Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Die rammel heb ik niet, uit welk jaar is die van jou? Zou ECU tuning (bijv. bij Tovami) de resonantie kunnen verhelpen?

De mijne is uit 2010. Rond de 3000 tpm tijdens decellereren hoorde ik geen rammel of ratel, maar meer alsof een van de kuipdelen niet goed vastzat of dat er ergens een los onderdeel in de uitlaat vibreerde.
Na het vervangen van de ring die tegen het startmotor-tussentandwiel aanligt, is het scherpe er wel vanaf , maar het geluid is er nog steeds een beetje. Die ring was kennelijk niet de oorzaak, maar rammelde vrolijk een beetje mee met waarschijnlijk de koppeling. Eigenlijk niet de prijs van de nieuwe rekboutjes waard de je moet gebruiken na het loshalen van het motordeksel. Maar ook de moeite juist wel waard omdat het kettinkje van de oliepomp veel te slap stond afgesteld. Dus omdat de boel toch open lag, meteen maar gesteld.

Tuning zal mogelijk wel helpen maar het blok (nadert nu 70.000 km) loopt verder zo verdraaid mooi.
 
De K12 doet het verbazingwekkend goed offroad:
IMG_20200626_150037.jpg
IMG_20200626_150705.jpg
 
Een bmw k1200s, van wegblijven of enkel bepaalde bouwjaren vertrouwen? Ben nl erg gecharmeerd mbt de looks. Lees nogal veel negativiteit hierover.
 
Zijn daar terugroepacties voor geweest?
Koppeling: Niet dat ik weet. Wel een terugroepactie voor de flens van de achternaaf. En een halfslachtige terugroepactie voor het ABS, waarbij ze het controleren, maar waarbij ze vervolgens (volgens de brief althans) wel alle kosten aan jou doorberekenen.

Bij mij is helaas de ABS pomp laatst ook overleden. De vraag die je dan moet stellen is: Ben je enorm gehecht aan ABS? Aangezien in mijn geval het antwoord nee is, is het remsysteem nu gewoon rechtstreeks doorverbonden en by-past het ABS systeem.
 
Zag idd op mp dat er worden aangeboden zonder abs. Zijn er zaken die bij de k1200s goed bekeken moeten worden bij aanschaf?
 
Koppeling: Niet dat ik weet. Wel een terugroepactie voor de flens van de achternaaf. En een halfslachtige terugroepactie voor het ABS, waarbij ze het controleren, maar waarbij ze vervolgens (volgens de brief althans) wel alle kosten aan jou doorberekenen.

Bij mij is helaas de ABS pomp laatst ook overleden. De vraag die je dan moet stellen is: Ben je enorm gehecht aan ABS? Aangezien in mijn geval het antwoord nee is, is het remsysteem nu gewoon rechtstreeks doorverbonden en by-past het ABS systeem.
Hoe voer je zo'n bij-pass uit!?
 
Een bmw k1200s, van wegblijven of enkel bepaalde bouwjaren vertrouwen? Ben nl erg gecharmeerd mbt de looks. Lees nogal veel negativiteit hierover.
Super fijne fiets mits het onderhoud netjes is uitgevoerd. Die van mij is uit 2006, 55000km op de teller inmiddels en geen gekke dingen gehad..
 
Wat Leufie zegt: goed onderhoud is belangrijk bij de 1200 en 1300 serie. Inclusief alle terugroepacties.
Voor wat de koppeling betreft: die wil - naar het schijnt - weleens te gaan kraken, happen, rammelen en trillen. Het onderliggend probleem schijnt de te krap bemeten olietoevoer naar de platen te zijn. Ik heb geen 1200 dus ik kan er niet uit ervaring over meepraten. Het is wel zo dat BMW de olietoevoer naar de koppeling aangepakt heeft bij het ontwikkelen van het 1300 blok.
 
Mijn Conti SportAttack achterband is nog geen 4000 km oud maar nu al aardig aan het eind aan het raken. Ik ben helemaal Conti fan dus toen ik het aanbod kreeg om een Conti RaceAttack te kopen voor heel weinig uit de oude voorraad van een bevriende motorzaak kon ik dat niet laten. DOT 2018.

Eerst nog even dit weekend weg, eerste camping tripje met de K12, ik plak er gelijk een lekker lang stuk bochten raffelen aan vast. Als ik terugkom zondag verwacht ik dat de band versleten is. Dan kan de RaceAttack er op. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Ik heb in september nog een 5 daagse trip naar Duitsland staan, dan zal ik ook wel regen tegenkomen, dat wordt lachen met deze semislick.

1594941252822.png



1594941284584.png
 
Wat Leufie zegt: goed onderhoud is belangrijk bij de 1200 en 1300 serie. Inclusief alle terugroepacties.
Voor wat de koppeling betreft: die wil - naar het schijnt - weleens te gaan kraken, happen, rammelen en trillen. Het onderliggend probleem schijnt de te krap bemeten olietoevoer naar de platen te zijn. Ik heb geen 1200 dus ik kan er niet uit ervaring over meepraten. Het is wel zo dat BMW de olietoevoer naar de koppeling aangepakt heeft bij het ontwikkelen van het 1300 blok.

Op youtube staan enkele hele goeie filmpjes waarin de koppeling volledig uit elkaar en in elkaar word gezet. Daarin kun je ook duidelijk zien waar het "probleem" van de olie in de koppeling van komt:
/ Terry Asselstine - K1300 clutch issues
 
Mijn Conti SportAttack achterband is nog geen 4000 km oud maar nu al aardig aan het eind aan het raken. Ik ben helemaal Conti fan dus toen ik het aanbod kreeg om een Conti RaceAttack te kopen voor heel weinig uit de oude voorraad van een bevriende motorzaak kon ik dat niet laten. DOT 2018.

Eerst nog even dit weekend weg, eerste camping tripje met de K12, ik plak er gelijk een lekker lang stuk bochten raffelen aan vast. Als ik terugkom zondag verwacht ik dat de band versleten is. Dan kan de RaceAttack er op. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. Ik heb in september nog een 5 daagse trip naar Duitsland staan, dan zal ik ook wel regen tegenkomen, dat wordt lachen met deze semislick.

Bekijk bijlage 1523765


Bekijk bijlage 1523766
Veel plezier in Duitsland en heel veel moed, beleid en trouw als je met deze rubbers in een buitje belandt!
 
Koppeling: Niet dat ik weet. Wel een terugroepactie voor de flens van de achternaaf. En een halfslachtige terugroepactie voor het ABS, waarbij ze het controleren, maar waarbij ze vervolgens (volgens de brief althans) wel alle kosten aan jou doorberekenen.

Bij mij is helaas de ABS pomp laatst ook overleden. De vraag die je dan moet stellen is: Ben je enorm gehecht aan ABS? Aangezien in mijn geval het antwoord nee is, is het remsysteem nu gewoon rechtstreeks doorverbonden en by-past het ABS systeem.
Mijn koppeling is ooit onder coulance vervangen. Dat was na 20.000km. Niet lang daarna de motor weg gedaan dus over het vervolg kan ik niets zeggen.
 
In de onderhoudshistorie van mijn motor zie ik heel veel terug roep acties/garantie gevallen in de eerste 35000 km.
Koppeling, ABS computer, ABS pomp, nokkenassen, achternaaf, ESA schokbreker voor, ESA schokbreker achter, zijstandaard, benzine niveau meter 2 keer, dashboard, contact slot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan