Het BMW K1200/1300 S/R/R Sport topic VII: The power to wow!

Ik heb voor 19 mei een trackday voor starters geboekt met de k1300r op het circuit van Assen. Veel zin in. Hoop daar wat meer te kunnen proeven van wat de machine kan. Op de openbare weg moet je t toch aardig bont maken voor je in de buurt van z'n max komt
 
Zachte compount zware motor dan kun je idd vaak verversen. Maar dat is een bewuste keuze
Ja klopt, het plakt als een malle, je kunt er hele gekke dingen mee doen voordat hij het opgeeft. En ik had hem uit een faillissement gekocht dus ik ben er ook niet zuinig op geweest.
 
Het was vandaag heerlijk weertje om te rijden. Een rondje Achterhoek met mijn vrouwtje achterop..

6AA696BC-4786-40A9-A671-239F85C2C8B7.jpeg
 
Hallo,

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een K1300s uit 2009. Hier voor heb ik een 3-cylinder Triumph ST 1050 gehad. Gisteravond 100km er mee gereden, in alle opzichten een hele grote vooruitgang vergeleken met de Triumph. De handling, het vermogen, de remmen, echt geweldig.
Herkenbaar! Had een Speed Triple 1050i maar de BMW bevalt 10x beter!!! De handling, het vermogen, de remmen, echt geweldig. Love it!
 
Hoi. Ik heb sinds zaterdag een K1300S gekocht. Ik heb al ontdekt dat het goed vullen van de tank behoorlijk tegenvalt, door die lange fillerbuis. Er zouden gaten geboord kunnen worden zodat de lucht sneller kan ontsnappen. Heeft iemand dat hier al gedaan? Voorbeeldfoto, toevallig?
 
Ja, gedaan en het helpt. Tankbekleding verwijderen en tandkdopring losmaken door de 6 boutjes los te draaien. Dop met vulbuis en al, voorzichtig stukje omhoog uit de tank tillen. Let op: de vlotter komt mee naar buiten maar de electrische aansluiting is net lang genoeg. Een lap of prop papier in de tankopening frommelen en een paar gaten (ca. 5mm) door de rode buis boren op ongeveer 3 cm gemeten vanaf de bovenkant. Uitkijken dat je de ophanging van het vlotterelement niet verbuigt. en dat de plastic spaantjes niet in de tank vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug
Super super super, exact wat ik zocht. Dank!
Vanavond ga ik ook eens de bediening van de koppeling proberen bleeden, want ik krijg m haast niet in neutraal.
 
Ik ben bang dat mijn K12r overleden is.
Vandaag tijdens een rustig ritje op de snelweg (110km/u), motor was nog maar net warm hoor ik ineens een klein rateltje dat heel snel luider wordt.
Direct koppeling ingeknepen en naar de zijkant gerold maar er komt een aardige bak herrie uit het blok nu.
Gelukkig niet ver van huis (vandaar blok nog maar net warm) dus snel de motor opgehaald met een karretje maar ik vrees het ergste.
Blok draait wel gewoon maar het klinkt alsof er een lager uit ligt.
Eerst de olie er maar eens uitlaten lopen en kijken hoe dat er uit ziet.
 
Zoiets heb ik ook een keer gehad met mijn K1200s.
Volgens mij als ik het me goed herinner was er toen iets met de nokkenasketting of spanner.
Maar ik ben niet technisch onderlegd dus aan deze informatie heb je niet zo veel.
Was wel een enorme bak herrie die toen uit het blok kwam..
 
Hoi allemaal. Heeft er iemand een service manual? Want ik ga die nodig hebben. Tijdens het proberen opendraaien van het deksel van het koppelingsvloeistofreservoir - wat zat dat gigantisch vast ! - begon er meteen vloeistof uit te lopen, alsof het onder druk stond. Dus maar mooi weer vast gedraaid en even eerst kijken in de service manual. :-) Verder zie ik onderaan aan de slave niet meteen een ontluchtingsnippel zoals je op "normale" moto's ziet.

EDIT: ondertussen ergens op www een DVD gevonden zelfs, van een héél pak BMW's.
EDIT2: blijkt toch weer op zijn BMW's behoorlijk k*t te zijn. Je moet toch speciaal afstuderen in de richting "hoe maak ik eenvoudige handelingen verdomd moeilijk", om zulke ideëen en concepten te bedenken en uit te werken.
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet je de borging van het dekseltje inknijpen, dan draait het niet zo zwaar |(
 
Ik ben bang dat mijn K12r overleden is.
Vandaag tijdens een rustig ritje op de snelweg (110km/u), motor was nog maar net warm hoor ik ineens een klein rateltje dat heel snel luider wordt.
Direct koppeling ingeknepen en naar de zijkant gerold maar er komt een aardige bak herrie uit het blok nu.
Gelukkig niet ver van huis (vandaar blok nog maar net warm) dus snel de motor opgehaald met een karretje maar ik vrees het ergste.
Blok draait wel gewoon maar het klinkt alsof er een lager uit ligt.
Eerst de olie er maar eens uitlaten lopen en kijken hoe dat er uit ziet.

wacht even met de olie, draai die torx 60 dop ff uit het deksel rechts (of was het 55?) en kijk of je nokkenasketting niet helemaal los ligt. Dan zal je nokkenaskettingspanner wrs stuk zijn, wat vaker gebeurt, en dan maaktie ook echt een intens kabaal.
 
Zoiets heb ik ook een keer gehad met mijn K1200s.
Volgens mij als ik het me goed herinner was er toen iets met de nokkenasketting of spanner.
Maar ik ben niet technisch onderlegd dus aan deze informatie heb je niet zo veel.
Was wel een enorme bak herrie die toen uit het blok kwam..
Daar heb ik ook al aan gedacht maar dan verwacht ik het voornamelijk aan de rechterkant, daar zit de spanner tenslotte.
Ik heb de indruk dat het meer aan de linkerkant zit.
 
Hmm, twee reacties achter elkaar over de spanner. Daar eerst maar eens naar kijken dan.
Ik heb al wel het nieuwe type. Gaat die nog steeds kapot?
 
Met het reservoirtje bedoel je?

Als je meteen had begonnen met dat de herrie uit links komt had ik de spanner niet genoemd denk ik, maar is vaak wel een issue bij die fietsen.

Ik lees jouw 1e reactie nu nog eens, maar je kan de motor gewoon nog starten en doen?


Links zit de waterpomp, die wordt direct door de nokkenas aangedreven, Misschien heeft die de geest gegeven, al heb ik dat nog nooit meegemaakt.
 
@Muug
Heb je een Nl service manual gevonden? Zo niet, ik heb voor 9€ de service dvd op Ebay besteld gisteren, is Nederlandstalig.
 
Laatst bewerkt:
Dat klinkt inderdaad alsof je de borging niet inknijpt en het hele reservoir los gedraaid hebt.
Wel ik wist niet dat er een borging was.... :? Nooit meegemaakt, in geen dertig jaar. Afin. En neen, niet het hele reservoir kwam los, lol. Het begon gewoon spontaan over te lopen, alsof er van onder uit behoorlijk wat druk zat! Dus maar snel weer toegedraaid en met vodden de boel droog gedept. Die borging proper indrukken gaat best met twee kleine platte schroevendraaiers veronderstel ik? En een derde hand om te draaien aan het dekseltje....

Goed, ondertussen heb ik begrepen dat ik zonder ontluchtingsnippel geen stap verder geraak met die koppeling. . Hell, zo'n ding heb je toch niet zomaar op overschot? Ik toch niet... Heeft zo'n BMW-nippel een universele draad, of heeft Herr BMW daar weer iets aparts op verzonnen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan