Het grote Noorwegen topic! Deel 2

De boot naar Corsica kan je nog zonder hut boeken. Daar rennen alle families naar alle stoelen/zitbanken en bouwen daar overnachtingsplekken. Vond het er maar vreemd uitzien overal slapende mensen maar het was daar normaal.
Ja, dat was ook mijn gedachte na vele malen, ook vaak 's nachts, richtig Corsica.
Afgelopen zomer had ik de dagboot, die was er in 5 uurtjes.
 
De boot naar Corsica kan je nog zonder hut boeken. Daar rennen alle families naar alle stoelen/zitbanken en bouwen daar overnachtingsplekken. Vond het er maar vreemd uitzien overal slapende mensen maar het was daar normaal.
Sardinië net zo. Doe mij maar gewoon een hut.
 
Een vraagje voor de ervaren Noorwegen reizigers, hoe zit het daar met de B&B's, zijn die er genoeg te vinden, en betaalbaar? (Hotels zijn duur heb ik begrepen,) en kun je die ter plaatse zoeken of toch vooraf boeken. Met kamperen heb ik niet veel meer, jaartjes beginnen te tellen.
 
Sardinië net zo. Doe mij maar gewoon een hut.
Voor mij was Sardinië- Livorno in augustus ca 6 uurtjes overdag.
Nee, dan neem je geen hut.
20210817_192922 - kopie.jpg

Hier op de traghetto(ferry) op de Middellandse Zee met zicht op Elba.
 
Een vraagje voor de ervaren Noorwegen reizigers, hoe zit het daar met de B&B's, zijn die er genoeg te vinden, en betaalbaar? (Hotels zijn duur heb ik begrepen,) en kun je die ter plaatse zoeken of toch vooraf boeken. Met kamperen heb ik niet veel meer, jaartjes beginnen te tellen.
Heb daar 10 dagen gereisd met af en toe hotel en (air)B&B. Ik denk vooral dat het afhankelijk is wanneer je gaat ivm plek/boeken. Je hebt ook een app, Airbnb. Staat genoeg op. Hotel varieert wel in prijzen, vaak met ontbijt zo'n 80 euro.
 
Een vraagje voor de ervaren Noorwegen reizigers, hoe zit het daar met de B&B's, zijn die er genoeg te vinden, en betaalbaar? (Hotels zijn duur heb ik begrepen,) en kun je die ter plaatse zoeken of toch vooraf boeken. Met kamperen heb ik niet veel meer, jaartjes beginnen te tellen.
En je moet niet teveel van bier houden daar...€ 12,50 voor een biertje is heel normaal daar.
 
Voor mij denk ik geen optie. Voor het echte noorden ga ik via Zweden, Jonkoping is ca 1000 km , wel snelweg maar goed te doen. Daarvandaan via de 26 , tweebaans, naar het noorden en via Roros verder. In het zuiden van Noorwegen , ook mooi hoor, maar 400 euro is toch niet niks.
Overtocht Puttgarden Rodby , de ferry Helsingor- Helsinborg plus 1000 km, is 50 liter benzine en een overnachting van ca 50 euro in een BnB , dat kost ook wel iets maar het brengt je wel dichter bij het doel ( voor mij Lofoten 0 volgend jaar.
 
Voor mij denk ik geen optie. Voor het echte noorden ga ik via Zweden, Jonkoping is ca 1000 km , wel snelweg maar goed te doen. Daarvandaan via de 26 , tweebaans, naar het noorden en via Roros verder. In het zuiden van Noorwegen , ook mooi hoor, maar 400 euro is toch niet niks.
Overtocht Puttgarden Rodby , de ferry Helsingor- Helsinborg plus 1000 km, is 50 liter benzine en een overnachting van ca 50 euro in een BnB , dat kost ook wel iets maar het brengt je wel dichter bij het doel ( voor mij Lofoten 0 volgend jaar.
En de kustweg van Zweden naar Noorwegen is ook zeker de moeite waard..:]
 
Een vraagje voor de ervaren Noorwegen reizigers, hoe zit het daar met de B&B's, zijn die er genoeg te vinden, en betaalbaar? (Hotels zijn duur heb ik begrepen,) en kun je die ter plaatse zoeken of toch vooraf boeken. Met kamperen heb ik niet veel meer, jaartjes beginnen te tellen.
Kennelijk heb je eerder wel gekampeerd. In Scandinavië heeft vrijwel iedere camping ook blokhutten vanaf zo'n €30. Dan maak je gebruik van het camping sanitair.
 
En de kustweg van Zweden naar Noorwegen is ook zeker de moeite waard..:]
Klopt. Bij mij begint de vakantie of motorreis op het moment dat ik de straat uitrijd. Dus of dat via Hamburg of waar dan ook is, maakt me geen bal uit. Laatste keer maakte ik een foutje door de snelweg te vermijden en via het pontje bij Gluckstad de Elbe naar huis terug te keren. Nooit meer , dan liever de tunnel of brug bij Hamburg. Sorry voor het zijsprongetje ! Een retourtje van Hirtshals naar Kristiansand met de motor en 1 berijder kost overigens maar 140 euro bij vroegboeken . Overtocht duurt ca 2,5 uur. Het is maar dat je het weet .
 
Laatst bewerkt:
Een retourtje van Hirtshals naar Kristiansand met de motor en 1 berijder kost overigens maar 140 euro bij vroegboeken .
Overtocht duurt ca 2,5 uur. Het is maar dat je het weet .
Je noemt dat gewoon "maar"...............???

Net even op de kaart gemeten.
Overtocht Hirtshals-Kristiansand is 130km Je noemt prijs van €140

Mijn referentie is overtocht Livorno-Bastia en dat is 116km
Hierbij ben je met de motor (beetje opletten welke overvaart) ca €55 kwijt.

Dus zoals ik 't zie is overtocht Skagerak best wel prijzig!

Edit: Hirtshals met een 'r'
 
Laatst bewerkt:
Maar het is het absoluut waard.
Eens! En zolang je van de alcohol afblijft vind ik het eigenlijk nog wel meevallen. In 2018 geweest. Paar keer uit eten geweest, niet zo schrikbarend veel meer kwijt dan hier. Heb daar zelfs meerdere malen goedkoper getankt dan dat het toen in NL was. :t Oh ja, de boete voor foutparkeren was daar wel 30 euro duurder dan hier :')
 
Een ouwe vieze volle boot naar bastia vergelijken met een snelle schone boot naar het geweldige noorwegen vind ik mhwaah.
Als je goedkoop wilt varen pak dan de boot van Oekraïne naar Turkije.
 
Een vraagje voor de ervaren Noorwegen reizigers, hoe zit het daar met de B&B's, zijn die er genoeg te vinden, en betaalbaar? (Hotels zijn duur heb ik begrepen,) en kun je die ter plaatse zoeken of toch vooraf boeken. Met kamperen heb ik niet veel meer, jaartjes beginnen te tellen.
B&B's ben ik vorig jaar niet tegengekomen, maar heb er ook niet actief naar gezocht. Op campings kan je hutten huren, afhankelijk van de camping is dat eenvoudig (2 stapelbedden, een tafel, stoelen en een keukentje met kookplaat en borden/pannen/bestek, soms een jerrycan voor het water, soms met eigen toilet) of het is luxe, en dan praat je al bijna over een klein appartementje. In Finland had ik er zelfs een met een eigen sauna. Prijzen varieren tussen €30 en €110 met een gemiddelde van €80 De meeste campings bieden eenvoudige en redelijk betaalbare maaltijden aan.
Ongeveer om de twee weken nam ik een hotel: +/- € 100 - € 140,- dat is dan wel inclusief ontbijt en, als je het lief vraagt kan je een klein lunchpakketje meenemen. Wel vragen !
Op voorhand boeken heb ik nooit gedaan, maar ik spreek dus wel over dat eerste coronajaar waarin er nogal wat reisrestricties waren naar het Noorden.
Uit eten op restaurant is gewoon duur, zeker als je er een pintje of glas wijn bij neemt. Ongeveer het dubbele van bij ons (Brussel).
Ik kookte meestal zelf en kocht voor 's avonds twee blikjes bier in de supermarkten. Dat is weliswaar licht bier, maar het gaat mij niet om de hoeveelheid alcohol. Dat bier in de supermarkten is best betaalbaar en valt mee van smaak. Wijn moet je in een supermarkt niet kopen: 🤮 Zo zoet man ! Hou er rekening mee dat je op zaterdagen na 14u en op zondagen helemaal geen alcohol kan kopen, ook geen lichte biertjes !
Als je voor meer alcohol gaat, dan kan je dat enkel kopen in de staatswinkels, die ook beperkt open zijn.
McDonalds en Co is natuurlijk ook altijd een optie en een hamburger of zo kan je bij veel tankstations ook wel krijgen. Hoewel iets minder in het Hoge Noorden.
 
Eens! En zolang je van de alcohol afblijft vind ik het eigenlijk nog wel meevallen. In 2018 geweest. Paar keer uit eten geweest, niet zo schrikbarend veel meer kwijt dan hier. Heb daar zelfs meerdere malen goedkoper getankt dan dat het toen in NL was. :t Oh ja, de boete voor foutparkeren was daar wel 30 euro duurder dan hier :')
Ik ben er alleen met het vliegtuig geweest en vroeger met de Marine. Eten, de ene dag eet ik "goedkoop" in een hamburgertent ala Hard Rock Cafe, de andere dag eet ik dan weer King Crab in een wat duurder restaurant. Ik zie dat "genieten" als onderdeel van mijn vakantie.
Drankjes op de terrassen zijn duur, maar degene die kamperen kunnen ook supermarkt bier met 3,5% alcohol kopen.
 
Eens! En zolang je van de alcohol afblijft vind ik het eigenlijk nog wel meevallen. In 2018 geweest. Paar keer uit eten geweest, niet zo schrikbarend veel meer kwijt dan hier. Heb daar zelfs meerdere malen goedkoper getankt dan dat het toen in NL was. :t Oh ja, de boete voor foutparkeren was daar wel 30 euro duurder dan hier :')
Jep, boetes zijn niet min, niet alleen voor foutparkeren. Je wil geen snelheidsboete aan je broek, loopt in de paar honderd Euro's.
Gelukkig zelf niet meegemaakt, waarom zou ik me ook haasten in een land met zulke natuur? O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan