Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Ik til de vlotter op met mijn vinger, draai de kraan open en haal de druk van de vlotter af tot hij begint te lekken. Dan moet hij gelijk staan met de rand van de carburateur. Benzine is natuurlijk ook niet goedkoop, maar ik kan heel wat vlotters afstellen voordat ik 40 liter benzine weg heb laten lopen.
 
Ik ben samen met mijn vader bezig een R50/2 te restaureren. Deze heeft alle originele bouten en moeren nog. Dit wil ik graag opnieuw laten verzinken, maar ik zoek wel de afwerking die de BMW had toen hij in de jaren 60 van de band rolde. Is verzinken en blauwpassiveren niet te blauw? Werd er na het verzinken wel gepassiveerd? Ik hoor graag wat jullie er van zeggen.
Nu zijn we nog met het blok bezig, maar binnenkort gaan we door met het rijwielgedeelte.
 

Bijlagen

  • 20220105_095331.jpg
    20220105_095331.jpg
    281,9 KB · Weergaven: 23
Ik ben samen met mijn vader bezig een R50/2 te restaureren. Deze heeft alle originele bouten en moeren nog. Dit wil ik graag opnieuw laten verzinken, maar ik zoek wel de afwerking die de BMW had toen hij in de jaren 60 van de band rolde. Is verzinken en blauwpassiveren niet te blauw? Werd er na het verzinken wel gepassiveerd? Ik hoor graag wat jullie er van zeggen.
Nu zijn we nog met het blok bezig, maar binnenkort gaan we door met het rijwielgedeelte.
Hoi,

bekende uitdaging.

Ik heb er na lang zoeken uiteindelijk voor gekozen om zinkwerk blank te laten passiveren (ook wel blauw passiveren genoemd :)). Dat neigt soms naar het blauw maar meestal valt dat wel mee. Ik restaureer vroeg 70-er jaren BMW's en die hebben zo'n prachtige bijna melkwitte gloed over het zink liggen. Het ziet er origineel dus veel geler uit dan het blank passiveren. Mijn aanname is dat men waarschijnlijk in die tijd nog chemicaliën mocht gebruiken voor het passiveren die vandaag de dag niet meer mogen. Voor zover ik weet kan je vandaag de dag zinkwerk blauw, geel (zeer goede corrosie bescherming) of zwart laten passiveren

Het enige dat je nog zou kunnen overwegen is om een na het passiveren ook nog een top-coat door de verzinkerij te laten aanbrengen. Dit heeft twee voordelen: het wordt net wat doffer (ik vind dat veel authentieker) en het geeft een hogere corrosie bescherming. Ik heb daar zelf overigens geen ervaring mee.

Succes met dit mooie project!

Frake
 
Ja, ik zou graag een bron weten voor die contactsleutel.

De vraagprijzen voor oude tweekleppers zijn belachelijk. Maar als je ziet dat een mooie gerestaureerde R90S of een R100RS boven de 10k gevraagd wordt, wat mag een mooie originele R60/6 dan niet opbrengen?
 
Helaas kan ik jullie niet verder helpen met een bron voor die sleutel. Deze zat er nu eenmaal bij, samen met een klapsleuteltje (moet ik nog passen, note to self).
 
dubbel …

maar er komt mogelijk ook nog een zwarte R60/5 te koop. Met weer een heel ander sleuteltje 😄
 
Laatst bewerkt:
Tikfoutje: ik bedoelde uiteraard 48 jaar;). Maar het blijft een heel lage kilometerstand en dat heeft soms net zo grote problemen tot gevolg al een (BMW-boxer) motor met meerdere tonnen op de klok.
 
Die prijzen zijn belachelijk. Ik zou al blij zijn als ik een gebruikte kon vinden. Dan kan ik met siliconen wel weer een mal maken.
Wat die Amerikanen verkopen zijn ook geen originelen.
 
Kijk der eens an....:)

IMG_0246.jpg


2 dezelfde.
Het bijbehorende contactslot is er ook nog.

Ben je daar wat mee, of wil je alleen een mal trekken?
 
Wil je een PB sturen wat je voor het contactslot wil hebben? Dat is makkelijker als een mal trekken. Dat kan ik dan later nog eens als hobbyproject doen, of eens tekenen voor een 3d print.
 
Wil je een PB sturen wat je voor het contactslot wil hebben? Dat is makkelijker als een mal trekken. Dat kan ik dan later nog eens als hobbyproject doen, of eens tekenen voor een 3d print.
@halflive, zou je dan alsnog een een mal willen maken als je met PaulRS tot overeenstemming bent gekomen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan