Het grote motorkamperen topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga altijd zo op vakantie.
full


En dat ziet er opgezet zo uit.
full


Ik heb altijd een driepersoonstent met een ruime voortent. In het geval van regen of koud weer vind ik het toch erg prettig om ruimte in mijn tent te hebben en om in de tent te kunnen koken. De stoel is dan wellicht weer wat overdreven luxe, maar weegt zo goed als niets en neemt nauwelijks plaats in. De topkoffer bevat vooral wat proviand voor onderweg, en rommel die er altijd al in zit, zoals een slot, een fles olie (tsja BMW he), een bandenpomp en mijn regenkleding. Er is altijd nog wel ruimte in om onderweg mijn boodschappen in kwijt te kunnen.
 
Ik gebruik al bijna 30 jaar een campinggaz 206, ook tijdens winterkamperen.
Ik geloof er niks van. Dat ding doet het niet of je hebt hem de hele nacht in je slaapzak. Punt. Of je bedoelt iets anders met winterkamperen als ik. O-)

Trouwens, echt kamperen doe je niet en masse op een modderig of besneeuwd veldje met gele sneeuw, maar gewoon in het bos. 8-)
Klopt als een zwerende vinger. 8-)
 
nogmaals : Campinggaz butaan werkt gewoon prima boven 0.
daaronder moet je zorgen dat het spul niet op de koude grond komt te staan of in snijdende vrieswind staat.

voor koude tochten koop je een vullingmix Butaan/Propaan van Campinggaz.
die branden tot ver onder 0.
 
nogmaals : Campinggaz butaan werkt gewoon prima boven 0.
daaronder moet je zorgen dat het spul niet op de koude grond komt te staan of in snijdende vrieswind staat.

voor koude tochten koop je een vullingmix Butaan/Propaan van Campinggaz.
die branden tot ver onder 0.

Waar kamperen jullie dan dat de temperatuur onder nul komt?
Vorig jaar was ik met de motor op vakantie naar duitsland/oostenrijk maar daar was het toch lekker warm in de zomer. of gaan jullie ook met de motor weg buiten de zomer?

zo ging ik vorig jaar op vakantie :Y
16798110765384931036010.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waar kamperen jullie dan dat de temperatuur onder nul komt?
Vorig jaar was ik met de motor op vakantie naar duitsland/oostenrijk maar daar was het toch lekker warm in de zomer. of gaan jullie ook met de motor weg buiten de zomer?

zo ging ik vorig jaar op vakantie :Y
[afbeelding]


vorig jaar sept. was het best koud in de hoog Tatra .
s,avonds eten gemaakt , s,morgens ontbijtje met koffie
en dat allemaal op gas.
:)
 
Ik gebruik al bijna 30 jaar een campinggaz 206, ook tijdens winterkamperen.
Wel af en toe een steekvlam, dus alleen buiten koken. 8-)
Trouwens, echt kamperen doe je niet en masse op een modderig of besneeuwd veldje met gele sneeuw, maar gewoon in het bos. 8-)
_O- En de 'slette' lagen al in de tent? :P

Koffers zijn ideaal, ziet er goed uit!
 
Laatst bewerkt:
voor koude tochten koop je een vullingmix Butaan/Propaan van Campinggaz.
die branden tot ver onder 0.

Uitgaande van staande branders hebben de bekende Campingaz doorprikcartouches een 80/20% butaan/propaanverhouding net als de meeste industriële busjes. Diezelfde busjes van Coleman hebben een 70/30 verhouding.

Nadeel is dat bij koude het propaan sneller vervliegt en brandt. Op een gegeven moment is dan de mix te laag en ondanks dat je nog een redelijk vol busje hebt, is de druk weg en gaat die brander uit. Daarbij komt ook nog het fenomeen, dat het vloeibare gas in het busje verdampt,waardoor de bus nog verder afkoelt en dit proces nog sneller gaat. Je ziet dan het ijs op de bus verschijnen en als het propaan verdwenen is gaat hij uiteindelijk uit, terwijl de bus nog meer als half vol is. Houdt maar eens lang een metalen gasaansteker aan, dan voel je dat die steeds kouder wordt. Al vanaf een graad of -5 wordt het al minder en als het wat frisser, zeg maar – 10, zijn ze in het algemeen onbruikbaar.

Daarom ook mijn vraag, waar die propaanbusjes te verkrijgen zijn. Daarop heb ik nog geen antwoord gekregen. Propaan heeft een container nodig, die veel en veel sterker is, omdat die anders in de zomer een te hoge druk zou opbouwen. Veel te zwaar, dus.

Je hebt natuurlijk ook wel isobutaan en isobutaan/propaan mixes als bijvoorbeeld Powermax van Coleman en Primus powergas, maar het resultaat met deze mixes is minimaal beter en dit valt ook niet in categorie staande branders met prikvulling. Ook bij dit speciale spul houdt het bij -15 C echt helemaal op.

Niet voor niets worden op de Mount Everest hoofdzakelijk benzinebranders gebruikt. Sir Edmond Hillary had een Optimus 8R Hunter bij zich, tegenwoordig gaat men met materiaal als de MSR Dragonfly.

Er is niets zo erg als een brander die het niet doet. Let er ook op dat je wegwerpaansteker ook gewoon met butaan gevuld is. Als die niet de hele tijd in je broekzak zit, doet die het ook niet. En bij een beetje echte kou ook al snel niet meer als je ´m eruit gehaald hebt.

Zippo rules in zulke gevallen. 8-)
 
Slinger je bent een kampeerBEEST })

Ik beaam dat een benzinebrander voor mannen als jij die in de winter op zwier gaan inderdaad de beste keuze is. Maar ik blijf voorlopig wel bij mijn standpunt dat de mindere kampeergoden genoeg hebben met een gasbrandertje. Je bent zelf vrij om een (voorlopig) besluit de formuleren als je dat wilt. Met + en - . Erg goed dat hier ervaren mannen de moeite nemen om 't een en 't ander te vertellen. Ik leer bij.
 
Laatst bewerkt:
Waar kamperen jullie dan dat de temperatuur onder nul komt?
Vorig jaar was ik met de motor op vakantie naar duitsland/oostenrijk maar daar was het toch lekker warm in de zomer. of gaan jullie ook met de motor weg buiten de zomer?

zo ging ik vorig jaar op vakantie :Y
[afbeelding]

Ziet er een leuk tweedehands sporttoerdertje uit zo'n fazer. Een beetje comfortabel?

@GS rijder met 3 persoontent: Zo'n coole tent!! Is dat zo een van The North Face? Maar ik ben slechts met twee kleine zadeltassen en een kleine roltas op weg dus ik moet echt op mijn volume letten. -O-
 
als je je zijspan op LPG laat ombouwen kun je daar ook prima op koken ;)
is ook een mix van c4H10/c3H8.

Propaan is verkrijgbaar in zware dikke flessen of tanks.
heb nergens gezegd :N dat het in kleine campingvullingen verkrijgbaar is .
voor dakdekkers , woningen / campers.
 
...
Niet voor niets worden op de Mount Everest hoofdzakelijk benzinebranders gebruikt. Sir Edmond Hillary had een Optimus 8R Hunter bij zich, tegenwoordig gaat men met materiaal als de MSR Dragonfly.
...

Klopt, maar voor die heren klimmers is warme drank een kwestie van leven of dood.
Geen werkende brander = sterven !
Voor ons kampeerdertjes, is het een kwestie van smorgens al of niet koffie-aan-de-tent te hebben.

Ik gebruik deze: brander+cartouche met kliksluiting. eens losgeklikt, de brander dichtgevouwen past in men mok, past brander+mok+cartouche + nog wat minikeukenspul in men 1.5 liter kookpot.

23508.jpg


ps: Zippo *O*
 
nee je hoeft geen gasvulling meer te kopen , maar veel vaker benzine bijvullen vanuit je tank of aparte flessen benzine meesjouwen.
gasvulling wisselen is 5 tellen werk , benzine vullen is een morsig gebeuren als het waait.
als de benzinebrander in je koffer zit meurt het dag later nog naar de benzeen omdat dat ding bij opwarming moet ontluchten.
bovendien moet je oppassen dat ie rechtstandig opgeborgen wordt anders werkt de ontluchting niet.
de benzinevlam stinkt altijd , ruik het direct als iemand op de camping op benzine kookt.
waarom denk je dat de meeste kampeerders op gas koken..???
ik hoef die zooi niet in m,n koffers en al helemaal niet in het eten/drinken.
alleen beginnende kampeerders wagen zich aan de benzineflop.
denken daarmee proffesioneler te zijn dan de gewone doorsnee kampeerder.
ervaren kampeerders weten wel beter.

Bwahaha... Dás een goei! Ik heb in tijden niet zo gelachen!

Ik heb meer nachten in de buitenlucht doorgebracht dan menig mens in een hotel/caravan/etc.

Sterker nog, ik heb nog nóóit in een hotel geslapen.

Kom op he, hoe kóm je er op...
 
Als je met een paar man bent, gaat het makkelijker. De ene kookt de snelkookrijst, de andere rult en bakt het gehakt, weer een ander bakt de paprika en de uien of verhit de bonen etc etc en binnen twintig minuten heeft tig man chili con carne op zijn bord. Vers! Uiteraard op benzinebranders. Hardcore is pas als het allemaal op het kampvuur of de hobo gemaakt moet worden. Volgende dag koken dan anderen voor de rest.

Slechts als voorbeeldje bedoeld.

Met maar 1 brander ter beschikking doe ik het zo:
Kook water voor rijst of pasta of zoiets. Als het water kookt doe je het in de pan. Minuutje doorkoken. Pan van het vuur, in een handdoek wikkelen en in de slaapzak zetten. Daarna kun je de brander gebruiken voor het maken van de saus.
Als die klaar is kun je de pan uit de slaapzak halen, afgieten, klaar!

Ook met meerdere stappen/gerechten werkt dit zo. Het is de campingmanier van de ouderwetse "gaarkist" uit de vorige eeuw.

Een combinatie van een kleine BBQ en een brander werkt trouwens helemaal perfect. De BBQ voor het vlees, de brander voor de rest.
En een pan op de BBQ is voldoende om blikgroente op te warmen.

Met een beetje creativiteit kom je ver.

Voor de heel regelmatige gebruikers lijkt een benzinebrander me inderdaad beter. Vooral omdat die meer capaciteit hebben. Een Zippo (een echte) vind ik in alle gevallen een RUKding. Bij een heel klein beetje minder zuurstof of luchtdruk starten die dingen niet. En de vuursteen van een weggooiaansteker gaat langer mee. Gewoon een lege weggooiaansteker is ruim voldoende om een gaspitje aan te steken.
 
Laatst bewerkt:
oeh, wat uit de hoogte zeg. Ervaren kampeerders weten wel beter :z

Benzine bijvullen een morsig gebeuren? blijkbaar weinig ervaring in dan, hetzelfde geldt voor het 'moeten' ontluchten.
Het beestie ontlucht niet uit zichzelf. Het hele principe is juist op drukvulling gebaseerd. Die 'zooi' in je koffer laat dus helemaal niks ontsnappen, een tanktas heeft meer last van benzeen door je tankontluchting dan een coleman brander in je koffer.

:^
 
Ziet er een leuk tweedehands sporttoerdertje uit zo'n fazer. Een beetje comfortabel?

@GS rijder met 3 persoontent: Zo'n coole tent!! Is dat zo een van The North Face? Maar ik ben slechts met twee kleine zadeltassen en een kleine roltas op weg dus ik moet echt op mijn volume letten. -O-

Het is inderdaad een leuke fiets! het is mijn eerste motor en ook begrenst op 25KW.
de motor is erg comfortabel vind ik, heb 1200km gereden zonder zadelpijn :Y. ik ga deze motorfiets wel verkopen omdat ik te weinig vermogen heb, ik mag eind november vol vermogen rijden dus wil de overstap maken naar een Ducati Multistrada 1000DS.
 
Jwee, welcom to the club. ;)

Ik rijd nu een Honda CBF500 met arrow uitlaat en het is een steengoed fietsje. Verdraagt sportief rijgedrag zeer goed en is behoorlijk comfortabel. Erg veelzijdig. Ben er al mee mild offroad gegaan, op circuit gereden, op kampeerreis geweest, noem maar op. Maar...

Toch zo jammer dat er geen power in zit!! -O-
Om mee te reizen trap ik 'm veel te veel op zijn adem. Enkel hiervoor zoek ik naar een andere motor. (Als de portemonnee het toestaat tenminste) Ik wil gewoon meer vermogen. })
 
Jwee, welcom to the club. ;)

Ik rijd nu een Honda CBF500 met arrow uitlaat en het is een steengoed fietsje. Verdraagt sportief rijgedrag zeer goed en is behoorlijk comfortabel. Erg veelzijdig. Ben er al mee mild offroad gegaan, op circuit gereden, op kampeerreis geweest, noem maar op. Maar...

Toch zo jammer dat er geen power in zit!! -O-
Om mee te reizen trap ik 'm veel te veel op zijn adem. Enkel hiervoor zoek ik naar een andere motor. (Als de portemonnee het toestaat tenminste) Ik wil gewoon meer vermogen. })

Dat is het enige wat ik mis in deze motorfiets, power. daarom de overstap naar een multistrada mede door de veelzijdigheid van deze motor. je kan er lange afstanden mee rijden, hij heeft power en een hoge funfactor! maar ik koop hem volgend jaar pas hoor :Y
 
Tja,
ik kampeer toch al zo'n veertig jaar en zweer bij de kleine campingasbrander. Vind het ook maar gepruts met die benzinebranders.
 
Laten we het maar op persoonlijke voorkeur houden dan.

Mijn familie en ( groot ) ouders waren ook fervent kampeerders en kookten ook al op benzine, en ik ook.
 
Laatst bewerkt:
In oktober ga ik lekker kamperen in Marokko en omstreken. Hebben jullie nog tips?
Rotspinnen, warme slaapzak mee ivm koude nachten.
Oja, en koken met 13 kerels... misschien even een extra pannetje mee!
 

Tot drie keer toe las ik hier rot-spinnen ipv rots-pinnen :)

Maar inderdaad, het eerste wat je moet doen is de standaardharingen van je tent weggooien en vervangen door goede rotspennen. Voor een paar euro ben je klaar en als je dan een simpele hamer meeneemt krijg je je tent overal opgezet. Zeker wat meer naar het zuiden waar niet elke kampeergroen uit sappig gras bestaat zul je die echt nodig hebben.
 
In oktober ga ik lekker kamperen in Marokko en omstreken. Hebben jullie nog tips?
Rotspinnen, warme slaapzak mee ivm koude nachten.
Oja, en koken met 13 kerels... misschien even een extra pannetje mee!



vraag Mike , hij heeft zoveel geleerd in Marok o.a hoe leg je bier koel zonder koelkast.... 8-)

P1000369.jpg
 
Leuk topic! Ik ben ook een redelijk ervaren kampeerder maar nog nooit met de motor.

Als ik te voet ben, kan ik binnen circa 80 liter een uitrusting pakken voor alle weersomstandigheden, incl. tent met eten voor 2 weken (1 persoon) en dan zit ik aan de 20 kilo. Hier komt dan nog wat onderhoudsspul voor de motor bij natuurlijk. Maar er gaat wat kleding af, aangezien je toch altijd je pak aan hebt.

Ik ben vooral geinteresseerd in gemiddeld volume. Hoeveel pak volume heeft iedereen in totaal? 40 liter? 60 liter? 80?

Zou mooi zijn als je met een tailbag en een tanktas klaar zou kunnen zijn.
 
Leuk topic! Ik ben ook een redelijk ervaren kampeerder maar nog nooit met de motor.

Als ik te voet ben, kan ik binnen circa 80 liter een uitrusting pakken voor alle weersomstandigheden, incl. tent met eten voor 2 weken (1 persoon) en dan zit ik aan de 20 kilo. Hier komt dan nog wat onderhoudsspul voor de motor bij natuurlijk. Maar er gaat wat kleding af, aangezien je toch altijd je pak aan hebt.

Ik trek mijn pak toch meestal uit zodra ik op een camping ben :+

Verder regenkleding, een dikke trui, twee paar handschoenen (fijn als het ene paar compleet is natgeregend, maar ook als je ver naar het zuiden gaat zijn doorwaaihandschoenen fijn.

Ik ben vooral geinteresseerd in gemiddeld volume. Hoeveel pak volume heeft iedereen in totaal? 40 liter? 60 liter? 80?

Veel meer, zo ging ik op mijn eerste motor op vakantie:

full


De rode Ortlieb is 90 liter, mijn tent zat daar los bovenopgebonden (ook uit praktische overweging, een tent kan nat zijn en wil je niet in je roltas hebben. Verder een tanktas met de gasbrander en kaarten en dergelijke. Zat dus toen al dik over de 100 liter.

Daarna heb ik motoren met koffers gehad (Pan, GSA) en ben in de loop der tijd steeds wat meer dingen mee gaan nemen. Vroeger ging alles in mijn koffers en alleen de tent achterop. Maar daarna heb ik slaapmat gekocht ipv miniluchtbedje en een dikkere slaapzak en die zitten dus nu ook achterop in een roltas, weegt namelijk toch niet veel. En als je 4 weken weg bent is het erg fijn om dat comfortabele kampeerstoeltje bij me te hebben!

Overigens heb ik vaak al zo'n 20 Michelin kaarten bij me, dus dat alleen al neemt flink wat ruimte in.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan