FZR600 (1992) en GSX600 (1994). Beide slechts 1750... GPZ's vind ik vooral van vóór 1994 en da's een slecht plan, hoor ik overal (vanwege trommelrem, zo blijkt)


Verder vind ik de ZF-10 Strike helm van HJC erg mooi. Die wil je dus passen en wat blijkt? Bijna nergens te koop en bijna geen Nederlandse gebruikerservaringen over te vinden. Vaag. (had idd geen eigen helm met lessen... AGV S4 is trouwens mn andere kandidaat - ook hier weer keuze gebaseerd op kwaliteit icm prijs...budget is het toverwoord.)

Als je perse per model wilt weten waar je op moet leten moet je, je even in de topic's die bij die fiets horen melden. Daar zit veel meer kennis en krijg je eerlijker antwoord dan een flameware dat Honda zo goed is, dat ze foutloze fietsen etc maken. (Pan en VFR zijn daar goede voorbeelden van, geheel foutloos :+ ).

Verder is een GPZ na 94 beter, dat betekend niet dat de GPZ van <94 een slecht plan is. Alleen zit je dan met 16 inch banden wat de bandekeuze erg beperkt. En bovendien zijn naar mijn mening <94 modelen te duur geprijst in de markt. Dan vind je betere fietsen van een paar honderd euro meer. De rede waarom ik ook een ZZR600 heb i.p.v GPZ500. Die laatste werd gewoon te duur. Maar vind je er 1 van <94 met een goede prijs dan is daar niets mis mee. Zijn goedkoop in gebruik, vermoed (weet niet zeker dus) dat ze goedkoper zijn dan alle 4 cilinders die hier worden genoemd.

Verder is naar mijn mening een helm review niet zo heel waardevol aangezien iedereen een andere kop heeft en de helm dus anders past. Je moet even op de HJC site kijken waar ze verkocht worden want ik zie ze toch wel regelmatig in de schappen liggen. Het enige wat ik 'altijd' doe als ik een helm koop is de site van het Engelse SHARP bekijken. Dit is een test waarin de helm wordt gesloopt en wordt gekeken hoe veel impact er aan je kop wordt doorgegeven. Eigenlijk enige eis die ik altijd stel is minimaal 4 (v/d 5 sterren) en verder moet de helm dan goed bij mij passen.

Die HJC van jou scoort goed met 4 sterren (http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/hjc-zf10) dus qua botstvermogen is hij in iedergeval prima.

Succes
 
misschien ook een denken aan thundercat is prima begin motor. zou ik eerder doen als een 400.


Heb ik ook gehad als een van de eersten.... heb hem na 11 maanden weer weggedaan. Lag niet aan de motor, maar aan mijn eisenpakketje... Was zeker een aardige motorfiets om mee te beginnen en oogt sportief en redelijk bij de tijd.
 
Een GPZ rijdt met gemak 1:20, behalve op de snelweg, dan gaat het snel naar 1:19. Een 600cc 4-cilinder haalt dat niet, afgezien van misschien een Diversion (over lelijke hokken gesproken).
Maar ga vooral proefrijden en kijk dan wat je wil. Ik ben blij dat ik een GPZ heb, maar verlang ook wel naar wat meer power. Om te leren rijden is hij echter zeer geschikt, maar dat zal een CBR600 ook wel zijn.

Laat de Suzuki Bandits trouwens staan, zullen prima motoren zijn, maar met een antiek luchtgekoeld blok. Is veel gevoeliger dan een watergekoeld blok. Als beginner misschien wel fijn om gewoon een motor te hebben die vrij 'makkelijk' is.
 
Ik heb verleden jaar een helm gekocht op de motorbeurs in Utrecht.
Mooie prijzen en als voordeel dat ik daar bij tig bedrijven tig helmen heb gepast.
Uiteindelijk een mooie goede Suomi voor een spotprijsje op de kop getikt.
En het maakt me dan echt geen hol uit of de tekening op de helm van het vorige jaar is.

600cc / 750cc
Ik weet niet of ik het al ergens geschreven had.
Ter vergelijk de GSX600f vs 750F
600F met iemand achterop en dan in willen halen => je komt gewoon vermogen te kort om op de leuke manier in te halen.
750F, trekt goed van onderaf, lekkere loebas van een blok rijdt net zo makkelijk als een 600F.
Alleen wel weten waar jouw grens is als je je rechterhand eens helemaal doordraaid.
Maar als je bijv. een tijdje op een 600F rijdt is het geen grote moeite om over te stappen op een ZX-900R of zo (ik zou niet gelijk zomaar op een GSX 1000R springen of zo tenzij je aanleg hebt).
 
Wat zijn er eigenlijk veel dingen om op te letten. En die site, baartsen.com, is een goede tip.
Zeker door dit huidige (*&(&-weer neig ik naar het 'over de winter tillen' van het kopen van een bike.

Maar goed, ga deze week proefrijden op: FZR600 (1992) en GSX600 (1994). Beide slechts 1750... GPZ's vind ik vooral van vóór 1994 en da's een slecht plan, hoor ik overal (vanwege trommelrem, zo blijkt)


Verder vind ik de ZF-10 Strike helm van HJC erg mooi. Die wil je dus passen en wat blijkt? Bijna nergens te koop en bijna geen Nederlandse gebruikerservaringen over te vinden. Vaag. (had idd geen eigen helm met lessen... AGV S4 is trouwens mn andere kandidaat - ook hier weer keuze gebaseerd op kwaliteit icm prijs...budget is het toverwoord.)


Neem aan dat deze 2 motoren bij een dealer staan? Gezien deze prijzen redelijk hoog zijn als ze particulier aangeboden worden. Lijkt een YZF750R je niks? Is mijn eerste motor geweest. Genoeg vermogen (mischien een beetje te veel van het goeie), en het is een hele leuke steur fiets. Is tov. een FZR600 qua uiterlijk weinig verschil (op het kontje na dan). Alleen het stukje techniek in een YZF is een stukje beter en voor dat geld heb je 1 uit '95.
 
yzf 750 zijn superfietsen én erg goedkoop. Zelf ook jaren met gereden waaronder op circuit. Gaan als de brandweer, goede remmen en goede wegligging. In mijn ogen 1 van de beste fietsen uit de jaren 90 totdat de r1 enzo kwam. Betrouwbaar ook, alleen last van wat olieverbruik.
 
Een GPZ rijdt met gemak 1:20, behalve op de snelweg, dan gaat het snel naar 1:19. Een 600cc 4-cilinder haalt dat niet, afgezien van misschien een Diversion (over lelijke hokken gesproken).
Maar ga vooral proefrijden en kijk dan wat je wil. Ik ben blij dat ik een GPZ heb, maar verlang ook wel naar wat meer power. Om te leren rijden is hij echter zeer geschikt, maar dat zal een CBR600 ook wel zijn.

Laat de Suzuki Bandits trouwens staan, zullen prima motoren zijn, maar met een antiek luchtgekoeld blok. Is veel gevoeliger dan een watergekoeld blok. Als beginner misschien wel fijn om gewoon een motor te hebben die vrij 'makkelijk' is.

Mijn fzr 600 haalt zonder probleem 1:22. Als je zuinig aan doet. Met normaal gebruik (af en toe een stoplicht sprint) is 1:20 realistisch.

Om op lelijke hokken terug te komen; ik was in de war met een GPX. GPZ gaat dan nog wel maar kan voor mij niet tippen aan:

250i3w3.jpg


En als je lekker wilt sturen gaat dat ook zonder problemen })

2115rmb.jpg



Let wel; dit type heeft standaard een 18" achterwiel. Beperkt nogal je bandenkeus (Pirelli Diablo is DE sportieve band voor dit type_
 
Over de reacties omtrent een Thundercat: die lijken overal toch net een slagje duurder nog... Maar kijk, de keuze als beginner is reuze.. dat heb ik inmiddels wel door... en goed kijken, voelen, onderhandelen is ook belangrijk... en een YZF sluit ook zeker niet uit.... Maar als ik dan het getalletje 750 zie staan, neig ik ernaar om mezelf maar niet te óverschatten. :+

Dus laat ik eerst maar eens met een FZR600, GSX600 of een ZZR600 beginnen... (die laatste was ik ff vergeten... en sorry voor de CBR600-fans, maar dat trekt me op een of andee manier niet.... puur een gevoel....kan het niet technisch onderbouwen natuurlijk :N ).

Eerlijk is eerlijk: uiterlijk gezien heeft de FZR600 mijn voorkeur, vooral in wot-zwart-rood... maar uiterlijk ga ik niet zomaar op af (ik leer het al haha!!)

en het regent nog steeds toptips mensen, nogmaals dank!!! :}
 
Ik zie trouwens dat je uit leeuwarden komt. (ik ook) Laat me zo vrij om je te waarschuwen voor de werkplaats van motoport :X Als ik mn motoren daar in onderhoud zou hebben, zou ik nu absoluut falliet zijn.
Mocht je een adresje voor onderhoud zoeken, kun je me pb'en.
 
Terug
Bovenaan Onderaan