Het 14e Show je Gereedschaptopic, latex of nitril edisjon

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
19.339
10.953
Op reis
Facebook
Het 14e Gereedschapstopic na het ongelukkige 13e deel, we blijven natuurlijk wel veilig sleutelen ;)

Show hier dus al je nieuwe maar ook oude/antieke maar ook zelfbedacht maar vooral zelf gemaakte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​






Gereedschap gerelateerde Links:




Inbus mania : These 16 Hex Key and Driver Options are Anything But Ordinary

Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:


full

ml01.jpg


Bekende merken gereedschap :

handgereedschap :
Gedore
Snap On
Teng Tools
Merkloos/huismerk zoals parkside
Facom
Hazet
Mannesmann (greenline)
Stahlwille
Pb Swiss
Werckman
Beta
Sonic
Wera
Bahco

Knipex (tangen)
Channellock (tangen)

electrisch gereedschap

Hitachi
Makita
Black&Decker
Bosch
Fein
Festool
Ferm
Parkside (lidl)
Elora
Metabo

Speciaal gereedschap

Laser
Midlock
BGS

Luchtgereedschap

Rodac


Overige

Calvé
Stroopwafels
Sonic-Tools-Mechanics-Tool-Assortment-Tray.jpg



En voordat men gaat klagen dat iemand offtopic bezig is :

Gereedschap - Wikipedia

Een gereedschap is een hulpmiddel om de bewerkingen uit te kunnen voeren die een mens (of dier) met zijn lichaam zelf niet of moeilijk kan uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Hoogwerkercertificaat en de test was met een schaarhoogwerker?
Dat is al vreemd op zich, normaal is het een knikhoogtewerker met telescoop.
Zoiets, want zo'n schaarhoogwerker is niets spannend aan.
Bekijk bijlage 1825761

Dit vond ik ook online:
"Het is niet omdat de wetgeving over een 'adequate' opleiding spreekt, dat je verplicht enkele dagen op hoogwerkercursus moet! Praxis presenteert de oplossing: je certificaat in 1 uur!"

Ik krijg meestal de cursus van 1 dag, elke 5j.
Op 1u lijkt me onverantwoord.

Ik krijg elke 5 jaar een heftruckcursus van een halve dag.
Wat ze daar vertellen kan makkelijk in een uur.
 
Dat van die stok om mee te slaan.....
Ik ben verantwoordelijk voor een afdeling technici binnen een VCA gecertifieerd bedrijf. In Belgie althans, en ook voor de VCA certifiering is er een wettelijke verplichting dat mensen moeten opgeleid worden door een erkend opleidings bedrijf vooraleer ze een telescopische hoogtewerker of een schaarlift mogen bedienen.
Het is dus de taak van de werkgever om er op toe te zien dat zijn werknemers dit attest hebben of halen en hernieuwen, vooraleer ze hen een toestel laten bedienen. En ook een medische geschiktheid hebben
Het is dus heel jammer dat een erkend opleidingsbedrijf op die manier omgaat met het opleiden en uitdelen van certificaten. Mocht ik dit via mijn medewerkers vernemen, dan zou onze preventieadviseur sowieso ingrijpen en in gesprek gaan en ervoor zorgen dat deze opleiding opnieuw en deze keer correct wordt gegeven. Want het blijft een behoorlijke verantwoordelijkheid dat je de veiligheid van je medewerkers moet waarborgen, vooral als zij bij diverse klanten en in diverse omstandigheden worden ingezet.
Al te gemakkelijk denkt men dat een werkgever "gewoon zichzelf indekt". Het is zijn verdomde plicht om op te leiden. Geloof me vrij dat elk ongeval of bijna ongeval serieus wordt genomen.
Maar ik geef graag toe, dat niet iedere werkgever zijn verantwoordelijkheden kent en de risico's en gevolgen juist inschat al het misgaat
 
Laatst bewerkt:
Het is best moeilijk om dat soort binnendiameters betrouwbaar direct te meten met een schuifmaat.
Houd er rekening mee dat je ook nog zoiets nodig gaat hebben
Je hebt een binnenmeter nodig, met meetklokje, waarmee je cilinder diameter en bv ovaalheid op kan meten.

 
Je hebt een binnenmeter nodig, met meetklokje, waarmee je cilinder diameter en bv ovaalheid op kan meten.

Lijkt me wel handig om er dan één te zoeken die 200 mm kan meten, zoals Sammie aangaf...
En daar had ik ook al even op gezocht, maar die kom ik alleen in hele dure uitvoeringen tegen. De goedkoopste die ik tot nu toe gezien heb is €156,18.

Helemaal nauwkeurig meten (het is uitgedraaid, dus je hoeft geen onrondheid te meten), kan je natuurlijk met een driepunts scrhoefmaat, kost wel wat meer 8-)
 
Lijkt me wel handig om er dan één te zoeken die 200 mm kan meten, zoals Sammie aangaf...
En daar had ik ook al even op gezocht, maar die kom ik alleen in hele dure uitvoeringen tegen. De goedkoopste die ik tot nu toe gezien heb is €156,18.

Helemaal nauwkeurig meten (het is uitgedraaid, dus je hoeft geen onrondheid te meten), kan je natuurlijk met een driepunts scrhoefmaat, kost wel wat meer 8-)
Als de naaf na het draaien wordt ingespaakt, is ie weer onrond. Met een driepuntsmeting meet je minder ongelijkheid
 
Lijkt me wel handig om er dan één te zoeken die 200 mm kan meten, zoals Sammie aangaf...
En daar had ik ook al even op gezocht, maar die kom ik alleen in hele dure uitvoeringen tegen. De goedkoopste die ik tot nu toe gezien heb is €156,18.

Helemaal nauwkeurig meten (het is uitgedraaid, dus je hoeft geen onrondheid te meten), kan je natuurlijk met een driepunts scrhoefmaat, kost wel wat meer 8-)
je hebt er geen nodig die 200mm kan meten, je moet er enkel de "onrondheid" oftewel het verschil in diameter mee meten.
de diameter zelf kan je gewoon met een schuifmaat meten, zolang er geen te grote slijtrand in de trommel is , anders heb je een binnenpasser of 2/3punts binnendiameter nodig.
ben zelf geen voorstander van 3-punts, want daarmee kan je nooit exact de onrondheid meten. geef mij maar 2-punts.
 
Dat van die stok om mee te slaan.....
Ik ben verantwoordelijk voor een afdeling technici binnen een VCA gecertifieerd bedrijf. In Belgie althans, en ook voor de VCA certifiering is er een wettelijke verplichting dat mensen moeten opgeleid worden door een erkend opleidings bedrijf vooraleer ze een telescopische hoogtewerker of een schaarlift mogen bedienen.
Het is dus de taak van de werkgever om er op toe te zien dat zijn werknemers dit attest hebben of halen en hernieuwen, vooraleer ze hen een toestel laten bedienen. En ook een medische geschiktheid hebben
Het is dus heel jammer dat een erkend opleidingsbedrijf op die manier omgaat met het opleiden en uitdelen van certificaten. Mocht ik dit via mijn medewerkers vernemen, dan zou onze preventieadviseur sowieso ingrijpen en in gesprek gaan en ervoor zorgen dat deze opleiding opnieuw en deze keer correct wordt gegeven. Want het blijft een behoorlijke verantwoordelijkheid dat je de veiligheid van je medewerkers moet waarborgen, vooral als zij bij diverse klanten en in diverse omstandigheden worden ingezet.
Al te gemakkelijk denkt men dat een werkgever "gewoon zichzelf indekt". Het is zijn verdomde plicht om op te leiden. Geloof me vrij dat elk ongeval of bijna ongeval serieus wordt genomen.
Maar ik geef graag toe, dat niet iedere werkgever zijn verantwoordelijkheden kent en de risico's en gevolgen juist inschat al het misgaat
Dan denk ik dat jij bij een redelijk groot bedrijf met redelijk grote marges werkt?
Bij ons is het net zo, maar merk dat kleinere bedrijven daar een stuk makkelijker in zijn.
 
Lijkt me wel handig om er dan één te zoeken die 200 mm kan meten, zoals Sammie aangaf...
En daar had ik ook al even op gezocht, maar die kom ik alleen in hele dure uitvoeringen tegen. De goedkoopste die ik tot nu toe gezien heb is €156,18.

Helemaal nauwkeurig meten (het is uitgedraaid, dus je hoeft geen onrondheid te meten), kan je natuurlijk met een driepunts scrhoefmaat, kost wel wat meer 8-)
Ik had niet op de maat gelet, heb zelf twee sets liggen, waarmee de cilinders van een scheepsdiesel ooit zijn gemeten, die zijn groot genoeg voor een remtrommel.
 
Maar niet iets op hoogte oppakken en wegzetten, dat was de vraag.
Daar kijk ik ook voor rond namelijk.
Dit heet een stapelaar, dat is beter voor pallets. Maar kleine diameter wielen , dus klote op alles behalve een gladde vloer. Weinig ballast, meer een soort wannabe heftruck, voor mensen met weinig ruimte.

Bekijk bijlage 1825655
Grote nadeel van stapelaars is dat je alleen via de open kant van een pallet iets kan pakken. Wil je een pallet via de gesloten kant pakken moet je hem eerst op een ander pallet zetten. Erg onhandig dan.
 
Dat certificaat is puur het vastleggen dat je de instructie gehad hebt. Dus een stok om mee te slaan als het fout gaat.
Tippie:
Als je in een huur hoogwerker stapt gelijk de ty rip van de instuctie map/doos/koffer verwijderen. Als er iets gebeurt heb je de machine specifieke instructies gelezen
 
Als de naaf na het draaien wordt ingespaakt, is ie weer onrond. Met een driepuntsmeting meet je minder ongelijkheid
Ik heb begrepen dat het wiel al is ingespaakt, Sammie wilde geen 19 inch wiel opsturen naar degene die de remschoenen gaat leveren.
Ik ben ook geen fan van digitale schuifmaten, laat staan de goedkope uitvoeringen. Als Sammie die remtrommel op wil meten en daarvoor een goede ouderwetsche schuifmaat voor nodig heeft kan hij de mijne lenen. Ik kan hem opsturen en vertrouw erop dattie weer terug komt.
 
Dan denk ik dat jij bij een redelijk groot bedrijf met redelijk grote marges werkt?
Bij ons is het net zo, maar merk dat kleinere bedrijven daar een stuk makkelijker in zijn.
Dat klopt wel.
Het is inderdaad een groot bedrijf, maar eentje die bestaat uit relatief kleinere regionale business units. Maar helaas....dat van die grote marges....ook weer niet....I wish. De kostenstruktuur is wat zwaarder.
Vanuit hoger management is er geen enkele concessie op veiligheid .
 
wat betreft die hoogwerkers cursus. veel bedrijven moeten voor hun personeel een hoogwerker certificaat hebben, zeg dat het 7 personen zijn. dan geven ze een opleidings bedrijf de opdracht om deze 7 mensen een cursus te geven met als doel zo'n certificaat. als zo'n opleidings bedrijf er dan 3 laten zakken, hebben ze de opdracht niet goed begrepen :N........die zeikers bellen we niet meer.
vandaar dat je eigenlijk bijna niet kan zakken.
 
Dat zijn van die diploma's die elk werkend persoon moet kunnen halen.... daarom is dat niveau wat het is.
Er zijn nog wel meer van die diploma's. Hoeveel ze in de praktijk toevoegen is soms discutabel. Maar dat boeit niet zo heel erg. Als het vereist is, gewoon even halen, niet piepen en verder met het werk.
 
He commentaar ingevoegd maar krijg het niet voor elkaar om het in cursief te doen op mn telefoon.
...
de diameter zelf kan je gewoon met een schuifmaat meten, zolang er geen te grote slijtrand in de trommel is ,

Commentaar; Of er geen lagerhuisstomp omhoogsteekt in het centrum van de trommel.

anders heb je een binnenpasser of 2/3punts binnendiameter nodig.
...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan