Het circuit op met .... Algemeen Circuitdagtopic

Is bekend probleem met de RPHA's. Bij m'n Shark deed ik een druppel dreft en beetje water aan de binnenkant uitsmeren, dat werkte altijd super. Alleen nu zit die pinlock dus in de weg. Als noodmaatregel kan je 2 tiewraps rond je kinstuk doen, dan blijft je vizier ook een milimetertje open staan. Bij deze helm klik je het vizier ook echt vast, wellicht als je hem niet vastklikt dat er dan ook al extra ventilatie ontstaat?
niet vastklikken had ik nog niet genoemd maar ook geprobeerd, werkte helaas ook niet. Zonder pinlock met wat zeep hielp gisteren ook niet en een circuitdag is ook niet de plek om elke ronde op het rechte stuk te gaan lopen prutsen aan je ventilatie. Het feit dat er meerdere mensen reageren die het probleem herkennen is voor mij reden genoeg om een echte pinlock te gaan proberen. Mijn Arai heeft die ook en die werkt prima, maar die inmiddels 4 jaar oud en dan is die volgens de raceregels te oud. Voor de Ducati clubrace moest ik dus een andere hebben en die is meteen maar gepromoveerd tot mijn circuithelm. Vanaf de volgende circuitdag dus met pinlock®...
 
Klinkt als een typische dag Spa met bikersdays. Die briefing waardoor je je eerste sessie net wel/net niet mist is een echte spa-traditie. Schept een band met je mede-rijders en zorgt ervoor dat je vol agressie en frustratie aan je eerste sessie begint.

De laatste keer Spa ,bikersdays namen mijn broer en ik klapstoelen mee naar de briefing.
Mensen stonden raar te kijken,maar na 20 minuten viel het kwartje 🤗😜
 
Laatst bewerkt:
Kan me voorstellen dat Spa helemaal kut is in de regen, als je nog geen ervaren regenrijder bent.

Is bekend probleem met de RPHA's. Bij m'n Shark deed ik een druppel dreft en beetje water aan de binnenkant uitsmeren, dat werkte altijd super. Alleen nu zit die pinlock dus in de weg. Als noodmaatregel kan je 2 tiewraps rond je kinstuk doen, dan blijft je vizier ook een milimetertje open staan. Bij deze helm klik je het vizier ook echt vast, wellicht als je hem niet vastklikt dat er dan ook al extra ventilatie ontstaat?
Probleem is dat het vizier open waait met 200 nog wat.. niet zo lang je de kop naar beneden houd en netjes achter het ruitje blijft maar als je de wind er een beetje vreemd onder krijgt gaat je vizier open ;)
 
Vanmiddag nog iemand met MCT op Zandvoort?
Ik op een zwarte S1000RR met blauwe topkuip. Wit apepakkie aan.
Vandaag een onbekende organisatie voor mij, even kennismaken.
Het zal vast ook de laatste keer zijn omdat ik altijd vrij rijden doe. :P
 
Klinkt als een typische dag Spa met bikersdays. Die briefing waardoor je je eerste sessie net wel/net niet mist is een echte spa-traditie. Schept een band met je mede-rijders en zorgt ervoor dat je vol agressie en frustratie aan je eerste sessie begint.
Goed om te weten dat het vaak zo is.
De laatste keer Spa ,bikersdays namen mijn broer en ik klapstoelen mee naar de briefing.
Mensen stonden raar te kijken,maar na 20 minuten viel het kwartje 🤗😜
zal ik de volgende keer ook doen of een andere organisatie kiezen.
Het circuit beviel me wel, lekker veel tijd om je zitpositie aan te passen en je kan zelfs rusten op al die rechte stukken.
Alleen zitten er 2 putten in die niet aangenaam zijn.
 
PSX_20210706_154912.jpg
 
Voor de wat minder snelle goden onder ons (middenveld snelle groep). In welke groep schrijven jullie in wanneer je naar een nieuw circuit gaat? Dit jaar komt het er weer niet van, maar ik zou volgend jaar toch echt eens op Assen willen rijden, misschien Spa, ... Voor de snelle groep rijd je 's ochtends waarschijnlijk enorm in de weg.
 
Zaterdag op Mettet hebben we het gelukkig droog gehouden tot we naar huis reden. Lekker gereden, bijna 2 seconden van m'n PR af. Ook hier wel enkele rode vlaggen en enkele sessies die helemaal niet zijn gestart, doordat de arts niet beschikbaar was ivm crashes met letsel. Opvallend veel crashes waarbij mensen zich bezeerd hebben helaas. Zelf ook 1 keer verremd en de grindbak in, vanuit stilstand omver gerold :/. Geen schade, moest wel half uur wachten op de arts voordat ik m'n startnummer terug kreeg. Verplichte procedure daar.
 
Dit is nu.. soms flinke drift geluiden. :9

 
Gisteren een klote dag gehad op Spa francorchamps.
Het was de eerste keer op dit legendarisch circuit.
De weersvoorspelling de avond ervoor was alleen regen vanaf 14u en de hele nacht droog.

Ik kom toe, het had al geregend maar het was droog en het zag ernaar uit dat het droog ging blijven volgens alle weersvoorspellingen.
De briefing heeft 40minuten geduurd omdat hij in 3 talen verteld werd door 1 persoon. (tot 8.53u)
Om 9.20u was de eerste sessie, het begon al te regenen toen ik naar mijn motor ging.
Vlug de wielen er van onder en regenwielen steken, dacht ik.
De vooras wou er niet graag uit en terug in, de spacers vielen er 3 keer uit, dan moest ik me nog aankleden en vertrekken.
De eerste sessie 12 minuten te laat begonnen maar ik kon de recent gemonteerde quickshifter tenminste eens testen en het circuit verkennen. (die werkte perfect)
Ik ken het van op spellen zoals Gran turismo maar in het echt is het andere koek.
De baan is echt breed, dit ben ik niet gewoon en je moest echt hard door de bochten. (dit ben ik ook niet gewoon, ik rijd vaak op kleine circuits)

Sessie 2: begon licht vochtig maar werd droog na 4 rondes. Ik had eindelijk mijn zitpositie gevonden op de cbr1000rr na 2 circuit dagen.
Nu kon ik redelijk rijden maar er waren enkele gele vlaggen. Hierna werdt het middag.
Het leek droog te blijven dus ik was aan het twijfelen om de TD slicks te monteren maar ik ging nog wachten tot 40min voor mijn sessie.
Gelukkig maar want het begon weer licht te regenen.

Sessie 3: de baan lag nat, de meeste in mijn tragere groep hebben geen regenbanden dus dat rijdt niet echt lekker omdat ik vaak moet voorbijsteken op een onbekend circuit aan redelijke snelheden. (het is ook mijn eerste keer op regenbanden, dus mentaal moet ik nog vertrouwen in de banden opbouwen)

Sessie 4 leek droog te worden maar ik heb voor de zekerheid de regenbanden erop gelaten omdat ik de onzekerheid beu was en liever de regenbanden verslijten dan te vallen.
Gelukkig maar het begon echt hard te regenen na ronde 4. Veel rood gele vlaggen in de bochten.

Sessie 5: nog steeds regen en ik denk dat we maar met zn drieën op het hele circuit reden. Dat was wel leuk, de baan volledig vrij.
Maar doordat het er zo veel regen viel reed ik niet op mijn gemak en zag ik niet zo heel veel.
Ik heb die sessie nog gebruikt om mijn rijlijnen te zoeken voor de volgende keer en mijn zithouding te oefenen want die had ik nog niet volledig onder de knie op die Honda.

Na die sessie gaf ik het op en begon op te ruimen, eens de motor op de aanhanger stond kwam de zon er eindelijk door...

Hopelijk heb ik de volgende keer meer geluk met het weer. In de regen rijden zonder abs en TC op een 1000cc op Spa is nog niet mijn favoriete bezigheid. (voor de mensen die het circuit niet kennen, de meeste bochten zijn aan snelheden boven de 180 en er zijn nauwelijks GRIND bakken en weinig uitloopstroken
)


Twee motoren hebben waarvan de een op slicks en ander op regenbanden ,dit is de enige juiste aanpak ;)
 
Twee motoren hebben waarvan de een op slicks en ander op regenbanden ,dit is de enige juiste aanpak ;)
Net 2 motoren (mt09 en ST1300) ingeruild op 1 motor (ktm 1290 Sat) Omdat het teveel moeite was om alledrie de motoren op tijd te onderhouden en banden vervangen.
Maar ik hou het in het achterhoofd. ;)
Misschien gewoon altijd op regenbanden rijden? :p
 
Gisteren een natte dag op Mettet. Ik vind regenrijden best leuk, ging ook niet onaardig omdat ik sneller bleek dan vooraf ingeschat. Ondanks een "dingetje" met mijn vizier ruimschoots voldoende om 's middags naar groep 3 gezet te worden.
Het dingetje met mijn vizier is wel lastig: Vorige maand een HJC RPHA11 gekocht, maar in de regen beslaat het vizier. Alles geprobeerd wat ik kon (alle ventailatiestanden open en dicht, Pinlock erin, eruit, opnieuw vastgezet, uiteindelijk zelfs wat zeep op de binnenkant gesmeerd) maar de binnenkant van mijn pinlock bleef beslaan. Uiteindelijk maar een hele en drie gebroken/halve sessies gereden en toen was ik er wel klaar mee.

Heeft er iemand de gouden tip om het beslaan te voorkomen en hoe gaan jullie met dit soort dingen om tijdens circuitdagen?
Lang trekbandje om je kinstuk en vervolgens helm dicht klikken. Dan forceer je een tochstand.
Mijn Arai RX7 had hier een fantastische sluiting voor, dit is een gemis op de HJC.

Gisteren een klote dag gehad op Spa francorchamps.
Het was de eerste keer op dit legendarisch circuit.
De weersvoorspelling de avond ervoor was alleen regen vanaf 14u en de hele nacht droog.

Ik kom toe, het had al geregend maar het was droog en het zag ernaar uit dat het droog ging blijven volgens alle weersvoorspellingen.
De briefing heeft 40minuten geduurd omdat hij in 3 talen verteld werd door 1 persoon. (tot 8.53u)
Om 9.20u was de eerste sessie, het begon al te regenen toen ik naar mijn motor ging.
Vlug de wielen er van onder en regenwielen steken, dacht ik.
De vooras wou er niet graag uit en terug in, de spacers vielen er 3 keer uit, dan moest ik me nog aankleden en vertrekken.
De eerste sessie 12 minuten te laat begonnen maar ik kon de recent gemonteerde quickshifter tenminste eens testen en het circuit verkennen. (die werkte perfect)
Ik ken het van op spellen zoals Gran turismo maar in het echt is het andere koek.
De baan is echt breed, dit ben ik niet gewoon en je moest echt hard door de bochten. (dit ben ik ook niet gewoon, ik rijd vaak op kleine circuits)

Sessie 2: begon licht vochtig maar werd droog na 4 rondes. Ik had eindelijk mijn zitpositie gevonden op de cbr1000rr na 2 circuit dagen.
Nu kon ik redelijk rijden maar er waren enkele gele vlaggen. Hierna werdt het middag.
Het leek droog te blijven dus ik was aan het twijfelen om de TD slicks te monteren maar ik ging nog wachten tot 40min voor mijn sessie.
Gelukkig maar want het begon weer licht te regenen.

Sessie 3: de baan lag nat, de meeste in mijn tragere groep hebben geen regenbanden dus dat rijdt niet echt lekker omdat ik vaak moet voorbijsteken op een onbekend circuit aan redelijke snelheden. (het is ook mijn eerste keer op regenbanden, dus mentaal moet ik nog vertrouwen in de banden opbouwen)

Sessie 4 leek droog te worden maar ik heb voor de zekerheid de regenbanden erop gelaten omdat ik de onzekerheid beu was en liever de regenbanden verslijten dan te vallen.
Gelukkig maar het begon echt hard te regenen na ronde 4. Veel rood gele vlaggen in de bochten.

Sessie 5: nog steeds regen en ik denk dat we maar met zn drieën op het hele circuit reden. Dat was wel leuk, de baan volledig vrij.
Maar doordat het er zo veel regen viel reed ik niet op mijn gemak en zag ik niet zo heel veel.
Ik heb die sessie nog gebruikt om mijn rijlijnen te zoeken voor de volgende keer en mijn zithouding te oefenen want die had ik nog niet volledig onder de knie op die Honda.

Na die sessie gaf ik het op en begon op te ruimen, eens de motor op de aanhanger stond kwam de zon er eindelijk door...

Hopelijk heb ik de volgende keer meer geluk met het weer. In de regen rijden zonder abs en TC op een 1000cc op Spa is nog niet mijn favoriete bezigheid. (voor de mensen die het circuit niet kennen, de meeste bochten zijn aan snelheden boven de 180 en er zijn nauwelijks GRIND bakken en weinig uitloopstroken
)
Op de wielbussen na niets bijzonders wat kan gebeuren? Dus ff vaste wielbussen en weer een ergernis minder!
 
Lang trekbandje om je kinstuk en vervolgens helm dicht klikken. Dan forceer je een tochstand.
Mijn Arai RX7 had hier een fantastische sluiting voor, dit is een gemis op de HJC.


Op de wielbussen na niets bijzonders wat kan gebeuren? Dus ff vaste wielbussen en weer een ergernis minder!
Dat zou ik normaal ook denken.
De vooras wou er niet in gaan zonder er op te hameren, bij mijn vorige motoren kon ik hem er met de hand In duwen en bij het achterwiel van deze Honda ook.
Maar de vooras ging er op de normale manier niet zomaar in.
Vaste wielbussen ga ik zo snel mogelijk bestellen.
En ik heb een tip gekregen van iemand met dezelfde motor om de bracket voor de achterrem te borgen op een manier dat het er wiel eruit kan en de rem blijft hangen. (dan moet je die niet meer eropschuiven of eraf halen.)

Heb je een goed adres voor vaste wielbussen?
 
Laatst bewerkt:
Ik neem dan aan dat je het trekbandje zo ver mogelijk naar de zijkant verplaatst @Roy "R"acing ? Aangezien de sluiting in het midden zit..

Ik ga maandag en dinsdag eens het een en ander uit proberen op de baan ( als t droog is tenminste )
 
Dat zou ik normaal ook denken.
De vooras wou er niet in gaan zonder er op te hameren, bij mijn vorige motoren kon ik hem er met de hand In duwen en bij het achterwiel van deze Honda ook.
Maar de vooras ging er op de normale manier niet zomaar in.
Vaste wielbussen ga ik zo snel mogelijk bestellen.
En ik heb een tip gekregen van iemand met dezelfde motor om de bracket voor de achterrem te borgen op een manier dat het er wiel eruit kan en de rem blijft hangen. (dan moet je die niet meer eropschuiven of eraf halen.)
Wat voor bok gebruik je? Onder de poten heb je snel dat ze iets scheef staan en er door het gewicht van de motor spanning op staat. Ik gebruik een balhoofdbok.
Achter hangt bij mijn motor standaard al redelijk vast maar idd zo’n beugeltje is ook handig. Voor heb ik ook snelwissel, mijn klauwen hoeven niet los. Ik kan met 2 man in 10min voor en achter gewisseld hebben.
Ik neem dan aan dat je het trekbandje zo ver mogelijk naar de zijkant verplaatst @Roy "R"acing ? Aangezien de sluiting in het midden zit..

Ik ga maandag en dinsdag eens het een en ander uit proberen op de baan ( als t droog is tenminste )
Ja je wil een goeie kier maar wel dat hij vergrendeld zit. Even proberen waar hij kan zitten en nog dicht te krijgen is.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor bok gebruik je? Onder de poten heb je snel dat ze iets scheef staan en er door het gewicht van de motor spanning op staat. Ik gebruik een balhoofdbok.
Achter hangt bij mijn motor standaard al redelijk vast maar idd zo’n beugeltje is ook handig. Voor heb ik ook snelwissel, mijn klauwen hoeven niet los. Ik kan met 2 man in 10min voor en achter gewisseld hebben.

Ja je wil een goeie keer maar wel dat hij vergrendeld zit. Even proberen waar hij kan zitten en nog dicht te krijgen is.
Achter staat zeer stabiel met bobbins.
Voor is een kutbok, die info had ik pas na hem eens te gebruiken...
Het is een Oxford "premium" voorwiel paddockstand. OXFORD Paddockstand voorwiel Premiu

Maar daarop staat de motor eigenlijk niet stabiel en ik vermoed inderdaad dat de poten een beetje scheef gedrukt worden als de as eruit getrokken wordt.
 
Achter staat zeer stabiel met bobbins.
Voor is een kutbok, die info had ik pas na hem eens te gebruiken...
Het is een Oxford "premium" voorwiel paddockstand. OXFORD Paddockstand voorwiel Premiu

Maar daarop staat de motor eigenlijk niet stabiel en ik vermoed inderdaad dat de poten een beetje scheef gedrukt worden als de as eruit getrokken wordt.
In elkaar bout bokken is allemaal rotzooi. Koop er 1 uit 1 geheel en een balhoofdbok is het stevigste.
 
Terug
Bovenaan Onderaan