help, wie weet raad? R1 gekocht, nu reparatie

mooi klote.

1: schakelvorken zijn bij Yamaha een zeer zwak punt, zeker bij de thundercats maar ook de FZR en YZF(r1/6) schijnen hier mee te kampen.
dus als het een Yamaha dealer is moet hij hier van af weten(dan gaat het verhaal"nog nooit meegemaakt" dus niet op)

2: als het goed is moet voor het vervangen van je schakelvorken je complete blok uit elkaar.
Cilinderblok etc eraf.
dus ook de nokkenassen+kettingen gaan dan los.
bak uit elkaar, kortom COMPLETE blok gaat uit elkaar(bij een thundercat tenminste, maar Yamaha blokken ontlopen elkaar kwa opbouw niet veel)
Mijn inziens zou de monteur dan dus tandwielgruis hebben moeten zien en verwijderen.

Mijn mening is dat je compleet genaaid wordt kwa reperatie's!!
denk dat de nokkenas een gevolg is van een gebrekkige 1e reperatie

kwa aankoop zou ik niet weten om dat je hem zonder garantie/particulier gekocht heb.
:^
 
dat verhaal van die olie zou kunnen kloppen, dan gaan de metaal schilvers in de zeef voor de pomp zitten en dan pompt ie geen olie meer = weinig smering = vastloper

zit wat in
maar als de pomp geen olie zuigt heb je ook geen druk meer :N
dus moet er n rood lampje gaan branden mits hij niet kapot is.
 
Kan dus niet ? dus alle R1 yamaha`s die dus stuk gaan bij en onder die kilometerstand zijn allemaal afgeragd ?

Jij hebt gewoon mazzel gehad met je Fazer!

Tuurlijk is het hardstikke K.U.T voor de TS dat het gebeurd maar om nu te stellen dat het niet MAG gebeuren is grote BS.

:N :Y

:N

:N

man die machines worden tegenwoordig zo goed gemaakt dat dit niet kan & of mag gebeuren.
het is allemaal wat teveel toeval.

maar een machine kan, mits hij goed wordt behandeld, heel veel km's mee.

:W
 
zie overal www.snelmotoren.nl staan,

schijnt dat die Ro Snel weet wat ie doet, misschien moet je m eens langs hem brengen.

dan zijn al je problemen voorbij of je krijgt te horen dat je ongelofelijk genaaid bent.
weet je waar je aan toe bent.

of je woont niet id buurt van Utrecht. is belg...lama


:P


spam?
 
Laatst bewerkt:
Kan dus niet ? dus alle R1 yamaha`s die dus stuk gaan bij en onder die kilometerstand zijn allemaal afgeragd ?

Jij hebt gewoon mazzel gehad met je Fazer!

Tuurlijk is het hardstikke K.U.T voor de TS dat het gebeurd maar om nu te stellen dat het niet MAG gebeuren is grote BS.

Tuurlijk, wat je wilt. Wil alleen maar zeggen, dat ....de kans dat ie afgeragd erg groot is.
Mn vorige Duc bleef ook 67000 km heel, maar dat zal dan ook, net als met die Fazer, wel mazzel zijn geweest, he?
En in principe mag zo'n moderne machine niet bij die km-stand kapot gaan.

:W
 
@ TS.
Verborgen gebrek: niet op redelijk wijze vast te stellen door de koper, en vastgesteld binnen redelijke termijn !!!
Jij koopt op normale wijze bij een erkend vakman een dure machine waar normalerwijs gezien de leeftijd en kilometerstand en prijs en het algeheel uitzicht geen defecten mogen aan zijn.
Verkoper is professional, het is ter zijner laste. Punt UIT

Dit hoor je te laten oplossen door je verzekering, luikje rechtsbijstand. Die heb je toch ja?
Of door je touringwegenhulp/vab rechtsbijstands deel, je hebt toch tw/vab?
Of via je abbonement test-aankoop inclusief rechtshulp?
Of via de MAG, lid?
Maareeee meschien eerst es grondig praatje slaan met verkoper?
 
@ TS.
Verborgen gebrek: niet op redelijk wijze vast te stellen door de koper, en vastgesteld binnen redelijke termijn !!!
Jij koopt op normale wijze bij een erkend vakman een dure machine waar normalerwijs gezien de leeftijd en kilometerstand en prijs en het algeheel uitzicht geen defecten mogen aan zijn.
Verkoper is professional, het is ter zijner laste. Punt UIT

Dit hoor je te laten oplossen door je verzekering, luikje rechtsbijstand. Die heb je toch ja?
Of door je touringwegenhulp/vab rechtsbijstands deel, je hebt toch tw/vab?
Of via je abbonement test-aankoop inclusief rechtshulp?
Of via de MAG, lid?
Maareeee meschien eerst es grondig praatje slaan met verkoper?

Is niet bij ee motorzaak gekocht.
 
Tuurlijk, wat je wilt. Wil alleen maar zeggen, dat ....de kans dat ie afgeragd erg groot is.
Mn vorige Duc bleef ook 67000 km heel, maar dat zal dan ook, net als met die Fazer, wel mazzel zijn geweest, he?
En in principe mag zo'n moderne machine niet bij die km-stand kapot gaan.

:W

Goed joh ,jij je zin.

Maar als jij denkt dat Yamaha die fietsen maakt met in het achterhoofd dat ze 60000 mee moeten gaan kom je van een koude kermis thuis.Ze meten tenslotte ergens van eten he.
:W :W


Maar aangezien jij het zo goed weet stuur jij toch ff een brief naar de yamy importeur,ze zijn vast geneigd om een nieuw blokkie op te sturen met een schadevegoeding erbij. :W

Die motorzaken leven tenslotte van een litertje motorolie en de kop koffie die ze schenken.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet soms wel een beetje lache om het idee dat ie wel zou zijn afgeragt... :o _O- We hebben het hier over een R1 2004,.. man, die krijg je niet eens afgeragt als ie warm is... Of je moet valentino rossie heten of je huis moet midden op assen staan oid???

Wat moet ik me er bij voorstellen,.. dat de vorige eigenaar die R1 met koude moter ff snel tot aan de toerenbegrenzer door zijn versnellingen heen heeft geragt? Omdan zo met een gemiddelde snelheid van 200km/h naar zijn werk te raggen... :z

Soms betrap ik me zelf ook dat ik net 2 minuten onderweg ben en al steeds boven een verantwoorden snelheid uit komt.
Dan hoor ik dat stemmetje in mijn hoofd... FF rustig Ber dat ding is nog koud om daarna tot de conclusie te komen dat ik eigenlijk nog niet boven de 6000rpm ben uit gekomen enigste die zich druk maakt dat ben ik en de R1 die verveelt zich rot en is nog niet eens wakker geworden door de rit......

Maar goed niks is onmogelijk natuurlijk.... Zo als ik al eerder zij gewoon naar yamaha gaan en zeggen dat je een motor van 3 jaar oud heb met maar x aantal km waarbij je een vast loper hebt gehad.
Dan zeggen dat je het niet normaal vindt, zwaar teleurgesteld bla bla etc etc. Niet boos worden, vriendelijk blijven en niet opgeven en vooral geen nee aan nemen als antwoord al moet je 2 maal per dagen bellen en elke week een brief schrijven?...

Anders kun je hem altijd nog door verkopen voor 6000-7000 aan iemand die het leukt vind om te sleutelen en een pekel bak/ circuit racer zoekt :? _O- :+
 
Laatst bewerkt:
lijkt me sterk omdat de olie gefiltert wordt als het goed is.
maar goed ik be de slimste nu ook weer niet hier heb ik gehoort van n Belg :N

Jij bent anders ook nie bijster slim....... olie wordt gefilterD


:W (ben ook Belg.............wel ene die zijn spellingsregels kent)
 
Als de fiets particulier gekocht is bereik je daar volgens mij niks mee, helemaal niet als hij er ook nog ff op rondgereden heeft......

(was op dat moment dus niks aan de hand)

Volgens mij is het dan jammer maar helaas.... -O-
Volgens mij klopt dit niet. Volgens mij is het zo dat als je de motor particulier koopt van een vent die voor zijn professie in motoren handelt/ er aan sleutelt en deze zegt dat het een nette motor is die goed onderhouden is en waar hij van geen problemen weet, jij als koper er vanuit mag gaan dat dit zo is (in het NL recht). Als er toch problemen optreden waarvan hij weet had of wat hij vanuit zijn beroep gezien had moten weten, kan je het volgens mij gooien op verborgen gebreken.

Het enige nadeel is dat je dan moet kunnen aantonen dat die kerel wist dat de bike geen zuivere koffie was.

Stel dat je bij een andere dealer vast kan laten stellen dat de verkoper dit geweten moet hebben vanwege zijn beroep, zou je een kans hebben volgens mij. PS. Check dit ff met iemand die meer verstand van recht heeft dan een studentje die denkt te weten hoe het zit!

mvg,
Gerrald
 
heel bekend probleem bij m'n RS250 ook, gelukkig zit er op dat ding een cassette gearbox
1 uurtje werk en "slechts" 200€ kosten
leve die viertakts zou ik zeggen, wat zeiden ze nu alweer, goedkoper in onderhoud :+ ;)

zonder gekheid, kut dat je dit probleem hebt, is idd echt een duur grapje omdat ze blok moeten uithalen denk ik ? :N
 
Volgens mij klopt dit niet. Volgens mij is het zo dat als je de motor particulier koopt van een vent die voor zijn professie in motoren handelt/ er aan sleutelt en deze zegt dat het een nette motor is die goed onderhouden is en waar hij van geen problemen weet, jij als koper er vanuit mag gaan dat dit zo is (in het NL recht). Als er toch problemen optreden waarvan hij weet had of wat hij vanuit zijn beroep gezien had moten weten, kan je het volgens mij gooien op verborgen gebreken.

Het enige nadeel is dat je dan moet kunnen aantonen dat die kerel wist dat de bike geen zuivere koffie was.

Stel dat je bij een andere dealer vast kan laten stellen dat de verkoper dit geweten moet hebben vanwege zijn beroep, zou je een kans hebben volgens mij. PS. Check dit ff met iemand die meer verstand van recht heeft dan een studentje die denkt te weten hoe het zit!

mvg,
Gerrald

bestaat in belgië ook hoor, kopen ter goeder trouw
maar je denkt toch echt niet dat je daarop kunt terugvallen ? |(
ik zie de verkoper nogal in ne lach schieten _O-
 
WOW man dit is echt zwaare kl*t* maja dat heb je wel meerdere keren gelezen.

Ik zou zelf geen rechtzaak beginnen of erg moeilijk gaan doen met juridische insteken.
ik bekijk dit vanuit nederlands oogpunt omdat ik denk dat het belgische rechtsysteem niet veel zal verschillen.

een advocaat is duur ook in belgie en je bent al zoveel poen kwijt. (tenzij je rechtsbijstand verzekering hebt?)
dergelijke rechtzaken is vaak woord tegen woord, een ja - nee spelletje en dat sleept meestal jaren voort.

ik zou hem gewoon inruilen bij een bovag dealer (oid) en met een ervaring rijker (helaas slecht) maar naar huis gaan want dit overkomt bijna iedereen wel eens in zijn leven sommige helaas wat duurder dan anders.

veel sterkte
 
Volgens mij klopt dit niet. Volgens mij is het zo dat als je de motor particulier koopt van een vent die voor zijn professie in motoren handelt/ er aan sleutelt en deze zegt dat het een nette motor is die goed onderhouden is en waar hij van geen problemen weet, jij als koper er vanuit mag gaan dat dit zo is (in het NL recht). PS. Check dit ff met iemand die meer verstand van recht heeft dan een studentje die denkt te weten hoe het zit!
mvg,
Gerrald

Dat zou ik zeker checken..... volgens mij klopt hier namelijk geen hout van. Vertel mij maar waar je dit in het recht hebt gevonden......
 
ik heb eens exact hetzelfde gehad met mijn 748.. voor 5000 gekocht en inmiddels al voor 5000+ aan laten repareren.. ik zou niet teveel van de vorige eigenaar verwachten als ik jou was...
 
Als ik het zo lees denk ik dat je gewoon pech hebt gehad,hoe erg het ook is :(

Maar als de motorzaak had geweten dat ie in slechte staat was geweest had ie 'm
echt niet voor 500 euro meer met een jaar garantie geleverd!
 
Laatst bewerkt:
heel bekend probleem bij m'n RS250 ook, gelukkig zit er op dat ding een cassette gearbox
1 uurtje werk en "slechts" 200€ kosten
leve die viertakts zou ik zeggen, wat zeiden ze nu alweer, goedkoper in onderhoud :+ ;)

zonder gekheid, kut dat je dit probleem hebt, is idd echt een duur grapje omdat ze blok moeten uithalen denk ik ? :N

Mits normaal bereden en onderhouden, gaat een 4takt heel wat langer mee dan je RS250.... en is dan inderdaad een stuk goedkoper in onderhoud.

Maar uiteraard kan iedereen een motor binnen de kortste keren aan gort rijden. Koud gaan blazen en nog wat achterstallig onderhoud, dan krijg je ook een R1 voortijdig kapot. Niet zo snel als een RS250, dat dan weer niet......
 
hey bike lovers,
HELP!!!

laat mij effe de situatie schetsen:
vorige maand kocht ik tweedehands een yamaha YZF-R1 van 2004, 22000km op teller, knap machientje, geen schrammetje, altijd op tijd ondehoud, ... kortom mijn droommachien!
na één maand (amper duizend kilometer verder) plots een rinkelend geluid uit de boit (versnellingsbak) lap! ik ermee naar de garage waar hij oorspronkelijk gekocht is en ook steeds op onderhoud is geweest. diagnose: gebogen schakelvork, waardoor de 3de en 4de versnelling tegen elkaar kwamen bij bocht naar links of op zijpikkel. dit hadden ze natuurlijk nog nooit gezien of voorgehad met dit type van dat bouwjaar, maar soit, ik ben dus weer de gelukkige eerste! dure grap, maar effe slikken en reparatie laten doen. kosten 1100 euro

eindelijk mijn moto terug, ik kom de eerste dag terug van het werk (amper 60 km heen en terug gereden, op rustig tempo want dat had de garagist gezegd, de eerste 500km rustig aan) en bij het terugschakelen valt de motor uit. temperatuur 113°C. niet meer te starten (startmotor draait één keer rond en alles valt weg) dezelfde garagist opgebeld en die is hem komen ophalen.
ik bel net met hem: diagnose nokkenas kapot (ben geen expert, verre van) maar volgens hem gaat dit nog meer kosten dan vorige keer, hij sprak zelfs al van er een andere motor in te steken... (prijs motor 1250 euro + werkuren)


als je dan weet dat de moto gekocht is aan 8000 euro + 1100(1ste rep) + 2000(deze rep) dan kan je wel begrijpen dat ik echt wel moedeloos/kwaad/gefrustreerd wordt en op het punt sta om een bank te overvallen ofzoiets, want dat gaat mijn budget echt wel te boven!!!

nu zijn mijn vragen:
* kan de tweede schade iets met de eerste te maken hebben? (want daarvoor is de temperatuur NOOIT boven 105 °C gegaan) met andere woorden is mijne garagist hier zelf voor verantwoordelijk? bestaat er zoiets als garantie op herstellingswerken, kan ik hem wettelijk verplichten dit kosteloos te maken of...?
* bestaat er een telefoonnummer / adres van yamaha waar ik terecht kan met eventuele klacht of vragen?

hopend op goede raad,
desperate Mirez

aan het eerste deel is de reparateur niet schuldig.

het 2e deel kan wel zijn schuld zijn. de vraag is is het motorblok geheel uit elkaar geweest. dwz is de cilinderkop er af geweest. is bij het weer inelkaar zetten de monteur wel zorgvuldig geweest dat alles schoon gemaakt was geen pakking resten achtergebleven die de olie toevoer belemmeren.
immers hij is met een defecte schakelwals binnen gekomen maar de motor draaide op dat moment wel naar behoren.
 
aan het eerste deel is de reparateur niet schuldig.

het 2e deel kan wel zijn schuld zijn. de vraag is is het motorblok geheel uit elkaar geweest. dwz is de cilinderkop er af geweest. is bij het weer inelkaar zetten de monteur wel zorgvuldig geweest dat alles schoon gemaakt was geen pakking resten achtergebleven die de olie toevoer belemmeren.
immers hij is met een defecte schakelwals binnen gekomen maar de motor draaide op dat moment wel naar behoren.
zoals ik al ergens zei moeten de meeste blokken gesplitst worden voor de versnellingsbak ;)
complete cilinderblok+kop moet er dan af
 
Terug
Bovenaan Onderaan