Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.268
10.860
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Het setje aangeschaft. Mooi gepolijst hoogglans spul. Of verchroomd zacht staal, wie weet. Voor mij is het een setje dat ik voor kleine klusjes in de buurt van de motor heb liggen. In plaats van de goede set te pakken koos het ongeduldige deel van mij vaak voor een tang. Of een platte schroevendraaier, dat werkt ook om een meedraaiende moer tegen te houden. Als je uitschiet levert het hooguit een kras op. Nou ja. Voor mij is het dus een verbetering. En dat voor 10 euro.
 
Daar ging het toch om...
Iemand zegt dat ie er geen problemen mee heeft dit spul te verwerken voor speciaal gereedschap, er de slijptol in zet etc, dan zeg ik dat ik daar wel andere setjes voor weet waar je veel meer voor weinig krijgt, en dan gaan we dat goedkope spul afkraken dat he tbagger is...ja dat weet ik ook wel...maar ik heb ook wel eens het ringdeel van een ringsleutel op een dop gelast omdat ik er anders niet bijkwam, en dan doe ik dat ook liever met een gamma of ebay setje, en de rest van zo'n setje zet ik dan bij mijn zoon of dochter in de garage/schuur, zodat ze zelf een keer een deurklink of raamsluitng kunnen vervangen, een lampje ophangen of de zwanehals los kunnen maken
 
Disclaimer: niet, ik herhaal, niet bedoeld hier een publieke schandpaal op te richten

Wel: enige bezorgdheid over een order.
En aangezien het over gereedschap gaat en het 'wat verwacht je van een webshop ' topic al een tijdje door OMA bewaakt wordt.....

Afgelopen zaterdag heb ik een kolomboormachine besteld voor bedrag x en keurig een orderbevestiging ontvangen..

Vandaag opende ik dezelfde pagina nog eens en zag dat de exact zelfde machine na een kleine naamswijziging nu een adviesprijs heeft van 125% van de prijs van zaterdag en een verkoopprijs die nu nog op 121% terecht komt t.o.v. van de prijs in mijn orderbevestiging..


De prijsverhoging is uiteraard het goed recht van de winkelier.
Ik snap dat producten aan prijswijzigingen onderhevig zijn en dat kolomboormachines ook niet de hardlopers uit het magazijn zijn, maar als de naam en de prijs kort na mijn bestelling gewijzigd wordt, slaat bij mij de twijfel toe

(Dit was overigens geen gevalletje: 65" smartTV voor €35
De prijs waarvoor ik bestelde was met een kleine fluctuatie gewoon gangbaar - andere webshops hebben de prijzen niet per vandaag verhoogd)


Ik hoop toch echt dat ik de laatste uit de "oude" voorraad heb (die van de "oude" prijs) en dat ik niet i.p.v. een boormachine straks een mailtje krijg van:
" sorry, deze hebben we niet meer, maar wel een vergelijkbaar 🤔 artikel wat slechts ietsje duurder is"


We wachten af... Hoop morgen de verzendregistratie te krijgen..


Update:.. vrees was onterecht.. verzendmail ontvangen

update 2: machine is binnen
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook zuurpruimen op het forum als ik net een paar K zou hebben uitgegeven aan een fancy gereedschapskar van facom of gedore. En dan hoor dat voor de hobbyist een simpel setje meer dan volstaat. Zelf heb ik gewoon een uitgebreid bruder manessmann setje en steeksleutels van de action (die hier net zijn genoemd), voldoen al 10 jaar prima! En daar heb ik zeker een stuk of 10 motoren mee (om)gebouwd.

En ja ik ga er lomp mee om.
 
Ik zou ook zuurpruimen op het forum als ik net een paar K zou hebben uitgegeven aan een fancy gereedschapskar van facom of gedore. En dan hoor dat voor de hobbyist een simpel setje meer dan volstaat. Zelf heb ik gewoon een uitgebreid bruder manessmann setje en steeksleutels van de action (die hier net zijn genoemd), voldoen al 10 jaar prima! En daar heb ik zeker een stuk of 10 motoren mee (om)gebouwd.

En ja ik ga er lomp mee om.

Hoewel ik zelf veel gereedschap van het kaliber Mannesmann heb, kan ik wel waarderen dat sommig gereedschap een hogere kwaliteit heeft. En dat zit hem niet alleen in pasvorm of slijtvastheid, maar vooral ook in slim design, ergonomie, slimmigheden.

Ik heb dan ook nog altijd de wens om de meeste gereedschappen van een topmerk te hebben. Zo ben ik begonnen met de aanschaf van wat Wera schroevendraaiers. En die hebben toch wel duidelijk meer grip op de schroeven, is mij inmiddels opgevallen. En nu kan ik mijn Action schroevendraaiers (die zeker niet slecht zijn!) mooi misbruiken om te wrikken, prikken en al het andere waar schroevendraaiers niet voor bedoeld zijn :+
 
In de garage wat betere spullen van Padre, Gedore en andere merken. In de diverse voertuigen vooral goedkope restjes en Actionspul. Prima om een keer te gebruiken (of zelfs geregeld). Betekend gewoon dat je zelf wat beter moet opletten met sleutelen. de echt veel gebruikte onderdelen vervang ik door een kwaliteitsdopje of inbus, de rest voldoet voor incidenteel gebruik prima.

Action sleutels zijn in de praktijk prima te gebruiken EN te verbouwen tot special tools. De 5 euro bak bij de bouwmarkt en benzinepompen kun je beter vergeten.

Benno
 
Ik zou ook zuurpruimen op het forum als ik net een paar K zou hebben uitgegeven aan een fancy gereedschapskar van facom of gedore. En dan hoor dat voor de hobbyist een simpel setje meer dan volstaat. Zelf heb ik gewoon een uitgebreid bruder manessmann setje en steeksleutels van de action (die hier net zijn genoemd), voldoen al 10 jaar prima! En daar heb ik zeker een stuk of 10 motoren mee (om)gebouwd.

En ja ik ga er lomp mee om.
Als je een paar K aan gereedschap kan uitgeven, waarom zou je dan zuurpruimen? Dan kun je genieten van kwaliteit en investeren in speciaal gereedschap. Ik sleutel ook aan mountainbikes. Veel onderdelen met imbus en torx boutjes in M4/M6/M6, met draad in dure alu/carbon. Dan verdien je de goede pasvorm van kwaliteitsgereedschap gewoon terug.

En je merkt dat bijvoorbeeld een balhoofdpers beter functioneert dan een draadeind met moeren en revetten of een plankje en hamer.
 
Ofwel , aan elkaar bakken :)

( niet dat ik een -lasser- ben )


En daarnaast, heeft -merkgereedschap- ook de zwakkere broeders er tussen zitten.

Mishandel een Stanley schroevendraaier ( niet echt een A merk met schroevendraaiers ) .. en .. hij vraagt om meer..

Doe hetzelfde met een niet bepaald goedkope , inmiddels roestende Facom schoevendraaier.. en het loeder breekt .



Ben ondertussen t rondkijken naar een nieuwe schroef/boor machine op accu ..
De Hitachi heeft letterlijk een huis gebouwd... én meer.. maar die begint nu echt te smeken om genade / pensioen.
Accu *weer* het dood gaan, de tandwielen beginnen herrie te maken.. En zo veel speling tussen de kop en het huis
dat het grappig begint te worden.

Soms.. soms moet je afscheid weten te nemen :)
 
Ik heb een boor en schroef tol van Makita (toendertijd eerste uit serie met Li-ion accu’s 14,4v), en die zijn beide dus al... euhm.. 14 jaar oud? Volledig huis mee gedaan, meerdere appartementen en ook professioneel en voor de beun gebruikt. Er is nog steeds 1 originele accu die het redelijk doet, en verder niks op aan te merken.
Verbazingwekkend!
 
Een Hikoki dan maar?

Momenteel hebben wij op de zaal Metabo's 18 volt.
Boren goed, ook in rvs.
Alleen de accu's rammelen snel (speling op de bevestiging).
En de vergrendeling om de accu te wisselen is nogal onhandig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan