Het fiertste Grote XT/TT/TTR topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik zou een meetlat door het balhoofd laten gaan en kijken of daar dan de fout zit. en eens naar las naden kijken, want wie weet heeft een 1 of andere willie wortel van twee frames 1 gemaakt
 
Het was weer de hoogste tijd voor een paar daagjes lekker offroad rijden in Noord Frankrijk. Zoals ik al wel eens eerder geschreven had is er een Nederlander, Appie Wagenaar alias "le Professeur" die daar offroadritten organiseert. Hij staat daar zelf met zijn campertje op een camping en hij kent vele honderden kilometers aan mooie ritten uit zijn hoofd.

Motor op het karretje, en op naar de Champagne-Ardennen, 433 km rijden. Totaal geen file gehad, en zeker in België waar je 120m mag met de ahw en in Frankrijk waar je zelfs 130 mag, schoot het lekker op. Het weer was perfect, en onder een strakblauwe hemel kwam ik aan op de camping. De anderen, allemaal uit dit en een ander MF-topic, kwamen ook langzaam binnen druppelen. Ik had dit keer mijn motor op een andere manier vastgemaakt, alleen aan de wielen, en dat beviel goed. Geen losspringende spanbanden dit keer.
17_100_2089_1.jpg


Net als de vorige keer sliep ik in "hotel Astra", in de auto dus. Dat was me goed bevallen, achterbank geheel neerklappen, luchtbedje erin, klaar.
17_100_2094_1.jpg



17_100_2113_1.jpg

's Avonds lekker gegeten in een restaurant in het dorp, nog even een biertje op de camping en op tijd naar bed, want om 7 uur staat Appie je wakker te maken met koffie. Want we beginnen op tijd. Lopend de camping af, want de rest slaapt nog, en we willen zo min mogelijk overlast veroorzaken. Ook onderweg staat alles in het teken van geen overlast veroorzaken, want anders is het hier ook gauw afgelopen met het rijden over onverharde paden. Max 30 door de dorpjes, rustig/stapvoets bij wandelaars en ruiters, bij vee in de wei, langs boerderijen. Veel paden zijn particulier eigendom, van grondeigenaren. Af en toe zijn er wel paden ver weg van de bewoonde wereld, tussen de mais- en koolzaadvelden waar je even lekker kunt knallen, Appie weet precies waar dat is en als hij er vandoor gaat, weet je genoeg: even lekker blazen!

Al na een paar honderd meter gingen we een lekker rotsachtig pad omhoog. Niet te dicht achter je voorganger zitten, want je koplamp sneuvelt zo door een opgeworpen steen. We reden met 8 man waarvan 4x een hoogbejaarde XT500. Alle motoren hadden alleen maar een kickstarter, niemand had een knopje.

17_100_2131_1.jpg

17_100_2132_1.jpg

17_100_2134_1.jpg


Twee van de motoren waren Honda's, een jonge XR400 en een XR600. Ik reed op mijn TTR600 en Appie zelf heeft een 19 jaar oude TT340 met bijna 200.000 km op de klok en in topconditie. deze eerste dag reden we voornamelijk lange droge paden, tussen de middag aten we in een vervallen chauffeurscafe, vroeger een toplocatie, tegenwoordig door de aanleg van een snelweg in de buurt, afgelegen en troosteloos, op de plaatselijke dorpsjuf na:
17_100_2185_1.jpg

Desondanks hebben we er prima gegeten. Hierdoor hadden we 's avonds niet meer zoveel trek, ik heb een tonijnsalade gemaakt en we hebben wat worstjes geroosterd boven een houtvuurtje. Er werd koffie gezet en iemand had ook nog zijn Senseo mee, dus het ontbrak ons aan niets.

17_100_2145_1.jpg

17_100_2159_1.jpg

17_100_2165_1.jpg

17_100_2168_1.jpg

De tweede dag stond voornamelijk in het teken van zwaar terrein en kruip-door-sluip-door. Veel paden waren nog heel nat door de overvloedige regen van afgelopen weken. Paden waren volkomen vernield door tractoren. We probeerden door de middenberm te rijden want de wielsporen waren te diep. Het was af en toe echt een gevecht tegen de modder. Gelukkig maakten enkele doorwadingen weer veel goed en de motoren schoon. De bejaarde XT500-jes hielden zich ook goed, op een enkel lostrillend onderdeel na. De Honda600 stond op een gegeven moment stil, de remvoering achter bleek losgelaten te zijn van de schoenen, dus er werd even gesleuteld, en een kwartiertje later kon de Honda zonder achterrem weer verder.
17_motorstek_34992_large_1.jpg

Tussen de middag aten we in een dorpsrestaurantje waar Appie al weer jaren komt en we werden hartelijk begroet. Zonder te vragen wat we wilden eten werd en van alles op tafel gezet. Brood, ham, pate, jachtworst, en de jongens op de XT500 (die hier voor het eerst waren) deden zich tegoed aan alles. Vervolgens werd er water, cola, twee soorten wijn, rose etc op tafel gezet en kwamen er gebakken aardappels, sla en een paar grote dikke hompen vlees op tafel.
17_100_2190_1.jpg

Die jongens ploften al bijna van de broodmaaltijd, maar dat bleek het voorafje. Toen kwam er nog een chocoladedessert op tafel, gevolgd door een kaasplankje en koffie. Totaal 10 euro per persoon. Iedereen wilde een uurtje uitbuiken, maar Appie stond al weer te trappelen: Kom op, we moeten nog 120 kilometer. Na een uurtje hobbelen was alles weer een beetje gezakt. Vandaag was wederom een hele mooie dag van 170 km.

De derde dag was een beetje van alles wat. We zijn ook langs een mooi kasteeltje geweest,
17_100_2200_1.jpg

een crossbaan met geweldige springbulten,
17_100_2212_1.jpg

17_100_2214_1.jpg

17_100_2215_1.jpg

enkele hele steile hellingen waarvan er eentje nog zo doorweekt en glad was dat het niet verantwoord was om er af te gaan, het was erg smal met bomen aan weerszijden, als daar je motor tussen de bomen kwam, kreeg je hem nooit meer weg. Lekker veel gespeeld:
17_motorstek_34971_large_1.jpg

17_motorstek_34973_large_1.jpg

17_motorstek_34978_large_1.jpg

17_motorstek_34982_large_1.jpg

Ook een bezoek aan een van die reusachtige begraafplaatsen stond nog op het programma, daar word je wel even stil van, zo verschrikkelijk veel kruisen. Wat zich daar heeft afgespeeld was niet te bevatten.
17_100_2206_1.jpg

17_100_2227_1.jpg

17_100_2232_1.jpg

Ik wist in de buurt nog een restaurantje, daar hebben we lekker gegeten, met koffie en drinken en alles waren we 9 euro pp kwijt, ook geen geld.
17_rest1_1.jpg

17_rest2_1.jpg

We waren om 15:00 uur weer terug op de camping, iedereen ging snel inpakken om op tijd terug te zijn. Om 16:00 uur reed ik weg en dankzij de rustige wegen was ik 4 uur later weer thuis. Het waren weer een paar heerlijke dagen.
 
Het was weer de hoogste tijd voor een paar daagjes lekker offroad rijden in Noord Frankrijk. Zoals ik al wel eens eerder geschreven had is er een Nederlander, Appie Wagenaar alias "le Professeur" die daar offroadritten organiseert. Hij staat daar zelf met zijn campertje op een camping en hij kent vele honderden kilometers aan mooie ritten uit zijn hoofd.

Motor op het karretje, en op naar de Champagne-Ardennen, 433 km rijden. Totaal geen file gehad, en zeker in België waar je 120m mag met de ahw en in Frankrijk waar je zelfs 130 mag, schoot het lekker op. Het weer was perfect, en onder een strakblauwe hemel kwam ik aan op de camping. De anderen, allemaal uit dit en een ander MF-topic, kwamen ook langzaam binnen druppelen. Ik had dit keer mijn motor op een andere manier vastgemaakt, alleen aan de wielen, en dat beviel goed. Geen losspringende spanbanden dit keer.
[afbeelding]

Net als de vorige keer sliep ik in "hotel Astra", in de auto dus. Dat was me goed bevallen, achterbank geheel neerklappen, luchtbedje erin, klaar.
[afbeelding]


[afbeelding]
's Avonds lekker gegeten in een restaurant in het dorp, nog even een biertje op de camping en op tijd naar bed, want om 7 uur staat Appie je wakker te maken met koffie. Want we beginnen op tijd. Lopend de camping af, want de rest slaapt nog, en we willen zo min mogelijk overlast veroorzaken. Ook onderweg staat alles in het teken van geen overlast veroorzaken, want anders is het hier ook gauw afgelopen met het rijden over onverharde paden. Max 30 door de dorpjes, rustig/stapvoets bij wandelaars en ruiters, bij vee in de wei, langs boerderijen. Veel paden zijn particulier eigendom, van grondeigenaren. Af en toe zijn er wel paden ver weg van de bewoonde wereld, tussen de mais- en koolzaadvelden waar je even lekker kunt knallen, Appie weet precies waar dat is en als hij er vandoor gaat, weet je genoeg: even lekker blazen!

Al na een paar honderd meter gingen we een lekker rotsachtig pad omhoog. Niet te dicht achter je voorganger zitten, want je koplamp sneuvelt zo door een opgeworpen steen. We reden met 8 man waarvan 4x een hoogbejaarde XT500. Alle motoren hadden alleen maar een kickstarter, niemand had een knopje.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Twee van de motoren waren Honda's, een jonge XR400 en een XR600. Ik reed op mijn TTR600 en Appie zelf heeft een 19 jaar oude TT340 met bijna 200.000 km op de klok en in topconditie. deze eerste dag reden we voornamelijk lange droge paden, tussen de middag aten we in een vervallen chauffeurscafe, vroeger een toplocatie, tegenwoordig door de aanleg van een snelweg in de buurt, afgelegen en troosteloos, op de plaatselijke dorpsjuf na:
[afbeelding]
Desondanks hebben we er prima gegeten. Hierdoor hadden we 's avonds niet meer zoveel trek, ik heb een tonijnsalade gemaakt en we hebben wat worstjes geroosterd boven een houtvuurtje. Er werd koffie gezet en iemand had ook nog zijn Senseo mee, dus het ontbrak ons aan niets.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De tweede dag stond voornamelijk in het teken van zwaar terrein en kruip-door-sluip-door. Veel paden waren nog heel nat door de overvloedige regen van afgelopen weken. Paden waren volkomen vernield door tractoren. We probeerden door de middenberm te rijden want de wielsporen waren te diep. Het was af en toe echt een gevecht tegen de modder. Gelukkig maakten enkele doorwadingen weer veel goed en de motoren schoon. De bejaarde XT500-jes hielden zich ook goed, op een enkel lostrillend onderdeel na. De Honda600 stond op een gegeven moment stil, de remvoering achter bleek losgelaten te zijn van de schoenen, dus er werd even gesleuteld, en een kwartiertje later kon de Honda zonder achterrem weer verder.
[afbeelding]
Tussen de middag aten we in een dorpsrestaurantje waar Appie al weer jaren komt en we werden hartelijk begroet. Zonder te vragen wat we wilden eten werd en van alles op tafel gezet. Brood, ham, pate, jachtworst, en de jongens op de XT500 (die hier voor het eerst waren) deden zich tegoed aan alles. Vervolgens werd er water, cola, twee soorten wijn, rose etc op tafel gezet en kwamen er gebakken aardappels, sla en een paar grote dikke hompen vlees op tafel.
[afbeelding]
Die jongens ploften al bijna van de broodmaaltijd, maar dat bleek het voorafje. Toen kwam er nog een chocoladedessert op tafel, gevolgd door een kaasplankje en koffie. Totaal 10 euro per persoon. Iedereen wilde een uurtje uitbuiken, maar Appie stond al weer te trappelen: Kom op, we moeten nog 120 kilometer. Na een uurtje hobbelen was alles weer een beetje gezakt. Vandaag was wederom een hele mooie dag van 170 km.

De derde dag was een beetje van alles wat. We zijn ook langs een mooi kasteeltje geweest,
[afbeelding]
een crossbaan met geweldige springbulten,
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
enkele hele steile hellingen waarvan er eentje nog zo doorweekt en glad was dat het niet verantwoord was om er af te gaan, het was erg smal met bomen aan weerszijden, als daar je motor tussen de bomen kwam, kreeg je hem nooit meer weg. Lekker veel gespeeld:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ook een bezoek aan een van die reusachtige begraafplaatsen stond nog op het programma, daar word je wel even stil van, zo verschrikkelijk veel kruisen. Wat zich daar heeft afgespeeld was niet te bevatten.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik wist in de buurt nog een restaurantje, daar hebben we lekker gegeten, met koffie en drinken en alles waren we 9 euro pp kwijt, ook geen geld.
[afbeelding]
[afbeelding]
We waren om 15:00 uur weer terug op de camping, iedereen ging snel inpakken om op tijd terug te zijn. Om 16:00 uur reed ik weg en dankzij de rustige wegen was ik 4 uur later weer thuis. Het waren weer een paar heerlijke dagen.


Met die pop lijk je net een of andere psychopaat :X
 
"Ze" hadden die pop gevonden en al aan het begin van de eerste dag bij mij achterop gemaakt. Laten we het er maar op houden dat die pop voor veel plezier heeft gezorgd bij iedereen. Meer kan en mag ik er niet over zeggen, anders moet ik je vermoorden.
 
Wacht maar met versturen, er gaat nog wel wat meer spul op een of andere manier heen en weer. Is kale Cor Koopman een optie? Ik heb voor Enzo nog een nieuwe K&N lufi liggen, vraag eens of ik dat mee kan geven?
 
Laatst bewerkt:
Weet je ook wat voor pk en koppel daar uitkomt?

40 pk schijnt

-----
Allen Interessierten wollte ich an dieser Stelle mitteilen, dass ich das XT-Kompressorprojekt beenden werde.

Abwohl die erste Testfahrt am letzten Wochenende beim Super-Moto-Training in Bergen nicht wirklich schlecht war, werde ich das Projekt aus verschiedenen Gründen nicht weiter führen. Ich muss mich seitens meiner Werkstatt verändern und werde wohl auch nur noch eingeschränkte Möglichkeiten haben.

Desweiteren fehlen mir vernünftige Möglichkeiten zur weiteren Erprobung. Was jetzt kommen würde, ist das sehr zeitaufwendige Ausprobieren und Abstimmen von allen möglichen Bedüsungen, Ladedrücken, Zündungseinstellungen etc. und der momentan verwendete Vergaser ist wohl auch noch nicht wirklich die beste Wahl.

Es bleibt zu sagen, das die Aufladung im Prinzip funktioniert hat und der Motor im Versuchsmopped, nachdem die Grundabstimmung erledigt war, auch ordentlich gelaufen ist. Gasannahme und Leistungsabgabe waren absolut fahrbar, sodass ich einige Runden zwischen den ganzen Verrückten beim Super-Moto-Training fahren konnte. Dabei war die abgegebene Leistung nicht berauschend, ich würde sagen, das bei optimistischer Schätzung im besten Fall 40 PS vorhanden waren. Das ist ganz klar zu wenig für den betriebenen Aufwand. Allerdings glaube ich nach wie vor, dass da noch einiges ginge und dass aus dem Konzept noch deutlich mehr zu machen wäre ...........

Bei Allen, die das Projekt mit Rat und Tat unterstützt haben, möchte ich mich an dieser Stelle ganz herzlichen Bedanken. Dabei geht mein ganz spezieller Dank an HiHa, der extra für den Kompressorbetrieb ein spezielles Nockenprofil rausgesucht hat und sich um auch um die Fertigung der NW gekümmert hat.

Das Mopped werde ich wohl, um einen Teil der entstandenen Kosten wieder raus zu bekommen, komplett zerlegen und die Einzelteile in der Bucht versenken.

Sollte sich jetzt allerdings jemand von Euch angesprochen fühlen das Projekt fortzusetzen, können wir gucken was geht. Einfach eine PN schicken - aber bitte macht Euch nichts vor, das ist kein wirklich billiges Vergnügen.

Gruß Kulle"

www.SR500.de | Technik allgemein | Kompressor XT
 
40 pk schijnt

-----
Allen Interessierten wollte ich an dieser Stelle mitteilen, dass ich das XT-Kompressorprojekt beenden werde.

Abwohl die erste Testfahrt am letzten Wochenende beim Super-Moto-Training in Bergen nicht wirklich schlecht war, werde ich das Projekt aus verschiedenen Gründen nicht weiter führen. Ich muss mich seitens meiner Werkstatt verändern und werde wohl auch nur noch eingeschränkte Möglichkeiten haben.

Desweiteren fehlen mir vernünftige Möglichkeiten zur weiteren Erprobung. Was jetzt kommen würde, ist das sehr zeitaufwendige Ausprobieren und Abstimmen von allen möglichen Bedüsungen, Ladedrücken, Zündungseinstellungen etc. und der momentan verwendete Vergaser ist wohl auch noch nicht wirklich die beste Wahl.

Es bleibt zu sagen, das die Aufladung im Prinzip funktioniert hat und der Motor im Versuchsmopped, nachdem die Grundabstimmung erledigt war, auch ordentlich gelaufen ist. Gasannahme und Leistungsabgabe waren absolut fahrbar, sodass ich einige Runden zwischen den ganzen Verrückten beim Super-Moto-Training fahren konnte. Dabei war die abgegebene Leistung nicht berauschend, ich würde sagen, das bei optimistischer Schätzung im besten Fall 40 PS vorhanden waren. Das ist ganz klar zu wenig für den betriebenen Aufwand. Allerdings glaube ich nach wie vor, dass da noch einiges ginge und dass aus dem Konzept noch deutlich mehr zu machen wäre ...........

Bei Allen, die das Projekt mit Rat und Tat unterstützt haben, möchte ich mich an dieser Stelle ganz herzlichen Bedanken. Dabei geht mein ganz spezieller Dank an HiHa, der extra für den Kompressorbetrieb ein spezielles Nockenprofil rausgesucht hat und sich um auch um die Fertigung der NW gekümmert hat.

Das Mopped werde ich wohl, um einen Teil der entstandenen Kosten wieder raus zu bekommen, komplett zerlegen und die Einzelteile in der Bucht versenken.

Sollte sich jetzt allerdings jemand von Euch angesprochen fühlen das Projekt fortzusetzen, können wir gucken was geht. Einfach eine PN schicken - aber bitte macht Euch nichts vor, das ist kein wirklich billiges Vergnügen.

Gruß Kulle"

www.SR500.de | Technik allgemein | Kompressor XT

k wilde communiceren allen één hier interesseerden dat ik xT-Kompressorprojekt zal eindigen. Abwohl de eerste testreis op het laatste weekend met super opleiding Moto in bergen was niet werkelijk slecht, I het project want de verschillende redenen niet zullen blijven leiden. Ik moet namens mijn workshop veranderen en slechts zullen de verminderde mogelijkheden waarschijnlijk hebben. De verdere redelijke mogelijkheden voor het verdere testen missen aan me. Welke nu zou komen, is zeer het tijdrovende uitproberen van en het coördineren van al mogelijke Bedüsungen, ladingsdrukken, zijn Zündungseinstellungen enz. en de snel voorbijgaand gebruikte carburator niet waarschijnlijk maar toch werkelijk de beste keus. Het blijft zeggend, dat de lading in principe en de motor in Versuchsmopped functioneerde, nadat de basisstemming werd geregeld, ook behoorlijk liep. Opname van de brandstof en de machtsoutput waren absoluut mobiel, zodat ik rondes tussen de gehele gekke persoon met super Moto opleidingsaandrijving kon verenig. De output bedwelmde niet, zou ik zeggen, wat met optimistische schatting in het beste geval 40 PK aanwezig was. Dat is volledig duidelijk ook weinigen voor de eiseruitgaven. Nochtans geloof ik nog het feit dat daar nog wat zouden gaan en dat van het concept nog duidelijk zijn=zou= meer worden gemaakt ........... Met allen, die het project met raad steunden en handelen, zou ik van me hartelijk hier volledig dankend u houden. Mijn volledig speciale dank gaat in HiHa, rausgesucht speciaal voor de compressoronderneming een speciaal nokkenprofiel en waarover ook over de productie van de grootte zich ongerust maakte. Gedweild zal ik, waarschijnlijk worden, verdeel opnieuw volledig een deel van ontwikkelde kostenraus en de individuele delen in de baai om te dalen. Nochtans als iemand door u zou moeten voelen nu gericht het project ga verder, kunnen wij kijken wat gaan. Pns eenvoudig verzend - nochtans gelieve niets dwaas niet, die aan u werkelijk goedkoop genoegen is. Groet Kulle"
 
dag allemaal!

ik heb vandaag mijn voorvork eraf gehaald omdat de keringen lek waren. na een hoop gedoe heb ik de nieuwe keringen erin gekregen. nu zit ik alleen met een probleem bovenop de vork zit een dop die je er af moet halen om de vork te vullen met olie, zit muurvast.

het is geen 6kant oid, je kunt er dus alleen met een waterpomp tang op.

heeft iemand een idee om deze doppen er af te krijgen?

de poten zitten nog niet aan het frame.

Mvg Cas
 
dag allemaal!

ik heb vandaag mijn voorvork eraf gehaald omdat de keringen lek waren. na een hoop gedoe heb ik de nieuwe keringen erin gekregen. nu zit ik alleen met een probleem bovenop de vork zit een dop die je er af moet halen om de vork te vullen met olie, zit muurvast.

het is geen 6kant oid, je kunt er dus alleen met een waterpomp tang op.

heeft iemand een idee om deze doppen er af te krijgen?

de poten zitten nog niet aan het frame.

Mvg Cas

Buitenkant van de poot even warmstoken....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan