Help, Wa + diefstal of All risk?

als je alleen met mooi weer rijd, volstaat WA.

Weet niet of je motor ergens binnen staat?
Als je budget het toelaat zou ik WA+ nemen. (Krijg je dan ook uitgekeerd als iemand schade maakt?).

Ik heb een motorscooter, die verzeker in voor 11 euro per maand WA+, ben 19 jaar...
 
2 jaar rijden en je hebt de motor 1,5 keer betaald, ga je zelf serieus op de bek of veroorzaak je een schade krijg je negatieve jaren. Rialto is al een keer genoemt, google er eens op en je weet dat je liever WA neemt.
 
Mijn 2004 Z1000 is All-Risk verzekerd. Reden voor mij was een éénzijdig ongeluk met mijn vorige motor welke WA verzekerd was. Motor was toen total-loss na het van dichtbij bekijken van een boomstronk op de veluwe. Geen uitkering van de verzekering, dus zelf diep in de buidel moeten tasten voor een andere fiets.

Voor mij de reden om welke motor dan ook All-Risk te verzekeren.
Had toendertijd wel al 75% korting trede 14.
 
Als je de schade aan je eigen motor kan dragen WA+, als je dat niet kan ook casco (AR dus) verzekeren.
Er zijn wel wat andere verschillen bij deze afwegingen tussen beide vormen van verzekeren. Als je AR verzekerd bent, dan gaat de verzekering ook achter je geld aan als je een schade hebt, waarbij een ander schuldig is. Ben je alleen Wa+ verzekerd, dan moet je zelf verhaal halen.
Lastig is dan weer dat niet alle maatschappijen daar even goed aan werken. Soms heb ik de indruk dat ze willens en wetens er op uit zijn om dan beide partijen de eigen schade te laten dragen.
Ik heb al menig conflict achter de rug met verzekeringsmaatschappijen. Uiteindelijk altijd mijn gelijk gekregen overigens, soms na langere tijd.
Wij hebben twee auto's, beide AR en drie motorren, waarvan twee AR en 1 WA+. Meestal als de dagwaarde onder de 10k is gezakt doe ik ze in de WA+. Het blijven afwegingen.
 
Laatst bewerkt:
Als je de schade aan je eigen motor kan dragen WA+, als je dat niet kan ook casco (AR dus) verzekeren.
Er zijn wel wat andere verschillen bij deze afwegingen tussen beide vormen van verzekeren. Als je AR verzekerd bent, dan gaat de verzekering ook achter je geld aan als je een schade hebt, waarbij een ander schuldig is. Ben je alleen Wa+ verzekerd, dan moet je zelf verhaal halen.
Lastig is dan weer dat niet alle maatschappijen daar even goed aan werken. Soms heb ik de indruk dat ze willens en wetens er op uit zijn om dan beide partijen de eigen schade te laten dragen.
Ik heb al menig conflict achter de rug met verzekeringsmaatschappijen. Uiteindelijk altijd mijn gelijk gekregen overigens, soms na langere tijd.
Wij hebben twee auto's, beide AR en drie motorren, waarvan twee AR en 1 WA+. Meestal als de dagwaarde onder de 10k is gezakt doe ik ze in de WA+. Het blijven afwegingen.

Niet zonder meer waar, elke verzekeringsmaatschapij gaat daar weer anders mee om, daarnaast is verhaalsrechtsbijstand in vrijwel alle gevallen bij te verzekeren.
 
Laatst bewerkt:
Daarbij zit vaak nog een minimum van 150 euro eigen risico ( ook bij pakschade enz).
Ik heb mijn motor voor 10,85 gedekt bij hema, dat is dus wa + brand, diefstal, pak, opzittende ( tot 25000) en dieren aanrijden. Wa casco zou al gauw 40 euro worden, dus totaal niet interessant.

Het ligt gewoon aan je eigen gevoel hey, dus ga daar maar op af :)
 
600 tot 800 op jaar basis voor all-risk en 200 p/m (per maand???) voor WA+?

Denk dat je daar toch iets niet goed doet dan :') WA+ zou altijd goedkoper moeten zijn dan All-Risk....

Maar met een dergelijk nieuwe fiets zou ik lekker all-risk doen :YAls je geen schade rijdt is ook WA+ volledig overbodige luxe :') Sterker nog...dan is zelfs WA volledig overbodige luxe (maar wel wettelijk verplicht om te hebben) :')

De vraag is of je het er voor over hebt om wat meer te betalen, maar dan ook direct je geld te krijgen als er iets gebeurd, of dat je erop wilt wachten....Daarnaast zul je je ook moeten afvragen of je graag wilt dat je schade betaald wordt aan je eigen fiets als je zelf een keer flink onderuit gaat of zelf schuld hebt aan een ongeluk....

Wil je dat allemaal niet, dan is all-risk niet nodig.....wil je dat wel...dan is all-risk verstandig :)

Maar om te zeggen dat het compleet nutteloos is om all-risk te verzekeren bij 0 schade vrije jaren vind ik dus echt complete onzin :Y


Ik zeg dat je bij all risk als je weinig tot geen schadevrije jaren hebt je altijd geld weggooit. Als je zelf geen schade maakt aan je voertuig dan betaal je de hele tijd een te hoge premie. Als je een kleine schade maakt aan je eigen voertuig dan moet je het zelf betalen anders gaat je premie omhoog en kost het je extra, waardoor je goedkoper (maar nog steeds te veel) uitbent door zelf de kleine schade te betalen.
Prak je je fiets zelf om een boom en is hij totall loss, zul je je verzekering aanspreken om je, laten we zeggen 8.000 euro, terug te krijgen. Je betaalt immers premie om een zelfgemaakte schade te kunnen verhalen.
Wil je dan echter weer een nieuwe motor kopen, zul je nergens meer geaccepteerd worden omdat je door die claim opeens in de negatieve schadevrije jaren terecht gekomen bent (je had niks en er gaan er wat van af). De enige optie is Rialto, die makkelijk 200 euro per maand voor een simpele WA verzekering rekenen.

Al met al, als je geen buffer van schadevrije jaren hebt kost All risk je altijd meer dan het je op zou kunnen leveren. Heb je die buffer wel dan is het bij grote schade wel nog gunstig om te claimen omdat het te claimen bedrag waarschijnlijk veel hoger ligt dan de premieverhoging.

Dat jij zegt dat als je zelf geen schade rijdt een WA+ verzekering ook nutteloos is ben ik absoluut niet met je eens. WA+ dekt bijvoorbeeld ook schade door storm, brand of diefstal, iets waar je zelf geen invloed op hebt. Het enige dat All Risk meer biedt is het feit dat je je eigen schade ook kan claimen, dus handig voor mensen die hun dure voertuig nog wel eens om een paal heen willen vouwen. Ben je voorzichtig zal All Risk je alleen maar geld kosten, totdat je zoveel schadevrije jaren hebt dat ook een All Risk je bijna niks meer kost, waardoor je makkelijker een eigen schade kan claimen zonder verlies te lijden.
 
ik heb mijn ninja all-risk verzekerd, betaal 50 euro per maand zonder schadevrije jaren. Ook kleren en accessoires zijn meeverzekerd. Ik zou de motor sowieso in het begin wel all-risk verzekeren. 1x vallen en je bent veel duurder uit ;)

1 keer claimen en je bent nog duurder uit dan die motor. Een tijdje terug was er een verhaal van iemand die zijn motor zonder schadevrije jaren All Risk verzekerd had, en een aardige schade gereden had. Geclaimed, netjes uitbetaald gekregen, en een nieuwe motor gekocht (dacht ik). Deze wilde hij gaan verzekeren, waarna hij vriendelijk afgewezen werd door de verzekeringsmaatschappij, hij had namelijk -4 schadevrije jaren. Zijn enige keuze was Rialto met een premie van een paar honderd euro per maand, en dat dus 4 jaar lang aangezien hij op -4 stond. Nu weet ik niet wat jouw motor kost, maar stel dat de premie ligt uitvalt, op 100 euro, en je moet dit 4 jaar elke maand betalen, dan kom je uit op 4*100*12= 4800 euro.
Is de premie 200 euro (volgens mij nog steeds onder die van die ene jongen), betaal je dus 9600 euro voor je WA verzekering. Daar kun je wel een leuke motor van kopen om die ene die je zelf de prak in hebt gereden te vervangen.
 
Niet zonder meer waar, elke verzekeringsmaatschapij gaat daar weer anders mee om, daarnaast is verhaalsrechtsbijstand in vrijwel alle gevallen bij te verzekeren.

Dat is eigenlijk een aparte verzekering en staat dus min of meer los van de vraag. Op zich heb je wel gelijk hoor, maar ik heb vorig jaar een schade gehad (van achteren aangereden, ik stond stil) en dan is het toch wel een verschil of je gewoon alles snel uitgekeerd krijgt of dat je afhankelijk bent van gedoe. Overigens keerde mijn maatschappij als volgt uit, beetje off-topic, maar het geeft wel weer inzicht. Ik werd rechts achter geraakt en dus viel de motor naar links om en ik werd gelanceerd. Ze zagen kans om daar 4 schades van te maken en alleen de schade die direct door de aanrijding was veroorzaakt keerden ze direct uit. Voor de schade aan de linker kant, door de val en mijn helm en de gevolgschade aan de rechter kant, moest ik wachten totdat de maatschappij van de tegenpartij had uitgekeerd. Vond ik wel apart dat ze er vier schades van maakten, immers alles had dezelfde oorzaak naar mijn mening. Maar goed, de motor was rijdbaar (het gebeurde in Zuid Duitsland) en binnen drie weken was alles rond.
 
Wat een gelul, als je die turbo rotondes niet herkent, hoe ben je dan aan je rijbewijs gekomen?
Die rotondes liggen overal in het land.

Rijbewijs kreeg ik bij een pakje boter. Die klote rotondes had je in de tijd dat ik lestte niet. Die krengen zijn van de laatste jaren. Kom je uit een plaats met "normale"rotondes dan neem je vanzelf de buitenste baan. Zit je met die klote rotondes dus ff lekker mis. Moet je verplicht rechtsaf.
Of ga jij ff beweren dat je overal in Nederland weet waar die ellende dingen liggen?? Dat jij van veraf ruikt wat voor rotonde eraan komt??
Zelfs hier in Lelystad heb je die klote dingen en de gewone rotondes. Je moet dus echt weten waar je rijdt.
 
Kan wel als tip geven een offerte aan te vragen via telefoon, kwam voor mij veel goedkoper uit dan wat ze je via internet aanbieden.
 
Rijbewijs kreeg ik bij een pakje boter. Die klote rotondes had je in de tijd dat ik lestte niet. Die krengen zijn van de laatste jaren. Kom je uit een plaats met "normale"rotondes dan neem je vanzelf de buitenste baan. Zit je met die klote rotondes dus ff lekker mis. Moet je verplicht rechtsaf.
Of ga jij ff beweren dat je overal in Nederland weet waar die ellende dingen liggen?? Dat jij van veraf ruikt wat voor rotonde eraan komt??
Zelfs hier in Lelystad heb je die klote dingen en de gewone rotondes. Je moet dus echt weten waar je rijdt.
Er staan toch borden voor de rotonde... borden kijken ook nooit gehad? Of pijlen op het wegdek.
 
Laatst bewerkt:
De kans is het hoogste in het begin dat je een fout maakt daarbij is je motor vrijwel nieuw. Daabij kan je de premie betalen.

Conclusie: All-risk verzekeren de eerste jaren.
Goedkoopste is alleen de eerste twee jaar All-risk en dan veel rijden in allerlei weersomstandigheden zodat je in een korte periode veel ervaring krijgt (Let op er is wel een max aantal km maar de meesten komen daar niet aan.)
 
Nooit all risk nemen. Als je schade maakt, dan ga je die schade uiteindelijk (vooraf of achteraf) gewoon zelf afbetalen aan de verzekeringsmaatschappij. Linksom of rechtsom, iemand moet het betalen, en zij zijn het niet.

Gewoon WA+ (dat plusje erbij kost niet zoveel), en geen brokken maken door eigen schuld.
 
Beste Motorrijders,

Ten eerste heel erg bedankt voor al jullie reacties. Veel verschillende meningen, en argumentaties die me erg hebben geholpen om tot conclusie te komen.

Ik denk dat het meerendeel aan gaf liever geen all risk te nemen. Mijn arugemente gebasseerd door de hierboven geschreven berichten is dat als je de all risk laat uitkeren je daarna een hogere premie gaat moten betalen. Of zelfs bij het kopen van een nieuwe motor geen normaal betaalbare verzekering gaat kunnen krijgen, ook al vraag ik me wel af of dat bij mij ook het geval zou zijn aangezien de dagwaarde van deze motor nu op ongeveer 4.500 ligt, en de verzekering toch niet zo heeel veel zal moeten uitkeren.. Maar misschien bekijk ik dat fout (hoor graag reacties daarop!) Daarnaast kan ik 60 euro per maand betalen, maar het wordt wel steeds krapper. En dan is dus die 20 per maand een stuk prettiger.. helemaal als je bedenkt dat die 60 euro goedkoop is en dat het alleen maar meer wordt als ik iets laat uitkeren. Dat komt bij mij dus over als nadeel + nadeel.

Kortom bij mij komt het over als zorg dat je voor de meeste externe factoren verzekerd bent (wa + beperkt casco), dan zit je daarbij safe. En wees zelf niet te roekeloos, en als je dan toch zelf is je motor schade rijdt, je afvragen of je die motor gaat fixen of die schade erop laat zitten...
 
Nooit all risk nemen. Als je schade maakt, dan ga je die schade uiteindelijk (vooraf of achteraf) gewoon zelf afbetalen aan de verzekeringsmaatschappij. Linksom of rechtsom, iemand moet het betalen, en zij zijn het niet.

Gewoon WA+ (dat plusje erbij kost niet zoveel), en geen brokken maken door eigen schuld.

Kun je dan niet gewoon een nieuwe verzekering afsluiten?
 
Rijbewijs kreeg ik bij een pakje boter. Die klote rotondes had je in de tijd dat ik lestte niet. Die krengen zijn van de laatste jaren. Kom je uit een plaats met "normale"rotondes dan neem je vanzelf de buitenste baan. Zit je met die klote rotondes dus ff lekker mis. Moet je verplicht rechtsaf.
Of ga jij ff beweren dat je overal in Nederland weet waar die ellende dingen liggen?? Dat jij van veraf ruikt wat voor rotonde eraan komt??
Zelfs hier in Lelystad heb je die klote dingen en de gewone rotondes. Je moet dus echt weten waar je rijdt.

aangezien TS een local is in Lely, zou hij geen moeite moeten hebben met die rotondes.

Maar ken ze idd. Heb fam in Lely en de 1e x dat ik zo een rotonde tegenkwam was daar. Zat wel in een koekblik.
Maar je overdrijft wel een beetje, ruim van te voren voor de rotonde zijn er grote wiite pijlen op het wegdek.

Voorbeeldje, bij batavia:
~
schermafbeelding2012011w.png
[/URL]
 
Als je een nieuwe auto koopt ben je toch ook niet je schadevrije jaren kwijt...? Die vlieger gaat jammergenoeg niet op.

Als ik een nieuwe auto koop of gewoon naar een ander maatschappij ga hoef ik toch niet op te geven hoeveel schade vrije jaren je hebt. En als dat wel moet geeft je 0 schade vrije jaren op niet zoals TS nu doet.
 
Als ik een nieuwe auto koop of gewoon naar een ander maatschappij ga hoef ik toch niet op te geven hoeveel schade vrije jaren je hebt. En als dat wel moet geeft je 0 schade vrije jaren op niet zoals TS nu doet.
Idd dat je dat niet hoeft te doen is omdat het geregistreerd is.
Ps, als je zegt dat je 0 schadevrije jaren hebt terwijl je er 10 hebt ofzo ben je een rund.
 
Kun je dan niet gewoon een nieuwe verzekering afsluiten?


Als jij schade declareert bij de verzekering dan gaat hoe dan ook je premie omhoog. Als je bij dezelfde verzekeraar blijft dan kun je met een "noclaim kortings bla bla dinges" (weet de naam niet meer maar dat had je vast wel al gemerkt :P ) dezelfde korting houden als je mr 1 keer per jaar iets verhaalt. Je schadevrije jaren dalen wel nog, dus bij switchen of zonder die beschermer moet je gewoon bij zowel dezelfde als bij een andere (jaren staan geregistreerd) een hogere premie betalen.

Heb je echter nog geen schadevrije jaren kom je negatief, en zul je geen andere verzekeraar kunnen vinden. Je huidige verzekeraar zal je contract na het contractjaar niet verlengen maar opzeggen, waardoor je enige optie Rialto is, met een enorm prijskaartje.
 
Ik rij een TDM uit 2007 en ik ben ook gewoon wa+
All risk is echt belagenlijk duur.

Waar je wel erg goed voor moet opassen zijn de algemene voorwaarden.
Met name bij diefstal.

Een aantal voorbeelden:

Een college van mij was ook verzekerd voor diefstal in het buitenland dus een art4 slot op zijn remschuif en klaar. Alles via de telefoon geregeld was lekker goedkoop (wa+) en ze vertelden hem dus dat hij dus ook in het buitenland was verzekerd.

Toen kreeg hij het hele pakket thuisgestuurd om te ondertekenen en toen las hij dat zijn motor in het buitenland moest worden vastgezet aan een vast object met een art4 slot.

En dat was dus niet de bedoeling, als je op de camping staat kun je vast wel een boom vinden, als je ketting er omheen past, maar dan nog was het hem zo niet verteld. Ook in een hotel moest hij de motor vast zetten aan een vast object. Hij bellem met de maatschapij en dat kom wel wat hij wilde maar dat koste nogal wat extra's.
Er zijn veel mensen die zulke dingen niet lezen of niet uitzoeken.

Mijn maatje hed ook zoiets, Zijn motor werd gejat uit zijn tuin, stond onder een afdak.

Hij kreeg geen cent van de verzekering (wa+) omdat de motot in een straal van 150M van zijn woning in een afgesloten ruimte moest staan en op slat aan de muur.

Even niet de voorwaarden gelezen en 3450.- Eurie lichter.

Let hier echt goed op wand ze bedonderen je waar je bijstaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan