Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.396
11.021
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Diepte instellingen bij afkortmachines is toch een beetje een kwestie van 'in de buurt zitten op een mm (of wat)'... Wil je dit exact doen, dan heb je freesbanken nodig.. wat @Joep aangeeft klopt, normaliter doe je trappen met een bovenfrees, je hebt te maken met voor- en achterhout (stukje resterend hout tussen trede inkeping en voor/achterkant trapboom (= de 'ligger') t.o.v. de treden, dus kan niet anders.
Afkortzagen blijven echter verrekt handige dingen, die je voor veel werk kan misbruiken..
 
Ik ben ook geen timmerman, maar zoals aangegeven is een afkortzaag echt wel heel handig om alvast dat soort inkepingen "voor te bereiden" Met de bovenfrees en een malletje en kopieerringen is wel de juiste weg lijkt me.
Als ik niet in de metaal zou werken lijkt me dat houtconstructiewerk dat je veel in Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland ziet wel een mooi alternatief.
 
Ik ben ook geen timmerman, maar zoals aangegeven is een afkortzaag echt wel heel handig om alvast dat soort inkepingen "voor te bereiden" Met de bovenfrees en een malletje en kopieerringen is wel de juiste weg lijkt me.
Als ik niet in de metaal zou werken lijkt me dat houtconstructiewerk dat je veel in Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland ziet wel een mooi alternatief.
Hout is ook wel het hogere school materiaal. Je moet met veel meer dingen rekening houden dan met ijzer. Heel gaaf als dat onder de knie hebt
 
Hout is ook wel het hogere school materiaal. Je moet met veel meer dingen rekening houden dan met ijzer. Heel gaaf als dat onder de knie hebt
Hier gaat altijd het gezegde dat hout eigenlijk metaal voor beginners is _O- Wij maken heel veel interieurwerk in metaal op maat, als dat bijvoorbeeld gepoedercoat of gelakt is en het past niet op locatie ben je klaar, inpakken en naar huis, uithuilen en overnieuw beginnen. Interieurbouwers trekken nog wel eens ergens een schaaf of cirkelzaag langs (kan ook niet altijd) en dan past het alsnog. Afgezien van paslatten, vulstripjes en dat soort meuk. In een keuken van 100K zou ik als klant geen paslat of vulstrook accepteren in ieder geval.

Er zijn zat interieurbouwers beschikbaar die ook gewoon netjes alles passend maken, maar ik zie soms ook echt HELE dure inetrieurbouw worden opgeleverd waar ik zo mijn bedenkingen bij heb.

Maar even alle gekheid op een stok. Interieurbouwers krijgen steeds meer materialen ter beschikking die het mogelijk maken om (desnoods op locatie) alles pas te maken. Dat is voor hun een hele mooie ontwikkeling, het ziet eruit als messing, staal, rvs of aluminium maar is het uiteindelijk net niet.
In interieurwerk in het algemeen (vallen wij dan ook onder) zit gewoon gruwelijk veel kwaliteitsverschil, en dan is duurder echt niet altijd beter helaas...
 
Hout is ook wel het hogere school materiaal. Je moet met veel meer dingen rekening houden dan met ijzer. Heel gaaf als dat onder de knie hebt
Ieder technisch vak kan ik (persoonlijk) van genieten, als het door een vakman is (of wordt) gerealiseerd.
Persoonlijk begonnen op de LTS in de metaal (o.a. NIL diploma's niv. 1,2 en 3 in beklede booglassen), tijdje gedaan, omgeschoold en onderaan begonnen in de timmerlarij, bijgeleerd (tot ik er écht genoeg van had) en projectleider momenteel.. Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds kan genieten als ik een goed stukje vakwerk en bezieling zie waarmee iemand bezig is...
 
Ik heb enkel HAVO en de rest heb ik buiten geleerd. Als ik een poosje wat anders wil gaan doen, dan duik ik daar vol in. Gewoon om die kant vd wereld te zien en vooral te snappen en kunnen. Het geeft de uitdagingen die ik nodig heb. Bijkomend voordeel is dat je een paar Gulden meer kunt verdienen die ik weer kan investeren in de volgende uitdaging of idioot plan. On topic is dat ik inmiddels veel gereedschap heb verzameld en nog meer verneukt. En om op hout terug te komen. Hier ben ik daarmee het beste in:
CE78410E-4858-49EB-A077-DE5DA826DBA1.jpeg
 
Ik heb enkel HAVO en de rest heb ik buiten geleerd. Als ik een poosje wat anders wil gaan doen, dan duik ik daar vol in. Gewoon om die kant vd wereld te zien en vooral te snappen en kunnen. Het geeft de uitdagingen die ik nodig heb. Bijkomend voordeel is dat je een paar Gulden meer kunt verdienen die ik weer kan investeren in de volgende uitdaging of idioot plan. On topic is dat ik inmiddels veel gereedschap heb verzameld en nog meer verneukt. En om op hout terug te komen. Hier ben ik daarmee het beste in:Bekijk bijlage 1717550
Sow, het alu lantaarnpaaltje is er van aan het smelten :o
 
Ik heb enkel HAVO en de rest heb ik buiten geleerd. Als ik een poosje wat anders wil gaan doen, dan duik ik daar vol in. Gewoon om die kant vd wereld te zien en vooral te snappen en kunnen. Het geeft de uitdagingen die ik nodig heb. Bijkomend voordeel is dat je een paar Gulden meer kunt verdienen die ik weer kan investeren in de volgende uitdaging of idioot plan. On topic is dat ik inmiddels veel gereedschap heb verzameld en nog meer verneukt. En om op hout terug te komen. Hier ben ik daarmee het beste in:Bekijk bijlage 1717550
Bam, niks mis met een HAVO diploma. Heb ik ook.... meer niet, ik heb de rest dan wel binnen geleerd _O- . Maar sta er wel precies zo in. Als ik iets anders zou willen doen zal ik dat moeten leren, en dat kan gewoon.
Wat betreft hout ben ik afgelopen weekend ook nog fijn bezig geweest.... met min of meer hetzelfde doel als jij ;)

 
Hout is toch wel makkelijker om vals te spelen.. natuurlijk word met hout kunstwerken gemaakt.. maar cheaten met hout is mogelijk... Met metaal daarentegen
Juist niet alles is zichtbaar bij hout bij metaal kan je met het zelfde soort een onzichtbare correctie aanbrengen door lassen bv
Iets wat je bij hout niet kan doen of je moet erg veel geluk hebben met de structuur van het hout
 
Ooit in mijn jonge jaren, had ik een vriendin, die deed conservatorium met viool
Had bij de kringloop een eiken tafel van 9cm dik gekocht
Met cirkelzaag, elektrische schaaf en hand gereedschap hier een muziek lessenaar van gemaakt, 3 gebogen poten, staander in hoogte verstelbaar, in het blad had ik een viool gegraveerd, ook de stukken triplex dikte uit de tafel gezaagd,schaaft/schuurt
Hele zomer vakantie druk mee geweest
Kort daarna heeft ze het uit gemaakt
Was nog voor het digitale tijdperk, is vast een foto van, maar waar???????
 
Ooit in mijn jonge jaren, had ik een vriendin, die deed conservatorium met viool
Had bij de kringloop een eiken tafel van 9cm dik gekocht
Met cirkelzaag, elektrische schaaf en hand gereedschap hier een muziek lessenaar van gemaakt, 3 gebogen poten, staander in hoogte verstelbaar, in het blad had ik een viool gegraveerd, ook de stukken triplex dikte uit de tafel gezaagd,schaaft/schuurt
Hele zomer vakantie druk mee geweest
Kort daarna heeft ze het uit gemaakt
Was nog voor het digitale tijdperk, is vast een foto van, maar waar???????
En toen met de kettingzaag die viool aan gort gezaag zeker?
 
Hout is toch wel makkelijker om vals te spelen.. natuurlijk word met hout kunstwerken gemaakt.. maar cheaten met hout is mogelijk... Met metaal daarentegen
Hangt allemaal van de situatie af.... maar metaal bewerken op locatie werkt vaak bagger. Een as afdraaien op locatie heb ik nog niet zien gebeuren. Een houten balk inkorten daarintegen🤷‍♂️.
Maar als je fucking dure fineertje net te kort is baal je ook. Al komt dat op locatie natuurlijk niet voor
 
Terug
Bovenaan Onderaan