Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.441
11.069
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Om weer een beetje terug on-topic te gaan, en omdat ik steeds vergeet mijn nieuwe Tools te showen, maar even een jaaroverzicht:

Een koffer met meetapparatuur samengesteld, voornamelijk Uni-Trend apparaten (goede reviews op diverse plaatsen en Edd China gebruikt het O-) ) van Ali-Express. Losse koffer met blokschuim van Amazon geplukt, totaal ca €160,- Standaard meetsnoeren liggen onder ieder apparaat.
2019-02-24_11-05-16.JPG


Omdat ik bij HBM foamtegels (het zwarte traanplaatmotief op 2 van de foto's) voor mijn garage bestelde, gelijk meebesteld:
- Mannesmann T_greep Inbussleutelset,
- 3 RVS linialen
- Terugslagloze hamer
- Schraperset,
- Motor stethoscoop,
Samen Ca €40,-

Een setje van Black&Decker om als boordgereedschap te gebruiken, ca. €23,-
- 2 stukken schuimstof om op maat te maken voor mijn (budget-) gereedschapskar, Ca. €60,-
Hazet slagmoersleutel en olievernevelaartje, ca. €150,-
Wera Dopschroevendraaierset en Red Bull Racing schroevendraaierset, samen ca. €60,-
Knipex draadkniptangetje ca. €22,-

Chinese koekblik bekleding verwijderset omdat ik misgreep toen ik het nodig had..
BGS bankschroefbekjes
Setje borgringtangetjes
totaal ca. €70,-

Een selectie uit bovenstaande:
2020-01-06_23-13-22.JPG


Onlangs besloten om zelf mijn motorbanden te willen wisselen, dus bij HBM:
- Banden-balanceer apparaat
- Dasqua Buiten micrometer 0-25 mm (niet voor de banden...)
- HBM auto- en motorbanden demonteer-apparaat

En bij Amazon:
- BGS Ventiel(de-)montagegereedschap,
- Bokkepootkwast,
- Set BGS bandenlepels 300-400-500-600 mm
- Velgbeschermers,
- Ventielsleuteltje
Samen ca. €250,-


Adventskalender, met schroevendraaiersetje van Wera, ca. €60,-:
2019-12-23_22-16-22.JPG


En voor kerst een setje Slagdoppen van Rodac gekregen van de kerstman:
2019-12-23_22-15-17.JPG


Alles bij elkaar zo'n €800,- uitgegeven. Ben er nog niet helemaal uit of ik dat teveel vind...

Kleine toelichting, ben Amazon-Prime lid (ook vanwege Prime-video), dus wanneer ik iets nodig heb, kijk ik altijd even op Amazon wat het kost. En vaak is het dan daar het makkelijkst/goedkoopst vanwege gratis verzending.
Daarnaast heb ik een wensenlijstje met dingen die ik nog wel wil hebben, en gebruik ik de website en Browser-plugin van Keepa om de prijsontwikkelingen te volgen. Zo had ik bij de Hazet slagmoersleutel bijvoorbeeld ingesteld dat ik een seintje zou krijgen wanneer hij onder de €150,- zou komen. Je kan met de plugin in een grafiekje zien hoe de prijsontwikkeling is geweest, en aan de hand daarvan bepalen op welke prijs je een seintje van Keepa wilt krijgen.
Met sommige dingen/merken is Amazon overigens helemaal niet goedkoop, maar met sommige dingen juist wel. Blijft wel altijd een kwestie van vergelijken, weten wat een goede prijs is. Prijzen van Amazon schommelen behoorlijk, soms meerdere keren per dag, vandaar dat de prijzen die ik betaald heb, best weleens afwijken van de huidige prijs. Van wat ik zo zag, is op dit moment alleen het Knipex tangetje een euro goedkoper dan ik betaald heb, de rest is nu duurder.
 
:^

Ga maar eens aan een landbouw of grondverzet machine sleutelen, dan ga je heel vaak doorslagen nodig hebben.

En asjes, stukken ijzer, snijbrander, 15kg hamer. Etc etc.. ;) :+
De module waar ik mijn twijfels over uitte, zou voor een landbouwmachine inderdaad prima bruikbaar zijn. Maar ik zie me dat nog niet ergens aan mijn motor gebruiken.
Voor auto's en motoren lijkt deze module mij veel handiger...
 
@Remco met een K

Precies andersom bedoel je denk ik? ;)

En mee eens, al zijn tangen en hamers meestal spullen die iedereen wel in huis heeft.
Dus ik zou die module persoonlijk niet kopen.

Nee, niet andersom, die grote beitels die links in die eerste set zitten, daar kan ik niet zoveel mee. Doorslagen zoals in die andere set, daar kan ik wel wat mee. En ja, daar zitten ook die grotere in, maar in ieder geval nog een paar waar ik wel wat aan heb.
 
Nee, niet andersom, die grote beitels die links in die eerste set zitten, daar kan ik niet zoveel mee. Doorslagen zoals in die andere set, daar kan ik wel wat mee. En ja, daar zitten ook die grotere in, maar in ieder geval nog een paar waar ik wel wat aan heb.


Duidelijk, ik zou ook liever die 2de module hebben.
Zeker als je de prijs van de eerste ziet..
 
WTF...ik dacht dat Sonic wat goedkoper was in vergelijk met de A-merken. Maar voor wat die 1e module moet kosten kun je volgens mij ook prima bij Gedore etc. terecht...
Dat zijn gewoon snap on prijzen , ik zou snappen als je op de lts hebt gezeten dat je geil wordt van die veilen maar ik zie daar echt geen 500€
Een hamer is een hamer op een vuistje kun je ook niks aan verkloten de tangen als ze van knipex zouden zijn 150€ maar dat zijn ze niet
 
WTF...ik dacht dat Sonic wat goedkoper was in vergelijk met de A-merken. Maar voor wat die 1e module moet kosten kun je volgens mij ook prima bij Gedore etc. terecht...

Sonic op de sonic site kopen is natuurlijk nooit slim....
Ooit waren compleet gevilde kisten van Sonic 1300 euro bij brezan...
Ons bedrijf is niet van de aanbiedingen en kopen gewoon wat nodig is bij hun vendors..
Zelfde kist via de gewone leverancier 3400 euro, die volgen voor bedrijven zoals ons gewoon de adviesprijs uit de catalogus
 
Dat zijn gewoon snap on prijzen , ik zou snappen als je op de lts hebt gezeten dat je geil wordt van die veilen maar ik zie daar echt geen 500€
Een hamer is een hamer op een vuistje kun je ook niks aan verkloten de tangen als ze van knipex zouden zijn 150€ maar dat zijn ze niet
Zeg dat vooral niet te hard. Sonic tangen waren jaren lang best wel kut... Tot ze de productie van de tangen (jaar of 3 terug) bij een Duitse smederij onder brachten.
 
Dat zijn gewoon snap on prijzen , ik zou snappen als je op de lts hebt gezeten dat je geil wordt van die veilen maar ik zie daar echt geen 500€
Een hamer is een hamer op een vuistje kun je ook niks aan verkloten de tangen als ze van knipex zouden zijn 150€ maar dat zijn ze niet
Ghihi, hou je er dan ook rekening mee dat Snap-On een stukje voordeliger geworden is sinds ze een heel erg groot deel van het assortiment in Taiwan laten smeden? Kan je herkennen aan het ontbreken van "Made in" op alle nieuwere sleutels, ring-ratels, doppen, etc.. ;)
 
Ghihi, hou je er dan ook rekening mee dat Snap-On een stukje voordeliger geworden is sinds ze een heel erg groot deel van het assortiment in Taiwan laten smeden? Kan je herkennen aan het ontbreken van "Made in" op alle nieuwere sleutels, ring-ratels, doppen, etc.. ;)
Denk niet dat dat heel erg is , niet zo’n hoge pet op van dat amerikaanse craftmanship
En ze hebben een hoop zooi in die bussen die rechtstreeks uit China komt voor heel veel
Zag pas zo’n YouTube filmpje van een snap on busje waar een stuk of 5 milwaukee dozen in lagen met accu gereedschap ( dealers hebben het blijkbaar zelf op gegeven )
 
Denk niet dat dat heel erg is , niet zo’n hoge pet op van dat amerikaanse craftmanship
En ze hebben een hoop zooi in die bussen die rechtstreeks uit China komt voor heel veel
Zag pas zo’n YouTube filmpje van een snap on busje waar een stuk of 5 milwaukee dozen in lagen met accu gereedschap ( dealers hebben het blijkbaar zelf op gegeven )
Klopt! Maar dan kan je weer beter, van dezelfde bron...
Spanner.jpg
 
Gesproken zoals iemand die alleen een hamer gebruikt om af en toe een nagel in hout te slaan.

Er is echt wel verschil in hamers sommige breken of geven je tintelingen na een tijdje hard te kloppen.
Ik gebruik op mijn werk elke dag een hamer van een kg of 5 een keer of 20
Maar met zo’n vuistje met zo’n steeltje als in die set zit je al gauw goed
 
Effe een vraag mbt slagmoersleutels. Hoe kan het dat er zo’n enorm verschil in aanhaal moment zit tussen twee nagenoeg dezelfde machines?
Een standaard 18v 1/2” doet ongeveer 240Nm aan de kop. De zware uitvoeringen gaan naar het dubbele of zelfs 4 voudige. 1700Nm heb ik ook al een keer voorbij zien komen, maar dat zal wel een drukfout zijn.

vergelijk:
-18V Panasonic EY7552XT 470Nm
- 18V Makita DTW1001RTJ 1050Nm
- 230V Makita 6906 600Nm en 10kg
Sorry voor de dikke letters. Iets met kopiëren en plakken

De beide Makita’s zijn 3/4”. De accu Makita in 1/2” heeft dezelfde specs
04A3D101-B5F6-4082-B82E-9EDC167C4327.png
8736F68F-A0AF-4BD1-9957-A3559F16B537.png
 
Laatst bewerkt:
Effe een vraag mbt slagmoersleutels. Hoe kan het dat er zo’n enorm verschil in aanhaal moment zit tussen twee nagenoeg dezelfde machines?
Een standaard 18v 1/2” doet ongeveer 240Nm aan de kop. De zware uitvoeringen gaan naar het dubbele of zelfs 4 voudige. 1700Nm heb ik ook al een keer voorbij zien komen, maar dat zal wel een drukfout zijn.

vergelijk:
-18V Panasonic EY7552XT 470Nm
- 18V Makita DTW1001RTJ 1050Nm
- 230V Makita 6906 600Nm en 10kg
Sorry voor de dikke letters. Iets met kopiëren en plakken

De beide Makita’s zijn 3/4”. De accu Makita in 1/2” heeft dezelfde specsBekijk bijlage 1456156Bekijk bijlage 1456157
Ik heb eens een paar weken meegelopen bij een bedrijf wat "kleine" windmolens maakt. De bouten /moeren waarmee de mast aan de fundering vast kwamen werden met uit mijn hoofd 1100 nm vast gezet. De Milwaukee welke ze gebruikten kon max 800 nm waardoor natrekken een lang durend klusje was, sta je dan met je kloten in de natte modder....

Ik heb het bedrijf toen via @Mechanism de sterkste uit zijn magazijn laten kopen. Doordat er een zelf gelaste dop met verlengstaaf gebruikt werd kwam men niet aan de gewenste kracht. SP heeft toen een filmpje gemaakt waarop duidelijk is dat de tol hem zo vast zet dat een 1000nm moment sleutel enkel klik deed.

1700nm hoeft dus geen typfout te zijn...

Waar wil je hem voor gebruiken en heb je al accu gereedschap?
 
Terug
Bovenaan Onderaan