Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Op de motor heb ik die behoefte nog niet gehad.
Toen ik in 2016 2,5 maand met mijn camper ging rond reizen wel.
Die was al te zwaar op zich zelf, daar ben ik wel serieus gaan kijken wat er mee gaat en hoeveel het woog.
Achteraf gezien bij een totaal gewicht richting de 3800kg natuurlijk nutteloos om een pak hagelslag te wegen. :+ :X
Elke gram is er een! Dus beter van te voren vast opeten. Ohnee dan weeg jij natuurlijk meer, dat schiet niet op 8)7
 
Inderdaad wegen bagage systemen an sich best wat. Vorig jaar voor het eerst met een mooie grote bovensluiter north face tas op pad geweest. Maar die weegt leeg wel veel meer dan de 2 roltassen van dane die ik het jaar ervoor gebruikte. Ik hou juist wel van de ' kilo-beperking' (ik kampeer maar 1 week met de motor). Met veel haarspeldbochten maar ook met parkeren telt dit simpelweg mee in de handling (op de peage merk ik het niet). Ik heb ook een Coleman tentje van 2,8kg, thermarest lichtgewicht luchtbed, superkleine shampoo en tandpasta zooi enz. Leuk om te lezen: meningen en ervaringen!
 
@Traffic Taurus , Leuk overzicht! :t
(je ziet aan de mondkapjes ook meteen dat het een 2020 lijstje is 😅)

Wat ik me dan wel afvraag; van iemand die z'n bagage tot op de gram nauwkeurig weegt zou ik verwachten dat ie met tassen rijdt ipv koffers? Dan heb je de eerste 7-8kg besparing al te pakken :)
Klopt koffers zijn zwaar, maar wel praktisch als tafeltje en pakken makkelijker in.

Want heb wel tassen, maar dat zijn van die goedkope waardeloze dingen. Het originele plan was om naar Marokko te gaan en daar wilde ik eigenlijk voor m'n eigen gemoedsrust de boel wel op slot kunnen zetten. Daarom had ik in koffers geïnvesteerd, maar 2020 dus dat werd hem niet...

Ooit komen er vast nog wel goede tassen, maar goed spul is prijzig in aanschaf :/
 
Mee eens. Niks zo armoedig als na een lange rit je op de camping te moeten behelpen. Nu is "behelpen" voor iedereen anders natuurlijk. Maar ik bespaar ook zeker niet op gewicht. Bespaar eerder op afmetingen :)
Oh, ik vond dit al wel een luxe lijstje. Had al een veel grotere tent mee dan t jaar daarvoor en een stoeltje! :) Voor mij is behelpen: 1 set ondergoed, 1 set bovenkleding, een r*k matje en een lekke tent. Oh en te weinig snacks mee.
 
Oh, ik vond dit al wel een luxe lijstje. Had al een veel grotere tent mee dan t jaar daarvoor en een stoeltje! :) Voor mij is behelpen: 1 set ondergoed, 1 set bovenkleding, een r*k matje en een lekke tent. Oh en te weinig snacks mee.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook. Wat voor de één behelpen is, is voor de ander luxe. De een slaapt prima op een dun matje, de ander is 's ochtends gebroken. Dat is allemaal heel persoonlijk natuurlijk. Maar een paar kilo extra is voor mij niet zo belangrijk.
 
Klopt koffers zijn zwaar, maar wel praktisch als tafeltje en pakken makkelijker in.

Want heb wel tassen, maar dat zijn van die goedkope waardeloze dingen. Het originele plan was om naar Marokko te gaan en daar wilde ik eigenlijk voor m'n eigen gemoedsrust de boel wel op slot kunnen zetten. Daarom had ik in koffers geïnvesteerd, maar 2020 dus dat werd hem niet...

Ooit komen er vast nog wel goede tassen, maar goed spul is prijzig in aanschaf :/
Ik heb ook een setje erg goedkope XL moto zadel/zij tassen.
Ik vind ze wel fijn eigenlijk, ze zijn groot genoeg om voor mij genoeg zooi mee te krijgen.
Maar te klein om te veel mee te kunnen slepen.

De laatste trip, na de eerste overnachting, alles weer terug op de motor gebonden.
Het rugzakje is gewoon een simpel retro canvas dingetje, daarin wat te drinken en te eten voor onderweg.
En als het te warm wordt kan er een trui of shirt in gestopt worden.

IMG_20200909_084948489.jpg


Jammer genoeg is mijn luchtbed tijdens deze laatste trip lek gegaan.
Gelukkig in de laatste nacht dus verder niet veel last van gehad, behalve die nacht maar goed des te vroeger was ik op de terug rij dag onderweg.
Extra jammer was dat het setje (luchtbed, slaapzak en opblaas kussen) precies in 1 tas paste), wel zo fijn als je je kamp op gaat bouwen.
gooi gewoon alles uit die ene tas op de grond en ik kan mijn bedje opmaken.
 
Mijn gsa weeg 250 kilo, ik met laarzen, pak en helm zeker 100 kilo. Samen 350 kilo. Dan ga ik niet kijken of mijn tube tandpasta misschien een paar gram minder kan zijn. Pakmaat vind ik belangrijker, gewicht maakt mij niet zoveel uit. Als je vriendin/vrouw/partner een keer achterop zit, gaat er zomaar 60-80 kilo mee. Kan je motor ook wel tegen.
 
Het rugzakje is gewoon een simpel retro canvas dingetje, daarin wat te drinken en te eten voor onderweg.
En als het te warm wordt kan er een trui of shirt in gestopt worden.
Ik heb dan veel veel zooi op/ aan de motor hangen.
Maar ik wil absoluut niets op mijn rug!
 
Wat voor tafeltje nemen jullie mee?
Ik heb een Ali-helinox stoeltje en eigenlijk wil ik ook zoiets als tafeltje maar dan met een stevig blad zodat ik er een brandertje op kan zetten.
 
Dit is tegenwoordig mijn bepakking. Op de buddy zit mijn tent met haringen en hamer in de onderste tas. Die is niet waterdicht, hoeft ook niet de tent is in de ochtend vaak nat van het condens. In de roltas erbovenop mijn slaapzak en slaapmatje en daar bovenop mijn Helinox stoeltje. Als ik op de motor zit is mijn rug vrij van de roltassen dus ik heb er tijdens het rijden geen last van. Mijn slippers zitten net de tent (je ziet ze er uitsteken.

In de linkerkoffer zitten een paar hoge wandelschoenen, kleding, reserve gasflesjes, etc. In de rechter kookspullen, Michelin kaarten. In de tanktas spullen die ik voor het grijpen wil hebben: ebookreader, telefoon kaart van de regio waar ik ben, opladers, fototoestel. In de topkoffer zit een compressortje, flesjes drinken, pak koekje, regenkleding, extra trui, extra handschoenen.

Met tanktas en topkoffer toer ik ook rond als ik vanuit huis een dagje ga toeren, die zijn dus eigenlijk altijd ingepakt. En tijdens vakantie laat ik de zijkoffers ook in de tent, zijn ook erg handig als tafeltjes tijdens het koken en eten.

Vroeger stopte ik mijn bed en slaapzak ook in de zijkoffers maar toen had ik een kleinere slaapzak die in voor-/najaar toch best aan de koude kant was, ook doordat hij te kort voor mij was. En dan zat alleen de tent achterop. Nadat ik een grotere slaapzak had gekocht werd het erg krap in de koffers, dus ben ik met die roltas voor de slaapspullen begonnen en dat bevalt me goed. Het weegt niet veel, rijdend heb ik er geen last van. Daardoor wel heel veel ruimte in de zijkoffers gekregen dus ik neem altijd erg ruim kleren mee, 3 sets sokken/ondergoed/tshirts, aparte short/shirt om in te slapen, lange broek, korte broek, dikke trui, fleece. Ik ga steeds luxer kamperen merk ik, maar dat bevalt me ook wel.

Als ik op de camping kom trek ik mijn jas uit, gooi de tassen los en zet de tent op in tshirt en motorbroek/laarzen. Dan de zijkoffers in de voortent, daarop zitten mijn laarzen en broek uittrekken en dan in het zomertenue. Ik wil altijd zo snel mogelijk die tent hebben staan voor ik ga relaxen en dat bevalt me op deze manier prima zo.


1611908060906.png
 
Laatst bewerkt:
Wat voor tafeltje nemen jullie mee?
Ik heb een Ali-helinox stoeltje en eigenlijk wil ik ook zoiets als tafeltje maar dan met een stevig blad zodat ik er een brandertje op kan zetten.
Ik heb zoiets:

Maar daar zet ik zeker geen brander op, Weizenbierglas donderde vorig jaar ook om :-(. Bekers gaat wel.
Voordeel van deze is, dat hij heel compact in te pakken is, doordat er geen pennen in het tafelblad zitten. Maar daardoor buigt het tafelblad wel door wanneer je er wat gewicht op zet.

Brandertje zet ik dus gewoon op de grond, tafeltje is wel handig om kookspullen/etenswaren vrij van de grond te hebben.
 
Ik heb dan veel veel zooi op/ aan de motor hangen.
Maar ik wil absoluut niets op mijn rug!
Dat kamp was ik ook van, tot ik een hele fijne camelbak had die goed zat. 2 liter water erin en ik kan ook met 30 graden gewoon fatsoenlijk door. En na 10 minuten merk ik niet eens dat ik iets op mn rug heb.

Maar meer dan een portemonnee en water zit er niet in.
 
Leuk al die tafeltjes, maar mij opgevouwen nog iets te groot om als extra mee te nemen.
Natuurlijk wel heel makkelijk als tafeltje staat. (die van @KvM)
Andere zijn niet stabiel want kostbaar bier gaat ermee verloren. :X (= doodzonde:()

Voorlopig dan nog maar effe zonder....................😥

De genoemde plaat van @bikerfreak is mss nog niet verkeerd.
Ik bedenk nu om zo'n plaat mss boven op je topkoffer (die is dus bol) te kunnen leggen middels 'slimme' pootjes???
Mss heeft iemand een goede oplossing voor deze situatie?
 
Zo ging ik van de zomer weg. Wel een kort tripje, maar 1 overnachting, maar dan heb je bijna net zoveel nodig.
1611921312530.png
1611921535217.png
Zijkoffer 1: Tent en helinox stoeltje, sportschoenen
Zijkoffer 2: Slaapzak, kussen, slippers (past een luchtbedje nog wel bij)
Achterop de buddy: XL 10cm dikke self inflatable slaapmat. Zou ik op een lange trip niet meenemen.
Topkoffer: Kleding en electronica etc.

Alles wat niet past, thuis laten :-)

Kookspullen thuis gelaten (maar kunnen in de zijkoffer ipv de tent. Tent achterop ipv XL slaapmat)

En dezelfde uitrusting past (zonder xl slaapmat) ook op een brommer :P
1611921452282.png
1611921564205.png


Vorig jaar wat vakantie (kamperen) betreft verder van huis geweest met de brommer dan de motor :]
 
Ha ha!😜
Zo'n wegracer heb ik ook. Vespa Ciao 1973 (80cc)
Daar maak ik wel tripjes mee, soms 200km op 1 dag. Loopt als de 'brandweer'.
Nee, ik ga er niet mee kamperen. Dat heb ik in verleden wel gedaan met net zo'n brommertje.
Dat was een Peugeot 103, waarmee ik tot in F ben geweest.

Op deze Ciao heb ik nu wel een koffer achterop gemonteerd.
(zo'n smalle topkoffer van een scooter?)
20191024_1.jpg
 
De mijne is een Sparta! Leuk spul inderdaad. Al moet ik m wel even nalopen motorisch nu. Kampeertrip met 35+ Celcius, 150km op een dag en zo afgeladen had m niet perse goed gedaan :p

Wel beter op een bommertje met 45km/u in je t shirt en korte broek dan op een motor met heel pak aan bij die temperaturen trouwens. Alleen duurt iets langer voor je ergens bent
 
Nee, onbeschermd blijkt soms foute gedachte!
Paar jaar geleden op een heel hete dag reed ik ook met slippers en T-shirt.
Op een smal 2-richting fietspad komt een clubje racefietsers mij tegemoet.
Zat 1 snurker tussen die precies dat ik langs kwam, naar links ging. Frontaal erop!
Gelukkig reed ik niet hard en was mijn 110kg iets teveel voor zijn 65kg.
Ze hebben hem groggy moeten afvoeren en een week later had ie nog steeds evenwichts-problemen.
Ja, ik ben door de klap onderuit gegaan. Toch her en der flinke schaafwonden!! :X
 
Ja, dat zijn wel vervelende momenten. Dan vallen wat schaafwonden nog mee op zich. Maar een hel motorpak op de ciao is ook zo wat _O-
 
Nee, een motorpak op de brommerd is meestal net iets te veel.

Al had ik maar meer kleding aan gehad!
Nu pijnlijke wonden op mijn blote voeten (slippers) en op mijn schouder, omdat ik alleen dun T-shirt aan had.
Is het kouder dan heb je wel gewone schoenen aan en handschoenen en en dikkere jas.
De spullen die dan stuk zijn, kan je makkelijker vervangen als de huid die je bent kwijtgeraakt. Alles is weer aangegroeid!

Mijn Blackbird staat ergens in de stalling.
Dan stap ik met complete motor-outfit op de Vespa en wissel dan met de Blackbird. (ietsje meer want is 1135cc)
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Terug
Bovenaan Onderaan