Het grote Kamperen op je motor deel 4 met je zak op de mat.

Ik heb zelf 4 weken in een Vango Galaxy 300 gewoond onderweg naar en van de Noordkaap. Prima tent! Elke keer verbaasd dat zo'n grote tent uit zo'n kleine tas kan komen.
 
Vango's zijn toptentjes! Goede prijs kwaliteit alleen prutharingen, maar die vervang ik toch altijd gelijk door mijn zak rotspennen.
 
Alpha en Omega...........................!

Ik heb afgelopen jaar 2 Vango-tentjes gekocht. De Alpha 300 en de Omega 350. Zien er kwalitatief prima uit.
Voor 25 euries heb ik ook nog een bbh Vango-tarp kunnen scoren in Engeland. Klein pakketje.
Bij slechter te verwachten weer is het voorportaal van de 350 heel prettig. Dan heb je meer leefruimte.
Bij mooi weer (Z.Europa) dan is de Alpha al voldoende. (is lichter en kleiner pakket, net effe sneller op te bouwen) Want dan ben je toch altijd buiten.

Bij langer verblijf op 1 plek voorkeur voor de Omega te gebruiken met tarp. Bij doortrekken liever de Alpha.
Wat ook wel fijn is bij de Alpha dat die samen met slaapzak in 1 zijkoffer kan. Blijft prima droog!!

De tentjes zullen zich nog moeten bewijzen. Tot nu met de Omega maar 2 weken gekampeerd en met de Alpha slechts 2 dagen. (test-weekend)
Wat ik bij beide wel heb veranderd is dat ik de scheerlijnen heb verwijderd omdat die steeds in de knoop gaan zitten bij opbouwen.
Scheerlijnen nu los van de tent en evt snel aan te klikken mbv musketon-haken. Is er of komt er dan toch een keer veel wind, kan je altijd nog snel de lijnen aanbrengen. Meestal (80% van de tijd) heb je al die scheerlijnen helemaal niet nodig.
Je breekt alleen maar je nek erover..........................(als je 's avonds laat in kennelijke staat je tent hebt teruggevonden):9
 
Laatst bewerkt:
Vango's zijn toptentjes! Goede prijs kwaliteit alleen prutharingen, maar die vervang ik toch altijd gelijk door mijn zak rotspennen.
is alleen een serie waarvan de stokken makkelijk breken (ervaring mee) wel netjes alle stokken vernieuwd gekregen , haringen vervang ik ook altijd meteen
 
Meegeleverde haringen zijn bij 9 van de 10 tenten ruk, sateprikkers zijn nog sterker. Een keer een zak knappe rotspennen kopen en je kan er de rest van je leven mee doen.
 
Wat zijn bij jullie rots-haringen?
Ikzelf gebruik van die grote spijkers met een klein dwarspennetje erop gelast.
Met de hamer makkelijk de grond in, maar ook bij uitnemen kan je stalen deel van hamer ook als hefboom gebruiken en achter dwarspen steken.
Alleen voor duinzand zijn die spijkers niks. Volgend jaar wil ik nog een keer naar Vlieland, dat gaat dus niet werken.

Met de haringen die bij de tentjes meegeleverd zijn krijg je zelfs hier op de Veluwe nog problemen.
Met onlangs test-weekend gelijk een set rots-spijkers meegenomen. Saté-prikkers in de afvalton.:W

Ik was in Duitsland op de camping dat 2 Duitse jongens naast mij kwamen staan met een nieuw tentje.
Je kan het al raden. Saté-prikkers! Hamer hadden ze ook niet mee. Tsja, hun eerste Kampeer-ervaringen.
Daarom maar geholpen door met 1 rots-spijker steeds een nieuw gat te slaan waarna de saté-prikker in het gat kon.
 
Mede motorkampeerders,
Komend jaar ga ik voor het eerst kamperen met de motor en ben al druk bezig om m'n uitrusting een beetje compleet te krijgen.
Ik heb jarenlang "gewoon" gekampeerd, dus het is op zich niet nieuw voor me.
Wat ik me wel afvraag is of het verstandig is om de glasfiber stokken van m'n tent al op voorhand te vervangen voor aluminium exemplaren.
Wie heeft dit eerder gedaan of zeggen jullie dat het allemaal wel meevalt met het breken van die glasfiber stokken.
Mijn reisdoel / periode is Zweden / Noorwegen in juni / juli en ik hou er rekening mee dat het daar nog best fris kan zijn in die periode.
 
Wat zijn bij jullie rots-haringen?
Ikzelf gebruik van die grote spijkers met een klein dwarspennetje erop gelast.
Met de hamer makkelijk de grond in, maar ook bij uitnemen kan je stalen deel van hamer ook als hefboom gebruiken en achter dwarspen steken.
Alleen voor duinzand zijn die spijkers niks. Volgend jaar wil ik nog een keer naar Vlieland, dat gaat dus niet werken.

Met de haringen die bij de tentjes meegeleverd zijn krijg je zelfs hier op de Veluwe nog problemen.
Met onlangs test-weekend gelijk een set rots-spijkers meegenomen. Saté-prikkers in de afvalton.:W

Ik was in Duitsland op de camping dat 2 Duitse jongens naast mij kwamen staan met een nieuw tentje.
Je kan het al raden. Saté-prikkers! Hamer hadden ze ook niet mee. Tsja, hun eerste Kampeer-ervaringen.
Daarom maar geholpen door met 1 rots-spijker steeds een nieuw gat te slaan waarna de saté-prikker in het gat kon.
Ik gebruik deze: Haring Rotspen E

Die ijzeren dingen zijn mij veel te zwaar.
Voor Vlieland in de winkel op Stortemelk houten haringen kopen. Anders gaat ie met een beetje storm aan barrels. Ik kom er al 30 jaar en honderden lichtgewicht tentjes in de kliko's zien verdwijnen.
 
Meegeleverde haringen zijn bij 9 van de 10 tenten ruk, sateprikkers zijn nog sterker. Een keer een zak knappe rotspennen kopen en je kan er de rest van je leven mee doen.

Campking Rotspen vierkant per 6 stuks De Wit Schijndel& deze gebruik ik altijd, alleen dan gratis..

Ga bij een bouwbedrijf langs die Unidek dakplaten leggen. Dit zijn namelijk gewoon haken die je gebruikt om Unidek dakplaten te bevestigen. En daar heb je er eigenlijk altijd te veel van.
Met een beetje geluk betaal je er daar geen drol voor, of dan iig geen 60 cent per stuk...
 
Mede motorkampeerders,
Komend jaar ga ik voor het eerst kamperen met de motor en ben al druk bezig om m'n uitrusting een beetje compleet te krijgen.
Ik heb jarenlang "gewoon" gekampeerd, dus het is op zich niet nieuw voor me.
Wat ik me wel afvraag is of het verstandig is om de glasfiber stokken van m'n tent al op voorhand te vervangen voor aluminium exemplaren.
Wie heeft dit eerder gedaan of zeggen jullie dat het allemaal wel meevalt met het breken van die glasfiber stokken.
Mijn reisdoel / periode is Zweden / Noorwegen in juni / juli en ik hou er rekening mee dat het daar nog best fris kan zijn in die periode.
Geen easycamp tent hebben helpt.. neem evt 1-2 reserve stokken mee..
 
Mede motorkampeerders,
Komend jaar ga ik voor het eerst kamperen met de motor en ben al druk bezig om m'n uitrusting een beetje compleet te krijgen.
Ik heb jarenlang "gewoon" gekampeerd, dus het is op zich niet nieuw voor me.
Wat ik me wel afvraag is of het verstandig is om de glasfiber stokken van m'n tent al op voorhand te vervangen voor aluminium exemplaren.
Wie heeft dit eerder gedaan of zeggen jullie dat het allemaal wel meevalt met het breken van die glasfiber stokken.
Mijn reisdoel / periode is Zweden / Noorwegen in juni / juli en ik hou er rekening mee dat het daar nog best fris kan zijn in die periode.
Zo vreselijk snel breken tentstokken normaal ook niet(?) Ik begrijp van 'sammie' dat easy camp er negatief uitspringt.
Ik had een heel goedkoop tentje met glasfiber stokken, van Bristol. Storm pal aan zee bij Lands End (GB) en storm aan Italiaanse kust overleefd.
Wel moet ik bij melden dat in GB de buurman zijn auto strak op de tent heeft geparkeerd en dat ik in Italië achter een rij campers ben gaan staan.
Pal aan zee in Galicië (N Spanje) stond ik wel vol in de wind. Paar keer gedacht dat tent 't niet zou redden. Toch alles oke.

Vorig jaar was mijn plan om naar de Noordkaap te gaan. Door gezondheid ben ik maar tot Polen gekomen.
Heb toen wel begrepen dat het aan de Noorse kust nog wel eens hard kan waaien en dat er weinig beschutting is.
Ik heb toen een Vango Omega 350 gekocht met alu stokken. Tent zou heel goed windbestendig moeten zijn. Heeft ook interne stormbanden.
Op youtube zijn wel filmpjes van de Vango in de storm.
 
Ben nu 10 jaar op pad met glasfiber stokken, tot nu toe😁, geen maleur. Investeer in een goed slaapmatje zodat je goed kan slapen.
En als haring heb ik sinds kort alu dingen, sterk en licht.
 
Laatst bewerkt:
20181005_194351.jpg
 
Ik denk dat ik het toch ga proberen, als het ruk blijkt te slapen kan ik altijd nog op de grond gaan liggen. Anyway, ik zal mijn bevindingen hier nog posten.
(Ik neem een matje en een M90 slaapzak mee, matje leg ik in de hangmat)
 
je wint automatisch met voetje van de vloer?

Maar serieus, het is gewoon anders dan een tent, je hoeft geen tent mee maar wel een hangmat en Tarp. Je hebt bomen nodig ipv vlakke grond. Je hebt uitzicht, maar ook last van de wind. Ik heb nog nooit overnacht in een hangmat maar ik vind het wel interessant, ik zie dit als een experiment, misschien vind ik het ruk, misschien wil ik nooit meer in een tent slapen. Daarom koop ik liever niet meteen een high-end hangmat, maar eentje van een tientje.
 
Waar ik bij het slapen in een hangmat van een tientje snel achter kwam is dat je lichaam snel afkoelt - hoe dik je slaapzak ook is - vanwege de wind die langs de onderkant komt. Dus ik ben aan het sparen voor een hangmat met dubbele lining en muggennet. Dan een matje of aluminium laag ertussen, tarp erboven, en uit de wind hangen.
Voor de rest slaapt het héérlijk.
 
Ja precies, je hebt het over de DD Frontline Hammock zeker? dat is in ieder geval degene die ik ga halen als het hangmatten me bevalt.
Ik heb mijn thermarest matje waar ik in de hangmat op ga liggen, en gelukkig heeft de M90 slaapzak een gore-tex hoes aan de buitenkant met sleuven om een matje door te steken. Dat en dat het op dit moment absurd warm is voor de tijd van het jaar.

Heb jij ook gekeken naar een Underquilt?
 
We zijn al lang aan het kijken naar verschillende merken maar het lijkt erop dat er weinig 'professionele' hangmat fabrikanten zijn dus we blijven idd hangen bij DD Hammocks. Komen misschien ooit nog iets tegen.

Ik zie ze nu, en dat lijkt ook wel wat. Maar doel blijft zo min mogelijk he...
 
Als je een onderquilt neemt, en een top quilt, heb je in principe net zoveel massa als een slaapzak, maar dan strategischer verdeeld. De geplette onderkant van een slaapzak doet sowieso weinig voor isolatie/warmte.
 
in suriname regelmatig in hangmat geslapen, maar ja daar is het altijd warm , wel met muggennet, is daar wel weer een must
 
Terug
Bovenaan Onderaan