Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Weet iemand tot hoever de km teller loopt van de GSX650F? ik rij nu z'n 3 jaar met mijn GSX650F wilde vandaag kijken hoeveel er nou op de teller staat, ik rij de motor veel voor woon-werkverkeer en ik zie dat er maar 57000 km op de teller staat ik heb nooit gekeken met welke stand ik de motor gekocht hebt maar vindt deze km stand weinig. kan de km stand hoger dan 100000 km? (ik heb de display normaal op de tijd staan)
Die gaat gewoon hoger dan 100.000, hoor :Y
20230514_123827.jpg
20230514_152721.jpg
 
Laat ik me hier ook even voorstellen. Ik ben Tomcat_, en toen mij onlangs gevraagd werd of ik de Suzki GSX 750 F van mijn vriend wilde kon ik natuurlijk geen nee zeggen.
Deze motor ligt gedeeltelijk uit elkaar en is nu nog niet rijbaar, dat wil zeggen op eigen kracht van de motor niet. Maar ik heb haar dus rijdende op mijn eigen "kracht" naar huis geduwd. Wel eerst ff ruim 3 bar in de banden gepompt wat dat loopt een stuk makkelijker. Het was maar 1,3 km lopen dus goed te doen niet de moeite om daarvoor een busje te gaan regelen.
Zo trof ik haar aan onder het afdak bij mijn vriend:
20230513_115243.jpg

Het is dus duidelijk dat het project naar de achtergrond verschoven was. Inmiddels had mijn vriend besloten een andere motor te gaan kopen.
Dus ik ging duwen.
Bijgaande foto is het corpus delicum cq de nieuwe aanwinst tijdens mijn duwreisje:
20230513_124338.jpg

20230513_124320.jpg

20230513_124329.jpg

Eigenlijk zijn het zelfs 2 motorfietsen die vrijwel compleet zijn. De kappen ed zijn allemaal dubbel.
Van deze motor is de onderkant van de voorvork de asopname waar je de as klem kapot.
Het idee van de vorige eigenaar was dan ook ik koop een donor en zet de voorvork over.
Hij was hier enthousiast aan begonnen, maar kreeg met allerlei andere tegenslagen te kampen waardoor het er niet meer van kwam.
De benzinetank is lek, maar de van de donor ziet er nog wel heel uit. Alleen wat roest in de tank.
De carburateurs zijn voorzien van nieuwe rubbers, maar wellicht moet ik doe ook nog wel even open halen en goed nakijken en testen op lekkage voordat ik ze weer ga monteren. Dan wilde ik het subframe voor de kuip en tellers overzetten, want die van de donor is helemaal netjes gemaakt.
Uiteraard nu de kuip er toch afligt ook gelijk eens de klepjes stellen. Ik zie dat ik dan wel een verbindingsbuis en de bobines moet weghalen. Zal waarschijnlijk niet veel voorstellen.
Voordat ik er echt aan ga beginnen moet en buiten en binnen aan het huis nog wel een paar klusjes eerst worden gedaan. Kortom behalve wat hap en snap schoonmaakwerk en inoliën en in imal laten weken zal er nog niet veel gebeuren, behalve eens nadenken wat er moet gebeuren en informatie verzamelen.
--> Is hier iemand in het bezit van het originele Suzuki werkplaatshandboek in digitale vorm? Het Haynes boek heb ik al. <---???
Dan een foto van de donor zoals die er bij staat in de tuin:
20230513_115250.jpg

Ik ben slecht in weggooien. Deze is vanwege in tik in het blok als sloper bestempeld, ik weet echter dan mijn vriend deze gewoon rijdend circa 80 km naar huis heeft gereden destijds. Ik was sowieso van plan deze compleet te demonteren. En dan eens te kijken hoe het met de kleppen staat en hoe de nokkenassen en lagering daarvan eruit ziet. Of zijn er gevallen bekend van kapot gelopen krukaslagers?
Oh, mocht er iemand om een frame, zonder kenteken, van een GSX 750 F verlegen zitten dan hoor ik dat. anders gaat dat naar de oudijzer. Ik kan (helaas) niet alles bewaren.
 

Bijlagen

  • 20230513_124338.jpg
    20230513_124338.jpg
    614,7 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: Tcat
Beste Tomcat ik gooi ook niet snel weg,en heb nog wat onderdelen van het type motor zoals die van u dus als je iets nodig hebt kun je bij mij terecht alles voor een zacht prijsje m.vr groet Paul
 
Nu een flink vervolg op mijn GSX600f project uit 1990.

Voorgaange updates:
* [1] Het grote GSX-F topic deel 13 --> Aankoop
* [2] Het grote GSX-F topic deel 13 --> Inspectie
* [3] Het grote GSX-F topic deel 13 --> Motorblok draait weer goed
* [4] Het grote GSX-F topic deel 13 --> Demontage GSX-F


IMG_20230217_092539.jpg

De uitlaatbochten ontroesten met HG.
Ging uiteindelijk niet hard genoeg en heb ik nog uren staan slijpen met de slijptol. Maar uiteindelijk is alles mooi glad geworden.
IMG_20230311_162752.jpg

Met hittebestendige lak weer als nieuw.
Dit keer op deze manier geprobeerd uit te harden door de bochten en de demper af te sluiten. Ging best goed, alleen de meeste hitte blijft in het midden zitten.

IMG_20230311_174824.jpg

En weer als nieuw, mogen ze een paar weken uitrusten ;)

IMG_20230227_205654.jpg

Nu is de voorvork aan de beurt, deze poten waren bij de keerring zo lek als een mandje.

Waarschijnlijk is ook nog nooit de olie vervangen, er zat dikke drap in.

IMG_20230303_204925.jpg

Goed de randen schoonmaken.

IMG_20230304_121628.jpg

En weer afvullen met de juiste vorkolie. Veel preciezer als dit kon ik niet afmeten :+

IMG_20230304_144915.jpg

De andere voorpoot was minder leuk, want de inbusbout onderin was dolgedraaid.
Ooit wilde waarschijnlijk iemand wel onderhoud plegen, maar is dus gestopt.

Gelukkkig werkte uitboren best wel prima en was de poot alsnog binnen 15 minuten uit elkaar!

IMG_20230315_212155.jpg

Nu moeten alle 3 de remklauwen eraan geloven. Een revisie is hier wel op zijn plaats.

IMG_20230323_204909.jpg

Uren aan het poetsen geweest op de cups en de binnenzijdes van de remklauwen, maar alles is weer haast als nieuw.

IMG_20230323_204922.jpg

Revisie setjes kunnen erin!

IMG_20230403_210944.jpg

Ook de hoofdremcilinder krijgt een nieuw revisie setje erin.

IMG_20230308_195246.jpg

Nieuwe banden zijn ondertussen ook binnen gekomen. Gekozen is voor de orginele maatvoering.

1685642164560.jpeg

Tijd om wat onderdelen te spuiten: voorvorkpoten en achterbrug (eerst schoongemaakt en ontroest) gespoten in zilvergrijze lak.

IMG_20230408_162614.jpg

Daarna in de 2K blanke lak gespoten met de compressor, voor een hardere bestendigere lak.

IMG_20230422_173042.jpg


IMG_20230408_162743.jpg

Idem voor de achterbeugel: 1K kleurlak en daarna 2K blanke lak om het af te maken :t

IMG_20230409_210730.jpg

Ondanks dat de oude remleidingen er nog goed uitzagen en niet scheurtjes vertoonde, durfde ik het niet aan na 33 jaar.
Dus voor en achter nieuwe stalen remleidingen!

Vooraan krijgen de klauwen ook gelijk een 90 graden bajonet aansluiting met nieuwe banjobouten.
IMG_20230409_210746.jpg

Nog een nieuw achterbrug rubber kunnen scoren.

IMG_20230409_211410.jpg

In het begin twijfelde ik en dacht ik van, is het nodig?
Nouja totdat je er een nieuwe naast houdt! Er is haast een halve centimeter rubber vanaf. :+

Wel verwonderlijk dat de onderkant zoveel gesleten is, blijkbaar slaat de ketting daar veel tegenaan?

IMG_20230306_194402.jpg
IMG_20230420_201722.jpg

Accubak is flink opgeknapt.


IMG_20230411_201912.jpg

Nu is het tijd voor een polijstbeurt voor het kappenset + tank.
Is weer als nieuw!

IMG_20230411_203253.jpg


IMG_20230415_115143.jpg


IMG_20230430_145014.jpg

Na het polijsten is het volledige kappenset in de Sealant gezet.
 
Vervolg:

IMG_20230413_220331.jpg

De kappen zijn op sommige plekken gerepareerd met een polyester setje.

IMG_20230417_193657.jpg

De banden heeft mijn zwager op zijn werk erop gelegd.

Beide velgen hebben nieuwe wiellagers gekregen.
Achterremschijf is een nieuw exemplaar.

IMG_20230502_141859.jpg

Nieuw kettingset besteld.
Wel met een tandje achteraan minder. Officieel hoort een 1990 model eigenlijk 46 tanden te hebben. Zelf vind ik met wat minder toeren rijden fijner.

Tijd voor wat montage van onderdelen!

IMG_20230417_201049.jpg


IMG_20230424_202300.jpg

Achterbrug erin en remklauw aansluiten.

IMG_20230506_173830.jpg

Voorvork erin en remklauwen op druk zetten.

IMG_20230505_194522.jpg

Achterwiel erin en montage van het kettingset.
Helaas geen eindloze ketting kunnen vinden, dus lekker geklonken!

IMG_20230506_150529.jpg


En dan een sneak preview hoe het geheel eruit komt te zien. *O*

IMG_20230508_213443.jpg

En dan zit het toch even tegen. Nadat er benzine in de carburateurs kwam bleef het maar lekken bij de aftapschroeven van de middelste 2 vlotterbakken.

IMG_20230508_213431.jpg

Ook hier heeft iemand met z'n klauwen die schroefjes ooit veels te vast gedraaid.
Zie maar eens hoe ver bij de linker bakjes de schroeven zitten en bij de rechter is normaal.

De rechter vlotterbakken komen van een reserve carburateurset wat ik had gekocht, ideaal om zo onderdelen uit te wisselen.
Probleem daarna opgelost en alles bleef droog!

IMG_20230506_143528.jpg

Motor laten opwarmen en een motor flush erin gedaan en 15 minuten stationair laten draaien.

Alles afgetapt, nieuw oliefilter erop en verse olie erin.

IMG_20230512_171220.jpg


IMG_20230512_194658.jpg

Dit behoeft niet veel uitleg. De zadelbekleding is keihard geworden en scheurt als je eraan zit.

Helaas nog niet de juiste kleur rood kunnen vinden, dus voorlopig doen we het met zwart.
Gelukkig een hele handige vrouw die dat wel even erop tackert :}

IMG_20230512_194949.jpg


IMG_20230512_203445.jpg

Voila! Helemaal blij mee en voelt weer premium aan!

IMG_20230519_161525.jpg

En dan een onderdeel wat ik bleek te missen om de tank te monteren: Het tankrubber.

Deze blijkt erg lastig te verkrijgen te zijn. Cmsnl heeft het rubber niet meer en de Suzuki dealers ook niet meer.
Na wat rondbellen en tips had de dealer in Barneveld er nog 1 op zolder liggen. Dus die gelijk wezen ophalen ;)

IMG_20230519_162727.jpg

De kosten zijn het ook niet: 8,13 EUR.

Nou, dit was het voor nu even.
Er komt snel weer een update waarin de Suzuki helemaal klaar is! :]
 
Vervolg:


De kappen zijn op sommige plekken gerepareerd met een polyester setje.


De banden heeft mijn zwager op zijn werk erop gelegd.

Beide velgen hebben nieuwe wiellagers gekregen.
Achterremschijf is een nieuw exemplaar.


Nieuw kettingset besteld.
Wel met een tandje achteraan minder. Officieel hoort een 1990 model eigenlijk 46 tanden te hebben. Zelf vind ik met wat minder toeren rijden fijner.

Tijd voor wat montage van onderdelen!




Achterbrug erin en remklauw aansluiten.


Voorvork erin en remklauwen op druk zetten.


Achterwiel erin en montage van het kettingset.
Helaas geen eindloze ketting kunnen vinden, dus lekker geklonken!

Bekijk bijlage 1886490

En dan een sneak preview hoe het geheel eruit komt te zien. *O*


En dan zit het toch even tegen. Nadat er benzine in de carburateurs kwam bleef het maar lekken bij de aftapschroeven van de middelste 2 vlotterbakken.


Ook hier heeft iemand met z'n klauwen die schroefjes ooit veels te vast gedraaid.
Zie maar eens hoe ver bij de linker bakjes de schroeven zitten en bij de rechter is normaal.

De rechter vlotterbakken komen van een reserve carburateurset wat ik had gekocht, ideaal om zo onderdelen uit te wisselen.
Probleem daarna opgelost en alles bleef droog!


Motor laten opwarmen en een motor flush erin gedaan en 15 minuten stationair laten draaien.

Alles afgetapt, nieuw oliefilter erop en verse olie erin.




Dit behoeft niet veel uitleg. De zadelbekleding is keihard geworden en scheurt als je eraan zit.

Helaas nog niet de juiste kleur rood kunnen vinden, dus voorlopig doen we het met zwart.
Gelukkig een hele handige vrouw die dat wel even erop tackert :}



Bekijk bijlage 1886497
Voila! Helemaal blij mee en voelt weer premium aan!


En dan een onderdeel wat ik bleek te missen om de tank te monteren: Het tankrubber.

Deze blijkt erg lastig te verkrijgen te zijn. Cmsnl heeft het rubber niet meer en de Suzuki dealers ook niet meer.
Na wat rondbellen en tips had de dealer in Barneveld er nog 1 op zolder liggen. Dus die gelijk wezen ophalen ;)


De kosten zijn het ook niet: 8,13 EUR.

Nou, dit was het voor nu even.
Er komt snel weer een update waarin de Suzuki helemaal klaar is! :]
Deze wordt gewoon mooier dan nieuw! Erg leuk om te lezen.
 
Iemand hier interesse in mijn F?

Inmiddels besloten dat ik toch een motor wil die iets meer hooligan/bullebak gehalte heeft. Naast een saaie Transalp voor 20k woonwerk peer jaar doet de F het helaas niet meer.

+-59k op de teller
Yss vering voor en achter
Staat van onderhoud is zeer goed
Nieuwe remschijven en blokken voor, nieuwe accu, nieuwe banden en recente kettingset.
Topsellerie gel zadel
Gevlochten remleidingen, Brembo rempomp
Handvatverwarming
Topkoffer
Nette motor met lichte gebruikssporen die je mag verwachten met leeftijd en kilometerstand.

Link naar een advertentie zal ik hier wel neer gooien, daar zal een vraagprijs van €2250 in staan.

DSC_3745.JPG
 
Gisteren nog even gewassen om m'n nieuwe hogedrukreiniger en foamlans uit te proberen, zou zo maar eens de laatste keer geweest kunnen zijn...

Dadelijk eens kijken of ik hem in kan ruilen.:Y

Helaas kom ik in een slechte markt terecht merk ik.
Twee jaar geleden zat het op een hoogtepunt en zag ik ze voor 2000-2500 te koop staan. Momenteel particulier 1000-1500, en dealer +-2000. Er staat dicht bij mij eentje met minder kilometers op de teller te koop voor 1500, en die staat al zeker een half jaar te koop (houd de verkoopsites altijd wel een beetje in de gaten). De upgrades die ik heb gedaan waren puur voor mezelf, dat zie je ook niet in verkoopprijs terug me deze leeftijd.
Ben blij als ik 1000-1200 korting kan krijgen op de nieuwe. Een paar honderd euro meer in ruil voor heel veel gezeik met marktplaats klantjes en mogelijk maanden er nog mee zitten heb ik er niet voor over.

(kosten afgelopen half jaar: €750.. banden/remschijven/blokken/accu/beurtje|()


Moraal: Ik ben een jaar te laat:+
 
Och, zo heb ik laatst een inruil bedrag van 1200 te horen gekregen voor mijn 650Fje.
Omdat er een klein butsje en scheurtje in de kuip zit..

Gaat toch nergens meer over🤷
Maf zijn ze.
 
Gisteren nog even gewassen om m'n nieuwe hogedrukreiniger en foamlans uit te proberen, zou zo maar eens de laatste keer geweest kunnen zijn...

Dadelijk eens kijken of ik hem in kan ruilen.:Y

Helaas kom ik in een slechte markt terecht merk ik.
Twee jaar geleden zat het op een hoogtepunt en zag ik ze voor 2000-2500 te koop staan. Momenteel particulier 1000-1500, en dealer +-2000. Er staat dicht bij mij eentje met minder kilometers op de teller te koop voor 1500, en die staat al zeker een half jaar te koop (houd de verkoopsites altijd wel een beetje in de gaten). De upgrades die ik heb gedaan waren puur voor mezelf, dat zie je ook niet in verkoopprijs terug me deze leeftijd.
Ben blij als ik 1000-1200 korting kan krijgen op de nieuwe. Een paar honderd euro meer in ruil voor heel veel gezeik met marktplaats klantjes en mogelijk maanden er nog mee zitten heb ik er niet voor over.

(kosten afgelopen half jaar: €750.. banden/remschijven/blokken/accu/beurtje|()


Moraal: Ik ben een jaar te laat:+

Ja het is helaas een slechte tijd. Die van mij heb ik met moeite voor 1100, verkocht. Afhankelijk welk bedrag je een motor gaat kopen krijg je er bij inruil ook niet veel voor. Bij een motor boven de 3000 zal je meer inruilwaarde krijgen.
 
Hij is weg! De Tuono beviel fantastisch, de verkoper en ik begrepen elkaar, en ik heb een acceptabele troostprijs gekregen...

Als ze particulier tussen de 1000-1500 te koop staan is inruilen voor 1100 niet verkeerd.

Nu dus officieel gsx-F loos. Het was me een genoegen. :W


(Tuurlijk blijf ik gewoon gezellig meelezen!)
 
😪

De Tuono beviel fantastisch, de verkoper en ik begrepen elkaar, en ik heb een acceptabele troostprijs gekregen...
👍

Als ze particulier tussen de 1000-1500 te koop staan is inruilen voor 1100 niet verkeerd.
Lijkt mij idd een acceptabele inruilprijs :Y

Nu dus officieel gsx-F loos. Het was me een genoegen. :W
Een grote waarde verlaat ons topic! 😪

(Tuurlijk blijf ik gewoon gezellig meelezen!)
En af en toe een beetje commentaar geven mag ook natuurlijk 😁

En uiteraard begrijpen we je beslissing, ieder gaat zijn weg, en je moet rijden met wat je graag rijdt :Y
 
Gisteren nog even gewassen om m'n nieuwe hogedrukreiniger en foamlans uit te proberen, zou zo maar eens de laatste keer geweest kunnen zijn...

Dadelijk eens kijken of ik hem in kan ruilen.:Y

Helaas kom ik in een slechte markt terecht merk ik.
Twee jaar geleden zat het op een hoogtepunt en zag ik ze voor 2000-2500 te koop staan. Momenteel particulier 1000-1500, en dealer +-2000. Er staat dicht bij mij eentje met minder kilometers op de teller te koop voor 1500, en die staat al zeker een half jaar te koop (houd de verkoopsites altijd wel een beetje in de gaten). De upgrades die ik heb gedaan waren puur voor mezelf, dat zie je ook niet in verkoopprijs terug me deze leeftijd.
Ben blij als ik 1000-1200 korting kan krijgen op de nieuwe. Een paar honderd euro meer in ruil voor heel veel gezeik met marktplaats klantjes en mogelijk maanden er nog mee zitten heb ik er niet voor over.

(kosten afgelopen half jaar: €750.. banden/remschijven/blokken/accu/beurtje|()


Moraal: Ik ben een jaar te laat:+
Kenteken is niet toevallig MZ 96 SH?
 
Weet ik niet meer. Had ooit een zakje van 5 gekocht bij Louis, die gaven toen de juiste maat op voor de motor.

Ik ga er niet van uit dat Louk hem een beurt heeft gegeven voor de verkoop...
 
776d0b59-024f-436a-b9e9-6b9ddb7c3e5b.jpeg
3e35731b-eeef-4e89-9d9b-668d881107f4.jpeg

Goede avond. Is interessant om hier eens doorheen te bladeren. Dit is de mijne. Is Engelse import. Is 25000 km veel, normaal of weinig voor hem. Hij is van 1992
 
De 6k interval is erg conservatief hoor. Als je meer rijdt dan af en toe een kort stukje kun je het makkelijk iets oprekken. Ik hield meestal 7,5k of één jaar aan.

Er staat trouwens 5-6k geleden in mijn Excel waar ik onderhoud heb bijgehouden, maar het afgelopen jaar is dat er een beetje bij in geschoten. Ergens heb ik het idee dat ik sindsdien nog eens olie gewisseld heb, maar niet opgeschreven. Zal nog eens kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan