help, wie weet raad? R1 gekocht, nu reparatie

In feite heb je een punt, alleen wanneer je gelijk hebt betekent dat niet dat je ook automatisch gelijk krijgt. Wanneer de verkoper (particiulier) alles ontkent, zal je zeer weinig kans maken naar mijn mening.

Er valt bij bijde wel gelijk te halen! Daarvoor heb je experts - en de rechter. Het is een kwestie van aannemelijk maken. Ik ben niet technisch genoeg om precies van de hoed en de rand te weten, ik denk alleen dat je even moet nagaan of hij: a. de teller heeft terug gedraaid..of b. aan de hand van rijgedrag en/of waarschuwingen a.d.h.v. onderhoudsbeurten op de hoogte was van de problemen en/of de aankomende problemen en de daarmee verbonden reparaties!
 
Ik zou de verkoper aanspreken, hij heeft jou iets verkocht dat niet aan de verwachtingen voldoet.
Misschien heb je een rechtsbijstandverzekering, echter dekken die vaak alleen consumentenkoop, oftewel als je hem in een winkel had gekocht.

Maar aangezien je aankoop onder de 10.000 euro zit kan je terecht bij de kantorechter en daar heb je geen verplichte procesvertegenwoordiging (geen dure advocaat nodig). Je kan zelf (of met hulp van de rechtswinkel) een dagvaarding uitbrengen.
Ik zou even langs de rechtswinkel gaan, daar je situatie uitleggen en kijken wat ze adviseren.

Succes
 
Er valt bij bijde wel gelijk te halen! Daarvoor heb je experts - en de rechter. Het is een kwestie van aannemelijk maken. Ik ben niet technisch genoeg om precies van de hoed en de rand te weten, ik denk alleen dat je even moet nagaan of hij: a. de teller heeft terug gedraaid..of b. aan de hand van rijgedrag en/of waarschuwingen a.d.h.v. onderhoudsbeurten op de hoogte was van de problemen en/of de aankomende problemen en de daarmee verbonden reparaties!

Zie eerst maar eens aan te tonen dat de verkoper wist dat de makementen aanwezig waren,ga je een specialist,en jurist inschakelen kom je voor de rechter ,krijg je ongelijk ,zit je met nog meer kosten opgezadeld.

daarnaast heb je gewoon een maand kunnen rijden zonder mankementen ,dus het is aannemelijk dat de verkoper hiet niets van wist .
Ook zal een motorzaak niet snel een motor te koop zetten waarvan ze de eigenaar kenbaar hebben gemaakt dat de boel op instorten staat.
 
Laatst bewerkt:
Als je veel geld gaat investeren in een motor, zou ik het bij een dealer kopen met garantie...

Dit soort geintjes wil je niet hebben als je al hard moet bloeden voor die centen! Damn.. als mij dit zou overkomen zou ik ook echt helemaal gek worden....

Hopelijk loopt het goed af... zo niet... misschien kan je een goede deal sluiten bij de dealer en een vervangende R1 kopen.. Oude inruilen en misschien wat bijleggen, dan heb je iig geen ellende meer!
 
Ik ben (nog) een leek op het gebied van motoren kopen en zo, maar wordt er geen fabrieksgarantie gegeven door Yamaha (mijn excuus als dit een domme vraag is, heb net een maand mijn rijbewijs) weet wel dat er bij bepaalde keokblikken soms tot wel 10 jaar garantie gegeven wordt.

Er wordt wel garantie gegeven, maar meestal is dat 2 of 3 jaar volledig, iets waar je bij de meeste 2e hands motoren (of auto) al snel overheen zit. De eerste eigenaar kan soms bij aankoop na bijbetaling kiezen voor bv 5 jaar volledige garantie. Extra garantie bijkopen dus, maar die is volgens mij niet altijd overdragelijk op de nieuwe eigenaar. Koop je je motor 2e hands bij een dealer, dan wordt er vaak een half jaar (bij oude motor soms 3 maanden) garantie gegeven. Garantie gaat ook niet op voor slijtageonderdelen zoals banden, accu enz.

10 jaar volledige garantie komt nooit voor, ook niet bij auto's volgens mij. Wel heb je bij auto's vaak langere garantie op alleen het lakwerk voor bijvoorbeeld roest van binnenuit, niet veroorzaakt door schade. Dit kan wel 10 jaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Is die dealer aangesloten bij de Bovag?

http://bovag.nl/smartsite.shtml?id=46735
Garantie

Koopt u een gebruikte motorfiets bij een BOVAG-tweewielerbedrijf, dan kunt u er zeker van zijn dat u niet voor verrassingen achteraf staat. Vanaf een aanschafwaarde van € 3.000,– en 35 procent van de oorspronkelijke cataloguswaarde geldt standaard zes maanden BOVAG-garantie. Tenzij dit op de koopovereenkiomst nadrukkelijk is uitgesloten.

Ook bij reparaties kunt u op het BOVAG-bedrijf rekenen, want daarop geldt standaard de BOVAG-reparatiegarantie van zes maanden. En komt u er samen niet uit, dan kunt u een beroep doen op de deskundigen van het ANWB/BOVAG Bemiddelingsbureau. Zij zullen proberen tot een oplossing te komen waarin beide partijen zich kunnen vinden.

Ik zou het in ieder geval niet meer dan netjese vinden als dit onder garantie valt. Dat eerste probleem heb je natuurlijk al betaald, dat maakt het wat lastiger.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de verkoper aanspreken, hij heeft jou iets verkocht dat niet aan de verwachtingen voldoet.
Misschien heb je een rechtsbijstandverzekering, echter dekken die vaak alleen consumentenkoop, oftewel als je hem in een winkel had gekocht.

Maar aangezien je aankoop onder de 10.000 euro zit kan je terecht bij de kantorechter en daar heb je geen verplichte procesvertegenwoordiging (geen dure advocaat nodig). Je kan zelf (of met hulp van de rechtswinkel) een dagvaarding uitbrengen.
Ik zou even langs de rechtswinkel gaan, daar je situatie uitleggen en kijken wat ze adviseren.

Succes

Vermits TS een Belg is neem ik aan dat de motor in België is gekocht ?

In dat geval gelden de Belgische juridische principes (waarin onder andere wordt bepaald dat zelfs een particuliere verkoper zich niet volledig kan exonereren tegen verborgen gebreken, en er bij een koopovereenkomst een afweging moet worden gemaakt tussen de onderzoeksplicht en de informatieplicht).

Ik zou iig even contact opnemen met een advocaat (duur (zie post hierboven) is relatief ;)), en in eerste instantie een ingebrekestelling laten opstellen tav de verkoper...
 
Naar mijn idee ben je trouwens dubbel genaaid O-)

Je hebt de motor die bij de motorzaak te koop stond voor een particulier niet daar gekocht maar direct bij de particulier voor € 500,- minder |(

Als deze motor wel door de motorzaak was verkocht dan had deze particuliere partij toch ook courtage of commisie (hoe dat ook mag heten) aan deze motorzaak af moeten dragen.
Misschien zelfs wel 10% van het aankoopbedrag.

Dus de particulier verkoper heeft nu waarschijnlijk meer Euro's ontvangen dan dat ie door de motorzaak verkocht had geworden.

Dus jij als koper had ook net ff wat beter na moeten denken voordat je tot deze koop overging.

Maar in ieder geval succes verder met de afhandeling.
Als ik jouw was zou ik lekker op zoek gaan naar een gebruikt blok (met garantie)
 
Als dit mogelijk is had marktplaats allang niet meer bestaan.

En toch is het echt mogelijk alleen zijn veel mensen bang om naar de rechter te stappen en laten ze het erbij. Wil natuurlijk niet zeggen dat je gelijk krijgt.
Maar feit is dat de machine niet voldoet aan wat je kan verwachten van een motor uit 2004.
Maar wie stelt moet bewijzen.
Maar gezien de reperaties zijn er wel bewijsmiddelen aanwezig.

Je kan naar een advocaat gaan, maar reken dan wel op kosten van 190 euro per uur. Ik zou eerst naar een rechtswinkel gaan, daar hebben ze veel ervaring met dit soort zaken.
 
En toch is het echt mogelijk alleen zijn veel mensen bang om naar de rechter te stappen en laten ze het erbij. Wil natuurlijk niet zeggen dat je gelijk krijgt.
Maar feit is dat de machine niet voldoet aan wat je kan verwachten van een motor uit 2004.
Maar wie stelt moet bewijzen.
Maar gezien de reperaties zijn er wel bewijsmiddelen aanwezig.

Je kan naar een advocaat gaan, maar reken dan wel op kosten van 190 euro per uur. Ik zou eerst naar een rechtswinkel gaan, daar hebben ze veel ervaring met dit soort zaken.


De TS heeft willens en wetens een fiets particulier gekocht omdat hij bij een dealer (de dealer waar hij te koop stond ,nieuw verkocht is en altijd in onderhoud) 500 euro duurder uit was ,en nu de verkoper proberen aansprakelijk te stellen?

Daarnaast had hij dan de verkoper al voor de eerste reaparatie in gebreke moeten stellen(dus de mogelijkheid moeten geven actie te ondernemen,hij heeft dus als het ware de gebreken geacepteerd ) dus kans om nu wat te verhalen is (heel) erg klein,
 
mooi klote.

1: schakelvorken zijn bij Yamaha een zeer zwak punt, zeker bij de thundercats maar ook de FZR en YZF(r1/6) schijnen hier mee te kampen.
dus als het een Yamaha dealer is moet hij hier van af weten(dan gaat het verhaal"nog nooit meegemaakt" dus niet op)

2: als het goed is moet voor het vervangen van je schakelvorken je complete blok uit elkaar.
Cilinderblok etc eraf.
dus ook de nokkenassen+kettingen gaan dan los.
bak uit elkaar, kortom COMPLETE blok gaat uit elkaar(bij een thundercat tenminste, maar Yamaha blokken ontlopen elkaar kwa opbouw niet veel)
Mijn inziens zou de monteur dan dus tandwielgruis hebben moeten zien en verwijderen.

Mijn mening is dat je compleet genaaid wordt kwa reperatie's!!
denk dat de nokkenas een gevolg is van een gebrekkige 1e reperatie
kwa aankoop zou ik niet weten om dat je hem zonder garantie/particulier gekocht heb.
 
Heb je al Yamaha (Nederland/Belgie) gebeld of gemailt. Het is toch niet normaal dat je zulke reparaties al na 3 jaar moet uit voeren??? 22.000km dacht ik te lezen is al helemaal niet veel...
Misschien kun je er nog net de onderdelen vergoed krijgen ofzo. Ik weet niet hoe het daar in Nederland is maar hier heb ik op mijn R1 2006 3 jaar fabrieks garantie...

Wat betreft uit je eerste post 115 graden. Hier in Australie als ik ff voor het stoplicht sta te wachten, vooral in de zomer met temparaturen van 40 graden heb ik geregeld 115 op de teller,.. nu is het winter en zo'n 15-20 graden dan heb nog steeds geregeld 105-110 graden.. geen probleem. Dat heeft lijkt mij dus niks met het defect te maken.

succes en ik zou zeker niet alles zo 1..2..3.. betalen. Dit soort reparaties horen niet bij een 2004 motor. Dus ik denk dat de verantwoording ligt bij yamaha fabrikant.. Ik zou dus dat pad in slaan???
gr barry
 
Laatst bewerkt:
Ben je misschien woonachtig in Belgie, want 8000 euro is wel heel weinig voor een 2004 R1 (misschien wilde hij er heel snel vanaf..). Mijn temperatuur bij filerijden en/of dit weer ligt rond de 105/106 graden. Daarna grijpt de koelvin in.
 
direct contact met yamaha opnemen, advocaat/ rechtsbijstand!? inschakelen en de boel aanpakken.

dit stinkt namelijk. motor met 22.000 op de teller en dealeronderhouden? dan kan dit niet.

en als ie is afgeragd en dit zijn de naweëen, dan heeft de verkoper jou bewust voorgelogen en kan ie m terugnemen of kosten op zich nemen, toch?
want jij koopt ter goede trouw en je hebt een fatsoenlijk bedrag betaald.

als ik een fiets voor dat geld koop, spaar ik of even door voor n nieuwe of bij een dealer, brancheaangesloten en zekerheid van hetgeen wat je koopt.
 
direct contact met yamaha opnemen, advocaat/ rechtsbijstand!? inschakelen en de boel aanpakken.

dit stinkt namelijk. motor met 22.000 op de teller en dealeronderhouden? dan kan dit niet.

en als ie is afgeragd en dit zijn de naweëen, dan heeft de verkoper jou bewust voorgelogen en kan ie m terugnemen of kosten op zich nemen, toch?
want jij koopt ter goede trouw en je hebt een fatsoenlijk bedrag betaald.

als ik een fiets voor dat geld koop, spaar ik of even door voor n nieuwe of bij een dealer, brancheaangesloten en zekerheid van hetgeen wat je koopt.


Heeft de verkoper gelogen of heeft de koper niets gevaagd?

Iedere keer als er zo`n topic opduikt lees je iedere keer weer hetzelfde ,genaaid opgelicht,beduveld en iedereen meend dat alles verhaald kan worden ,alleen lees ik nooit iets dat dat ook werkelijk gelukt is.
 
Heeft de verkoper gelogen of heeft de koper niets gevaagd?

Iedere keer als er zo`n topic opduikt lees je iedere keer weer hetzelfde ,genaaid opgelicht,beduveld en iedereen meend dat alles verhaald kan worden ,alleen lees ik nooit iets dat dat ook werkelijk gelukt is.

tja.. er zijn toch echt wetten die de consument beschermt, ook bij koop van particulieren.
verborgen gebreken ... aannemelijkheid etc.

belgie is weer wat anders...

maarja, het is kut, blijft klote.

succes iig !
 
Laatst bewerkt:
uhmmmmmmm ik dacht ook eerst dat het bij een garage gekocht was ..dan zou ik het zeker niet nemen en de motor in orde laten maken zonder einge kosten maar je hebt um particulier? dan houdt het allemaal op
 
tja.. er zijn toch echt wetten die de consument beschermt, ook bij koop van particulieren.
verborgen gebreken ... aannemelijkheid etc.

Nou kom op dan, gooi ze hier neer , heeft iedereen er wat aan.

Iedereen schreeuwd wel wat maar serieuze informatie heb ik nog niet gelezen.

Iedreen wil tegenwoordig voor een duppie vooraan zitten en niemand lijkt nog de risico`s daarvan te accepteren.

Eerst proberen 500 euro goedkoper uit te zijn en als dat terugkaatst is de wereld te klein.

En daarbij lijkt ook niemand te beseffen dat ze ook gewoon een keer pech kunnen hebben,ze zijn altijd opgelicht of belazerd.
 
Laatst bewerkt:
Heeft de verkoper gelogen of heeft de koper niets gevaagd?

Iedere keer als er zo`n topic opduikt lees je iedere keer weer hetzelfde ,genaaid opgelicht,beduveld en iedereen meend dat alles verhaald kan worden ,alleen lees ik nooit iets dat dat ook werkelijk gelukt is.

Ja ben ik het mee eens eigenlijk. + er was niks aan de hand op het moment van de aankoop. Misschien heeft de verkoper er wel erg slordig mee gehandeld en hard gereden met koud blok enz enz. Maar als er geen gebrekken waren, dan heeft hij niks verkeerd gedaan in principe. (hoe klote het ook is voor TS) De verkoper kon natuurlijk niet weten dat na 1000 km de problemen gingen beginnen.
 
Heb 7 jaar lang, zomer en winter met een Fazer gereden. Totaal 63000 km. Nooit wat mee gehad. :N

Altijd wel eerst netjes warm gereden.
En R1 22000 km en dan al naar de klooten?

Of maandagmorgen produkt, of gigantisch afgeragd. Maandagmorgenprodukt bij Yamaha, geloof ik niet zo in.
Altijd na koude start volle bak erop, kan wel. En dan gaat in principe elke motor eerder vroeg dan laat kapot.
Een defekte schakelvork kan het niet eerst 100 km wel goed doen en dan weer niet. Maw; Verkoper heeft er niets van gemerkt.
Dat na reparatie de nokkenassen naar de galmiesen gaan, kan aan de rep. zelf liggen, maar om het ingewikkeld te houden: die kunnen het ook begeven na 22000 km te zijn afgeragd.
Juridsche verhaalbaarheid?
Ik denk: weinig kans.

Wens je sterkte
 
Heb 7 jaar lang, zomer en winter met een Fazer gereden. Totaal 63000 km. Nooit wat mee gehad. :N

Altijd wel eerst netjes warm gereden.
En R1 22000 km en dan al naar de klooten?


Kan dus niet ? dus alle R1 yamaha`s die dus stuk gaan bij en onder die kilometerstand zijn allemaal afgeragd ?

Jij hebt gewoon mazzel gehad met je Fazer!

Tuurlijk is het hardstikke K.U.T voor de TS dat het gebeurd maar om nu te stellen dat het niet MAG gebeuren is grote BS.
 
Terug
Bovenaan Onderaan