Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

Ja, we hebben wel een overeenstemming. We moeten alleen nog tot een afspraak komen. Ik wil met de 60/6 naar Paul rijden en dat is mijn zomerspeeltje. Paul loopt ploegendienst, dus het moet lekker weer zijn en we moeten gelijk tijd hebben. Maar ergens dit voorjaar gaat het goed komen.
 
Het is hier de hele week al voorjaar, en de komende week ook, zegt buienradar?

Maar ik heb een Coronaatje opgelopen, denk ik (alles wijst erop, iig), dus bezoek op eigen risico.
 
BOTT Racert.
271391416_3044511939132104_9102664847350927896_n.jpg
 
Hallo hulptroepen,

Ik ben een tegenvaller tegen gekomen bij de restauratie van mijn R50(/2)
De bevestiging van de middenstandaard is aardig gaar en in het verleden "gerepareerd".
van onderaf gezien staan de twee oren niet evenwijdig, vanaf de zijkant hebben ze niet de zelfde vorm.
Ook is de originele vorm niet echt meer te ontdekken door de verstevigingen die er in gemaakt zijn.
Is er iemand met (het mooiste is een los frame) een R50 die vanuit ongeveer de zelfde hoeken wat foto's kan maken?
ik ga proberen de originele vorm dan weer zo goed mogelijk te benaderen. Voor de beeldvorming, het frame staat nu op zijn kop, de kant met de pedaallagerbus is de rechter kant.

edit: Ik heb online foto's gevonden en mijn vermoeden is juist, ze horen evenwijdig en het zelfde profiel te hebben. Nieuwe delen worden nog gemaakt, maar zijn op het moment slecht leverbaar. Dat wordt dus zelf maken!
 

Bijlagen

  • 2022-04-07_085919.jpg
    2022-04-07_085919.jpg
    42,2 KB · Weergaven: 29
  • 2022-04-07_090118.jpg
    2022-04-07_090118.jpg
    36,8 KB · Weergaven: 25
  • FastStoneEditor1.jpg
    FastStoneEditor1.jpg
    27,1 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Is er iemand die een foto heeft of kan maken van het plaatje dat bij een BMW op het balhoofd zit. Het gaat om een R65 monoshock van oktober 1985 (dus modeljaar 1986).
 
Een aantal van jullie waren zo met sleutels van een /6 bezig dat jullie misschien ook wel een antwoord hebben op mijn vraag. Ik heb 2 stuks BMW R90/6 uit 1974. De vroege serie dus met de /5 stuurhendels, aluminium knipperlichten en standaard extra kickstarter. Eéntje heeft een contactslot met 3 standen en de andere met 5 standen. Bij de 1e kan het licht dus niet uit. Je zou denken dat het misschien een USA uitvoering is, maar juist die van 5 standen komt uit de USA. Iemand een idee hoe dit zit?
 
Ik vermoed dat er in de loop der jaren een ander contactslot op gekomen is. Je hebt geen stuurschakelaar om het licht aan te zetten, die schakeling zit in het contactslot. Ik neem aan dat je de schema's er al eens bij gepakt hebt?
 
Had ik nog niet aan gedacht. Uit schema blijkt dat 5 standen standaard is. Is dit beter, of maakt het niet veel uit? Bij 3 standen is de verlichting niet uit te zetten, maar na ± 1977 is dit sowieso standaard. En de 5 standen contactslot is nog gewoon te koop. Is dit makkelijk om te wisselen of is de bedrading waarschijnlijk ook veranderd?
 
Bij de hele 2-kleps boxerserie is het mogelijk om zonder licht te starten/rijden.
Ik vermoed dat er 2 draden in de koplamp los liggen die na montage van het correcte contactslot gewoon kunnen worden aangesloten.
 
Bij de hele 2-kleps boxerserie is het mogelijk om zonder licht te starten/rijden.
Ik vermoed dat er 2 draden in de koplamp los liggen die na montage van het correcte contactslot gewoon kunnen worden aangesloten.
Behalve voor modellen die naar landen geëxporteerd worden waar rijden met licht aan verplicht is. Mijn R65, Amerikaanse uitvoering, heeft geen lichtknop. Er zit bij de stekker onder de tank die naar de linker stuurhelft gaat een doorverbinding.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Ik heb hier een rechter stuurschakelaar van een /6 Amerikaan liggen. Daar onbreekt de aan-uit schakelaar. Gewoon glad plastic. Daar kan je niet het licht uit doen om te starten, überhaupt, het licht kan niet uit.
 
Ik heb hier een rechter stuurschakelaar van een /6 Amerikaan liggen. Daar onbreekt de aan-uit schakelaar. Gewoon glad plastic. Daar kan je niet het licht uit doen om te starten, überhaupt, het licht kan niet uit.

Maar dan hebben ze toch wel een relais wat het licht even onderbreekt? Lijkt me wel zo gezond voor de accu.
 
Het gekke is dat de motor in Nederland uitgeleverd is. En de 2e komt uit de USA en deze heeft juist het standaard contactslot met 5 standen. Bij de NL motor zal het ergens onderweg wel veranderd zijn. Ik ga binnenkort de electra checken. Met hulptroepen, dat is wel nodig.
 
Had ik nog niet aan gedacht. Uit schema blijkt dat 5 standen standaard is. Is dit beter, of maakt het niet veel uit? Bij 3 standen is de verlichting niet uit te zetten, maar na ± 1977 is dit sowieso standaard. En de 5 standen contactslot is nog gewoon te koop. Is dit makkelijk om te wisselen of is de bedrading waarschijnlijk ook veranderd?
1651505297584.png


Je zou voor de R90 met knubbelschalter inderdaad het vijfstanden contactslot moeten hebben. Ik kan de lijntjes van het schema slecht volgen maar het lijkt alsof alle draadjes naar het bordje gaan. Het lijkt me dus niet heel moeilijk te wisselen. Duitsers hebben ook gespecificeerd welke kleurtjes er op welk nummer van een relais of schakelaar gaan. Met dat, of trail en error moet lukken. A;s je eerst de rode maar op het juiste contact hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Thanks, we gaan het ervaren!
Hoi,

als je er twee uit hetzelfde bouwjaar hebt en landen uitvoering is gelijk, dan kan je ze ook vergelijken. Maar BMW is niet helemaal zuiver op de kleuren van de schakelaars, ik heb ook een oude schakelaar liggen met een " bijzonder" kleurenschema waarvan de draden nooit omgesoldeerd of vervangen zijn. Ik kan anders morgen wel even kijken of ik nog goede foto's heb van de R90S-en die ik destijds heb gerestaureerd, daar heb ik zeker ook foto's van de aansluiting van het contactslot. En daar daar zat een /5 uit 1974 bij. En yep, moet 5 standen zijn.

Groet, frake

1651781332852.jpeg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OMB
Dank, en we zijn er uit! Het contactslot met 3 standen bleek gewoon origineel 5 standen te hebben en was kapot van binnen, is . De motor liep er wel op, waardoor je hier niet snel achter komt. Maar er was één zekering die regelmatig doorbrandde en dat komt naar alle waarschijnlijkheid uit het haperende contactslot. We hebben het contactslot van mijn 2e R90/6 er in gezet en nu werkt alles goed. Een nieuw contactslot is onderweg.
 
Dank, en we zijn er uit! Het contactslot met 3 standen bleek gewoon origineel 5 standen te hebben en was kapot van binnen, is . De motor liep er wel op, waardoor je hier niet snel achter komt. Maar er was één zekering die regelmatig doorbrandde en dat komt naar alle waarschijnlijkheid uit het haperende contactslot. We hebben het contactslot van mijn 2e R90/6 er in gezet en nu werkt alles goed. Een nieuw contactslot is onderweg.
Ah, mooi.

Ja, het slot van de 90/6 werkt inderdaad ook, fijn voor je!

Groet, frake
 
Ik heb even een vraag.
Mijn rt doet niet aan vervroegen, helaas.
Ze is van 1979 daar horen contactpunten enzo op.
Nu zit er bij mij electronische ontsteking op en deze vervroegd dus niet.
Heb vernomen dat ze bij de hobbyist het kunnen reviseren?
Of heeft een van jullie een goed idee.
Heb ook al verschillende zaken gebeld of ze zo iets hebben liggen.
Evt terug bouwen met orgineel is ook een optie.
 
Welke ontsteking heb je er nu opzitten?
Boyer-Brandhout?

Een '79, is dat al punten in een pot, of nog het oudere gebeuren?
Ik heb eigenlijk met puntjes nooit problemen, aftermarket electronisch heb ik maar vergeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan