Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote GSX-F topic deel 11

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Denk niet dat dat wettig en overtuigend bewijs is
In dit geval wel hoor.
de weerstand van niets in een draaiend blok is nul, een koppeling 'kleeft' altijd wel een beetje, en met het wiel van de grond is het genoeg dat wiel te laten draaien. 't mag natuurlijk niet te veel zijn, als de motor begint te kruipen op de weg zodra je de 1 inschakelt is er wel iets aan de hand.

Ik weet dat het een drogreden is, maar nog geen enkele motor die ik heb gehad deed dit niet (het wiel mee laten draaien in 1 met ingetrokken koppelingshandle).
 
Laatst bewerkt:
Als je geen tikkende en knarsende geluiden hoort kun je er wel een stukje mee naar de dealer. Anders even zoals Roger zegt proberen bij te stellen, in iedergeval zodat de boel geen gekke geluiden meer maakt, anders komt er te veel spanning op te staan.


Je bedoelt te los neem ik aan? Met te strak gestelde kabel en die volledig ingeknepen komen de platen nog verder van elkaar te staan.
Niet lullig bedoelt maar meer dan 1 cm vrije slag zou ook 3 cm mogen zijn dan en dan komt ie toch niet lekker vrij.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik het wiel er recht ingezet. Dit heb ik gedaan door aan beide kanten van de as de twee punten los te draaien en de kettingspanners een stuk uitgedraaid. vervolgens heb ik het wiel recht geduwd en alles weer vastgezet.
Bedankt voor alle tips!!
PS de meetstreepjes staan ook gelijk nu
 
Je bedoelt te los neem ik aan? Met te strak gestelde kabel en die volledig ingeknepen komen de platen nog verder van elkaar te staan.
Niet lullig bedoelt maar meer dan 1 cm vrije slag zou ook 3 cm mogen zijn dan en dan komt ie toch niet lekker vrij.
Die 1 cm dode slag slaat inderdaad op de speling van de koppelingskabel.
Aan het eind van de handle moet je minstens 1 cm dode slag hebben. Daardoor weet je zeker dat bij een losgelaten koppelingshandle de koppeling volledig gekoppeld is (als die helemaal klopt natuurlijk). De kabel mag niet straks staan, je MOET dode slag hebben. Het mag ook meer dan 1 cm zijn, afhankelijk van waar je je aangrijppingspunt wilt hebben. (dicht bij het handvat of wat verder ervan af).
Het maximum dat je kunt hebben kun je gemakkelijk testen met het meedraaiende achterwiel bij ingetrokken koppeling in de versnelling, waar je het eerder over had. Meer speling mag, maar als je merkt dat het meedraaiende wiel niet meer zo eenvoudig is stil te zetten (met de hand het wiel proberen stil te zetten, dan voel je het wel) staat de binnenkabel te lang en komt de koppeling niet meer helemaal vrij , en blijft deze wat slippen. Alles tussen die min en max standen mag je gebruiken.

handle los: koppeling zeker gekoppeld,
handle volledig ingetrokken: koppeling zeker volledig ontkoppeld.
Een heel klein beetje 'kleven' zou nog niet zo'n probleem zijn, maar bij voorkeur niet.

ps. Stel die zaakje af met een warme motor. De wrijvingweerstand van dunne olie is lager dan die van dikke, en dunne olie is eerder tussen de platen uitgeperst...

Succes!!
 
Laatst bewerkt:
Zijn we het toch eensch.
Hoe dichter je bij die maximale speling komt hoe stroever en hoe meer geluid de bak gaat maken, niet schadelijk wel irritant voor de kritische consument onder ons.
 
Handig met zo'n HP toetsenbord, dan werkt ie ook met hangschoenen aan.
Hoop dat het niet al te hard gaat regenen dan doet ie het waarschijnlijk niet meer .
je klokken kun je door de laptop waarschijnlijk niet meer aflezen, maar gelukkig geeft die tomtom de echte snelheid ook aan.

Alle gekheid op een stokje: mooie aankoop!!
Gebruik mijn Dakota20 (Garmin dus) ook regelmatig op de motor. Handig zo'n ding.
 
Door de hoge snelheid is er al een toets afgewaaid

Ik ga me vandaag en morgen even bezig houden met het inbouwen van dit mooie masjientju
Idd mooi ding, twijfel er ieder jaar weer over.
 

Hahaha 17 inch komt er gewoon op ipv zo'n miezerig 4.3 inch schermpje

En Burnett inderdaad die toets is er afgevlogen

Nu dacht ik eventjes snel ram mount te monteren en vervolgens draadjes onder de kappen doortrekken en op de accu aansluiten. Nu ben ik me door het inlezen gaan beseffen dat dat niet zo heel veilig is (geen zekering en hij zou de accu ook leegtrekken als de motor uitstaat??)
Nu is er vast iemand die mij kan vertellen hoe ik hem aan moet sluiten (bijv. op verlichting), anders moet ik toch even langs de dealer (wat op zich geen straf is maar portemonnee wordt nooit zo vrolijk dan haha)
 
Laatst bewerkt:
op de verlichting kan inderdaad.
Parkeerlamp, dan kun je 'm ook bij stilstaande motor al gebruiken zonder je accu leeg te trekken.
Kan ook via een draad die geschakeld wordt via het contactslot.
Dat gaat zowiezo altijd via de hoofdzekering, dus igv kortsluiting/verkeerd aansluiten gaat alleen die zekering eraan en verder niets.
 
voordeel is dat je ook direct aan je navigeerapparaat ziet of je vergeten bent je verlichting aan te doen.
via een geschakelde draad is ook handig, net wat je persoonlijk voorkeur is.
 
Ik had dit filmpje gevonden op het mooie youtube:
komt er op neer dat je 1 draad op je pool van de accu zet en de ander in het zekeringskastje doet (lichtschakelaar/zekering, zodat de tomtom de accu niet leegtrekt)
Is het zo eenvoudig?
Roger aansluiten op een ander draadje wordt alweer wat lastiger haha
 
filmpje niet bekeken, maar 'ja het aansluiten is heel eenvoudig.' (hoe je het ook doet)
 
komt er op neer dat je 1 draad op je pool van de accu zet en de ander in het zekeringskastje doet (lichtschakelaar/zekering, zodat de tomtom de accu niet leegtrekt)
Weet je of het bovenstaande een veilige manier is dan?
 
ligt eraan welke draad.
de - (min) draad van de tomtom (gebruikelijk de zwarte) kun je rechtstreeks aan de minpool van de accu zetten.
De + draad (ik neem aan een rode van de tomtom) moet je achter de zekering of schakelaar aansluiten.
Volg de rode dikke draad van de accu naar de zekeringkast (de heengaande draad). zoek de goede zekering op en zorg dat jouw tomtomdraad aan de afgaande draad (dus de draad tussen de zekeringkast en de rest van je motor) vastmaakt.
Je kunt heel gemakkelijk controleren of je in de goede draad zit.
meet de spanning op die draad (of dluit een 12V apparaat erop aan). Dan moet ie het doen. Als je de zekering verwijderd moet ie uit zijn. Dan is het goed, als ie aanblijft zit je nog vóór de zekering.

als je geen volt of multimeter hebt even een 12v lamp met twee draden als 12V verklikkertje gebruiken.
1 draad op de accu, en met de ander gaan 'meten' waar je die geschakelde 12V krijgt achter je zekeringkastje.
 
Het is niet heel handig om de tomtom te zekeren met een bestaande zekering, mocht de stomstom sluiting maken valt een van de functies na de zekering weg. Zo al helemaal met de hoofdzekering, dan valt de motor volledig uit. ( En moet eerst de zijkap gedemonteerd worden om bij de hoofdzekering te komen)
Alle opties die achteraf op/in gebouwd worden worden rechtstreeks op de accu aagesloten met hun eigen zekering. Geschakeld via het contact.

Een simpele manier is om een plus vanaf de accu naar voren te trekken, gezekerd zo dicht mogelijk bij de accu. Aansluiten op een relais, plus van dimlicht of stadslicht naar het relais ( aangezien ze na '03 altijd aanstaan) en de min ergens tegen het frame monteren.
Op deze wijze blijft de originele bedrading intact, is die zelfstandig gezekerd en wordt ie met het contact uitgeschakeld.

( Wat betreft de video: Vocht blijft makkelijk zitten onder de tape wat later storing veroorzaakt. En kabels behoren vast gemaakt te worden aan het frame of bestaande kabelboom zodat deze niet kan bewegen en slijtplekken krijgt met sluiting tot gevolg. Eigenlijk laat die goed zien hoe je het niet in zou moeten bouwen )
 
Laatst bewerkt:
Vandaag even de bougies vervangen, carburateurs schoon gemaakt, elektra probleem opgelost en de gsx is er helemaal klaar voor. Nu nog een kofferset zien te scoren. Hij is nog best vlot voor zo'n oudje.
Het is niet de allermooiste die ik ooit hé gehad, maar alles bij elkaar heb ik voor 625 euro een goede motor.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet de allermooiste die ik ooit hé gehad, maar alles bij elkaar heb ik voor 625 euro een goede motor.
Ziet er best OK uit toch?
Maar je hebt ook nog een andere waar 'niemand' bij achterop kan toch?
Is dat die onder die hoes op de achtergrond van de foto.

Over de aansluiting van de tomtom:
Als je inderdaad verwacht dat je accessoire (in dit geval de tomtom) redelijk kans op kortsluiting kan maken een lichtere zekering (paar Amp zal voor een tomtom al voldoende zijn) EXTRA in de accessoire-voedende draad plaatsen inderdaad. Als het dan fout gaat valt tenminste alleen je tomtom uit, en blijf je gewoon rijden, je licht gewoon aan etc. Maar als je netjes aansluit (solderen en een krimpkousje erom) hoef je eigenlijk niet uit te gaan van kortsluiting, ook niet van losraken van de verbinding.
 
Ziet er best OK uit toch?
Maar je hebt ook nog een andere waar 'niemand' bij achterop kan toch?
Is dat die onder die hoes op de achtergrond van de foto.
Ja, dat is een aprilia falco, er kan wel iemand achterop, maar erg comfy is het niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.