Het Buelltopic van MF deel 3

Deze Buell is de duurste (al zie je ze op jamesedition nog wel eens voor hogere prijzen gaan):
Klik hier

En van die twee of drie XB's die ik bedoelde, vind ik er nog maar één terug:
deze

Eerst stond er bij HD Veghel ook een XB boven de €10.000 te koop en in Zwijndrecht, België ook eentje boven de €10K
In NL kun je op kenteken kijken wat de nieuwprijs was, bij de RDW. De mijne is een import, dus daar staat geen prijs geregistreerd.
Ben nog wel benieuwd uit welk land mijn Buell nieuw komt, dus als iemand een manier weet om dat te achterhalen? Volgens het VIN is het wel een Europese motor, maar verder dan weet ik het niet.
Ik vermoed zelf het Verenigd Koninkrijk, omdat er met een witte stift achterop de koplamp-unit 'EU' is geschreven door iemand. Dat is dus geen origineel onderdeel.

De vorige eigenaar had 'm drie jaar laten stilstaan en had geld nodig omdat hij in de financiële crisis werkeloos was geworden. De eigenaar daarvoor was een collega van hem. Die persoon was eerste eigenaar en had de motor uit het buitenland had meegenomen naar NL.
 
Deze Buell is de duurste (al zie je ze op jamesedition nog wel eens voor hogere prijzen gaan):
Klik hier

En van die twee of drie XB's die ik bedoelde, vind ik er nog maar één terug:
deze

Eerst stond er bij HD Veghel ook een XB boven de €10.000 te koop en in Zwijndrecht, België ook eentje boven de €10K
In NL kun je op kenteken kijken wat de nieuwprijs was, bij de RDW. De mijne is een import, dus daar staat geen prijs geregistreerd.
Ben nog wel benieuwd uit welk land mijn Buell nieuw komt, dus als iemand een manier weet om dat te achterhalen? Volgens het VIN is het wel een Europese motor, maar verder dan weet ik het niet.
Ik vermoed zelf het Verenigd Koninkrijk, omdat er met een witte stift achterop de koplamp-unit 'EU' is geschreven door iemand. Dat is dus geen origineel onderdeel.

De vorige eigenaar had 'm drie jaar laten stilstaan en had geld nodig omdat hij in de financiële crisis werkeloos was geworden. De eigenaar daarvoor was een collega van hem. Die persoon was eerste eigenaar en had de motor uit het buitenland had meegenomen naar NL.

Mijne komt oorspronkelijk uit NL, maar dat kan ik niet meer zien dan?
Waar doe je die VIN-check?
 

Je hebt ook automatische, maar die zijn minder nauwkeurig of kosten geld.

Google maar eens op VIN decoder Buell.

Maar ik zou gewoon eens bij de HD-dealer moeten vragen of ze kunnen zien waar de mijne nieuw verkocht is.

Edit: weet je nog het Nederlandse kenteken? Dan kan ik het even nakijk n voor je?
 
Tuurlijk is dat een typo. Iemand geen liefhebber noemen omdat ie een typo maakt. Man, man... . B|

Enfin, prijs is er flink over. Moest ie nu 0 km hebben en in een nog compleet originele staat verkeren, dan zou het al iets meer een correcte prijs zijn. Maar dan nog. Bovendien is het een XB9.

Die van mij kostte in BE in 2008 ongeveer een 12.000 euro met Remus uitlaat, was wel een XB12Ss in translucid kleurtje. Ik denk zo'n XB9 tussen de 9.000 en 10.000 euro.

Iemand die ik ken vraagt of je kan zien of het een 9 of 12 is, en of het een SS is?
 
Een 9 heeft een lichtgrijs frame en achterbrug, de 12 een donkergrijs frame en achterbrug. De blokken zijn wel uitwisselbaar, het enige verschil is de krukas, dus aan het blok kun je het niet zo zien.
De SS heeft een langere achterbrug.
 
Iemand die ik ken vraagt of je kan zien of het een 9 of 12 is, en of het een SS is?

Even de correcte info meegeven.

XB9: zilvergrijs frame en brug t/m bouwjaar 2008, het 2009 model antracietgrijs frame, taartschep achteraan zwart alle bouwjaren. Motorblok zwarte kleur alle bouwjaren

XB12: antracietgrijs frame en brug, bronskleurig motorblok t/m 2008, taartschep brons t/m 2008, 2009 ook zwart blok en taartschep.

Vanaf model 2008 talloze aanpassingen aan het blok en ook een visueel verschil. Geen rond maar ovaalvormig afdekplaatje motor.
Model 2009, ook een lambdasonde in de uitlaatbocht van de voorste cilinder. Opvallend grotere remcaliper vooraan.

Met andere woorden: t/m bouwjaar 2008 waren de verschillen tussen XB9 en XB12 de kleur van het motorblok, de kleur van het frame en de kleur van de taartschep. De kleur van het blok en frame is visueel het meest opvallende verschil tussen de 9 en de 12 t/m 2008.
Bij de 2009 is het onderscheid wat moeilijker. Alle 2009 modellen hebben alles in 't zwart, zelfs de vorkpoten zijn ook zwart. ik denk visueel dat je 't enkel kan zien aan het opschrift 984 (voor de XB9) en 1.203 (voor de XB12) op het afdekplaatje van het motorblok. Maar daar ben ik niet zeker van.

Een Ss heeft een opvallend langer zadel dan de S en een iets langere wielbasis.
 
Vraag: vandaag 16000 service gedaan en ook remvloeistof gedaan. Vanavond nog even een ritje gedaan.

Al eerder was ik onder de indruk van de voorrem, maar met nieuwe remvloeistof is het eerste aangrijpen al direct behoorlijk veel remkracht. Daar zou best wat meer “opbouw” in mogen zitten. ik merk dat ik echt voorzichtig ben met de remhandel.

Is er door remblok keuze daar iets aan te veranderen?
 
Vraagje mensen,

heb een eigenbouw gemaakt op basis van het laatste type Thunderstorm blok. Netjes via de Rdw.

gister eindelijk klaar, laatste ding aansluiten, spanningsregelaar. Die dus meteen in begint te roken.. Plus en min verkeerd om gok ik. 4 draden, de 2 vanaf de dynamo in de originele stekker maar de overige 2 direct op de accu. Dit zijn volgens mij namelijk gewoon de plus en de min..... of denk ik nu verkeerd ? aanvulling/Bewerkt.... die kan je dus niet omdraaien, nieuwe spanningsregelaar en juist aangesloten.

ter info, de garage, het huis, je kleding, je haar, alles, zelfs na douchen stinkt naar verbrande spanningsregelaar, wat een lucht :)



vraag 2. Ik heb een foto bijgevoegd van de oil vent line, aangegeven met nummer 17. weet iemand of deze terug de olietank in gaat of richting luchtfilter ?
 

Bijlagen

  • 08B26A89-DD8C-4379-AB39-38BFC4DBAB0F.jpeg
    08B26A89-DD8C-4379-AB39-38BFC4DBAB0F.jpeg
    2,7 MB · Weergaven: 22
  • 3884D27E-1D97-4E1B-A5F9-166F7FF92097.jpeg
    3884D27E-1D97-4E1B-A5F9-166F7FF92097.jpeg
    72,1 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Vraagje mensen,

heb een eigenbouw gemaakt op basis van het laatste type Thunderstorm blok. Netjes via de Rdw.

gister eindelijk klaar, laatste ding aansluiten, spanningsregelaar. Die dus meteen in begint te roken.. Plus en min verkeerd om gok ik. 4 draden, de 2 vanaf de dynamo in de originele stekker maar de overige 2 direct op de accu. Dit zijn volgens mij namelijk gewoon de plus en de min..... of denk ik nu verkeerd ? aanvulling/Bewerkt.... die kan je dus niet omdraaien, nieuwe spanningsregelaar en juist aangesloten.

ter info, de garage, het huis, je kleding, je haar, alles, zelfs na douchen stinkt naar verbrande spanningsregelaar, wat een lucht :)



vraag 2. Ik heb een foto bijgevoegd van de oil vent line, aangegeven met nummer 17. weet iemand of deze terug de olietank in gaat of richting luchtfilter ?
bij m,n ouwe ironhead gaat ie vandaar terug naar de olietank. Donders mooie ombouw trouwens,petje af!!!!!!
 
Bij de XB's komt de carterventilatie bij het luchtfilter uit, maar ik raad je aan een oil catch can te maken, dan vervuil je je luchtinlaat niet. Ontzettend gaaf ding trouwens!

@ka-duc welke remblokken heb je nu dan? Er zit wel een flink verschil tussen gesinterde blokken en organische blokken.
 
Laatst bewerkt:
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik heb de motor pas een maand. Ik heb ze er zelf niet opgezet.

Welke zou jij adviseren, als je mijn wens van iets gelijkdelijker aangrijpen, maar wel goed doorremmen weet?
 
Je kan beter geen organische remblokken nemen maar gesinterde blokken,organische maken een enorme bende
door de hoeveelheid remstof die ze verliezen.
 
Gesinterde blokken hebben ook nadelen. Zelf rijd ik wel met gesinterde blokken.

Vermoedelijk zitten er bij @ka-duc gesinterde blokken en past dat ook beter bij zijn rijstijl. Ik zou @ka-duc aanraden om ff wat te lezen over gesinterde en organische blokken en daar een keuze tussen te maken.

Hierbij ga ik er wel vanuit dat je standaard hendels, rempomp, remklauw en schijf hebt. Als er iets aftermarket is, zou ik even goed kijken of dat wel het juiste aftermarket onderdeel is voor de Buell XB. Er zijn wel eens knutselaars die onderdelen van andere merken passend willen maken of iets beroerd afstellen op elkaar.
 
Er zit duidelijk een hele wetenschap achter. Veel info te vinden op organic vs sintered. Uit de beschrijvingen en mijn eerste ervaringen, zou het weleens interessant kunnen zijn om voor te wisselen voor organische blokken. Veel kilometers maak ik niet, circuit ga ik ook niet op en regen hou ik ook niet van. Dan blijft vooral het voordeel over van wat meer lineaire opbouw die ik zoek.

tnx. Behulpzaam.

Goede ervaringen met specifieke blokken?
 
Maar zeer waarschijnlijk zitten er organische blokken op, aangezien dat standaard is. Wellicht het checken waard voordat je ze uitwisselt.
Ik zweer bij Brembo blokken, zowel organisch als gesinterd. Ik koop ze bij sparks-online.com
 
Op het forum in het techniek gedeelte staan wat how-to's. In één daarvan staat heel goed beschreven hoe een wat je moet meten om te bepalen wat er kapot is. Stator is op de 1125 wel een zwakker deel, maar het kan inderdaad ook iets anders zijn.
Goed meten en dan pas delen vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan