Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.237
10.835
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Iemand nog een tip voor een goede set T-Handle inbus sleutels? Heb nu een Mannesmann Greenline set, maar de kwaliteit daarvan valt aardig tegen. De sleutels zijn niet recht en de maatvoering lijkt matig. Hoeft geen topkwaliteit te zijn, maar een goede set is welkom. Maten tenminste; 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, 8, 10 O-)
SP34710_hex_key_set_sliding_t-handle_metric_8pc-min__91146.1594269197.500.750.jpg

Begint alleen wel bij 2.5mm.
 
Show je ouwe gereedschap: Een MotoMeter compressietester van minimaal 45 jaar oud. Leek niet goed te werken, maar dat kwam door de Diesel diagramkaartjes, terwijl het een benzine compressietester is. Getest op een afwijking van.. 3%. Nieuwe conussen zoeken en een set juiste diagram kaartjes er bij, dan kan hij weer 45 jaar vooruit ;)
Bekijk bijlage 1522534

Die heeft mijn vader ook, nieuw gekocht denk ik. Ik zal hem wel erven verwacht ik :p
Die kaartjes zijn dus nog te krijgen? Ik zal eens kijken hoeveel er bij zijn en of het nodig is om er bij te kopen.
 
Ben zelf niet bekend met stoombuis en constructiebuis, maar ik begrijp dat die dus nog 1/2" binnenmaat heeft? Gasbuis meer van bestaande situaties zelf nog nooit gekocht. Het fitwerk wel voor kleine aanpassingen maar dan converteer ik meestal meteen naar ons knel systeem (Swagelok).
Wat is dan de EN aanduiding voor 1/2"pijp?

gelaste constructiebuis Nomin. doorlaat in inches: 1/2
Uitwendige diameter in mm: 21.3
Wanddikte in mm: 2.00
Op tekening zou dan komen staan: EN 10219-2
met als afmetingen: 21.3 x 2

Een 1/2" gasbuis heeft een buitendiameter van 21.3mm en een wanddikte van 1.22mm.

Een 1/2" stoombuis heeft een buitendiameer van 21.3mm en een wanddikte van 1.45mm.

Geen van de 3 heeft dus daadwerkelijk 12.7 mm als binnendiamter. Of die bestaan dat weet ik niet.
 
Thanks! Ik heb geen zaag waarbij hij van pas komt maar ik zal er zuinig op zijn tot ik iemand vind die er wat mee kan
Helaas ik heb er al een en veel gebruikt was dus ook van mijn grootvader .
Ik heb er toen ik nog als leerling Timmerman elke week een tiental zagen mee gezet en daarna gevijld dit in het kader je kan het niet genoeg doen om het goed te leren in het begin vaak op mijn kop gehad dat de zaag niet goed gevijld was en moest die over .
Na de leertijd veel voor mijn eigen zagen gebruikt elektrisch gereed schap wast toen nog erg duur voor een beginnend timmerman
Praat wel van bijna vijftig jaar terug in tijd
 
Opa was ook een ouwe knutselaar, in de flat had hij een eigen kamertje waar hij oude electronica repareerde en van die oude vierkante spijkers kunstwerkjes soldeerde. Hij was dan ook begonnen als storingsmonteur bij de PTT in Amsterdam dus een technische opleiding.....
 
Iemand nog een tip voor een goede set T-Handle inbus sleutels? Heb nu een Mannesmann Greenline set, maar de kwaliteit daarvan valt aardig tegen. De sleutels zijn niet recht en de maatvoering lijkt matig. Hoeft geen topkwaliteit te zijn, maar een goede set is welkom. Maten tenminste; 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, 8, 10 O-)


Facom, maar die beginnen dacht ik ook bij 2.5 of 3
 
Ik heb de PB225 al 25 jaar vooral fijn als het erg vast moet of zit, veel fijner voor je handen dan een dun pijpje.
Ik had destijds collegas die vol met een grote bankhamer op de knie sloegen en alles bleef heel.
Toch heb ik dat bij die van mijzelf nooit gedaan wel vaak op de klingen zelf , werkt erg goed.



Bekijk bijlage 1522781
mooi, maar kost ook "maar" 90 euro....
 
OK, ik ga even kijken wel inbussleutels een beetje goed en betaalbaar zijn, dank voor de tips. Die set van SPTools is wel zoiets als ik zoek. 2mm kan ik wel mee leven als die er niet bij zit. Zo vaak is die niet nodig. Nadeel van die PB Swiss sleutels vind ik dan weer dat er op de korte kant geen inbus zit... Beta verkoopt volgens mij geen sets, los kopen wordt wel gelijk prijzig... Ik ga mijn huiswerk even doen :+
Update: er zijn wel sets van Beta...
 
OK, ik ga even kijken wel inbussleutels een beetje goed en betaalbaar zijn, dank voor de tips. Die set van SPTools is wel zoiets als ik zoek. 2mm kan ik wel mee leven als die er niet bij zit. Zo vaak is die niet nodig. Nadeel van die PB Swiss sleutels vind ik dan weer dat er op de korte kant geen inbus zit... Beta verkoopt volgens mij geen sets, los kopen wordt wel gelijk prijzig... Ik ga mijn huiswerk even doen :+
Update: er zijn wel sets van Beta...
Ja en de echte top set van Beta is dan weer identiek aan die van SP Tools, echter duurder ;)

951_slash_S_2.jpg
 
Ja en de echte top set van Beta is dan weer identiek aan die van SP Tools, echter duurder ;)

951_slash_S_2.jpg

Als je in dit soort sleutels echt hele fijne wil hebben kom je bij Facom uit als je het mij vraagt. Ik heb nummertje 6 en 8 en die dingen zijn onverwoestbaar. Ik heb er jarenlang klimgrepen mee aan de wand geschroefd en dan valt zo'n ding ook wel eens van hoog op de grond :/.... en als hamer of hefboom doet hij het ook. Allemaal geen probleem. Ik denk niet dat ik een sleutel heb die ik zo vaak heb gebruikt of misbruikt als die T-inbus in 8mm.

De keuze is reuze
 
Die van Facom had ik al gezien, maar voor 17-18 euri per sleuteltje wordt het wel een duur setje... Rond de 60-70 euro vind ik het wel mooi. Het is voor de hobby, maar ik sleutel, naast aan de motoren, ook veel aan fietsen, dus kleine maten zijn ook belangrijk. een set van 7-8 stuks is dus wel nodig.... Facom heeft ook een set met kunstof greep zag ik, ook wel vriendelijk geprijsd, maar ik denk dat ik die van SP Tools ga bestellen bij Mechanism. Is er nog MF korting? :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan