Achtertandwiel zit vaak in rubber schokdempers. Als die oud/versleten zijn, kun je het tandwiel vrolijk alle kanten op bewegen.
Klopt. Maar: (!) niet die rubbers eruit proberen te slopen en te vervangen! Dat heb ik namelijk wel gedaan en ten eerste kost dat je uren omdat het niet zomaar rubbers zijn, maar een soort bussen, ten tweede: nieuwe rubbers zijn schaars en vrij duur en ten derde: ik geloof niet dat die speling veel ellende veroorzaakt.
Als je bij het gasgeven een soort schok voelt, zijn dat waarschijnlijk de achterbruglagers, of heeft je koppelingshuis t.o.v. het tandwiel erachter teveel speling gekregen.
Ik heb overigens een elektronische ontsteking gemonteerd, van Dynatek. 't Werkt prima, maar ik heb nog een vraagje voer de afstelling: bij 1200 toeren moet het F-teken (met stroboscoop bekeken) gelijk staan met het teken in 't carter, bij 2500 toeren moeten die vervroegertekens ergens gelijk mee staan. Wat zijn die vervroegertekens en waarmee moeten ze gelijk staan?