het grote cb topic the seventies

dat wordt mooi met die 4 in 4!
Hoe zit het met het lakwerk, kleur van tank en zijkapjes?
Ik volg.

thanks. Lakwerk is gewoon al OK (zwart):

1k0.jpg
 
Eerste 2 linkpijpjes gemaakt. Boven verwachting goed gelukt, aangezien ik een beginnend lasser ben.
Dit is de moeilijke kant (links) waar de jiffy en de middenbok het meest in de weg zitten. Rechts zou een eitje moeten zijn na dit, de uitdaging wordt dan vooral om het symetrisch te krijgen, maar omdat ik de originele CB350f uitlaathangers gebruik zou het op zich makkelijk moeten zijn om de basis OK te krijgen.

Aanpak: eerst van (32mm) rioolbuis de mock-ups gemaakt, en die daarna nagemaakt in staal (geen RVS, want dat kan ik niet lassen).

Zulke kleine buis is niet makkelijk te vinden. Uitlaat begint meestal bij 38mm.
Ik heb daarom 35mm x 1,5 CV buis gekocht, dat sluit naadloos over de voorbochten (32mm). CV Buis is ook Kiwa gecertificeerd, dus behoorlijk mooie kwaliteit. Resultaat is op de foto te zien, de lichtreflectie laat het er wat grover uitzien dan het in werkelijkheid is.

Nu ben ik nog voornemens om een kraag te maken van 2 halve manen aan de demper kant (rechts op de foto), zodat de dempers er strakker om passen, zonder de 3 pasringen (die ook altijd iets lekken).
Ik heb de buis met een goedkoop Mig apparaatje gelast en daarna met water gevuld voor een lektest. Daarna nog een paar gaatjes dichtgelast en afgewerkt met slijpsteen en afbraamschijf.

Nu twijfel ik nog over de afwerking. Hittebestendige lak, maar het mooist is chroom-achtige afwerking omdat de bochten en de dempers dat ook zijn...
Omdat het slechts stalen CV buizen zijn, moet er wel iets overheen. Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.


20191219_223503.jpg
20191213_223927.jpg
20191213_223938.jpg
 
Laatst bewerkt:
4 uitlaten zijn toch 't mooist :9~
20191227_143646.jpg
 

Bijlagen

  • 20191227_143559.jpg
    20191227_143559.jpg
    240,4 KB · Weergaven: 23
  • 20191227_143521.jpg
    20191227_143521.jpg
    321,1 KB · Weergaven: 24
  • 20191227_143434.jpg
    20191227_143434.jpg
    275,9 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Nog een soundbite, dit was de tweede keer lopen met de big bore. Heb d'r even laten opwarmen, zodanig dat ze tikte na afloop, dus wel echt opgewarmd. Is er een 'inloop' procedure met verse boring en nieuwe zuigers eigenlijk?

 
Zou de eerste 500km rustig aan doen en niet volgas gaan knallen en vooral soepel rijden,dus niet in een hoge versnelling weinig toeren draaien.
 
M'n oude 350 blokje maar eens onder de werkbank vandaan gehaald. Bij wijze van tijdverdrijf pluk ik die uit elkaar de komende tijd en knap 'm wat op.
Eerst stap: van wat rest metaal een motorbokje gemaakt zodat het wat fijner werkt op de werkbank.

20200128_222135.jpg
 
1 cilinder is niet bepaald opgeknapt van het stil liggen (>10 jaar ondertussen).. ik heb nog een 350 cilinder blok op de plank (ook met 1 kapotte cilinder). (Hoe) kan ik een cilinder sleeve vervangen?
Blok verwarmen en persen?
 

Bijlagen

  • 20200130_215329.jpg
    20200130_215329.jpg
    87,8 KB · Weergaven: 20
  • 20200130_214715.jpg
    20200130_214715.jpg
    104 KB · Weergaven: 22
Antwoord gekregen via het sohc4 forum.
Kwartiertje op 225 gr bakken en de cilinder valt er zo uit
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200201-130506_Gallery.jpg
    Screenshot_20200201-130506_Gallery.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 19
Antwoord gekregen via het sohc4 forum.
Kwartiertje op 225 gr bakken en de cilinder valt er zo uit

Monteren in omgekeerde volgorde, en alles zit alweer in elkaar. Van 2 cilinderblokken met beschadigingen, nu dus 1 perfecte gemaakt.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200201-141338_Gallery.jpg
    Screenshot_20200201-141338_Gallery.jpg
    145,9 KB · Weergaven: 11
Erg smaakgevoelig dit ;-)
Vind het persoonlijk altijd een beetje een vreemde keuze om een 4 cilinder als basis te nemen voor zo'n choppert. Maar voor elk wat wils.

Die vraag krijg je wel vaker als je met zo’n cb chopper rondknalt. Maar als je de oude street chopper magazines uit de jaren 70 bekijkt zie je dat er toen al vaak bewust gekozen werd voor een betrouwbaar, sterk en snel honda blok als basis van een echte chopper. In heb zelf ook nooit problemen gehad met mijn chopper in tegenstelling tot enkele harley rijders, maar dat kan ook toeval zijn haha. Foto hieronder is eentje uit een oude street chopper magazine

088420F9-D586-4696-B1D5-27EAA9179AA8.jpeg
 
Hmm, zoiets zou ik ook kunnen doen met wat ik in m'n kratjes heb zitten. 🤔

Klusje van niks, wel even goede ovenwanten erbij.
Op het engelse CB forum waarschuwt men nog wel voor ovaliteit van de cilinder en dat het zou kunnen dan de zuiger niet lekker past. Dus misschien toch even laten controleren en honen. Ik ga eerst maar even proefpassen denk ik.
 
Hallo :W

Vroeger, lang geleden, zo rond 2009 heb ik via MF een CB550 gekocht. Dat was dit: De CB550 met het groene chokeknopje
100_0682.JPG


Prima motor, hij reed als een zonnetje maar uiterlijk had hij wel zo z'n gebruikssporen. Nadat ik een paar jaar later in de eifel overgegaan was van de groep motorrijders die nog eens moest vallen naar de groep die al eens gevallen was was het er niet beter op geworden. Daarnaast had ik geen tijd en stond hij ook in de weg. Dus heb ik hem toen maar uit elkaar geschroefd en op zolder gelegd wachtend op betere tijden.

honda cb550 frame zolder.jpg


We zijn nu een kleine 10 jaar en een verhuizing verder en misschien is "betere tijden" niet helemaal de juiste term voor #stayhome. Maar tijd heb ik daardoor wel :')

En het is heerlijk weer. Dus ben ik flink aan de slag gegaan. Om te beginnen met een frisse laag verf.

CB550 frame zwart.jpg


De plannen:

- opbouwen. Nieuwstaat hoeft niet, gewoon netjes is prima. Ik ga mezelf in ieder geval wel een plezier doen met een nieuwe kabelboom
- het blok moet ik eens goed bekijken. In principe was dat prima maar je zag wat zweetplekken rond de koppakking. Misschien een nieuwe koppakking als het blok er toch uit ligt.
- voor hij uit elkaar ging had ik de voorkant vervangen door vork + remmen van een CX500/CB400N combinatie. Daardoor remde het ding een stuk beter dan hoe deze motoren in de regel doen. Nadeel: dit was met een comstar voorwiel. Na heel lang zoeken ben ik een spaaknaaf met de juiste aansluitingen tegengekomen dus daar ga ik een passend voorwiel mee opbouwen

De stijl wordt ongeveer zoals hij was maar dan met een metallic rode tank en een breed recht stuur.
 
Ja zo schiet het niet op natuurlijk. M'n dochter vond dat haar fiets ook aandacht en liefde verdiende als mijn fiets dat ook kreeg.

20200510_125807.jpg


Maar toen ze de asmoer niet los kreeg was het wel een geschikt moment om het hefboomeffect uit te leggen. Dit is trouwens heel erg on topic; die hefboom in kwestie is de vorkpoot van een CB550. :+

20200510_115409.jpg
 
Heeft je dochter die moer los gekregen? :)
Ja.. heel makkelijk zelfs, maar met zo'n hefboom hoef je ook bijna niet te duwen. En zo'n 15mm moer van een kinderfietsje zit niet heel vast. Ik was eigenlijk meer verbaasd dat ze zo'n toch wel behoorlijk zware voorpoot fatsoenlijk gehanteerd kreeg.

Het resultaat mag er zijn. Nu is papa weer aan de beurt :)

20200510_160534.jpg
 
Het begint langzaam weer als een motor uit te zien. Voorlopig nog even losjes omdat ik nog wat dingen wil passen, maar toch. Helaas past wat ik aan de voorkant van plan was niet zomaar. Het idee was om er een cb400n/cx500 vork in te zetten en daar een spaakwiel voor te vinden. Dit omdat dat veel beter veert en remt. Nu had ik daar na lang zoeken een naaf van een FT500 gevonden waarvan ik dacht dat hij 1:1 zou passen, maar dat was toch wat te mooi. Ik moet het nog eens goed nameten maar de naafdiameter is een fractie dikker dan het gat in de schijf. En het is 6-gaats ipv 5 gaats. De as en precieze breedte heb ik even niet meer naar durven kijken.

Tja. Hoort erbij, later deze week maar eens met frisse moed kijken.

cb550.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan