Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Die heel enkele uitzondering die hier aan meedoet, die moet dan WEL extra voorzorg nemen.
Een groot deel van de kampeerders heeft nog nooit in een tentje geslapen bij -10'C. Nee, ik ook niet.
Ik heb al heel veel gekampeerd, maar als het extreem koud wordt dan ga ik wel in hotel. (of blijf thuis)
Het moet wel leuk blijven. Kamperen moet niet kramperen worden!
De gemiddelde kampeerder verklaart je al voor gek als je kampeert bij -2. Maar dat is ook het koudste wat ik heb gehad.

Zonder tent overigens wel eens met kerst -1 gehad. Was heel leuk, maar ook heel erg koud. Zelfs met exped luchtbed, fatsoenlijke slaapzak, bivakzak, ski jas en gewoon een lange broek aan met sokken erbij.
 
Tja het ligt er natuurlijk wel aan of je met vakantie bent of op reis of je thuis blijft als het koud is of voor een hotel kiest. Als je vijf maanden onderweg bent, dan zijn goede spullen toch wel lekker en het spaart op de lange termijn ook serieus geld als je niet steeds in een hotel hoeft te kruipen als het wat frisser is. Ik heb een thermarest matje en een goede slaapzak en daarbij nog een extra cordura zak die je nog eens 5 C extra geeft. Daarmee heb ik in het hoge noorden (Yukon) ook bij temperaturen onder het vriespunt goed geslapen..
 
Laatst bewerkt:
De Bikkelrit, ik meen 2014: min 17, M90, goed geslapen. Alleen moest ik er toentertijd nog uit om het bier weg te brengen... Later kreeg ik het heldere idee om een fles mee de slaapzak in te nemen.
 
Ja de M-90 is een flinke klomp stof, zelfs in de compressiezak, maar in winterse omstandigheden perfect. Goede bodemisolatie is wel een must als het gaat vriezen. Of even een kampvuur met stenen een paar uur heet stoken en deze dan ingraven onder je slaapplek..
 
Ik heb een Exped matje Synmat UL. Hoewel die net te kort is (1.83 net als ik), heel fijn en superlicht ding. Met de mond in seconden opgeblazen. Weegt 475 gr.
Ik gebruik hem icm een Bever huismerk donsslaapzak L tot -2 comfort, maar eigenlijk nog beter. Daar zo'n 15 graden liner in van SeaToSummet.
Hele combinatie weegt ca 2kg en past inclusief tent ruim in een 33L zijkoffer.

Met -30 maar licht fris gehad. Was ook op 6km hoogte dus de stofwisseling was het er niet zo mee eens. Was dan ook geen motor trip.
 
Ja de M-90 is een flinke klomp stof, zelfs in de compressiezak, maar in winterse omstandigheden perfect. Goede bodemisolatie is wel een must als het gaat vriezen. Of even een kampvuur met stenen een paar uur heet stoken en deze dan ingraven onder je slaapplek..
Ik had vaak van die 0,5L frisdrank flesjes mee op trekking/beklimmingen. Vol met water kun je die best heel dicht op het vuur leggen. Dan net voor het slapen gaan in je slaapzak leggen. Heb je je slaapzak lekker warm en de volgende ochtend kun je wat drinken zonder direct intens koud te zijn.
 
Elefantentreffen:
Een jaar of 10 geleden over gedacht, maar inmiddels niet meer op de lijst (wat niet is kan weer komen natuurlijk).

M90 slaapzak
Moeilijk om te zeggen natuurlijk voor iemand die tot voor kort met een matras van 80 bij 32cm opgerold achterop de motor door Europa reed.
Maar dat is mij de groot, te lomp en te zwaar voor het merendeel van mijn campeertrips.

Schapenvacht
Ligt standaard op de buddy bij meerdaagse ritten. Doet ook nog wel dienst als kussen.
 
Een lomp pakket is prima als je naar de Noordkaap gaat (kleine uitzondering is de Trollstiegen).
Ook over de meeste wegen in Europa weinig problemen gehad. Het wordt echter vervelend als je echt in de bergen komt en hairpins moet nemen.

Ik ben momenteel aan het flirten om een rondje Zwarte zee te gaan doen. (als het politiek en pandemisch allemaal weer kan).
Ik vrees hier echter slechtere wegen en zal ik meer gereedschap/onderdelen mee moeten nemen, omdat ik dan buiten het bereik van mijn ANWB pechhulp gebied kom.
Dit is een belangrijke reden om toch wat te gaan snijden in de lompheid en gewicht van mijn campeerspullen. OMdat de slappmat toch gewisseld moet worden is dit een goed punt om mee te beginnen.

Helaas kom je altijd op een compromis uit tussen: kosten, gewicht, comfort en pakmaat.
 
De Bikkelrit, ik meen 2014
Alleen moest ik er toentertijd nog uit om het bier weg te brengen... Later kreeg ik het heldere idee om een fles mee de slaapzak in te nemen.
Tsja, Bikkelrit. De naam zegt 't al!
Ben een watje. Althans, ik heb geen zin om kou te lije................. Da's nix voor mij.

Een fles mee in de tent voor aftappen van restantbier is goed idee.
Zelftap flessen voor jus d' orange zijn daar prima geschikt voor. (heb er altijd 1 mee)
Ook te gebruiken als kruik. Net voor slapen effe water verhitten. (bij aftappen bier wel dan eerst leeggooien!)
 
Die Exped dingen zijn kneiterduur, echter wel goed warm, comfortabel en licht. Je kunt overwegen voor die blauwe te gaan. Zijn wat minder goed geïsoleerd, maar ook flink goedkoper. Als je maar enkele keren koud gaat kamperen dan kun je dr prima zo'n EHBO fliesje onder leggen. Dan zit je al aan het niveau van een prijsklasse duurder.
Ik vind ze comfortabeler dan de 2x zo dikke luchtbedden. Door de luchtkamers in de lengte richting rol je ook minder snel (er naast).
Slaapzakken kun je t best voor dons gaan, is wederom wat duurder, maar laat zich heel goed samen proppen. Wordt al heel snel heel klein. Decathlon heeft hier mooie opties voor.
Een voordeel van klein kunnen inpakken is dat je al snel met een koffer/tas minder kunt. Als je bijvoorbeeld met enkel 2 zijkoffers kunt ipv met nog een topkoffer scheelt heul veel in voelbaar gewicht.

Ik kom vanuit het trekking en klim gebeuren, 200 gram is dan sowieso al veel meer dan op de motor. Pakmaat blijft echter belangrijk.
 
Waarom is die pakmaat toch zo belangrijk? Ik heb helemaal geen problemen met mijn 10cm dikke slaapmat..echt gewicht is het ook niet..
 
Ja, als je met de motor gaat kamperen dan heb je een aanhanger erachter met een baal stro...............................8)7
Ik refereerde naar het Elefantentreffen. Daar waren balen stro beschikbaar.
Ik heb daar eerst een gat moeten graven in de sneeuw, dan een laagje stro gelegd en dan pas de tent op gezet.
 
Ik refereerde naar het Elefantentreffen. Daar waren balen stro beschikbaar.
Ik heb daar eerst een gat moeten graven in de sneeuw, dan een laagje stro gelegd en dan pas de tent op gezet.
Het was leuk om een keer mee te maken maar zal niet snel een 2de keer doen.. Het jaar er op was er ook een relaas van de organisatie dat ze dat jaar ook niet zo geweldig vondne..
 
Terug
Bovenaan Onderaan