Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Topkoffer had ik voorheen mee, maar de laatste jaren wordt mijn uitrusting steeds compacter. Gevolg is dat mijn topkoffer het grootste deel van de tijd zo goed als leeg was. Alleen klein spul, maar dat past er makkelijk bij in de roltas. Topkoffer laat ik dus thuis. Zijkoffers gaan er niet zo makkelijk vanaf. Tanktassen vind ik sowieso ondingen, maar dat is persoonlijk.

Bagagerol is toch binnenkort aan vervanging toe, dus mooi moment om eens te kijken naar wat anders.
 
Topkoffer had ik voorheen mee, maar de laatste jaren wordt mijn uitrusting steeds compacter. Gevolg is dat mijn topkoffer het grootste deel van de tijd zo goed als leeg was. Alleen klein spul, maar dat past er makkelijk bij in de roltas. Topkoffer laat ik dus thuis. Zijkoffers gaan er niet zo makkelijk vanaf. Tanktassen vind ik sowieso ondingen, maar dat is persoonlijk.

Bagagerol is toch binnenkort aan vervanging toe, dus mooi moment om eens te kijken naar wat anders.
Klopt dat zijtassen niet het meest handige zijn, maar ik heb een paar keer door eigen onhandigheid de motor laten vallen ( 1 keer door opstappen en gelijk door een diepe put rijden , 1 keer door min of meer kantelende en losliggende kasseien , en een keer door op een helling naar beneden de motor wel op de jiffy maar niet in de versnelling ) en toe bleek dat tzijtassen de klap behoorlijk kunnen opvangen, geen schade aan de motor dus. Als ik van die grote alu koffers gehad zou hebben, dan waren die denk ik ook beschadigd geweest, niet meer rechthoekig en zo . Tanktassen heb ik ook een hekel aan.
 
Ik wil mijn slaapmat in eentje doen, 80 cm versie,. En daarop een kleinere voor de tent ,(of misschien de tent zonder aparte speedbag). De slaapzak ik de topkoffer plus kleding etc.. rest in zijtassen.

Zelfde uitdaging hier. Afgelopen zomer 2 stevige Action tassen om de mat gebonden daar de crappy hoes overheen. Matje kwam 2 dagen voor vertrek aan en was groter dan verwacht. Inmiddels een Ospray 120L tas gekocht. Hier kan tent matje en waarschijnlijk slaapzak in 1 keer in. volladen en opbinden. en niet meer alles apart vast te hoeven sjorren.

Helaas is dit theorie en heb ik nog geen praktijkervaring.
 
Laatst bewerkt:
Zelfde uitdaging hier. Afgelopen zomer 2 stevige Action om de mat gebonden daar de crappy hoes overheen. Matje kwam 2 dagen voor vertrek aan en was groter dan verwacht. Inmiddels een Ospray 120L tas gekocht. Hier kan tent matje en waarschijnlijk slaapzak in 1 keer in. volladen en opbinden. en niet meer alles apart vast te hoeven sjorren.

Helaas is dit theorie en heb ik nog geen praktijkervaring.
Mijn gedacht is dat ik in ieder geval de slaapmat droog wil houden, de tent maakt niet zoveel uit, die is 's morgens toch nat. Dus daarom de twee gescheiden van elkaar inpakken. Die slaapmat is wel verrekte groot in de rol 80 cm breed , ( eigen keus overigens, ik wil met mij 69 jaar volgend voorjaar wel goed slapen) , maar dat moet dan maar.
 
Mijn gedacht is dat ik in ieder geval de slaapmat droog wil houden, de tent maakt niet zoveel uit, die is 's morgens toch nat. Dus daarom de twee gescheiden van elkaar inpakken. Die slaapmat is wel verrekte groot in de rol 80 cm breed , ( eigen keus overigens, ik wil met mij 69 jaar volgend voorjaar wel goed slapen) , maar dat moet dan maar.

Nog geen 69, maar die dikke mat slaap gewoon geweldig en dat telt ook voor iets. Eenmaal achterop voel je er niets meer van. (rijd ook geen 200 meer over de Autobahn).
 
Per motor is ook wel verschillend wat je kan meenemen en wat makkelijk is. Op de Transalp of TDM die ik gehad heb, kon ik behoorlijk wat meenemen zonder dat dit de rijeigenschappen nadelig beïnvloede. Op mijn CB500 moet ik echt oppassen wat ik er op vast knoop, want een paar kilo meer zorgt er bijv net voor dat de voorkant (met name als de tank niet helemaal vol is) gaat zwabberen. Tanktas gebruik ik altijd, 1 omdat mijn kaart bovenop zit (ben nog ouderwets :+ ), 2 voor het extra gewicht op de voorkant en 3 omdat het gewoon makkelijk is voor spullen die je snel wil pakken. Verder gebruik ik 2 zijtassen voor diverse spullen en de roltas (Louis.de) voor tent (apart in een waterdichte zak), slaapmat, slaapzak en kussentje. Roltas met zijsluiting is voor mijn doel praktischer, want stamp alles erin en dan goed dichtrollen. In deze setting kan ik al mijn kampeerspullen meenemen en heb dan nog ruimte voor bij boodschappen onderweg. Door de zijtassen te gebruiken is het geheel een stuk minder breed dan als ik koffers zou nemen, aangezien deze tegen de motor aan zitten en er geen extra rek tussen zit. Ondertussen een zwarte CB, maar daar heb ik geen fatsoenlijke foto's van met alles erop.
p7250447-jpg.1419685
 
Klopt dat zijtassen niet het meest handige zijn, maar ik heb een paar keer door eigen onhandigheid de motor laten vallen ( 1 keer door opstappen en gelijk door een diepe put rijden , 1 keer door min of meer kantelende en losliggende kasseien , en een keer door op een helling naar beneden de motor wel op de jiffy maar niet in de versnelling ) en toe bleek dat tzijtassen de klap behoorlijk kunnen opvangen, geen schade aan de motor dus. Als ik van die grote alu koffers gehad zou hebben, dan waren die denk ik ook beschadigd geweest, niet meer rechthoekig en zo . Tanktassen heb ik ook een hekel aan.

Ik bedoelde een roltas met de sluiting aan de zijkant, niet zijtassen. Maar verder heb je absoluut een punt, daarom heb ik ook beide. Alu koffers voor trips waarbij ik geen offroad plannen heb, en zijtassen voor offroadtrips. Koffers vind ik veel praktischer, kan meer in en ze kunnen op slot, maar uit het oogpunt van vallen kan je inderdaad beter tassen hebben.

Maar ook als ik eigenlijk geen offroad plannen heb kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en dat kost wel eens een koffer maar levert wel mooie plaatjes op :+

IMG_20190422_112459.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde een roltas met de sluiting aan de zijkant, niet zijtassen. Maar verder heb je absoluut een punt, daarom heb ik ook beide. Alu koffers voor trips waarbij ik geen offroad plannen heb, en zijtassen voor offroadtrips. Koffers vind ik veel praktischer, kan meer in en ze kunnen op slot, maar uit het oogpunt van vallen kan je inderdaad beter tassen hebben.

Maar ook als ik eigenlijk geen offroad plannen heb kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en dat kost wel eens een koffer maar levert wel mooie plaatjes op :+

Bekijk bijlage 1432668
Ja, prachtig plaatje ! Maar ik probeer nu juist dit soort prachtige weggetjes te vermijden, het avontuur is er natuurlijk wel , maar met mijn CBF1000 voel ik me beter op mijn gemak met lekker strak asfalt. Ik heb stiekum wel bewondering en respect voor lui die wel de grenzen opzoeken trouwens.
 
Misschien dat de uitbaters van de camping ook weten of er wel of niet fikkie gestookt mag worden op hun camping.
 
Nu ik die nieuwe Nomad 75 cm breed en 10 cm dik heb , ga ik een speedbag kopen. Prima. Nu heb ik het idee om mijn slaapzak, gewoon model en niet zo heel dik, in de slaapmat mee op te rollen en het geheel dan in de speedbag ( Louis) te doen. Dat scheelt weer ruimte in de topkoffer. Nu ben ik een tikje onzeker over het oprollen van die slaapmat na gebruik. Is het geheel dan net zo mooi dun als nu het ding nog nieuw is ? En als dit niet zo is, kan je dan de boel insnoeren met spanbandjes , of elastieke dingen ? Of gaat dan de binnenzijde van de slaapmat naar zijn grootje ? Als iemand hierover iets weet of meent, reageer !!!
 
Nu ik die nieuwe Nomad 75 cm breed en 10 cm dik heb , ga ik een speedbag kopen. Prima. Nu heb ik het idee om mijn slaapzak, gewoon model en niet zo heel dik, in de slaapmat mee op te rollen en het geheel dan in de speedbag ( Louis) te doen. Dat scheelt weer ruimte in de topkoffer. Nu ben ik een tikje onzeker over het oprollen van die slaapmat na gebruik. Is het geheel dan net zo mooi dun als nu het ding nog nieuw is ? En als dit niet zo is, kan je dan de boel insnoeren met spanbandjes , of elastieke dingen ? Of gaat dan de binnenzijde van de slaapmat naar zijn grootje ? Als iemand hierover iets weet of meent, reageer !!!

Ik rol mijn slaapmat gewoon goed strak op en dan past hij eigenlijk altijd gemakkelijk in de hoes. Soms moet ik hem wel twee keer oprollen zodat echt alle lucht eruit is (tussendoor dus even het ventiel weer dichtdraaien ;)). Ik hoef nooit met spanbandjes te rommelen.
 
Ik heb er een tijd tegenaan zitten hikken. Ja, kwaliteits-spul is duur.
Ik was het zat met lekkende inflatables of dikke luchtbedden. Die dan ook nog veel inpak-ruimte vereisen.
De druppel dat was wel dat ik in vroeg voorjaar in de Ardennen kou heb liggen lijden.
Dat was moment dat besluit is gevallen om eens een keer GOED spul te gaan kopen. Dan moet 't maar een keer geld kosten!

Ik heb nu een Exped matje (voor -10'C?) die geen kou uit de grond meer laat doorkomen. Rolt ook heel compact op!
Naast een mummy-slaapzak die ik al eerder had, heb ik nu 2x een Nomad (2x da's toeval) slaapzak gekocht met verschillende comfort-temps.
Mijn mummy die ik al had, is goed voor héél koud, maar je ligt idd als een mummy. Beweegruimte is zero. Da's niet fijn!
Beide gekochte Nomad-slaapzakken zijn extra breed en extra lang. Nee, ik lig nu niet meer klem 's nachts! :t
De zomer-Nomad was pas terug in de Eiffel bij ca 5'C netaan voldoende. Had beter toen de dikkere mee kunnen nemen.
Beide Nomad-zakken zijn met een compressie-zak flink in elkaar te drukken voor op de motor. Thuis los uitleggen!
 
Nu ik die nieuwe Nomad 75 cm breed en 10 cm dik heb , ga ik een speedbag kopen. Prima. Nu heb ik het idee om mijn slaapzak, gewoon model en niet zo heel dik, in de slaapmat mee op te rollen en het geheel dan in de speedbag ( Louis) te doen. Dat scheelt weer ruimte in de topkoffer. Nu ben ik een tikje onzeker over het oprollen van die slaapmat na gebruik. Is het geheel dan net zo mooi dun als nu het ding nog nieuw is ? En als dit niet zo is, kan je dan de boel insnoeren met spanbandjes , of elastieke dingen ? Of gaat dan de binnenzijde van de slaapmat naar zijn grootje ? Als iemand hierover iets weet of meent, reageer !!!

Ik rol hem ook 2 keer op om de lucht er beter uit te krijgen. Ventiel dicht na eerste keer oprollen, dan uitrollen en weer opnieuw oprollen en zo tegen het einde het ventiel weer openen om de laatste lucht eruit te krijgen. Bij mij zit een sjorband standaard bij om hem compacter te krijgen, ik denk dus dat het geen kwaad kan
 
Ik was het zat met lekkende inflatables of dikke luchtbedden.
In de outdoor zooi is kwaliteits spul inderdaad vrij duur maar het wel waard. Helaas voorkomt dit geen lekkage.
Tip, neem een kleine tube Seamgrip mee. Perfect om kleine gaatjes mee te plakken is een eitje daarmee. En het blijft flexibel dus je hebt er geen last van bij het oprollen. Nadeel is dat als de tube geopend is het redelijk snel uitdroogt in de tube. Langer dan een half jaar blijft de tube niet vloeibaar.

Beide Nomad-zakken zijn met een compressie-zak flink in elkaar te drukken voor op de motor. Thuis los uitleggen!
Let wel op met compressie zakken tot het maximum gebruiken. Slaapzakken kunnen hier niet altijd tegen, als je de vezels te plat duwt kan deze 'íngeklapt blijven'. Als je het al doet hou het heel kort (smorgens inpakken eind middag uitpakken). Heb op die manier wel eens een slaapzak verkloot.
 
Tip, neem een kleine tube Seamgrip mee. Perfect om kleine gaatjes mee te plakken is een eitje daarmee.

Let wel op met compressie zakken tot het maximum gebruiken.
Lekkage van mijn self-inflatables, was òf dat de naad bij de aansluiting luchtgat lekte, òf dat de lamellen intern los gingen laten.
Resultaat is dan dat de mat een ballon gaat worden. Daar kan geen enkele tube lijm tegenop.
Van alle slaapmatten die ik ooit heb gehad waren de slechtste ervaringen met self-inflatables. Die wil ik dus nooit meer!
Vroegâh, had ik van die rubberen luchtbedden. Meestal was dan het einde als ze verteerd waren. Dan hielp lijm ook niet meer.

Ik heb nu ook nog een velours-luchtbed en die voldoet op zich prima. Slaapt goed maar heeft wel grote pakmaat.
Nee, in alle kampeer-jaren (ca 50) nog NOOIT een luchtbed-lek gehad door iets scherps. Daar ben ik altijd wel scherp op...........!

Compressie-zakken gebruik ik die bij de slaapzak zijn mee-geleverd. Zou dus geen probleem moeten zijn.
Precies zoals je zegt, slaapzak niet lang samendrukken. Zeker thuis snel uit de zak halen.
Op vakantie meestal 's morgens in de zak en 's avonds op volgende camping weer eruit.
 
Lekkage van mijn self-inflatables, was òf dat de naad bij de aansluiting luchtgat lekte, òf dat de lamellen intern los gingen laten.
Resultaat is dan dat de mat een ballon gaat worden. Daar kan geen enkele tube lijm tegenop.

Hehe, heb 1 x naast iemand gelegen die enthousiast zijn zelf inflateble 'bij blies'. Ik vroeg me af waar hij al die lucht liet, tot het ding pang zij _O-
Maar ja, Delaminatie is een ding bij de goedkopere self inflatebles inderdaad. Zelf ook 1x gehad bij een ThermARest matje van ongeveer 15jaar oud. Gezien de verhalen over goede levenslange garantie heb ik dit een keer uitgeprobeerd. En inderdaad na te veel jaren gewoon een nieuwe ontvangen.

Voor delaminering is de oorzaak overigens vaak dat het matje warm word in de tent waardoor de lucht uitzet, sinds ik dat 1x heb gezien zorg ik dat mijn matjes open staan of zacht zijn opgeblazen. Zo'n exped systeem kan daar ook niet heel goed tegen. Al geloof ik zo dat het vooral een probleem is bij de goedkopere imitaties ;-)

Tot zo ver mijn tips voor onervaren kampeerders ;-)
 
Ik zal ergens een tubetje van die Seamgrip zien aan te schaffen.. En ik heb even gepast of het gaat, de slaapzak in de Nomad 75 cm matras oprollen, en dat gaat prima. Scheelt weer ruimte in de topkoffer. Alleen, ik kocht een speedbag bij Louis, 50 liter en 80 cm lang, zag er prima uit maar doordat ik een grote slaapmat heb van 76 cm krijg ik de speedbag niet goed dicht. Ik vond 80 cm al een hele breedte op de motor, maar ik ga toch de Louis speedbag van 8o cm ruilen voor eentje van 90 cm. Als ik het op het zadel leg, komt het me wel behoorlijk breed over, zo'n speedbag. Wat vinden jullie een acceptabele breedte voor je bagage ? Het zal denk ik wat minder worden dan 90 cm, maar toch wel 85 cm. En op de speedbag komt dan het tentje, dat qua grootte dan opeens erg miniatuur lijkt . Ik heb een Honda CBF1000, dus geen grote GS met zijkoffers . Is 85 cm te breed om comfortabel de autobaan , ca 160 kruissnelheid, (on) veilig te maken ?
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor is met bagage om en nabij de 90 cm breed en daar kan ik zelfs in de stad en in de file overal mee tussendoor.
Zie onderstaand bericht voor mijn bepakking.
 
Mijn motor is 1 meter breed, ook daar gaat het, al dan niet met bepakking, ook prima tussen de files door.
Voordeel: de breedte zit aan de voorzijde, dus je ziet wel of het gaat of niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan