Kenneth B. Done
Die hard MF'er
Ik heb vorig jaar juni ook een proefritje gemaakt op een Govecs. De bromversie. Als ik heel eerlijk ben vond ik de wegligging beroerd en het stuurgedrag gevaarlijk, maar dat was de eerste onwennige indruk. En deze had loodaccu's.
De Govecs onderscheidt zich van de concurrentie met 12" wielen en snaaraandrijving. Hier zal een gedachte achterzitten maar ik merkte er met het rijden niets van, en je zult toch wat meer onderhoud moeten plegen, alle andere e-scootjes hebben een geintegreerde motor in het achterwiel.
De Govecs oogt daardoor heel conventioneel met de elektromotor op de plek waar je normaal ook de motor verwacht. Ik vind 'm wel de best uitziende e-scoot van dit moment en schijnbaar het enige produkt dat echt volledig gebouwd is voor elektrische aandrijving. Op details zeker een mooi ding...maar het is nog geen BMW.
Zoals met de meeste brommertjes moet je een tijdje wennen aan zoiets kleins en schichtigs...elke vergelijking met een motorfiets/scooter gaat mank natuurlijk. Govecs levert z'n modellen ook niet met uitneembare packs. Het simpel kunnen uitnemen van je packs is echt essentieel. In de winter wil je je dure lithium niet kapot laten vriezen maar ook diefstalpreventie speelt een grote rol: de accu's zijn met afstand het duurste van een e-scoot. De prijzen van de Govecs liegen er ook niet om. Een 30 Ah lifepo-pack weegt 25 kilo en is op zich goed mee te nemen naar binnen, maar dan moet de constructie van het frame het uitnemen wel toelaten. Bij de Govecs-modellen zit alles in de middentunnel opgesloten. En je wilt ook liever niet met je lithiumlader rondrijden, die trilt op den duur kapot.
En dan regeneratie op zo'n licht voertuig, ik vraag me af hoeveel het oplevert. Probeer het maar te meten, dat lukt je alleen met een zelf ingebouwde whattsup-meter. Fabrikanten voorzien e-scoots van goedkope indicatieve vermogensmetertjes (van vol naar leeg met wat kleurtjes) en na verloop van tijd leer je door vallen en opstaan in te schatten wat er aan kilometers nog in je packs zit. De meeste winst haal je door zeeeer voorzichtig op te trekken en elke piekbelasting te vermijden, en vooral veel uitrollen waar het kan. Alleen op die manier haal je de aktieradius uit de folder. Dat is nog een stapje verder dan 'het nieuwe rijden'.
Mijn huidige chinese e-scoot (een soort Zerobikes E08 met 40 Ah uitneembare packs) rijdt stukken beter dan de Govecs maar ook dat was eerst wennen. Het blijft zeer simpel gooi- en smijtwerk. Maar leuk blijft het wel, elektrische aandrijving is gewoon heel comfortabel en daagt je tegelijkertijd uit om anders te kijken naar je rijgedrag..
De Govecs onderscheidt zich van de concurrentie met 12" wielen en snaaraandrijving. Hier zal een gedachte achterzitten maar ik merkte er met het rijden niets van, en je zult toch wat meer onderhoud moeten plegen, alle andere e-scootjes hebben een geintegreerde motor in het achterwiel.
De Govecs oogt daardoor heel conventioneel met de elektromotor op de plek waar je normaal ook de motor verwacht. Ik vind 'm wel de best uitziende e-scoot van dit moment en schijnbaar het enige produkt dat echt volledig gebouwd is voor elektrische aandrijving. Op details zeker een mooi ding...maar het is nog geen BMW.
Zoals met de meeste brommertjes moet je een tijdje wennen aan zoiets kleins en schichtigs...elke vergelijking met een motorfiets/scooter gaat mank natuurlijk. Govecs levert z'n modellen ook niet met uitneembare packs. Het simpel kunnen uitnemen van je packs is echt essentieel. In de winter wil je je dure lithium niet kapot laten vriezen maar ook diefstalpreventie speelt een grote rol: de accu's zijn met afstand het duurste van een e-scoot. De prijzen van de Govecs liegen er ook niet om. Een 30 Ah lifepo-pack weegt 25 kilo en is op zich goed mee te nemen naar binnen, maar dan moet de constructie van het frame het uitnemen wel toelaten. Bij de Govecs-modellen zit alles in de middentunnel opgesloten. En je wilt ook liever niet met je lithiumlader rondrijden, die trilt op den duur kapot.
En dan regeneratie op zo'n licht voertuig, ik vraag me af hoeveel het oplevert. Probeer het maar te meten, dat lukt je alleen met een zelf ingebouwde whattsup-meter. Fabrikanten voorzien e-scoots van goedkope indicatieve vermogensmetertjes (van vol naar leeg met wat kleurtjes) en na verloop van tijd leer je door vallen en opstaan in te schatten wat er aan kilometers nog in je packs zit. De meeste winst haal je door zeeeer voorzichtig op te trekken en elke piekbelasting te vermijden, en vooral veel uitrollen waar het kan. Alleen op die manier haal je de aktieradius uit de folder. Dat is nog een stapje verder dan 'het nieuwe rijden'.
Mijn huidige chinese e-scoot (een soort Zerobikes E08 met 40 Ah uitneembare packs) rijdt stukken beter dan de Govecs maar ook dat was eerst wennen. Het blijft zeer simpel gooi- en smijtwerk. Maar leuk blijft het wel, elektrische aandrijving is gewoon heel comfortabel en daagt je tegelijkertijd uit om anders te kijken naar je rijgedrag..