~~~ Het faptiende grote XT/XTZ/TT/TTR topic ~~~(ook WR-en)

HTML:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/Adxss8gX0a4" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
 
Nieuwe uitlaat..
full
 
Weet iemand waar ik mijn carburateur ultra schoon kan laten reinigen? (Omgeving arnhem)

Ik ben zo stom geweest om de tank leeg te rijden. :+
 
termaat.
Maar mij lijkt het beter om je tank te reinigen.
De carb zou je eenvoudig zelf kunnen reinigen, die prut uit je tank zal ws niet in je carb vastgekoekt zitten.
 
Goedenmiddag allen.

Na klepslijpen en klepstellen vraag ik mij af of ik nog rekening moet houden met het oto matische kleplift systeem.
dat de kabel meekleppert met het lopen van de motor lijkt me niet origneel.

Heeft iemand misschien (een link naar) het boek van het niet E model ?

bvd.
 
Goedenmiddag allen.

Na klepslijpen en klepstellen vraag ik mij af of ik nog rekening moet houden met het oto matische kleplift systeem.
dat de kabel meekleppert met het lopen van de motor lijkt me niet origneel.

Heeft iemand misschien (een link naar) het boek van het niet E model ?

bvd.
Neeh, niet echt.

De kabel losser stellen en zorgen dat veer 32 strak staat.

ed8617bd29bc5f0294ebed03072a5ab4.png
 
Veer 29 drukt de kleplichter weg, met stellen van die kabel kun je precies de gulden middenweg vinden. Die kun je al vinden door met je vingers de kleplichter te bedienen
 
Laatst bewerkt:
Het is gelukt, hij start nu goed.
Even kijken hoe het is als hij warm is.
dit keer niet gelijk de wildernis in crossen maar gewoon warm rijden en dan proeftrappen.

:t
 
Gisteren teruggekomen van vakantie met de XT, nu verbruikt hij toch wel wat olie, een liter op ongeveer 2000km. Verder geen rookpluimen, vanochtend 1x trappen en lopen en niks geen problemen gehad, gisteren 800km aan een stuk zonder iets te merken, behalve een enkele keer wat olie bijgevuld omdat deze wat laag stond. Wel maakt hij een soort klepperend geluid bij hogere toeren, dus ik denk zelf dat de zuiger/cilinder een aan het eind zijn, maar ik heb hem ook bijgevuld met 10w40 synthetische olie, omdat er op het moment niks anders was. Eerst 20w50 mineraal olie erin en kijken wat het verbruik dan is? Of toch al het blok open en kijken waar het aan ligt?

Daarnaast, heeft er iemand zo'n koplamp kap (kuipje?) voor een 34L/43F? Bij mij is een van de bevestigingspunten afgebroken van de koplamp zelf, waardoor deze als een gek op een neer schud tijdens het rijden. En misschien een grote tenere tank + buddy? Tanken om de 150km is ook niet echt heel prettig.

peRetq9.jpg
 
Gisteren teruggekomen van vakantie met de XT, nu verbruikt hij toch wel wat olie, een liter op ongeveer 2000km. Verder geen rookpluimen, vanochtend 1x trappen en lopen en niks geen problemen gehad, gisteren 800km aan een stuk zonder iets te merken, behalve een enkele keer wat olie bijgevuld omdat deze wat laag stond. Wel maakt hij een soort klepperend geluid bij hogere toeren, dus ik denk zelf dat de zuiger/cilinder een aan het eind zijn, maar ik heb hem ook bijgevuld met 10w40 synthetische olie, omdat er op het moment niks anders was. Eerst 20w50 mineraal olie erin en kijken wat het verbruik dan is? Of toch al het blok open en kijken waar het aan ligt?

Daarnaast, heeft er iemand zo'n koplamp kap (kuipje?) voor een 34L/43F? Bij mij is een van de bevestigingspunten afgebroken van de koplamp zelf, waardoor deze als een gek op een neer schud tijdens het rijden. En misschien een grote tenere tank + buddy? Tanken om de 150km is ook niet echt heel prettig.

[afbeelding]
Heb nog een Acerbis tank liggen voor de 43Fen hoogstwaarschijnlijk ook een koplampunit.

Stuur bij interesse maar berichtje
 
Nog een vraag, vandaag geprobeerd de kleppen te stellen, maar ik krijg 'm niet op tdc? Er komen 3 tekentjes langs, een O met een streepje, een H en een T met een streepje ernaast, hij moet dan tot op de laatste staan? En de kleppen moeten dan niet meer bewegen, dan zou hij in zijn compressieslag moeten staan toch? Maar wanneer dit gebeurt, krijg ik dit tekentje niet precies in het midden, telkens een aantal mm te ver, zodat hij bijna niet meer te zien is. Wanneer ik hem wel in het midden krijg, dan bewegen de kleppen wel weer, maar dan zou staat hij niet echt in z'n tdc toch? Of ben ik het nou helemaal fout aan het doen?
 
Nog een vraag, vandaag geprobeerd de kleppen te stellen, maar ik krijg 'm niet op tdc? Er komen 3 tekentjes langs, een O met een streepje, een H en een T met een streepje ernaast, hij moet dan tot op de laatste staan? En de kleppen moeten dan niet meer bewegen, dan zou hij in zijn compressieslag moeten staan toch? Maar wanneer dit gebeurt, krijg ik dit tekentje niet precies in het midden, telkens een aantal mm te ver, zodat hij bijna niet meer te zien is. Wanneer ik hem wel in het midden krijg, dan bewegen de kleppen wel weer, maar dan zou staat hij niet echt in z'n tdc toch? Of ben ik het nou helemaal fout aan het doen?


Waarom zo moeilijk doen?
Als je de krukas verdraait zie je zelf wel wanneer de klep ingedrukt wordt.
Dan draai je de krukas 1 rondje verder en stel je de klep af.

Het is een XT, geen raketmotor die op de 1/1000mm af moet stellen.
 
Er kloppen een aantal dingen niet zoals in het wph beschreven worden, er zou iets van speling op de kleppen moeten zitten wanneer hij op het bdp zou staan, wat niet is, en de markeringen kloppen niet helemaal (de markering van het bdp op het vliegwiel valt net een ?tandje? verder wanneer hij op zijn bdp zou staan). Zou het kunnen zijn dat de nokkanasketting versleten is en iets versprongen is, maar hij wel gewoon goed loopt? Ik heb er net 2000km mee gereden in een week zonder problemen, maar als ik het wph zou moeten geloven dan lijnt het allemaal niet goed uit en zou de ketting (denk ik) dus ergens versprongen moeten zijn? Dit is ook allemaal de eerste keer voor mij dus ik weet het ook niet zeker, maar het lijkt me dat dit het geval is. Ik ga denk ik eerst de spanner eruit halen en kijken hoe ver deze is, deze kan ik gewoon losdraaien en eruit halen toch?
 
Er kloppen een aantal dingen niet zoals in het wph beschreven worden, er zou iets van speling op de kleppen moeten zitten wanneer hij op het bdp zou staan, wat niet is, en de markeringen kloppen niet helemaal (de markering van het bdp op het vliegwiel valt net een ?tandje? verder wanneer hij op zijn bdp zou staan). Zou het kunnen zijn dat de nokkanasketting versleten is en iets versprongen is, maar hij wel gewoon goed loopt? Ik heb er net 2000km mee gereden in een week zonder problemen, maar als ik het wph zou moeten geloven dan lijnt het allemaal niet goed uit en zou de ketting (denk ik) dus ergens versprongen moeten zijn? Dit is ook allemaal de eerste keer voor mij dus ik weet het ook niet zeker, maar het lijkt me dat dit het geval is. Ik ga denk ik eerst de spanner eruit halen en kijken hoe ver deze is, deze kan ik gewoon losdraaien en eruit halen toch?

Nog een vraag, vandaag geprobeerd de kleppen te stellen, maar ik krijg 'm niet op tdc? Er komen 3 tekentjes langs, een O met een streepje, een H en een T met een streepje ernaast, hij moet dan tot op de laatste staan? En de kleppen moeten dan niet meer bewegen, dan zou hij in zijn compressieslag moeten staan toch? Maar wanneer dit gebeurt, krijg ik dit tekentje niet precies in het midden, telkens een aantal mm te ver, zodat hij bijna niet meer te zien is. Wanneer ik hem wel in het midden krijg, dan bewegen de kleppen wel weer, maar dan zou staat hij niet echt in z'n tdc toch? Of ben ik het nou helemaal fout aan het doen?

welke is het nu ?

als je de tuimerlaars vastpakt moet daar een klein beetje beweging inzitten. zit dat vast dan is er geen klepspeling.
 
Ik bedoelde de tuimelaars, daar zit geen beweging in, maakt niet uit hoeveel keer ik hem op zijn bdp zet. Daarnaast klopt het merkteken op het vliegwiel ook nog steeds niet, terwijl de kettingspanner pas op z'n 12e tandje staat. Ik ga nog even verder zoeken waar het probleem zit, maar kan een blok gewoon goed lopen, ook al is de nokkenasketting een tandje versprongen? Ik denk dat dit het geval is, maar omdat de kettingspanner niet op z'n eind is lijkt me dit dan toch weer onlogisch?

Edit: net bij de motorzaak geweest hier in de buurt, advies om gewoon door te rijden omdat de spanner nog niet op is en in de winter te vervangen, ook omdat het blok eruit moet en ik nu liever door rijd dan met 30 graden in een garage sta :) Alleen nu nog de vraag waarom er geen speling op de tuimelaars zit wanneer hij op z'n bdp staat? Moet dit echt voelbaar zijn? Ook wanneer ik ze binnen tolerantie heb staan kan ik ze zelf niet bewegen.
 
Laatst bewerkt:
Als je vliegwiel op T(op) staat en de tuimelaars geen speling hebben moet je het vliegwiel nog 1 rondje verder draaien.
Zit er dan nog geen speling op dan staan de kleppen te strak.
Maar zoals ik al eerder schreef, als de klep ingedrukt is draai je krukas dan precies 1 rondje verder daar zal je zeker speling moeten hebben.
Zo niet, afstellen!!

Overigens moet je die spanner lekker laten zitten.
Bij het verwijderen kan de ketting een tandje (of meerdere) verspringen met alle gevolgen van dien.

edit: en controleer je timing want zie ^^^^.
 
Laatst bewerkt:
Timing controleren, gewoon met een sleutel een aantal keren ronddraaien en als het allemaal soepel loopt is het goed? Ik kan bovenaan geen merktekentje vinden op het tandwiel van de nokkenas, maakt niet uit hoe vaak ik hem ronddraai.
 
Terug
Bovenaan Onderaan