Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
1) Voor een GSX F is 6 weken stilstand idd genoeg om dat probleem te geven. Eerst de brandstofkraan op PRI gedurende een 10tal seconden laat het vlotter verlopen, doch niet helemaal optimaal.

2) En nog steeds geen goed betrouwbaar bedrijfje gevonden die het kan bij een GSX F. (Al enkele bedrijfjes gemaild, maar telkens een antwoord in (zwaar) gebrekkig Nederlands, en dan is mijn vertrouwen daarin ... floep! Weg vertrouwen ...)

1) heb inderdaad ook maar even de kraan op PRI gezet, nadat de eerste poging tot starten geen enkel resultaat gaf.

2) ...eh..., zo gebrekkig is Uw Nederlands niet hoor :t :t
 
Goedemiddag allen,

Tijdje geleden alweer dat ik iets geplaatst heb maar ook een tijdje geleden dat ik überhaupt gereden heb.

Nu loop ik tegen het volgende aan, accu was slecht dus deze vandaag vervangen voor een nieuwe. Starte mooi, liep netjes stationair, dus even naar tankstation om de bandjes op spanning te zetten en meteen even een klein rondje rijden.

Blok liep fijn, gasrespons voelde zoals altijd, eerste paar keer stoppen niets aan de hand maar toen kwam ik bij een stoplicht.. stationair toerental liep terug, en nog een beetje en toen viel hij uit😭.

Met wat moeite weer gestart en zolang ik gas bij bleef geven bleef de motor lopen, bij gas geven bleef hij lopen, gas los weer zelfde verhaal wegzakken in toeren en uitvallen.

Wat te doen? Voordat ik weer van alles lukraak ga vervangen😅
Stationair sproeier verstopt van 1 of 2 cilinders. Die regelt de benzine tor ong 3500 rpm. Benzine gomt als die stistaat. Dit levert een wittig soort velletjes op in je carb. Eerst blijven die wel onder in de vlotterbak tot er ergens een los schiet. Die zit nu in je sproeier wss.
Paar oplossingen.
1. Ff mee door rijden en goed door trekken. Mss heb je geluk en komt het los.
2. Keer doorstarten met de choke erop. Dwingen om maximaal benzine te trekken in de hoop dat het loskomt.
3. Tank ff los. Carbs aflaten en dan weer vullen via de slang met carburateur reiniger. Nachtje laten staan en af en toe schudden. Carb reiniger aflaten en weer aansluiten op de tank. (Schiet gebedje aan Rossi) en hopen dat ie start.
4. Eigenlijk de enige juiste oplossing. Carburateurs los hallen vlotterbakken eraf. Controleren op ellende. Smerig=schoonmaken. Ok is sproeiers schoonblazen met perslucht en tank filters en toevoer kanalen checken op zooi.
 
Iemand hier die ervaring heeft met het aanpassen/reviseren van de achterschokbreker?

Hij reageert bij mij niet zoals het zou moeten. En dat heeft denk ik te maken met de uitgaande demping. Als ik mijn motor naar beneden druk en loslaat schiet hij eerst hard omhoog, en de laatste drie centimeter ineens heel langzaam. De uitgaande demping is regelbaar met het schijfje onder de schokbreker maar helaas verandert er niks als ik daar aan draai?

Dat in combinatie met de leeftijd (1999-40.000km) doet me denken dat hij wel aan een revisie toe is.
Zijn deze schokbrekers reviseerbaar? Of is het onherroepelijk beter om ze te vervangen...

Dat is namelijk geen goedkope onderneming... Eurootje of 450 zo'n beetje.:')
 
Dat in combinatie met de leeftijd (1999-40.000km) doet me denken dat hij wel aan een revisie toe is.
Zijn deze schokbrekers reviseerbaar? Of is het onherroepelijk beter om ze te vervangen...

Dat is namelijk geen goedkope onderneming... Eurootje of 450 zo'n beetje.:')

Heb wat jaren geleden de originele achterdempers van mijn toenmalige GSX1400 laten reviseren...

...bij het bedrijf van Zweitse Rooske in het Drentse Tynaarlo.

Bleek achteraf dat er voor die dempers geen onderdeel los voor verkrijgbaar was, en de 1400 heeft daardoor bijna 3 maanden zonder achterschokkers in de schuur gestaan.

Die dingen waren lek (typisch een kwaal van dat type schokdemper), en dus waren er o.a. nieuwe afdichtrubber-ringen nodig.
Eind van het liedje is dat er een paar van die ringen speciaal op maat gemaakt zijn..., vandaar dat het allemaal zo lang duurde !

Zweitse zei, toen ik ze weer ophaalde : '...een volgende keer flikker ik die dingen gelijk in de oud ijzer bak, tis pure rotzooi wat je beet pakt...'

En dat klinkt dan als duidelijke taal... :+

Zweitse is normaal gesproken van de Öhlins vering... :Y





Lek...

i-C4pjd5t-L.jpg




En die olie-afdichtringen zitten daar waar de rode pijl naar toe wijst...

i-DMB44Wj-XL.jpg




En zo staat het ding dan bijna 3 maand te staan..., zonder achterschokkers... :/

i-H3nCrsZ-XL.jpg




Na de revisie, en het opnieuw vullen met olie / gas, had ik wel weer een fiets die WEL weer de bocht om wilde gaan !

Het was een vrij duur geintje (ook iets van 350 euro), en het wachten duurde lang, maar..., het was beslist de moeite waard.


.
 
Laatst bewerkt:
Morgen maar eens contact opnemen. Zojuist gelijk maar een mailtje gestuurd.

Er staat me ook bij dat de eigenaar van die winkel hier op MF zit. :)
 
Laatst bewerkt:
Nieuw
Nuovo

...tis maar een idee natuurlijk... :)


Nice!

Maar ... is die écht nieuw en ongebruikt? Met andere woorden, staan er dan 0km's op?
Ben niet goed in Italiaans, en heb de advertentie slechts in een vlucht gelezen (ben op mijn werk :P ), en ik meen iets gezien te hebben dat die advertentie van juli 2019 dateert? Nog beschikbaar?

Vind niet meteen hoe ik de verkoper kan contacteren (mailen)?

236€ (is incl zending), is niet niks, maar als die werkelijk nieuw is, niet slecht. Een nieuwe bij Suzuki kost ruim 800€ |(

Als ik dan met deze teller de blauwe nog zou rijden tot 33.358km, kan ik die teller daarna gewoon over zetten op de grijze _O-
 
Nice!

Maar ... is die écht nieuw en ongebruikt? Met andere woorden, staan er dan 0km's op?
Ben niet goed in Italiaans, en heb de advertentie slechts in een vlucht gelezen (ben op mijn werk :P ), en ik meen iets gezien te hebben dat die advertentie van juli 2019 dateert? Nog beschikbaar?

Vind niet meteen hoe ik de verkoper kan contacteren (mailen)?

236€ (is incl zending), is niet niks, maar als die werkelijk nieuw is, niet slecht. Een nieuwe bij Suzuki kost ruim 800€ |(

Als ik dan met deze teller de blauwe nog zou rijden tot 33.358km, kan ik die teller daarna gewoon over zetten op de grijze _O-
.


Om een Ebay verkoper te kunnen contacten heb je een (in dit geval) Ebay account nodig.
Heb je die niet, dan ff aanmaken.

En betaal je de gekochte goederen met een VISA kaart, dan is de aankoop verzekerd.
Komt het spulletje dan bijvoorbeeld niet in huis, dan kun je een beroep doen op VISA.

Heb jaaaaaaaaaaaaaaren geleden een keer een BMW-motoronderdeel bij het Duitse Wunderlich gekocht.

Maar..., omdat het toch niet nodig was, een mailtje gemaakt met het verzoek mij de centen terug te doen, en het artikel daar weer op het schap te leggen (het onderdeel was tenslotte ook nog niet verstuurd).

Dat op het schap leggen dat is de jongens en meisjes van Wunderlich waarschijnlijk wel gelukt, maar de centen heb ik (via hun...) nooit meer terug gekregen...!!! (ondanks herhaaldelijk schriftelijk verzoek)

Ik heb VISA aangeschreven, ik kreeg van hun een gelijk, en ik had binnen een paar werkdagen mijn geld weer terug.
Daarna heb ik van VISA bericht gekregen dat zijn een 'onderzoek gingen opstarten' ; en dan waarschijnlijk een onderzoek naar de handel en wandel van de firma Wunderlich !

En wat de Italiaanse taal betreft..., ik kom ook niet verder dan 'pizza, FIAT, spaghetti, en gelato..'..., maar..., gelukkig hebben we daar tegenwoordig het alwetende Google voor..., om dat soort taalbarrières te slechten... :+

Maar..., de Italiaanse aanbieder geeft aan dat het onderdeel een 'nieuw, ongebruikt object zonder enige slijtage' is... :t






nuovo.JPG
 
Laatst bewerkt:
Of anders zoiets wellicht..., deze kan tenslotte ook weer een nette 52.307 kilometers mee... :+

Mooie prijs!
Maarrrrrrr ... zonder klokje ... wil ik niet ... srom he :$
.

Nog een hele nieuwe tellerunit, maar dan vanuit Engeland (met km aanduiding)

Nieuw? Maar niet compleet? En ook zonder klokje :P
 
Ik know, is idd zonder klokje.
Maar..., die kan toch overgezet worden ?

En die laatst, die uit Engeland..., het gaat in principe toch om een teller die op 0 staat, de rest kan overgezet worden... :+
 
Ik know, is idd zonder klokje.
Maar..., die kan toch overgezet worden ?
Ik vrees van niet. Bij de modellen zónder klokje zit de brandstofmeter links, bij die met klokje zit de brandstofmeter rechts. Geen idee of de printplaat op die zónder klokje erop voorzien zijn om een klokje te plaatsen, of dat enkel de tellers waarbij de koper bij nieuwkoop koos voor de optie mét klokje daar de nodige aansluiting voor hebben.
En die laatst, die uit Engeland..., het gaat in principe toch om een teller die op 0 staat, de rest kan overgezet worden... :+
Ja, dat wel. Maar 220€ voor een halve teller ...
Dan liever die andere dat je gisteren linkte (heb die link al opgeslagen :t ), 210€ + 26€ verzending, maar wél compleet, en mét klokje.

Tja, ik ben ne moeilijke he ... ik MOET er dat klokje bij hebben |(

Onder de €100 zijn er ook wat gebruikten te koop..
Klopt, maar meestal toch 100 of meer. Blijft er nog de reset kost bijkomen. Dan zit je ook al tegen de 200€. In dat geval dan liever een nieuwe aan 236€ ;)
Wellicht is dat gewoon ene die ze al tig jaren hebben liggen, maar er niet vanaf geraken :P


Of, ik moest er ene vinden met maar een paar duizend km op, dan zou ik tot aan die km stand gewoon met een app rijden, en dan de teller erin, en hoppa!
 
Heb al het wilde idee gehad een tweedehandse mijlenteller aan te schaffen, die kan dan (denk ik toch ...), 161.932km mee, ipv 99.999km _O-

Maar of je daaraan "gewoon" kan worden, rijden met een mijlenteller in een km gebied?

En het wringt met mijn onderhoud schema's, nu elke 10.000km (ipv de voorgeschreven 6.000km). Bij Suzuki zei men mij dat ik de intervallen mocht verdubbelen naar 12d ipv 6d, vanwege mijn rustige rijstijl en veel km's per jaar. Maar mijn dwangneurotisch brein heeft beslist dat dat niet kan, op 12.000, 24.000, 36.000, ..., 108.000. Maar wel op 10.000, 20.000, 30.000, ... 100.000.

Ja, daar ben ik weer, "diene moeilijke mens" :$

Hmmm ... onderhoud op 6.250m, 12.500m, 18.750m, 25.000m, ... , 100.000m. (Elke 6.250m = 10.058km). Komt dus uiteindelijk ook mooi uit op "100.000m", en de onderhoudsintervallen vallen toch nog steeds mooi rond die 10.000km.








Waar houd ik mij toch mee bezig he??? :+ :X |(
 
Wellicht is dat gewoon ene die ze al tig jaren hebben liggen, maar er niet vanaf geraken :P
Zo koop ik voor de leuk in 2003 een keer een 1987 Suzuki GSX750ES.

Geen hond wilde toen zo'n ding hebben, maar..., ik zag er wel iets in.

Leuke kleur, niet veel kilometers, en..., er viel weer iets te poetsen... :+
Maar..., het originele kuipruitje was wel ooit een keer matzwart gespoten..., en dat is natuurlijk geen gezicht !!

Ben ik een paar weken later bij een SUZUKI dealer, ik heb het met hem over die ES, en roep per ongeluk dat ik nog op zoek ben naar een onbeschadigd ruitje.

Ik zie de man denken..., en hij zegt : wacht even !

Vijf minuten later had ik een nieuwe, originele kuipruit.
Voor 25 Euro !

Dat kuipruitje, nog steeds in de originele verpakking, lag daar al een 16 jaar in een magazijnrek... :/



i-DgT6hrZ-M.jpg

:t :t :t


i-h7KBJ9c-XL.jpg
 
Maar..., leest U ook eens onderstaande tekst :



Zojuist, na overleg met Noud heb ik hem besteld. Het lijkt ons beiden heel sterk dat hij niet past en voor die prijs kun je niet sukkelen.
Ervaringen zal ik delen zodra ze er zijn :).
 
Zo, (bijna) alles ligt klaar om morgen aan het onderhoud te beginnen:
20210202_184946.jpg


Olie, oliefilter, luchtfilter, bougies, ketting, tandwielen, speedohealer, voorvork keerringen, voorvork olie, balhoofd lager set, uitlaatklem. Moet ik nog enkel een benzinefilter kopen. (En om goed te zijn ook nog een batterij ...)

En dat zal het zijn ... dacht ik ...

Zoals gewoonlijk haal ik de dag vóór het onderhoud de onderkuip al weg, zo kan ik ná de laatste rit meteen de olie aflaten. Toen kreeg ik mijn uitlaat in de gaten ... eu ... wat zeg ik? Gaten? ... yep, dat ontbrak er nog aan '(
20210202_183935.jpg



Dus nu zit ik met een dilemma ... einddemper vervangen? Eigenlijk moet de collector dan ook vervangen worden. Collectors vind ik genoeg tweedehands. Maar geen eind dempers. Althans niet voor het '04-'06 model. Van de '98-'02 vind ik er nog vrij veel. Dus, een vraagje @...Ron... , is het enkel het voorste bevestigingspunt dat niet gelijk zit? En hoe had je dat ook weer opgelost? En de "aaslag" voor de middenbok, zit die op de juiste plaats?
Ik vind vooral van de 600 veel eind dempers, maar als ik het goed heb zijn die hetzelfde.

Een ander gedacht van mij was, de gehele uitlaatlijn van de grijze eraf en op de blauwe zetten. Past gewoon 1/1, en dan moet ik enkel nog 4 dichtingen en 8 bouten aanschaffen.

Ik zit er nog over na te denken.
Enerzijds lijkt dat een goed plan, die kan dan nog lang mee, dan zou ik de blauwe nog een paar jaar in gebruik houden, en intussen een beetje geld aan de kant zetten om voor de grijze later een Delcevic rvs collector en bijpassende demper aanschaffen (ergens tussen de 500 en 600€).
Anderzijds denk ik, tweedehands collector en demper, incl dichtingen en bouten, pakweg 200€, en dan zien hoe ver ik ermee kom, en de grijze niet onnodig gaan beginnen strippen.


Pffff ... komt mij op een lastig moment ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan