HELP! Snel advies nodig

daanbr78

Rookie
18 jul 2019
11
8
Ik ben op doorreis naar Marokko (ga daar familie van mijn vriendin (en mijn vriendin) ontmoeten.
Reis met flinke omweg (3500km tot nu toe). Morgen laatste stukje van Malaga naar Tarifa en dan van Tanger naar Rabat (eindbestemming). Tot vandaag alles vlekkenloos.

Vanavond in Malaga (even wat eten dus met de motor naar restaurant) startte de motor niet meer. Dashboard doet wat ie hoort te doen maar bij indrukken startknop te weinig power om te starten. (Net als na 5 maanden stilstaan deze winter, was na 1x laden verholpen dus ben vrij zeker dat de accu leeg is, maar wel vrij plots na 3500km vlekkenloos starten en rijden).

WAT IS DE KANS DAT ACCU GEWOON AAN VERVANGING TOE IS TEGEN DAT DE DYNAMO KAPOT IS?

ANWB gebeld, die kunnen morgenvroeg pas hulp sturen. Moet echter nog maar 160km en de boot halen van 13uur en in Marokko nog 240km tot Rabat.

Accu ligt nu aan lader (gelukkig meegenomen).
Mijn plan was: laden, als ie morgen start proberen toch een nieuwe accu kopen in Malaga omdat deze wellicht kapot/niet goed is. En rijden, zonder dat ANWB de Spaanse hulp stuurt. Want lege accu is kapotte accu dacht ik en beter als ik dat zelf snel kan verhelpen.

MAAR stel dat de motor morgen start en ik er toch een nieuwe in zet omdat ik er vanuit ga dat deze aan vervamging toe is, zou t niet de dynamo kunnen zijn en dat ik straks in Tarifa of Marokko met zelfde probleem sta?

Snelste optie is accu vervangen (als na laden de f800gs weer start). En dan haal ik wellicht mijn boot.
ANWB bellen, Spaanse pechhulp laten komen, motor naar garage laten brengen, laten nakijken, en accu vervangen betekent boot missen en 3 ipv 4 dagen Marokko. En dan is nog maar de vraag of ze dynamo hebben gecheckt.

Dus liever koop ik een nieuwe accu vroeg in de ochtend (als laden blijkt te werken). Maar als dat betekent dat ik zelfde probleem verderop heb is ANWB/Spaanse hulp beter want dan wordt motor ten minste naar NL gebracht als niet binnen 48u is opgelost.

800gs is uit 2008 en naar ik weet is de dynamo origineel.

WAT RADEN JULLIE AAN?
 
Dank allen!

Ik heb de accu vanmorgen weer geplaatst en hij startte.
Bij daglicht zag ik dat tegenover mijn hotel (waar ik nu met de motor weer was aangekomen) een kleine garage was. Zij hadden een spanningsmeter.
Spannig accu was goed, ook tijdens starten zo’n 12.xV.
Maar bij gasgeven veranderde er niks aan voltage. Dynamo dus waarsxhijnlijk.

Hoe dan ook iets wat ik niet zelf snel vervang (zoals een accu) en van de ANWB hoorde ik dat ik maandag aan de beurt ben ik Malaga....

M.a.w. Ik vervolg mijn reis naar Marokko per taxi, boot, trein en vlieg vanaf Marokko terug naar NL.
ANWB zorgt voor transport van motor naar NL

Vind het super jammer dat de motorreis zo eindigd. Maar gelukkig zie ik zoals gepland mijn vriendin en dochtertje straks gewoon in Rabat en ontmoet ik haar familie (dat was het einddoel van een fantastische motortocht).

Voordeeltje, ik hoef de motor niet terug te rijden dus ik blijf langer in Marokko en we vliegen met z’n drieen terug.

En dit was hoe dan ook een fantastische rit! Nederland, Belgie, Luxemburg, Frankrijk, Italie, Monaco, Andorra, Spanje. Ik mis alleen Gibraltar en Marokko.

Nogmaals dank voor al jullie tips, adviezen en hulp!
 
Als je thuis bent, koop dan een multimetertje bij de Action, kost geen 4 euro. Als je dan weer op reis gaat neem je dat mee, kun je van alles mee doormeten.
Een goede geladen accu meet onbelast rond 12.6 volt en als de motor loopt en je gooit hem wat omhoog in toeren, gaat de spanning op de polen stijgen naar tussen 13 en 14 volt. Doet ie dat niet, dan heb je geen laadspanning.

Dat hoeft niet de dynamo te zijn, kan ook de spanningregelaar zijn of zelfs een draadje dat geen goed contakt maakt.
 
Dank allen!

Ik heb de accu vanmorgen weer geplaatst en hij startte.
Bij daglicht zag ik dat tegenover mijn hotel (waar ik nu met de motor weer was aangekomen) een kleine garage was. Zij hadden een spanningsmeter.
Spannig accu was goed, ook tijdens starten zo’n 12.xV.
Maar bij gasgeven veranderde er niks aan voltage. Dynamo dus waarsxhijnlijk.

Hoe dan ook iets wat ik niet zelf snel vervang (zoals een accu) en van de ANWB hoorde ik dat ik maandag aan de beurt ben ik Malaga....

M.a.w. Ik vervolg mijn reis naar Marokko per taxi, boot, trein en vlieg vanaf Marokko terug naar NL.
ANWB zorgt voor transport van motor naar NL

Vind het super jammer dat de motorreis zo eindigd. Maar gelukkig zie ik zoals gepland mijn vriendin en dochtertje straks gewoon in Rabat en ontmoet ik haar familie (dat was het einddoel van een fantastische motortocht).

Voordeeltje, ik hoef de motor niet terug te rijden dus ik blijf langer in Marokko en we vliegen met z’n drieen terug.

En dit was hoe dan ook een fantastische rit! Nederland, Belgie, Luxemburg, Frankrijk, Italie, Monaco, Andorra, Spanje. Ik mis alleen Gibraltar en Marokko.

Nogmaals dank voor al jullie tips, adviezen en hulp!
Had maar meteen gemeten of t sr of dynamo is...
 
De basiskennis van de elektriciteitsleer is niet heel ingewikkeld en het is allemaal te vinden op het www. Handig als je met een motor rijdt, want zoals Sammie zegt: een draadje los en je bent de klos en als je de moeite neemt om je die basiskennis eigen te maken en je kunt logisch denken, dan kom je een heel eind.
 
Moderne motoren: tijdens de hittegolf kreeg ik een foutmelding in het dashboard. Twee dagen later, op zaterdag, naar de dealer gereden om uit te lezen. Oorzaak: spanningsregelaar defect. Die had men op voorraad en werd meteen vervangen.
 
Iets minder moderne motorfiets, Honda VFR, en berucht: in Nijmegen stil komen te staan met lege accu...accu een nacht aan de lader, beide koplampen losgekoppeld en naar Arnhem gereden en achter gelaten in Presikhaaf...na de meting:
dynamo defect.

Niet op voorraad wel een ruim 500 euro kostende bij de importeur....dus niet en voor 200 euro de mijne een opnieuw laten wikkelen, laten plaatsen...4 weken wachten ivm vakantie etc.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Je moet het ook leuk vinden en er interesse in hebben.


Dat is waar, maar omdat de TS die kennis niet had, werd een klein probleem veel groter.

Garagebedrijven verdienen het meest aan klanten die totaal geen verstand van de techniek hebben en wie je alles kunt wijsmaken.
 
Laatst bewerkt:
Misbruik maken van.
Ik weet het e.e.a. maar ook dan gebeurd het gewoon en komt de onzekerheid naar boven want ik ben geen monteur en heb er geen opleiding voor gedaan. Achteraf blijkt dan wel vaak dat ik gewoon gelijk had.
 
Ik ben ex monteur en heb heel veel aan motoren en auto's gesleuteld en gerestaureerd en ik kan je verhalen vertellen van garages die je gewoon oplichten.

Onlangs iemand die de vier remschijven en de remblokken van zijn Mazda MX5 had laten vervangen voor 1600 euro. Is voor een goede monteur een uur werk en de onderdelen kosten 110 euro.

 
Nekslag voor een al slechte accu.
Maar ik ben het eens, diep ontladen is slecht voor een traditionele lood accu. Komt de levensduur niet ten goede. Evenals overladen. Een gezonde accu kan dat wel een paar keer verdragen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan