Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Als je voordeksel verwijdert vooraf even de minpool loshalen. Andres grote kans op kortsluiting van deksel tegen diodeplaat.
als ik aan electra werk gaat de massasleutel uit, wat ik niet snap is bougies liggen in de dop op de cilinders, als ik contact aan zet zonder dat ik de motor laat draaien vonken elke twee seconden beide bougies, als ik op de startknop druk , geen vonk meer.
 
bedankt voor de tip, maandag even op mijn gemak uitzoeken wat er fout of kapot is.
gisteren eerst diverse sites en forums doorgelezen over de hallsensors en aanverwante problemen en oplossingen. Vandaag weer eens naar de garage , de stekkers van de hallsensor en de module losgehaald met contactspray ingespoten en terug in elkaar en warempel bij de eerste poging vonken beide pitten zoals het hoort. ik begin de zaak weer op te bouwen , komt mijn vrouw binnen, hoe gaat het? hij vonkt weer kijk maar.
GVDGVDGVD hij vonkt weer niet. kreng er af gehaald en naar mijn maat, garagist, of hij die kan testen, jammer niet dus.
Dus maar in de telefoon geklommen wat de klassieke BMW specialisten voor oplossing hebben, wschlk een nieuwe bestellen, zelf het ding uit elkaar prutsen en repareren met het risico dat het alsnog fout gaat daar pas ik voor.
word vervolgd.
 
gisteren eerst diverse sites en forums doorgelezen over de hallsensors en aanverwante problemen en oplossingen. Vandaag weer eens naar de garage , de stekkers van de hallsensor en de module losgehaald met contactspray ingespoten en terug in elkaar en warempel bij de eerste poging vonken beide pitten zoals het hoort. ik begin de zaak weer op te bouwen , komt mijn vrouw binnen, hoe gaat het? hij vonkt weer kijk maar.
GVDGVDGVD hij vonkt weer niet. kreng er af gehaald en naar mijn maat, garagist, of hij die kan testen, jammer niet dus.
Dus maar in de telefoon geklommen wat de klassieke BMW specialisten voor oplossing hebben, wschlk een nieuwe bestellen, zelf het ding uit elkaar prutsen en repareren met het risico dat het alsnog fout gaat daar pas ik voor.
word vervolgd.
Ik weet natuurlijk niet hoe jouw soldeerskills zijn, en of dat als "prutsen" te bestempelen is, maar losse sensoren kosten je inclusief verzenden een tientje of 4. Een nieuwe complete unit kost volgens mij het drievoudige. Persoonlijk vind ik dat best de moeite van het knutselen waard, aangezien je volgens mij wel heel erg moet "prutsen" om de nieuwe sensoren direct te beschadigen...
Het enige wat je voor die €80,- (ofzo, niet gecheckt) verschil krijgt, is dat ze op het plaatje gemonteerd zitten, met het stekkertje eraan.
 
ik heb nul verstand van electronica en weet niet eens waar ik het ding moet zoeken als ik het eind dekseltje er af schroef en dan het tweede plaatje kom ik een soort borgveer tegen die ik er niet uit durf te halenwant dan ben ik natuurlijk het ontstekings moment kwijt.
als ik al bij die sensor kom en er staat niet in grote letters op wat het voor ding is geef ik de moed op. ik ken mijn grenzen en als ik voor die 80 euro extra een goed werkende kan scoren vind ik het best.
 
Hoi.

Een nieuwe unit kost slechts 425€

Het enige wat je voor die €80,- (ofzo, niet gecheckt) verschil krijgt, is dat ze op het plaatje gemonteerd zitten, met het stekkertje eraan.

Die kom ik ook tegen, p/n 121112440881, maar niet in de EU leverbaar?
Op die site hierboven niet, en bij de hobbyist ook niet, wel in de usa, maar dan voor 330$

We gaan over tot plan 'B', zie pb. *D

Groeten, Paul.
 
Niki Lauda,
1255765fd8bdae4afd9.jpg
 
vandaag bericht van DHL dat mijn zending van QTech morgen tussen 10 en 15 uur bezorgd wordt.
 
vandaag mijn gereviseerde hallgever gemonteerd en geen vonk, stekker uit de ontstekingsmodule getrokken en beetje contactspray er op opnieuw er op en vonk, vijf zes omwentelingen vonken de bougies en dan is het over stekker weer er af en er op weer even vonken.
vijf keer de stekker er uit en telkens hetzelfde verhaal wat is hier aan de hand, WIE RED MIJ ?
de ontstekingsmodule wordt wel vrij warm bij even proberen en zoeken.
 
Hoi.

Haal die module eens los en maak de pasvlakken goed schoon.
Dan invetten met di-elektrisch vet.

Dat ding moet een goeie massa en warmte geleiding maken daar.
Of dat ding is ook gaan hemelen...........

Het is wel een beetje de pest met ontstekingen uit die periode, valt weinig aan te testen, je vervangt wat logisch lijkt, en dan blijkt het toch wat anders te zijn.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Haal die module eens los en maak de pasvlakken goed schoon.
Dan invetten met di-elektrisch vet.

Dat ding moet een goeie massa en warmte geleiding maken daar.
Of dat ding is ook gaan hemelen...........

Het is wel een beetje de pest met ontstekingen uit die periode, valt weinig aan te testen, je vervangt wat logisch lijkt, en dan blijkt het toch wat anders te zijn.

Groeten, Paul.
heb ik nogmaals gedaan, nu heb ik helemaal geen vonk meer
Di elektrisch vet.? nooit van gehoord.
 
Hoi.

Heb je geen draadbreuk in of naar die stekker ergens?
Schemaatje erbij en meten.

Di-elektrisch vet; een geleidende en anti corrosie pasta om elektronische componenten op een koel element te bevestigen.
Zal wel een andere naam hebben, maar zo noemen wij dat spul in de volksmond.
 
Laatst bewerkt:
Even een vraag naar jullie ervaringen. Wil volgend jaar de Supertoer met mijn R100RS rijden, dit is een toertocht waar we in 6 dagen 3000km rijden.
Nu weet ik dat dit voor de motor vroeger goed te doen was, maar in hoeverre is dit nu met zo een oude motor goed te doen. bijvoorbeeld alle bedrading heeft te maken met veroudering.
Ook vraag ik me af hoe dit zit met de zekering/aansluitprint in de koplamp. Wat is jullie idee hierover ? Is er een betrouwbaarder alternatief voor die print.
Wat zou ik verder kunnen verbeteren ? Het laadsysteem is al aangepakt, net zoals ik al electronische ontsteking in de motor heb.
Of maak ik me zorgen om niets ?
 
Ik denk zorgen om niets. Maar je zou de printplaat ook even kunnen vervangen voor een nieuwe, en een paar reserve zekeringen op zak mee.
 
Je maakt je zorgen om niets. Waarom zou die printplaat stuk gaan? Het ding hangt lekker droog en warm. Je bedrading is Din en overzichtelijk. Alle alternatieven zijn alleen een hoop werk en het wordt er niet beter van.
Ik zou de draadboom controleren op slijtage, breuk. En de relais aan de framebuis van onder inspecteren en inspuiten.
 
Vooral de kabelboom controleren die langs het balhoofd loopt; daar kan slijtage optreden wat mij 5 jaar geleden op reis in Italië een verbrande kabelboom opleverde. De printplaat in de koplamp is in principe probleemloos.
 
Zaterdag mijn ontstekingsmodule thuis gekregen, vandaag gemonteerd met bijgeleverd contactvet, testen en vonk.
zaak afgebouwd , starten en lopen als een zonnetje.
iedereen bedankt voor de gegeven adviezen. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan