Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dan zijn er toch nog meer tanks heel gebleven (wassum dus nie).
Evengoed bedankt , mooie tip voor een volgende trip naar het franse land.
En nog vele mooie paadjes:
Het was weer de hoogste tijd voor een paar daagjes lekker offroad rijden in Noord Frankrijk. Zoals ik al wel eens eerder geschreven had is er een Nederlander, Appie Wagenaar alias "le Professeur" die daar offroadritten organiseert. Hij staat daar zelf met zijn campertje op een camping en hij kent vele honderden kilometers aan mooie ritten uit zijn hoofd.
Motor op het karretje, en op naar de Champagne-Ardennen, 433 km rijden. Totaal geen file gehad, en zeker in België waar je 120m mag met de ahw en in Frankrijk waar je zelfs 130 mag, schoot het lekker op. Het weer was perfect, en onder een strakblauwe hemel kwam ik aan op de camping. De anderen, allemaal uit dit en een ander MF-topic, kwamen ook langzaam binnen druppelen. Ik had dit keer mijn motor op een andere manier vastgemaakt, alleen aan de wielen, en dat beviel goed. Geen losspringende spanbanden dit keer.
[afbeelding]
Net als de vorige keer sliep ik in "hotel Astra", in de auto dus. Dat was me goed bevallen, achterbank geheel neerklappen, luchtbedje erin, klaar.
[afbeelding]
[afbeelding]
's Avonds lekker gegeten in een restaurant in het dorp, nog even een biertje op de camping en op tijd naar bed, want om 7 uur staat Appie je wakker te maken met koffie. Want we beginnen op tijd. Lopend de camping af, want de rest slaapt nog, en we willen zo min mogelijk overlast veroorzaken. Ook onderweg staat alles in het teken van geen overlast veroorzaken, want anders is het hier ook gauw afgelopen met het rijden over onverharde paden. Max 30 door de dorpjes, rustig/stapvoets bij wandelaars en ruiters, bij vee in de wei, langs boerderijen. Veel paden zijn particulier eigendom, van grondeigenaren. Af en toe zijn er wel paden ver weg van de bewoonde wereld, tussen de mais- en koolzaadvelden waar je even lekker kunt knallen, Appie weet precies waar dat is en als hij er vandoor gaat, weet je genoeg: even lekker blazen!
Al na een paar honderd meter gingen we een lekker rotsachtig pad omhoog. Niet te dicht achter je voorganger zitten, want je koplamp sneuvelt zo door een opgeworpen steen. We reden met 8 man waarvan 4x een hoogbejaarde XT500. Alle motoren hadden alleen maar een kickstarter, niemand had een knopje.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Twee van de motoren waren Honda's, een jonge XR400 en een XR600. Ik reed op mijn TTR600 en Appie zelf heeft een 19 jaar oude TT340 met bijna 200.000 km op de klok en in topconditie. deze eerste dag reden we voornamelijk lange droge paden, tussen de middag aten we in een vervallen chauffeurscafe, vroeger een toplocatie, tegenwoordig door de aanleg van een snelweg in de buurt, afgelegen en troosteloos, op de plaatselijke dorpsjuf na:
[afbeelding]
Desondanks hebben we er prima gegeten. Hierdoor hadden we 's avonds niet meer zoveel trek, ik heb een tonijnsalade gemaakt en we hebben wat worstjes geroosterd boven een houtvuurtje. Er werd koffie gezet en iemand had ook nog zijn Senseo mee, dus het ontbrak ons aan niets.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De tweede dag stond voornamelijk in het teken van zwaar terrein en kruip-door-sluip-door. Veel paden waren nog heel nat door de overvloedige regen van afgelopen weken. Paden waren volkomen vernield door tractoren. We probeerden door de middenberm te rijden want de wielsporen waren te diep. Het was af en toe echt een gevecht tegen de modder. Gelukkig maakten enkele doorwadingen weer veel goed en de motoren schoon. De bejaarde XT500-jes hielden zich ook goed, op een enkel lostrillend onderdeel na. De Honda600 stond op een gegeven moment stil, de remvoering achter bleek losgelaten te zijn van de schoenen, dus er werd even gesleuteld, en een kwartiertje later kon de Honda zonder achterrem weer verder.
[afbeelding]
Tussen de middag aten we in een dorpsrestaurantje waar Appie al weer jaren komt en we werden hartelijk begroet. Zonder te vragen wat we wilden eten werd en van alles op tafel gezet. Brood, ham, pate, jachtworst, en de jongens op de XT500 (die hier voor het eerst waren) deden zich tegoed aan alles. Vervolgens werd er water, cola, twee soorten wijn, rose etc op tafel gezet en kwamen er gebakken aardappels, sla en een paar grote dikke hompen vlees op tafel.
[afbeelding]
Die jongens ploften al bijna van de broodmaaltijd, maar dat bleek het voorafje. Toen kwam er nog een chocoladedessert op tafel, gevolgd door een kaasplankje en koffie. Totaal 10 euro per persoon. Iedereen wilde een uurtje uitbuiken, maar Appie stond al weer te trappelen: Kom op, we moeten nog 120 kilometer. Na een uurtje hobbelen was alles weer een beetje gezakt. Vandaag was wederom een hele mooie dag van 170 km.
De derde dag was een beetje van alles wat. We zijn ook langs een mooi kasteeltje geweest,
[afbeelding]
een crossbaan met geweldige springbulten,
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
enkele hele steile hellingen waarvan er eentje nog zo doorweekt en glad was dat het niet verantwoord was om er af te gaan, het was erg smal met bomen aan weerszijden, als daar je motor tussen de bomen kwam, kreeg je hem nooit meer weg. Lekker veel gespeeld:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ook een bezoek aan een van die reusachtige begraafplaatsen stond nog op het programma, daar word je wel even stil van, zo verschrikkelijk veel kruisen. Wat zich daar heeft afgespeeld was niet te bevatten.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik wist in de buurt nog een restaurantje, daar hebben we lekker gegeten, met koffie en drinken en alles waren we 9 euro pp kwijt, ook geen geld.
[afbeelding]
[afbeelding]
We waren om 15:00 uur weer terug op de camping, iedereen ging snel inpakken om op tijd terug te zijn. Om 16:00 uur reed ik weg en dankzij de rustige wegen was ik 4 uur later weer thuis. Het waren weer een paar heerlijke dagen.
Ja, ook onder mekaar erg gelachen.Leuk verslag Bolski Mooi gebied ook en zo te zien hebben jullie je daar uitstekend vermaakt.
Ik zou zo weer terug willen. Sterker nog. Einde van de maand ga ik weerNou Bolski, zit ik weer te kwijlen achter m'n computer. Wat een gave omgeving, mooi verhaal.
Ja, ook onder mekaar erg gelachen.
Daar kan je niets aan doen, dat gaat vanzelfIk heb de standaard handeling bij teveel druk op m'n werk geïntroduceerd....
Daar kan je niets aan doen, dat gaat vanzelf
Laat Cor mij maar bellen als hij deze kant op komt....dan zoek ik hem op voor de ruiling...
Verslag
.
Weet je ook wat voor pk en koppel daar uitkomt?
40 pk schijnt
-----
Allen Interessierten wollte ich an dieser Stelle mitteilen, dass ich das XT-Kompressorprojekt beenden werde.
Abwohl die erste Testfahrt am letzten Wochenende beim Super-Moto-Training in Bergen nicht wirklich schlecht war, werde ich das Projekt aus verschiedenen Gründen nicht weiter führen. Ich muss mich seitens meiner Werkstatt verändern und werde wohl auch nur noch eingeschränkte Möglichkeiten haben.
Desweiteren fehlen mir vernünftige Möglichkeiten zur weiteren Erprobung. Was jetzt kommen würde, ist das sehr zeitaufwendige Ausprobieren und Abstimmen von allen möglichen Bedüsungen, Ladedrücken, Zündungseinstellungen etc. und der momentan verwendete Vergaser ist wohl auch noch nicht wirklich die beste Wahl.
Es bleibt zu sagen, das die Aufladung im Prinzip funktioniert hat und der Motor im Versuchsmopped, nachdem die Grundabstimmung erledigt war, auch ordentlich gelaufen ist. Gasannahme und Leistungsabgabe waren absolut fahrbar, sodass ich einige Runden zwischen den ganzen Verrückten beim Super-Moto-Training fahren konnte. Dabei war die abgegebene Leistung nicht berauschend, ich würde sagen, das bei optimistischer Schätzung im besten Fall 40 PS vorhanden waren. Das ist ganz klar zu wenig für den betriebenen Aufwand. Allerdings glaube ich nach wie vor, dass da noch einiges ginge und dass aus dem Konzept noch deutlich mehr zu machen wäre ...........
Bei Allen, die das Projekt mit Rat und Tat unterstützt haben, möchte ich mich an dieser Stelle ganz herzlichen Bedanken. Dabei geht mein ganz spezieller Dank an HiHa, der extra für den Kompressorbetrieb ein spezielles Nockenprofil rausgesucht hat und sich um auch um die Fertigung der NW gekümmert hat.
Das Mopped werde ich wohl, um einen Teil der entstandenen Kosten wieder raus zu bekommen, komplett zerlegen und die Einzelteile in der Bucht versenken.
Sollte sich jetzt allerdings jemand von Euch angesprochen fühlen das Projekt fortzusetzen, können wir gucken was geht. Einfach eine PN schicken - aber bitte macht Euch nichts vor, das ist kein wirklich billiges Vergnügen.
Gruß Kulle"
www.SR500.de | Technik allgemein | Kompressor XT
dag allemaal!
ik heb vandaag mijn voorvork eraf gehaald omdat de keringen lek waren. na een hoop gedoe heb ik de nieuwe keringen erin gekregen. nu zit ik alleen met een probleem bovenop de vork zit een dop die je er af moet halen om de vork te vullen met olie, zit muurvast.
het is geen 6kant oid, je kunt er dus alleen met een waterpomp tang op.
heeft iemand een idee om deze doppen er af te krijgen?
de poten zitten nog niet aan het frame.
Mvg Cas