Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Hallo Sierra Nov., zeer bedankt voor het aanbod maar ik ga de ObdlinkLx + Motoscan zelf in huis halen. Ben benieuwd of er dezelfde nuttige functies in zitten als in de GS911 die ik tot nu toe gebruik. De Obdlink kan ik in ieder geval ook voor de auto gebruiken.
 
Hallo Sierra Nov., zeer bedankt voor het aanbod maar ik ga de ObdlinkLx + Motoscan zelf in huis halen. Ben benieuwd of er dezelfde nuttige functies in zitten als in de GS911 die ik tot nu toe gebruik. De Obdlink kan ik in ieder geval ook voor de auto gebruiken.
Was voor mij ook de reden om de Motoscan optie met OBD te kiezen. OBDLink bruikbaar voor de auto en Motoscan doet alles wat ik wil. Fraaie app is het niet maar agh. It does the job.
 
Ik heb de Motoscan Ultimate versie geïnstalleerd en met OBDlink LX met verloopkabel in de electronica van de 1300 rondgeneusd. Is een bruikbare app met inderdaad een nogal basic "standaard" OBD interface. De app kan wel min of meer dezelfde taken als de GS911 (uitlezen, real time waarden, resetten, opties activeren etc.) plus hier en daar wat extra zoals de temperatuur in de banden op het dashboard plaatsen en de alarminstallatie wat meer configureren dan met de remote van de motor kan.
De GS911 is zeer gebruiksvriendelijk maar uitsluitend te gebruiken op BMW motorfietsen en is behoorlijk aan de prijs. Bovendien heb ik de goedkoopste versie die een maximum van 10 VIN nummers toestaat. De combinatie OBDLink en Motoscan daarentegen is onbeperkt bruikbaar, is de helft goedkoper en de gratis OBDlink app is een leuk diagnose en reset tool voor vrijwel alle auto's en motoren met OBD2 aan boord.
 
Fuel hose connector


Bekijk bijlage 1889120

Deze moet je hebben.
Als je tegen Jaques van de Knalpot zegt dat je een metalen vervanger voor BMW onderdeel 16117666735 nodig hebt weet hij wat je bedoeld.
Intussen deze vervangen, was geen overbodige luxe. Toen ik de oude connector uit de slang trok brak ‘ie af. Ik had al wat verhalen gelezen over deze connector, die zijn niet overdreven.
 
IMG_20230813_142640_HDR.jpg


Het is maar een klein motortje zo naast het vakantie huisje.
 
Ladies and gentlemen,

De ABS pomp van mijn K1200S heeft zojuist de geest gegeven :(

Ik heb ooit al eens vernomen dat een nieuwe pomp schreeuwend duur is. Weet iemand wat vandaag de dag de prijs ongeveer zou moeten zijn voor een nieuwe laten plaatsen? Dit vraag ik hier uiteraard even na omdat ik niet leeg geroofd wil worden door een dealer als dit niet nodig is.

En weet iemand misschien of er een mogelijkheid is tot laten herstellen (refurb) van mijn pomp? Misschien is dit goedkoper dan een nieuwe?

Alle tips zijn welkom.
IMG_9829.jpeg
 
Nieuw ergens rond de 2000~2400 schat ik. Dealer of niet maakt niet erg veel uit denk ik, onderdeel komt ten alle tijden bij de merkdealer vandaan :+

Revisie kan bij RH electronics in duitsland, moet je m wel uitgebouwd aanleveren en dan kost t alsnog 1000euro, houdt dus rekening met kosten voor uit/inbouw en vullen en ontluchten bij de motorzaak/dealer.

Ik zou wel even diagnose laten stellen voor je blindelings een pomp laat bestellen of laat uitbouwen.
 
Euro of 2000 inderdaad. De reden waarom ik nooit een 1200 wilde hebben. Die dingen zijn een tikkende tijdbom. Ook het feit dat van het een op het andere moment je remkracht grotendeels kan wegvallen vind ik belachelijk. BMW had dit nooit zo moeten maken en een recall met vervanging moeten uitvoeren b
 
Ook het feit dat van het een op het andere moment je remkracht grotendeels kan wegvallen vind ik belachelijk

Jup.. Lag net al bijna onderaan de A12 omdat hij net voor een afrit er mee kapte 8)7
Had ineens amper nog remdruk achter. Leuke ervaring weer..

Anyways, mooi kl*te. Had net mooie nieuwe panelen gekocht voor de motor en dan krijg ik dit. Denk dat de winterslaap dan nu al begint.. sad
 
Jup.. Lag net al bijna onderaan de A12 omdat hij net voor een afrit er mee kapte 8)7
Had ineens amper nog remdruk achter. Leuke ervaring weer..

Anyways, mooi kl*te. Had net mooie nieuwe panelen gekocht voor de motor en dan krijg ik dit. Denk dat de winterslaap dan nu al begint.. sad
Remdruk achter is totaal onbelangrijk. Sterker nog, dat moet je ernstig afleren. Een mogelijkheid is namelijk het hele ABS systeem bypassen. Je hebt dan normaal remdruk zoals op een normale motor.
Maar als je geen ABS hebt is alleen voor remmen een goed idee. 90% van je remdruk komt toch van voor, en je loopt niet het risico beide wielen te blokkeren.
Je achterrem kun je bewaren voor bergop stil staan (bergaf nooit achter gebruiken) en voor de liefhebber bij het keren op de weg.
 
Remdruk achter is totaal onbelangrijk. Sterker nog, dat moet je ernstig afleren. Een mogelijkheid is namelijk het hele ABS systeem bypassen. Je hebt dan normaal remdruk zoals op een normale motor.
Maar als je geen ABS hebt is alleen voor remmen een goed idee. 90% van je remdruk komt toch van voor, en je loopt niet het risico beide wielen te blokkeren.
Je achterrem kun je bewaren voor bergop stil staan (bergaf nooit achter gebruiken) en voor de liefhebber bij het keren op de weg.
Daar gaat het niet om. Met dat BMW ABS systeem valt gewoon heel je remdruk weg als het mis gaat. Levensgevaarlijk.
 
Ik zou wel even diagnose laten stellen voor je blindelings een pomp laat bestellen of laat uitbouwen.

Mee eens, handig om dit bij een officiële dealer te laten doen? Of zou dat weinig uitmaken?

Symptomen zijn iig wel redelijk gelijk aan hetgeen wat ik op internet lees, en abs lampje knippert als een bezetene. Maar even na laten kijken kan geen kwaad natuurlijk
 
Mee eens, handig om dit bij een officiële dealer te laten doen? Of zou dat weinig uitmaken?

Symptomen zijn iig wel redelijk gelijk aan hetgeen wat ik op internet lees, en abs lampje knippert als een bezetene. Maar even na laten kijken kan geen kwaad natuurlijk
Waar jij je goed bij voelt is belangrijker. Zal vast wel een specialist ergens in de buurt zitten.. :)
 
Voor zo’n bedrag zou ik hem eerst zelf nog openmaken, kijken of er iets te zien is.
Ik kan wel wat openmaken en wat schroefjes en boutjes loshalen (en de hele vloer onder de remvloeistof knoeien) maar dan weet ik nog niet waar ik naar kijk helaas.. Dus dat gaat niet op voor mij.
Ik heb net dus geleerd dat mijn motor iABS (1) heeft. Er zijn latere modellen die ABS 2 hebben, waar de druk modulator niet in zit (en dus je remdruk niet wegvalt als je ABS module er mee stopt).

De 2e heeft ook nog wel eens kuren door bushings die niet goed zijn, en er blijkt zelfs een Renault pomp te zijn waarvan die delen om te zetten zijn. Blijkt moeilijk werk maar bespaart een hoop geld en je upgrade direct de boel ermee.

Helaas gaat dat laatste niet voor mij op met ABS 1, waar dus wel de druk modulator in zit. De enige die dit fatsoenlijk blijkt te kunnen reviseren is RH in Duitsland voor +- €1000 - Mijn motorzaak geeft aan volledige demontage, reparatie bij RH, montage, nieuwe remvloeistof en ontluchten (en alles terug opbouwen) voor ca €1700,- aan te kunnen bieden.

Nieuw blijkt inderdaad al bij al rond de €2500,- te zitten..

Bedroevende zut wel. Ben bang dat als ik dit laat repareren dat het volgende dat er aan ziet te komen m'n versnellingsbak is, omdat dat ook nog wel een bekende kwaal is.. Heb nu geen last van de bak maar heb gewoon zo'n vies donkerbruin gevoel dat die ooit ook nog wel eens komt.
Wordt wel een dure motor zo, maar voor hetzelfde geld heb je niet weer wat anders vergelijkbaars terug helaas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan