Het grote alles omvattende BMW Boxer-topic III. Luftköpfen

De korte achterbrug is 50mm korter als de latere modellen. De kardanas wordt dan ook langer. Ik neem aan dat je een achterbrug inclusief kardanas hebt. Vanaf 1978 zit er een demper in de kardanas, ik weet niet hoe je dan met de lengte uitkomt. Als je de korte brug hebt, hoort daar inderdaad ook een korter achterframe en buddy bij. De schokbrekers zijn prima (of allemaal even beroerd).
De korte swing arm mist de verstijving bij het draaipunt. Hij kan torderen. Ik zou het niet doen:
1695650868323.png

Een vroege /5 kardanklok heeft een andere meenemer, daar past geen /6 en later wiel op.
 
De korte achterbrug is 50mm korter als de latere modellen. De kardanas wordt dan ook langer. Ik neem aan dat je een achterbrug inclusief kardanas hebt. Vanaf 1978 zit er een demper in de kardanas, ik weet niet hoe je dan met de lengte uitkomt. Als je de korte brug hebt, hoort daar inderdaad ook een korter achterframe en buddy bij. De schokbrekers zijn prima (of allemaal even beroerd).
De korte swing arm mist de verstijving bij het draaipunt. Hij kan torderen. Ik zou het niet doen: Bekijk bijlage 1929068
Een vroege /5 kardanklok heeft een andere meenemer, daar past geen /6 en later wiel op.
Heb een complete achterbrug incl cardanklok en cardan zonder demper. Er zat een 15 inch achterwiel bij of dit van een /5 of later model is weet ik niet. Zit er aan te denken om er een strip op te lassen, bij een kennis met bmw zijspan was ook de achterbrug gebroken.Weet je de verschillen tussen een /5 meenemer en een later model ?
 
Ja dus, de /5 meenemer is anders.
Zu beachten: Bei /5 ist die Verzahnung 21,5 mm breit, ab /6 26 mm!Daher passt ein Rad ab /6 nicht auf einen /5-Antrieb.
 
Bij BMW hadden ze een goede reden om midden in de /5 serie over te gaan naar een langere verstevigde swingarm: het rijgedrag van de serie met de korte swingarm was op zijn minst spannend te noemen.
 
Na de make-over in verband met het weer op 0 staan van de totaalteller (in mijlen, dus 160.000 km) en in verband met het omzetten naar een oldtimer verzekering is er een taxateur langs geweest. Bij mijn huidige WA + brand/diefstal krijg ik maximaal de oud ijzer prijs uitgekeerd. Bij een oldtimer verzekering de getaxeerde waarde en dat voor 2 of 3 jaar vast, afhankelijk van de maatschappij. Hij is getaxeerd op € 4500,-. De taxatiekosten maar op de koop toe nemen.
 
Ik heb laatst ook mijn motoren bij Vetera oldtimer verzekeringen onder gebracht. Premies kosten geen drol.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat zo'n taxatie kost?
 
Heb een complete achterbrug incl cardanklok en cardan zonder demper. Er zat een 15 inch achterwiel bij of dit van een /5 of later model is weet ik niet. Zit er aan te denken om er een strip op te lassen, bij een kennis met bmw zijspan was ook de achterbrug gebroken.Weet je de verschillen tussen een /5 meenemer en een later model ?
Wat voor 15 inch achterwiel als ik vragen mag?
 
Hoi, laat ik me mezelf eens voorstellen. Ik heb al veel interessante bijdragen gelezen.
De hoofdmoot hier lijkt de boxers na 1970 te zijn, maar als niemand ooit een oudere voorstelt, dan wordt dat ook nooit wat natuurlijk. Hier is de mijne, R69 uit 1958.
IMG_2351.JPG


Hij is nog niet helemaal klaar. Ik heb hem al eeuwig in mijn bezit. Ooit als geimporteerd wrak uit Texas gekocht. Toen een eerste restauratie gedaan met de beperkte middelen en kennis die ik toen had. Er een paar jaar mee gereden, ook een tijdje met zijspan. Maar ja, gezin, huis, kinderen, andere hobbies en hij belande achter in de schuur. Met Covid had ik op eens weer tijd en zin in zo'n project en heb ik de motor en versnellingsbak weer eens er uit getrokken en opnieuw gereviseerd. Ik kwam nogal wat ellende tegen, grotendeels van eigen maaksel. Achterste krukaslager lag los op de krukastap. Distributie had een paar tienden speling i.p.v. hondersten. Zuigers van twijfelachtige Italiaanse makelij. Klepzittingen en geleiders moesten nieuw. Kortom, daar heb ik wel weer wat geld in gepompt.
Met de klepzitingen nog wel wat pech gehad, rechts is die er tot twee keer toe uitgevallen zodra hij lekker warm werd. Ik heb die kop nu naar Duitsland gestuurd naar Rabenbauer en daar is het nu wel goed gedaan.
Versnellingsbak was ook nog wat. Met het zijspan vroeger had ik de bak kapot gedraait, afgebroken tanden vierde versnelling. Dat heeft iemand anders toen voor mij gerepareerd. Maar die heeft er een potje van gemaakt. Bij het olie aftappen kwamen er stukken staal mee naar buiten. Blijkbaar had hij de bak nooit goed schoon gemaakt want het bleken stukken tand en een hoop gruis te zijn. Dus ook de bak maar open getrokken, nieuwe lagers, ook een nieuwe schokdemper want die was versleten. Net als de flens op de uitgaande as want de km teller aandrijving was erg versleten.
Ik heb er nu een paar keer mee gereden. Doet het heel aardig. Alleen de carburateur afstelling lukt nog niet helemaal. Rechts kan ik hem heel mooi afstellen, maar links reageert niet op de stationair mengsel schroef. Die bougie wordt ook erg zwart. Nog maar eens de carb goed schoonmaken, klepstelling nog eens checken, etc.
Ik ben ondertussen ook begonnen om een nieuw zijspan te bouwen. Dus voorlopig hoef ik me niet te vervelen.
 
Kijk even naar je vlotterhoogte links. Als de bougie zwart is krijgt hij teveel brandstof. Dan kan je de schroef helemaal in draaien, maar hij blijft te rijk. Of je hebt een te grote stationairsproeier, of een scheurtje in de carb. Kortom, het kan van alles zijn.
 
Theoretisch gezien lijkt het me niet waarschijnlijk dat het iets met de naald te maken heeft als ik het stationair mengsel niet in kan stellen.
 
Vraag over de R80 die tussen 1981-1984 geproduceerd zijn: de R100 uit die jaren hebben verschillende upgrades gehad ten opzichte van de R100 uit 1977-1980: Brembo schijfremmen, Nikasil cilinders, lichtere koppeling, kunststof luchtfilter en elektronische ontsteking. Over de R80 1981-1984 lees ik dat het feitelijk R80/7 motoren zijn. Optisch kan ik wel zien dat ze de Brembo remmen en het kunststof luchtfilter hebben. Mijn vraag is nu of de R80 motoren uit de periode 1981-1984 dezelfde motorische updates hebben gekregen als de R100 uit die jaren?
 
Vanavond heb ik de rechter carburateur bekeken. Eerst gekeken naar de vlotterstand, die is links en rechts exact gelijk en ze lekken niet dus de vlotternaald doet wat hij doen moet. Toen open gemaakt. Ziet er allemaal schoon uit. Naald en naaldsproeier zijn nieuw. Alle doorgangen zijn mooi open, ook het hele stationaire circuit. Hoofdsproeier is open. Alleen de stationair sproeier twijfel ik over of die wel open was. Dat is bij dat hele kleine gaatje lastig te zien of daar nou benzine in zit of een vuiltje. Doorblazen hielp niet, een shot remmenreiniger wel.

Wat betreft de zwarte bougie rechts en links is hij ook best wel donker, ik zag dat de naald in het tweede gaatje van boven zit, terwijl de boekjes zeggen, eerste gaatje. Maar ik heb een R69 met R69S carburateurs. Die hebben een ander type naalden, maar ik dacht dat die kwa taper wel gelijk zijn. Ga ik nog uitzoeken.

Ik kan nu niet verder. De loodgieter is langs geweest voor het dak van de garage (na twee jaar wachten!). Misschien gaat het bitumen er af deze week, dus ik heb alles maar afgedekt met plastic. Gezien het weer denk ik eigenlijk dat het deze week niet doorgaat.
 
Theoretisch gezien lijkt het me niet waarschijnlijk dat het iets met de naald te maken heeft als ik het stationair mengsel niet in kan stellen.
Als je mengbuis en naald voldoende uitgelubbert zijn trekt hij stationair al meer brandstof dan goed voor hem is. Maar er zijn inderdaad andere zaken die meer voor de hand liggen.
 
Vraag over de R80 die tussen 1981-1984 geproduceerd zijn: de R100 uit die jaren hebben verschillende upgrades gehad ten opzichte van de R100 uit 1977-1980: Brembo schijfremmen, Nikasil cilinders, lichtere koppeling, kunststof luchtfilter en elektronische ontsteking. Over de R80 1981-1984 lees ik dat het feitelijk R80/7 motoren zijn. Optisch kan ik wel zien dat ze de Brembo remmen en het kunststof luchtfilter hebben. Mijn vraag is nu of de R80 motoren uit de periode 1981-1984 dezelfde motorische updates hebben gekregen als de R100 uit die jaren?
Ja, de upgrades/veranderingen zijn over de hele lijn hetzelfde.
 
Dat is bij dat hele kleine gaatje lastig te zien of daar nou benzine in zit of een vuiltje. Doorblazen hielp niet, een shot remmenreiniger wel.
Je kan natuurlijk links en rechts eens wisselen. Ik prik die dingen door met een tiertje van een fiets remkabel. Het blijft penibel met die kleine gaatjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan