Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Lijkt mij beter dan 1.000 tot 1.700 euro tegen een gebruikt ABS systeem smijten dat om te beginnen in de basis niet deugt.
Eens, alleen vind ik ABS eigenlijk wel een must op zo'n motor en mocht je hem ooit verkopen dan krijg je er niks meer voor. Geen ramp, zonder abs kun je prima rijden en de kosten die je bespaart door het niet te fixen kan je afstrepen tegen de verminderde waarde.
Persoonlijk zou ik hem voor 1000 laten fixen maar hoger niet. Dan kun je beter naar een K1300 kijken.
 
Lijkt mij beter dan 1.000 tot 1.700 euro tegen een gebruikt ABS systeem smijten dat om te beginnen in de basis niet deugt.
Zodra de boel gereviseerd is deugt het zeker wel weer. Het systeem werkt super op deze motoren als die het maar doet, wat hij na reviseren wel aanzienlijke tijd blijft doen.

Ik ga zeker niet zonder ABS rijden. Het is vandaag de dag bijna een must met de drukte en aantal idioten op de weg. Het ligt 90% van de tijd niet aan jezelf als je een noodstop moet maken en ik geef liever 2k uit aan een - daarna weer goed werkende - ABS oplossing, dan dat ik mezelf onderuit moet remmen met mogelijke gevolgen van dien..
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp, stopt dit remsysteem (voor nagenoeg 100%) met werken zodra de stroomvoorziening wegvalt, al of niet vanwege een storing in het systeem zelf. Dat voelt voor mij niet erg jofel. BMW heeft het niet voor niets vervangen door niet-bekrachtigde systemen. Als na herstel je ook al een revisie van de versnellingsbak voorziet, tja...
Aan de andere kant krijg je deze motor met een falend remsysteem niet aan een particulier verkocht dus dat betekent weer dat je moet inruilen bij een (BMW) dealer.
En soms ben je gewoon gek op een motor, met kwaaltjes en al, en wil je er nog niet van af.
Wat een gedoe toch altijd met die motoren!
 
Overigens is dat niet helemaal waar, ook zonder bekrachtiging voldoet de motor aan de minimum eisen voor de remkracht. Alleen moet je wel ineens veel harder knijpen (en het haalt het uiteraard niet bij bekrachtigd). Omdat je dat niet gewend bent, lijkt het net of ie helemaal niet remt.
Haal het systeem er tussenuit, en de motor remt prima, net als elke andere niet bekrachtigde motor.
ABS is zeker niet noodzakelijk om een fatsoenlijke noodstop te maken, maar je moet wel leren om niet als een blind paard meteen de remhendel tot max te trekken. Oefenen dus.
En ook afleren om je achterrem te gebruiken. Blokkeert dan je voorwiel, dan heb je nog altijd een draaiend achterwiel, en blijf je gewoon overeind (zoals ik laatst weer had toen ik wel als een blind paard op een gravelweg in mijn rem aan het knijpen was)
 
Overigens is dat niet helemaal waar, ook zonder bekrachtiging voldoet de motor aan de minimum eisen voor de remkracht. Alleen moet je wel ineens veel harder knijpen (en het haalt het uiteraard niet bij bekrachtigd). Omdat je dat niet gewend bent, lijkt het net of ie helemaal niet remt.
Haal het systeem er tussenuit, en de motor remt prima, net als elke andere niet bekrachtigde motor.
ABS is zeker niet noodzakelijk om een fatsoenlijke noodstop te maken, maar je moet wel leren om niet als een blind paard meteen de remhendel tot max te trekken. Oefenen dus.
En ook afleren om je achterrem te gebruiken. Blokkeert dan je voorwiel, dan heb je nog altijd een draaiend achterwiel, en blijf je gewoon overeind (zoals ik laatst weer had toen ik wel als een blind paard op een gravelweg in mijn rem aan het knijpen was)
Met de minimumeisen knal je keihard op je voorganger als je pech hebt. Het is gewoon een slecht ontwerp. 5.8m/s² is volgens mij het minimum maar een beetje motor haalt bijna 10.
 
En ook afleren om je achterrem te gebruiken.

Ik denk dat ik toch liever rij zoals dat mij geleerd is met rijles, hartelijk dank voor de tip en ik snap wat je zegt, maar ik gebruik graag wel mijn achterrem.

Met de minimumeisen knal je keihard op je voorganger als je pech hebt. Het is gewoon een slecht ontwerp. 5.8m/s² is volgens mij het minimum maar een beetje motor haalt bijna 10.

Juistem. Ik voldoe graag aan de specs waar de motor mee geleverd is, niet aan het minimum.

En soms ben je gewoon gek op een motor, met kwaaltjes en al, en wil je er nog niet van af.
Ik ben zeker gek op dit ding. Alleen ook financieel gezien is het geen doen om hem in deze staat weg te doen.. Ik heb met mijn motorzaak gesproken en inclusief reveseren, demontage, montage etc etc ben ik c.a. 1700€ kwijt. De officiele BMW Motorrad dealer in Enschede geeft aan dat een nieuwe pomp + installatie op ongeveer 3500€ komt..

Ik heb RH Electronics in Duitsland zojuist gebeld en zij geven aan ook een Second Life kit te verkopen waarbij de druk modulator weer actief zal zijn maar de ABS niet functioneert, in ieder geval als ik dat goed begrepen heb. Dan werkt alles als normaal, behalve dat je dan dus geen ABS hebt. Die unit kost ex montage ongeveer 800 euro.

Ik betaal dan liever de 1000 bij RH voor het reviseren, ookal gaat hij dan misschien over 5 of 10 jaar wel weer kapot. Ik heb liever ABS en ik ben wel gek van deze motor :] Ik ben voorstander van redden van (oude, bijzondere of klassieke) voertuigen. Als iets financieel helemaal niet meer verantwoord is dan doe ik het niet, maar voor de 1700€ die deze reparatie kost heb ik geen andere K1200S of vergelijkbare motor.

Nu ik dus geleerd heb dat dat er maar weinig opties zijn heb ik mijn keuze gezet op de revisie. Nu eerst nog geld aan de kant leggen.. En dat in het mooie seizoen 8)7
 
Laatst bewerkt:
Stuurkogels zijn vervangen, alsmede wiellagers en voorband. Dat rijdt wel ff anders. Herkende ‘m bijna niet op de weg terug.
 
Waar merk je het verschil het meeste aan? Geen idee wanneer die van mij voor het laatst zijn gebeurd. Misschien een goede voor na de vakantie op de lijst

Bewerking: voorband gaat morgen sowieso gewisseld worden maarr de kogels en lagers zitten al even
 
Ik merk het vooral op lagere snelheden dat de motor stabieler is, bochten kan ik weer vloeiend nemen waar ik voorheen continu kleine correcties moest maken. Verder merk ik als ik bij een stoplicht langzaam tot stilstand kom dat ik veel minder moeite hoef te doen om het evenwicht te bewaren. Sturen gaat veel lichter.
 
Ik heb ze uiteindelijk laten vervangen, kmstand 63k. Ik twijfelde ook al aan de wiellagers en de voorband was versleten. Dus alles in 1 keer.
 
Laatst bewerkt:
Ik merk het vooral op lagere snelheden dat de motor stabieler is, bochten kan ik weer vloeiend nemen waar ik voorheen continu kleine correcties moest maken. Verder merk ik als ik bij een stoplicht langzaam tot stilstand kom dat ik veel minder moeite hoef te doen om het evenwicht te bewaren. Sturen gaat veel lichter.
Ik vind de k1300s sowieso de meest makkelijke motor die ik ooit heb gereden bij langzame snelheid. Dat ding is belachelijk stabiel, ik kan er praktisch stil mee staan.
 
Ja dat valt mij ook op. Zeker als je met een groepje rijdt zie je de verschillen goed.
Die stabiliteit merk je ook goed met hard remmen. Bij sommige motoren is het stukje noodremmen van 10km/u tot 0 een beetje "spannnend". Je merk dan dat de motor soms nog links of rechts wil vallen. Ik overdrijf, maar je snapt vast wat ik bedoel. De K blijft volledig stabiel, geen enkele beweging te voelen. Het is echt gewoon een heel makkelijke motor om op te rijden.
 
Mijn shift assist is gestopt met werken halverwege de rit. Schakelen werkt prima maar de shift assist niet meer. Heel soms doet hij het nog een keertje. Lijkt erop dat er iets geen of slecht contact maakt of iets anders.
Tips? Geen foutcodes bij het uitlezen.
 
Mijn shift assist is gestopt met werken halverwege de rit. Schakelen werkt prima maar de shift assist niet meer. Heel soms doet hij het nog een keertje. Lijkt erop dat er iets geen of slecht contact maakt of iets anders.
Tips? Geen foutcodes bij het uitlezen.
Ik heb hetzelfde probleem een paar keer gehad. Soms helpt contact uit en aan wel. Wel heel vervelend als je lekker aan het optrekken bent en ineens niet kunt schakelen. Heb connectoren tussen ecu en sensor bij de pook wel eens los gehad en schoongemaakt, maar nog geen succes.
 
Ik ben op zoek naar een vervangende voorvelg. Nu heb ik bij Baboon een velg gevonden voor een F800S. Hoe kom ik er achter of deze gaat passen op m’n K1300s?
Ben er intussen achter dat de remschijven voor de F800 ook passen op de K1300.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn K13r blijft de exup klep soms even hangen na de start. Hij opent dan niet, even gasgeven en hij opent wel maar dat is niet natuurlijk niet zoals het hoort. Iemand enig idee hoe dit gemakkelijk op te lossen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan