Het grote Noorwegen topic! Deel 2

Als de omstandigheden het allemaal toelaten, zijn we dit jaar van plan naar Noorwegen te gaan met trailer, en dan vanuit 1 of 2 locaties dagtripjes maken. Het liefst zouden we een blokhut of bungalow aan een meer of zo leuk vinden, waar het ook lekker vertoeven kan zijn zonder weg te gaan. Zwemmen, vissen, misschien fietsen of wandelen door bos en gebergte.

We weten alleen nog niet precies waar we naartoe moeten, welke regio.
 
Ondertussen in Zweden, erg rustig. Geen controle aan de grens, maar dat kan toeval geweest zijn.
Wat corona betreft: er wordt weinig over gepraat, maar men houdt wel min of meer afstand. Het lijkt vooral een grote steden probleem.
Toeristen blijven massaal weg. Grote schrik is dat ze 2 weken in quarantaine moeten als ze huiswaarts keren. Daar zit iets in natuurlijk. Nu, ik zit er niet mee: heb het hele land voor mij alleen dan. :+
En het is hier loeiheet: 30°C, maken ze hier bijna niet mee rond deze tijd van t jaar.
 
Ondertussen, nog een ei dat ik moet leggen, weet niet of dat hier juiste topic is.

Eergisteren motorpech, kon het niet zelf herstellen. Wat rondgevraagd en dichtstbijzijnde motorwerkplaats 100km naar het zuiden. Camping in de buurt gezocht en Touring Assistance (Belgie) gecontacteerd. Die regelden depannage. En vanaf toen ging het bij de Zweden mis; lang verhaal kort: ze hadden het eerst de hele tijd over mijn auto. Toen bleek depanneur bleek geen ervaring met motors te hebben (heeft hem vastgesjord aan de voorvering, ik weet niet of dat zo goed is, over het zadel wou hij niet) en vervolgens mocht ik niet mee omwille van corona. Daar zat ik dan: in the middle of nowhere en geen taxi te krijgen. Gelukkig lift gekregen van 2 jonge Duitsers die huiswaarts reden. Mazzeltje, tot ik in de auto op weg terug naar het zuiden, telefoon van depanneur krijg dat de garage waar hij stond geen Honda deed. Hij dus met mijn motor 200km naar het Noorden terwijl ik naar het zuiden karde. Zit nu op hotel in Trollhattan, morgen auto huren en naar Karlstad. Daar maandag eerst depanneur gaan betalen om motor vrij te krijgen, dan naar dealer en dan afwachten hoe lang de herstelling gaat duren.
Over de mensen van Touring Assistance overigens geen kwaad woord: die deden erg hun best om mij te helpen, het zat echt bij de Zweden. Gelukkig betalen ze mijn hotelkosten en huurwagen terug. Scheelt al weer een slok op een borrel hier in Zweden.
Zo, moest ik even kwijt. 8-)
Verder heb ik tot nog toe vooral genoten van Zweden en het toeren hier. Binnen n paar dagen kan ik weer verder.
 
Valt contant stil. Waarschijnlijk iets met de ontsteking, maar heb dar te weinig kaas van gegeten. Het wordt wel opgelost. Af en toe moet je pech hebben om meer te kunnen genieten van te toffe dingen. Laat het niet aan mijn hart komen. Als dit niet was gebeurd, had ik dit niet gezien:
image1.jpeg


image0.jpeg

image2.jpeg
 
Ziet er goed uit. Ben zelf alleen in het Volvo Museum geweest. Vanaf 15 juli is Noorwegen open dus nog eventjes Zweden verder verkennen en dan kun je.
 
Vanaf 15 juli is Noorwegen open? Ik hoop dat wij tegen die tijd, of in Augustus, rechtstreeks via Denemarken naar Noorwegen kunnen. Anders moet het maar via Duitsland, en wat langer op de boot.

Weet nog steeds niet waar ik naartoe wil in Noorwegen!
 
Dit was ook n interessant bezoekje: autokerkhof uit de jaren 50-70 waarvan de gemeente besloten heeft de natuur zijn gaan te laten gaan. Na wel alle olie,benzine en batterijen verwijderd te hebben. Is in Zuid Zweden, ten westen van Almhult (google maps: Åkes bilskrot, Värendsgatan, 360 10 Ryd)
IMG_7087.JPG
IMG_7097.JPG
IMG_7098.JPG
 
Balen zeg.... Wat is er loos met de motor?

Met het schaamrood op de wangen: blijkbaar Ethanol (E85) ipv E95 getankt. :$:$:$ Heb er gelukkig niet al te lang mee rondgereden. Tanks leegzuigen, opnieuw vullen en morgen weer verder.
En net als je denkt dat het allemaal niet veel erger meer kan: op de hotelkamer bleek er een bus vloeibaar wasmiddel in de topkoffer leeggelopen te zijn.Koste me een klein uurtje om alles af te spoelen en te drogen. Ach, dan is die koffer weer eens proper.
Leve het reizen en kamperen met de motor !!! *O*
 
Laatst bewerkt:
Met het schaamrood op de wangen: blijkbaar Ethanol (E85) ipv E95 getankt. :$:$:$ Heb er gelukkig niet al te lang mee rondgereden. Tanks leegzuigen, opnieuw vullen en morgen weer verder.
En net als je denkt dat het allemaal niet veel erger meer kan: op de hotelkamer bleek er een bus vloeibaar wasmiddel in de topkoffer leeggelopen te zijn.Koste me een klein uurtje om alles af te spoelen en te drogen. Ach, dan is die koffer weer eens proper.
Leve het reizen en kamperen met de motor !!! *O*

Is effe jammer, maar als het enige probleem was dan valt het allemaal nog goed mee, je hebt er in ieder geval een goed verhaal aan overgehouden!
 
Eergisteren motorpech, kon het niet zelf herstellen.
... op de hotelkamer bleek er een bus vloeibaar wasmiddel in de topkoffer leeggelopen te zijn.
Tja, de meeste mensen willen naar Scandinavië voor het avontuur. Dat heb jij in ieder geval gekregen. Zelf ben ik ook ervaringsdeskundige met pech in Zweden maar dan nog wat noordelijker, op een onverharde weg halverwege Zweden (regio Östersund). Het nadeel van pech in de vakantie is dat de motorzaken al een volle werkplaatsagenda hebben, zeker in Scandinavië waar de zomers (lees het motorseizoen) korter zijn dan hier. Maar de bereidheid tot helpen is meestal wel aanwezig.
 
Fijn dat Denemarken en Noorwegen weer open zijn voor Nederlanders. Misschien volgende maand toch van Hirtshals naar Kristiansand.
 
Hoera ! Ik was (effe) in Noorwegen !



Er is langs de Zweeds-Noorse grens geen fysieke controle, maar er staan overal camera's opgesteld. Die registreren zowel binnenkomen als verlaten. Van Zweden worden daarbij de bankverrichtingen gecontroleerd en op basis daarvan (zware) boetes uitgeschreven. Men kon mij niet vertellen of dat voor andere buitenlanders ook geldt. In elk geval zou Noorwegen half juli waarschijnlijk opengaan. Ik zit dan al in het Hoge Noorden en verwacht, buiten Scandinaviers, het land voor mij alleen te hebben (ben nog geen andere nationaliteiten dan Zweden en een enkele Duitser tegengekomen).
Zweden is mooier en spannender dan ik verwacht had. Ben nu aan de Wilderness Road begonnen, en zit in Gäddete. Blijf hier een weekje om te vissen en dan weer verder.
Ik las eerder in dit topic dat Zweden alleen maar bossen en rechte wegen zijn. De bossen, dat klopt, maar met een goeie routeplanner zijn er best veel bochtige wegen te vinden. Je moet er natuurlijk wel de tijd voor nemen, als je snel in het Hoge Noorden wil zijn ben je inderdaad veroordeeld tot de rechte wegen. Maar eigenlijk is dat bij ons toch ook zo?
En het licht rond middernacht vanuit mijn tentje wou ik ook nog even meegeven. :-)
 

Bijlagen

  • grens.JPG
    grens.JPG
    84 KB · Weergaven: 12
  • middernacht.JPG
    middernacht.JPG
    34,9 KB · Weergaven: 11
Hoera ! Ik was (effe) in Noorwegen !



Er is langs de Zweeds-Noorse grens geen fysieke controle, maar er staan overal camera's opgesteld. Die registreren zowel binnenkomen als verlaten. Van Zweden worden daarbij de bankverrichtingen gecontroleerd en op basis daarvan (zware) boetes uitgeschreven. Men kon mij niet vertellen of dat voor andere buitenlanders ook geldt. In elk geval zou Noorwegen half juli waarschijnlijk opengaan. Ik zit dan al in het Hoge Noorden en verwacht, buiten Scandinaviers, het land voor mij alleen te hebben (ben nog geen andere nationaliteiten dan Zweden en een enkele Duitser tegengekomen).
Zweden is mooier en spannender dan ik verwacht had. Ben nu aan de Wilderness Road begonnen, en zit in Gäddete. Blijf hier een weekje om te vissen en dan weer verder.
Ik las eerder in dit topic dat Zweden alleen maar bossen en rechte wegen zijn. De bossen, dat klopt, maar met een goeie routeplanner zijn er best veel bochtige wegen te vinden. Je moet er natuurlijk wel de tijd voor nemen, als je snel in het Hoge Noorden wil zijn ben je inderdaad veroordeeld tot de rechte wegen. Maar eigenlijk is dat bij ons toch ook zo?
En het licht rond middernacht vanuit mijn tentje wou ik ook nog even meegeven. :-)

Ik sta met de vrachtwagen een weekend stil in Bjerkvik net boven Narvik.
Maar het is gigantisch druk met motoren, wel alleen Noorse kentekens gespot.
 
Op de camping waar ik nu ben was dit weekend n motor treffen, stuk of 30 motoren telde ik. Geen enkele buitenlandse plaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
Dag Zweden, het was mij zeer aangenaam. Iets boven de poolcirkel de grens met Finland overgestoken. Ging redelijk vlot, maar ze waren wel erg strikt. Morgen gaat Noorwegen open, maar blijf er toch nog effe weg. Ik zou het antwoord op de vraag hoe ik zo snel van België aan de Noordelijkste grens met Finland kom niet een twee drie uit mijn mouw kunnen schudden.
De poolcirkel stak ik gisteren in de gietende regen over. Nu heb ik onderweg al wel menig drupje over me heen gekregen, maar dit noopte echt tot stoppen. Verder rijden zou zelfmoord geweest zijn.
Vandaag is het stukken beter: zonnetje en 14C buiten. Morgen wordt er 20C verwacht: ik ga me dood zweten! _O-

Het is overal erg rustig. Op de campings was ik doorgaans de enige buitenlander, een verdwaalde Duitser hier en daar uitgezonderd. Tenten zag ik al helemaal niet, wel veel campers, allemaal Zweden. Nieuwe ervaring voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Goudmijn museum in de buurt van Ivali, Fins Lapland. Aan de km teller te zien, n ouwe Rus. Mooi museum overigens.
Fins Lapland valt me erg mee : mooie wegen, mooie natuur. Anders dan Zweden. Voor wie ooit plannen heeft richting Noordkaap en niet door Zweden wil, kan ik het zeker aanraden.
En als t mmzit: morgen in Noorwegen, op weg naar Grense Jacobselv (voor zover ik kan nagaan de meest noordelijke grensovergang ter wereld).
EFEDD9B2-499F-4F3B-8672-851A19212330.jpeg
41B0F48E-BF17-4C20-8296-F48799350201.jpeg
 
YES!!! Zit in Noorwegen. Leuke rit door Noord Finland, eerst stuk E75 via Inari en dan, hele leuke motorweg (aanrader!) via de 975 naar Kirkenes. Geen controle aan de Fins-Noorse grens, wel veel Finse motards die terug Zuidwaarts reden.
Die 975 is erg bochtig, en je kan / mag er tegen 100/u door vlammen. Wel uitkijken voor Mama rendier en kalfje. Vooral die laatste maken de meest onverwachte moves. Stapvoets is de boodschap.
En om het af te maken vandaag: het hekwerk op onderstaande foto, je gaat het niet geloven, is de Russische grens in Jacobselve. Ben er toch maar niet te dichtbij gekomen. Je weet maar nooit met die Russen. 😎
EF2BA901-5C95-49F3-B259-0E4EECC82460.jpeg
 
Helemaal en zonder ongelukken thuisgekomen na 2,5 maanden Zweden, Finland en Noorwegen. Ik was van plan om nog 2 weken langer te blijven rondtoeren, maar van al dat schoons in Noorwegen kreeg ik vorige week een overdosis. Elke dag weer die "Oooh-s" en "Aaah-s" en "Woow-s" werd uiteindelijk van het goed teveel.
Nu nog efkes nagenieten en dan eens aan mijn reisverslagje werken. Zal wel effe duren want: veel te veel foto's en filmpjes gemaakt. 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan