Ik zal me ook even voorstellen trouwens, in de hoop dat dit niet helemaal dood is. Ik heb mijn 1999 Varadero met problemen overgenomen van een vriend. Het is mijn eerste motor en ik wilde heel graag iets zelf repareren, geeft altijd een goed gevoel!
De motor heeft nog de volgende duidelijke problemen:
- Geratel uit het blok, met name als hij warm is (CCT’s?)
- Stator stuk, bij de vorige eigenaar leidde dit zelfs tot vonken waarbij de rubbers uit de kop knalden en hij olie ging lekken.
- Gelijkrichter/spanningsregelaar geeft wel heul veul spanning door, ondanks dat nog maar 1 fase werkt. De nieuwe Varta was snel opgeblazen. Kwam er vrij snel achter nadat ik zelf een nieuwe accu is geplaatst dus die is nog gespaard, dan maar even geen laadstroom tijdens het sleutelen.
- Roest aan de onderkant van de tank, ik vermoed dat hier vocht zat. Linkerkraan ziet er niet zo goed meer uit en sluit ook niet goed.
- Luchtfilter ziet er niet uit, hard aan vervanging toe
- Olie is nog wel ‘mooi’ maar ga ik toch preventief wisselen
- Lak van de velgen komt los, ziet er toch slordig uit op een redelijk nette motor!
- Banden zijn ook aan hun eind, nog goed genoeg voor mijn kleine ritjes, maar moeten snel vervangen
Wat ik wil doen is
- Handmatige CCT’s plaatsen, maar misschien toch automatische.
- Stator vervangen
- Gelijkrichter vervangen met moderner model, zo nodig draadboom aanpassen
- Met een monteur kijken of de tank nog kan
- Lucht- en oliefilter vervangen
Ik heb dus al een nieuwe accu geplaatst en quick en dirty de klauwen gangbaar gemaakt door alles even stevig schoon te maken met een staalborstel en ze een paar keer in te knijpen met gereedschap. Ze voelen goed stevig en lopen niet meer aan.
Ook heb ik de voorkuip even gedemonteerd, daar kwam een garagedeur opener tegen die op een knipperlicht aangesloten zat, ben benieuwd of iemand dat bekend voorkomt
ik stond wel even raar te kijken!
Ik ben ook bezig om zelf een boordcomputer te bouwen die een alarmfunctie heeft, gps snelheid, digitale gemeten snelheid, toerenteller, digitale temperaturen olie, water, voor en achtercylinder, vacuüm (als het kan per cylinder maar volgens mij wordt dat moeilijk), overhelling (klimmen, dalen en bochten) en G krachten sensor. Ik denk dat het uiteindelijk een zwarte doos wordt waarbij ik mijn telefoon gebruik als scherm, anders wordt het wel heel erg een circus. Die computer is het minst belangrijk maar wel heel leuk om te doen!