Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.334
10.948
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
ff lekker mega quoten 😝

Dat wel, maar ik kan iemand die gereedschap koopt geen cursus autotechniek er bij geven. Zo'n totaal gebrek aan probleemoplossend vermogen hoort wel bij de huidige generatie beunhazen: Ze plaatsen nog een hulpvraag op Facebook als ze hun gulp niet open krijgen. En dan volgen ze ook nog het slechtste advies op, want degene met de grootste muil heeft tegenwoordig automatisch gelijk.

Shit, ik word een ouwe lul.
Word?

Ik heb een vraag aan de liefhebbers en specialisten hier. Afgelopen weekend was het weer het jaarlijkse moment om de winterbanden te wisselen. Nu doe ik dit al jaren met mijn trouwe 14.4v makita slagmoersleutel. Alleen na 10 moedige jaren wordt deze nu hard minder. En krijgt hij de moeren niet meer los en nauwelijks goed vast. Deze wil ik gaan vervangen door een variant op lucht.
Nu zie ik steeds meer de stubby lucht slagmoersleutels voorbij komen, heeft een van jullie hier ervaringen mee of is er iemand die tips kan geven over de aanschaf van zo’n sleutel? Want deze zijn mooi compact en redelijk betaalbaar ten opzichte van nieuwe elektrische.
Geen advies, ik zelf heb geen zin alle rommel bij elkaar te rapen en doe het ouderwets met het handje.

Ik heb niks te zeggen over die luchtsleutels, maar als je daarmee je wielmoeren vast wil zetten zet je ze veel te vast.
Ik haal ze altijd los met een luchtsleutel, en zet ze daarna op 110 nm vast met een momentsleutel.
En kan je compressor de luchtsleutel van voldoende lucht voorzien?

Groeten en succes ermee.
Ik blijf me verbazen over garage die ook bij vrachtwagens de grootste ratel pakken en die moeren erop klappen alsof ze bang zijn dat ze eraf vallen. Momentsleutel? Ik heb ze nog niet gezien.

Aansluitmateriaal (nippels, koppelingen) voor perslucht:
Wij adviseren altijd Euro nippels en koppelingen, want Euro is de meest voorkomende standaard in het luchtgereedschap. Door universele snelkoppelingen te gebruiken, kunt u gereedschappen met zowel Euro als (de ook vaak voorkomende) Orion nippels aansluiten zonder schade aan de koppeling. Heeft u afwijkende systemen in gebruik (ISO, JIS), dan bieden wij daar op verzoek maatwerk oplossingen voor.

Euro of Orion?
Orion materiaal heeft een 30% kleinere doorlaat dan Euro (5 mm in plaats van 7mm) en dat kost tot 690 liter per minuut. Euro hoort bij gereedschap waar een motor in zit, zoals o.a slagmoersleutels, boormachines en polijstmachines. Orion is handig om bijvoorbeeld het luchtverbruik van blaaspistolen of remontluchters te beperken.

Kwaliteit:
Budget nippels en koppelingen vallen vaak buiten de toleranties, waardoor ze onvoldoende lucht doorlaten of juist te dunwandig (breekbaar) zijn. De vaak gebruikte zachte messing legering is een stuk kwetsbaarder dan een professionele stalen of RVS nippel / koppeling. Sta er bij stil dat 1 verbinding met een te kleine doorlaat, de rest van uw hele perslucht systeem begrenst. Wij leveren bij uitstek topkwaliteit materialen van RODAC en enkele goede hobby-opties voor beperkt gebruik.
Oke, ik ga tzt compressor in naast gelegen ruimte zetten en haspel in werkplaats deel aan de muur. Euro = 7mm dus leidingen ook minimaal 7mm.

Dan is het werk wat ik doe waarschijnlijk ook niks voor je....
Bekijk bijlage 1446555
Wat een rare gang is dat........ :+
Damn die wilde ik ook maken...

Sneller, ben ooit in een val beveiliging -gevallen-

Godverdegodver wat doet dat zeer. Hang je dan, op je kop, met die riem over je noten getrokken.

T hielp me nog geen reet ook, op de weg naar beneden ( jawel, stond op 3 meter !! ) raakte ik door de zwiep met m'n kop de zijkant van
een container.. ( waar ik vanaf pleurde )


Geluk was natuurlijk weer met de domme , behalve pijn aan m'n kop ( was toch niks wat d'r nog stuk kon gaan )
en een dag als penguin lopen , niks aan de hand :)
Dat is ook zo’n ding, hoeveel mensen hebben die riem veeeeel te los? Dan kan je eruit flikkeren of idd een hoop verkeerd afknellen.

Die bedrijven met Amerikaanse eigenaars zijn het ergste ..
Dow / Cargill ..

Al.. die van Shell zijn ook ... speciale mensen

Kom je daar met een haakarm vrachtwagen .. en nee, geen grapje.
Krijg je een gele kaart omdat je achteruit rijd .. Naar de container toe.. om hem op te trekken.

.. de hele essentie van die vrachtwagen en de opbouw is.. dat je .. achteruit.. dat doet..

Cheffin veiligheid neuroot vond het erg vreemd dat ik meteen om een 2e kaart vroeg.. denk niet dat miepje m'n insteek begreep.

Oh.. bijna vergeten.. vroeg nog of ze mee wou lopen, ging zo m'n aanhanger aankoppelen..
Ook dat .. werd niet begrepen.

** schud hoofd **
Jup. Kuwait (beter bekend als Q8) Europoort. Je moest val bescherming aan. Oke op de tank begrijpelijk. Terwijl je op het platform met reling stond ook en operator achtig figuur niet? Ja als het hier mis gaat kom ik niet weg! Daaaaag!

Yep, valt vies tegen en dan kun je op een trekker nog achteruit kijken.
Misschien dat een camera met spiegelbeeld functie het nu toch wel makkelijker maakt?
Ik heb het nog niemand zien doen met een blinde bus in ieder geval.
Oefening baart kunst. Ik ben oplegger chauffeur maar heb ook wel ritteb met een AHW gedaan. Zoals Rob al zei, eerst bocht achteruit standaard de verkeerde kant op daarna kom je er wel. En ik red me ermee, reed er te weinig mee om er echt makkelijk mee achteruit te rijden maar gewoon doen en proberen.

Trekbandjes 😝
 
ok, mooi beredeneerd ook.

Je armen, handen en voeten kunnen prima klemmen tussen 5cm, waar dat met 15cm een stuk moeilijker gaat. Dat je er makkelijker tussen kan vallen is met 15cm natuurlijk wel weer zo. Maar goed, verlicht me eens met jouw inzicht?
Natuurlijk kun je klem komen te zitten bij 5cm maar als monteur zijnde kun je bij veel meer onderdelen klem komen te zitten.
Daar is geen directe norm voor. (Zijn er wel maar niet voor deze situatie)
Wat betreft brandveiligheid; naar alle waarschijnlijk heid ging het hier om een oudere lift, veel van deze liftkooien zijn van hout gemaakt. Olieen en vetten in de schacht zorgen er al voor dat het brandgevaarlijk is.
Icm het feit dat een liftschacht als schoorsteen fungeert
Vandaar dat de meeste liften op de brandmeld installatie worden aangesloten.
Zodra er brand is gaat deze parkeren op de hoofd verdieping.
Bij brand zou ik de trap nemen.. ;)
 
Natuurlijk kun je klem komen te zitten bij 5cm maar als monteur zijnde kun je bij veel meer onderdelen klem komen te zitten.
Daar is geen directe norm voor. (Zijn er wel maar niet voor deze situatie)
Wat betreft brandveiligheid; naar alle waarschijnlijk heid ging het hier om een oudere lift, veel van deze liftkooien zijn van hout gemaakt. Olieen en vetten in de schacht zorgen er al voor dat het brandgevaarlijk is.
Icm het feit dat een liftschacht als schoorsteen fungeert
Vandaar dat de meeste liften op de brandmeld installatie worden aangesloten.
Zodra er brand is gaat deze parkeren op de hoofd verdieping.
Bij brand zou ik de trap nemen.. ;)
Het klopt inderdaad dat we een elektrisch onderdeel hadden wat van ver weg moest komen.
Beetje moeilijk, oudere lift.

Het is goedgekomen, net vrijdags middags.
 
Rvs is toch een metaal?
Dat is toch dezelfde detectie als staal, koper, aluminium, dat ook een metaal is?
:Y,

onze apparatuur detecteerd metaal, nonferro en kunststof, iedere verstoring in een standaard beeld wordt uitgeworpen.
de samples die uitgeworpen worden gaan naar de kwaliteitsdienst die de boel uitpluist.
 
Laatst bewerkt:
Het klopt inderdaad dat we een elektrisch onderdeel hadden wat van ver weg moest komen.
Beetje moeilijk, oudere lift.

Het is goedgekomen, net vrijdags middags.
onze bedrijfslift is vorige week afgekeurd :o :( , alleen nog goederenvervoer toegestaan is wel kut aangezien een deel van ons magazijn op de 3de verdieping zit.
ouwe Schindler uit het jaar kruik, kabelpoelies staan 3 cm uit het lood,
 
onze bedrijfslift is vorige week afgekeurd :o :( , alleen nog goederenvervoer toegestaan is wel kut aangezien een deel van ons magazijn op de 3de verdieping zit.
ouwe Schindler uit het jaar kruik, kabelpoelies staan 3 cm uit het lood,
Oude liften zijn vaak wel fijn.
Alles gaat razendsnel. Deur dicht en vhoef, weg gaat ie.

Nieuwe liften en je word helemaal simpel. Deur dicht, wacht maar een eeuwigheid ennnn dannnn jaaa het gaat bewegen.

De knoppen slijten gewoon omdat iedereen denkt dat die kutlift het niet doet...
 
Ik heb cheapass elektrische kettingzaag binnrn. Is puur voor brandhout inkorten.

Ik stook kachel, en heb veel resten. Van dakdekkers en transport (tussenbalkjes voor lading).

Werkt prima, ben er blij mee.
 
dat waag ik te betwijfelen, Albert Heijn, Lidl etc zou geen produkt afnemen van een bedrijf dat dit niet op orde heeft
Sorry, maar ik moet je echt teleur stellen. In mijn functie ben ik mede verantwoordelijk om onze klanten te adviseren in het geval van missende onderdelen. Ik weet uit ervaring dat welgeteld 1 Nederlandse klant van ons een metaaldetector in de productielijn heeft staan, maar vanwege verstoringen deze vaak uitgeschakeld staat.

Een hele grote klant van ons (verantwoordelijk voor het gros van alle private label sapjes), heeft geen enkele metaaldetector staan. Ik heb daar in het verleden zelf ook gewerkt, en nee, er is echt geen controle.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar ik moet je echt teleur stellen. In mijn functie ben ik mede verantwoordelijk om onze klanten te adviseren in het geval van missende onderdelen. Ik weet uit ervaring dat welgeteld 1 Nederlandse klant van ons een metaaldetector in de productielijn heeft staan, maar vanwege verstoringen deze vaak uitgeschakeld staat.

Een hele grote klant van ons (verantwoordelijk voor het gros van alle private label sapjes), heeft geen enkele metaaldetector staan. Ik heb daar in het verleden zelf ook gewerkt, en nee, er is echt geen controle.
Tsja, de klant is koning hè, zeggen ze altijd.
Dit komt natuurlijk wel mooi uit als de klant het zo wil.

Ik sta er trouwens ook van te kijken, moet ik zeggen.
 
Sorry, maar ik moet je echt teleur stellen. In mijn functie ben ik mede verantwoordelijk om onze klanten te adviseren in het geval van missende onderdelen. Ik weet uit ervaring dat welgeteld 1 Nederlandse klant van ons een metaaldetector in de productielijn heeft staan, maar vanwege verstoringen deze vaak uitgeschakeld staat.

Een hele grote klant van ons (verantwoordelijk voor het gros van alle private label sapjes), heeft geen enkele metaaldetector staan. Ik heb daar in het verleden zelf ook gewerkt, en nee, er is echt geen controle.
onze organisatie, Europees opererend ,oa in NL Belgie Tsjechië, Finland Zweden Denemarken Ierland Engeland zijn alle fabrieken zeer ruim voorzien van detectie apparatuur.
onze toeleveranciers zullen ook aan de eisen moeten voldoen die de diverse auditeurs toetsen.

alleen voldoen aan de Nederlandse voedsel en warenwet is voor heel veel van onze afnemers niet voldoende, ISA, ISO, GMP, BRC
onze laatste nieuwe klant komt ook zelf langs voor audits ...geen metaal detectors ... :W klant :+
er gaat bij ons geen product de deur uit zonder gedetecteerd te zijn en dat is redelijk veel product zeg maar .
dat dit nodig is bleek vorig jaar .. voor ca 250.000€ aan product vernietigd door een mogelijk metaalincident, bij twijfel gaat het de container in.

het lijkt me de minste controle die er op een voedingsmiddel moet zitten, voor de rest vind ik mijn baas een klootzak 8-)maar dit doet ie toch wel consequent.:)
 
Bij Campina worden ze helemaal gek van een beetje ijzervijlsel als er een toevoerschroef over de bodem van een bak schraapt.
Babypoeder voor China en dan ben je exit bij de Chinezen. Die bepalen alles zo'n beetje.

Ook met een sleuteltje 10 in veevoer zijn boeren niet blij. Of een boutje.
Zoveel kan er met zo'n kippetje of varken niet gebeuren maar ik heb al eens meegemaakt dat de bedrijfsleider langskwam met een mooi gepolijste sleutel 10, en vroeg of iemand dat ding miste.
 
Bij Campina worden ze helemaal gek van een beetje ijzervijlsel als er een toevoerschroef over de bodem van een bak schraapt.
Babypoeder voor China en dan ben je exit bij de Chinezen. Die bepalen alles zo'n beetje.

Ook met een sleuteltje 10 in veevoer zijn boeren niet blij. Of een boutje.
Zoveel kan er met zo'n kippetje of varken niet gebeuren maar ik heb al eens meegemaakt dat de bedrijfsleider langskwam met een mooi gepolijste sleutel 10, en vroeg of iemand dat ding miste.
mijn hoofd TD komt bij Campina vandaan
onze nieuwe plantmanager komt bij campina vandaan
onze LEAN dame komt bij campina vandaan
enkele nieuwe uzk komen bij campina vandaan
....pff

ik heb al voorgesteld om onze bedrijfsnaam te veranderen .... werd niet gewaardeerd _O-


ik heb horloges :o, pennen , drevels etc uit ons product zien komen

1 X in een grote pendrijver de naam van een collega gegraveerd, kwam ook uit het product ... ook not amused :+
 
maar weer ff terug naar gereedschap, heb eigenlijk niks meer nodig dan zou het voor 1 X een klusje zijn en da's zonde.

sleutel gereedschap heb ik bijna alles 3X liggen en dat is 2x teveel eigenlijk,

die invalzaag was puur omdat ik geen zin had om te klooien met balkjes enzo om geleidingen te maken, geen ergernis mocht wel wat kosten in dit geval. zelfs de verkering vond dat ik weinig gevloekt had met klussen :X:P.
 
Terug
Bovenaan Onderaan