Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Vandaag kreeg ik voor de Navigator VI kaartupdate 2020.30 aangeboden.
Hier voor de liefhebbers de Installation Options met de keuze voor installatie op de Navigator en je PC:
2020-30.PNG

Nadat de 2020.30 kaart op de PC is geinstalleerd, kun je de oude kaartversie 2020.20 verwijderen van de PC (via Instellingen > Apps).
In BaseCamp moet je daarna de nieuwe 2020.30 kaart kiezen onder het menu: Kaarten.
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Vandaag kreeg ik voor de Navigator VI kaartupdate 2020.30 aangeboden.
Hier voor de liefhebbers de Installation Options met de keuze voor installatie op de Navigator en je PC:
Nadat de 2020.30 kaart op de PC is geinstalleerd, kun je de oude kaartversie 2020.20 verwijderen van de PC (via Instellingen > Apps).
In BaseCamp moet je daarna de nieuwe 2020.30 kaart kiezen onder het menu: Kaarten.
En voor degene die houden van het opruimen van de harddisk, het volgende op eigen risico:
  1. Open de Verkenner.
  2. Ga naar: Beeld
  3. Vinkje bij: Verborgen items
  4. Sluit en open de Verkenner weer.
  5. Ga naar: C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Map\
  6. Verwijder (12.7 GB): Map_Map.EU.2020.20
  7. Vinkje weg bij: Verborgen items
  8. Sluit de Verkenner.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: far
Dat kan nog steeds, dat schrijft @BMW-Wouter toch ook? Er zijn meerdere manieren mogelijk.
Het opschonen van de downloads-map van Express moet wel altijd handmatig gedaan worden.
 
Vroeger kon je dat gewoon via Add/Remove programms doen. Kan dat niet meer?
Voor de duidelijkheid:
Via Instellingen > Apps kun je de in Windows geinstalleerde oude kaart versie verwijderen (of verwijderen wat je maar kwijt wilt).

Garmin Express maakt een reserve kopie van alles wat het binnenhaalt en op je Navigator zet: Garmin Express updates zelf, firmware upgrades, en kaart versies.
Deze reserve kopieen worden niet vanzelf opgeruimd (ook niet via Instellingen > Apps of Add/Remove Programs) en stapelen zich na verloop van tijd op tot serieuze hoeveelheden GB.
Aangezien mijn laptopje maar een 128 GB SSD heeft, was ik een tijd terug toch wel erg ongerust over de sterk teruggelopen vrije ruimte die ik niet kon verklaren. Na lang zoeken vond ik de verborgen map C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads met 10-tallen GB aan reserve kopieen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, die gooit de kaart gewoon weg. Wellicht haalt Add/Remove programms meer files weg?
Add/Remove Programs heet in Windows 10 Apps verwijderen.
Er is een verschil tussen het verwijderen van in Windows geinstalleerde Apps of Programma's en het verwijderen van door Garmin Express bewaarde reserve kopieen: zie mijn voorgaande post.
 
Re: "verborgen map C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads met 10-tallen GB aan reserve kopieën"

Hier staan inderdaad voldoende GB's en waard om op te ruimen.
Bedankt voor de tip!
Roelof.
 
Heb een kleiner en lager kuipschermpje gemonteerd en de Navigator VI met de houder, op de Ram Mount op het stuur gemonteerd.

Wil de 12v aansluiten voor de N-VI gaan gebruiken om de houder met kabel te kunnen verwijderen en ben op zoek naar een voedingskabel met een 12v plug om de originele kabel te vervangen. Het is lastig om de originele stekker telkens los te maken.

Op de originele kabel gaat de grote stekker, met drie draden, naar de voeding aansluiting op de kabelboom, de kleine stekker, met 2 draden wordt niet gebruikt, waar is die kleine stekker voor ?

Heb al gezocht maar kan geen kabel met 12v plug vinden, als deze kabel wel leverbaar is, weet iemand dan waar deze te bestellen is ?

Heb ook de kaart update 2020.30 aangeboden gekregen, moet nog installeren, maar bij mij geeft die 3 uur aan, heb geen trage pc of trage verbinding.
 
Laatst bewerkt:
Heb een kleiner en lager kuipschermpje gemonteerd en de Navigator VI met de houder, op de Ram Mount op het stuur gemonteerd.

Wil de 12v aansluiten voor de N-VI gaan gebruiken om de houder met kabel te kunnen verwijderen en ben op zoek naar een voedingskabel met een 12v plug om de originele kabel te vervangen. Het is lastig om de originele stekker telkens los te maken.

Op de originele kabel gaat de grote stekker, met drie draden, naar de voeding aansluiting op de kabelboom, de kleine stekker, met 2 draden wordt niet gebruikt, waar is die kleine stekker voor ?

Heb al gezocht maar kan geen kabel met 12v plug vinden, als deze kabel wel leverbaar is, weet iemand dan waar deze te bestellen is ?

Bekijk bijlage 1459039Bekijk bijlage 1459040Bekijk bijlage 1459041Bekijk bijlage 1459042Bekijk bijlage 1459044
Ik denk dat je daar zelf iets voor inelkaar moet prutsen.
De kleinde stekker is volgens mij voor bediening vanaf het wonderwiel (indien aanwezig).
 
Bij de 660 was er naast de voedingsaansluitingen een connector voor de audio verbinding
 
Heb ook het wonderwiel maar het kleine stekkertje heeft geen aansluiting op de kabelboom. Wellicht inderdaad voor een externe (audio) aansluiting.
 
Heb een kleiner en lager kuipschermpje gemonteerd en de Navigator VI met de houder, op de Ram Mount op het stuur gemonteerd.

Wil de 12v aansluiten voor de N-VI gaan gebruiken om de houder met kabel te kunnen verwijderen en ben op zoek naar een voedingskabel met een 12v plug om de originele kabel te vervangen. Het is lastig om de originele stekker telkens los te maken.

Op de originele kabel gaat de grote stekker, met drie draden, naar de voeding aansluiting op de kabelboom, de kleine stekker, met 2 draden wordt niet gebruikt, waar is die kleine stekker voor ?

Heb al gezocht maar kan geen kabel met 12v plug vinden, als deze kabel wel leverbaar is, weet iemand dan waar deze te bestellen is ?

Heb ook de kaart update 2020.30 aangeboden gekregen, moet nog installeren, maar bij mij geeft die 3 uur aan, heb geen trage pc of trage verbinding.

Ik denk dat ik die heb liggen die jij zoekt
 

Bijlagen

  • IMG_1968.jpg
    IMG_1968.jpg
    96,3 KB · Weergaven: 11
Die kabel zit dus ook aan de houder, en wil die juist vervangen voor één met een 12v plug.
Ok, dan vergis ik me, ik heb deze kabel gebruikt op mijn S1000XR toen ik er mijn TT550 op gemonteerd had, ben nu overgestapt naar de BMW navigator en heb nu weer de originele houder met kabel gemonteerd waardoor ik ook bedieningswiel op het stuur kan gebruiken
 
De navigator VI is een prima navigatie maar wat mij opvalt is als je hem, los van de motorhouder, op een powerbank of usb oplader aansluit, hij de ene keer oplaad (oplaadsymbool in batterijicoon) en blijft het scherm toegankelijk, maar bij een andere keer, hij uitgaat en opnieuw opstart en alleen het oplaadscherm laat zien, zoals ook als die op de pc is aangesloten, en dan tijdens het laden, update's niet gebruikt kan worden. En soms moet ook de taal instelling opnieuw geselecteerd worden na het opstarten. Standaard is UK (Engels) en moet NL geselecteerd worden.
 
Laatst bewerkt:
De navigator VI is een prima navigatie maar wat mij opvalt is als je hem, los van de motorhouder, op een powerbank of usb oplader aansluit, hij de ene keer oplaad (oplaadsymbool in batterijicoon) en blijft het scherm toegankelijk, maar bij een andere keer, hij uitgaat en opnieuw opstart en alleen het oplaadscherm laat zien, zoals ook als die op de pc is aangesloten, en dan tijdens het laden, update's niet gebruikt kan worden. En soms moet ook de taal instelling opnieuw geselecteerd worden na het opstarten. Standaard is UK (Engels) en moet NL geselecteerd worden.
Dat klinkt als een verkeerd kabeltje of bijzondere oplader.
Dat je de taal opnieuw moet instellen is nog heftiger, dit betekend dat de Navigator een harde reset gehad heeft.
Gebruik je het kabeltje dat bij de Navigator geleverd is, met de dikke USB stekker in een oplader of powerbank?
Probeer eens verschillende kabeltjes uit.
 
Ja, het Garmin kabeltje.

Heb er een krachtiger powerbank op aangesloten en het opstart probleem lijkt inderdaad opgelost.

Dat is mooi want dan kan ik N-VI ook op de motor aan de powerbank aansluiten en hoef dan niet altijd de houderkabel aan de kabelboom aan te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Standaard scherm vervangen door een lager, getint "sport" model, en de Navigator VI aan het stuur, kabeltje toch maar weer aan de kabelboom gekoppeld voor permanente voeding en gekoppeld aan het wonderwiel.
Ook het TFT Display en Navigatiescherm van een zonnekap voorzien.
 
Laatst bewerkt:
En voor degene die houden van het opruimen van de harddisk, het volgende op eigen risico:
  1. Open de Verkenner.
  2. Ga naar: Beeld
  3. Vinkje bij: Verborgen items
  4. Sluit en open de Verkenner weer.
  5. Ga naar: C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Map\
  6. Verwijder (12.7 GB): Map_Map.EU.2020.20
  7. Vinkje weg bij: Verborgen items
  8. Sluit de Verkenner.

Fijne tip Wouter!
Schijfopruiming2020.jpg

Voor de opruiming beschikbaar 43 GB..... 91 GB weggepoetst.
 
Fijne tip Wouter!
Voor de opruiming beschikbaar 43 GB..... 91 GB weggepoetst.
Het is gewoon vreselijk slordig van Garmin om zoveel oude data op de schijf achter te laten en dit niet ergens zichtbaar te maken met een optie "oude troep verwijderen".
Als je de PC en je Navigator al even in gebruik hebt, dan slipt de schijf langzaam dicht: 3x per jaar een 13 GB kaartupdate = 39 GB per jaar, 3 jaar lang = 117 GB.

Een andere map die de moeite waard kan zijn te bekijken is (de opbrengst is veel minder spectaculair dan het verwijderen van de kaarten):
C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Application
Hier staat per versie Garmin Express een folder met installatie bestanden: alle folders van oude versies Garmin Express kun je zonder meer verwijderen.
De andere mappen onder "Downloads" bevatten installatie backups van firmware bestanden, ook daar kun je de bezem doorhalen.
 
:+
Garmin Basecamp zei dat de updates al geïnstalleerd waren, even beter opgelet wat er nu stond, 2017 v20.20 haha.
Even Garmin Express terug geïnstalleerd, toestel geregistreerd en de updates rollen nu binnen. Thanks!
Estimated time 2 uur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan