Het grote olie topic - alle vragen over motorolie

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.950
4.196
De Betuwe
eerdere topic:
OLIE OLIE OLIE... alle vragen over olie stel je hier

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is geen olie, iedereen noemt het "remolie" terwijl het niets te maken heeft met olie.
(Net zoals velen alles wat in zo'n koker met spuittuit "siliconen" noemen, als je dat woord uitspreekt in een lakkerij rijzen er haren ten berge, terwijl polymeerlijm (in soortgelij tube!) Er wel welkom is...)

API 1509, annex E
https://www.api.org/-/media/files/c...blications/api 1509- 21st edition annex e.pdf

De wereldwijde standaard voor producenten, labo's en formuleringen voor de automotive sector waarin o.a. alle basisoliën beschreven staan. Elke MF-er mag beweren dat het geen olie is en niks met olie te maken heeft, de internationale standaard is duidelijk en zegt toch wat anders.

Deze oliën:
PAG-Based Fluids

zijn dan ook "vloeistoffen" en geen olie?

Dat in de volksmond het remvloeistof wordt genoemd zal allemaal best en begrijp ik, maar het is feitelijk onjuist.
 
Wat ik me afvraag is of de moderne motorfietsoliën met JASO-MA en API SM , SN en zelfs SP wel geschikt zijn voor oudere Motoren van 30 jaar geleden of meer, zonder katalysator. Ik heb begrepen dat het antislijtage dope ZDDP behoorlijk teruggeschroefd is vanwege de katalisator. En omdat moderne motoren nokvolgers hebben met rollen die minder slijtage geven en daardoor zelfs met dunne 10w30 (Honda) overweg kunnen.
Zou het voor mijn 33 jaar oude Honda niet beter zijn om dan z.g.n. "classic" minerale olie (zonder JASO) te gebruiken met API- SF specs.??

Dat laatste zou mijn voorkeur hebben.
 
Al meer dan een jaar staat mijn Suzuki GSX-R SRAD op haar nieuwe zuigers+veren te wachten. Nu ik eindelijk tijd en voornamelijk heel veel zin heb om weer op de motor te rijden, duik ik eerdaags voor lange tijd de schuur in om het blok weer in elkaar te zetten. Eigenlijk heb ik alles al liggen, behalve dus de olie. Wanneer het moment daar is, wil ik wel direct de juiste olie in het blok kiepen.
Welke olie raden jullie in dit geval aan voor de eerste kilometers?
 
Al meer dan een jaar staat mijn Suzuki GSX-R SRAD op haar nieuwe zuigers+veren te wachten. Nu ik eindelijk tijd en voornamelijk heel veel zin heb om weer op de motor te rijden, duik ik eerdaags voor lange tijd de schuur in om het blok weer in elkaar te zetten. Eigenlijk heb ik alles al liggen, behalve dus de olie. Wanneer het moment daar is, wil ik wel direct de juiste olie in het blok kiepen.
Welke olie raden jullie in dit geval aan voor de eerste kilometers?
Wat er in de specs vermeld staat.
 
De nieuwe motoren die ik de laatste vijf jaar heb gekocht (BMW, Yamaha) hadden volgens de werkplaats receptie allemaal direct dezelfde olie als na 50k. :?
Bij eentje heb ik thuis direct minerale olie afgevuld
De andere twee keer ververst tot de duizend km.
Alleen de eerste keer na 450 km was duidelijk nodig.
(Valvoline 10W40 gekocht bij de Action)

Volsyntheet wordt in ieder geval afgeraden de eerste +/-3k.
 
Al meer dan een jaar staat mijn Suzuki GSX-R SRAD op haar nieuwe zuigers+veren te wachten. Nu ik eindelijk tijd en voornamelijk heel veel zin heb om weer op de motor te rijden, duik ik eerdaags voor lange tijd de schuur in om het blok weer in elkaar te zetten. Eigenlijk heb ik alles al liggen, behalve dus de olie. Wanneer het moment daar is, wil ik wel direct de juiste olie in het blok kiepen.
Welke olie raden jullie in dit geval aan voor de eerste kilometers?
Altijd minerale olie om het inlopen te bevorderen geen synt l olie gebruiken.
 
Beste kenners,

Vraagje over het verschil in dikte van onderstaande olieën. Het zijn beide 10w50 olieën maar er zit toch een klein verschil in de viscositeit volgens de specs. Ik ben heel benieuwd of deze getallen dan echt verschillend zijn of dat dat verwaarloosbaar is. Het gaat dan om de 120 en 130 bij 40 graden en de 18,6 en 17,58 bij 100 graden. Ik zag bij de 10W60 dat het getalen bij 100 graden 23 was, dat is wel een groter verschil.

Het grote boze internet al afgezocht maar kan het niet vinden. Wat is bijvoorbeeld de range van een 10W50 olie waarin deze getallen mogen vallen? Iemand enig idee?

1712757658133.png
 
Met welk goedje kan je het best olie verwijderen :)? Van het blok/carters en dergelijke? Vooralsnog gebruik ik remreiniger, maar dat vliegt er ook snel doorheen. Is er niet een goedje wat makkelijk in plantenspuit kan oid
 
Alles in de vaatwasser gooien.
Drupje dreft erbij, en alles wordt blinkend schoon!

Als het op locatie moet, gewone benzine is het goedkoopste.
Het is alleen de vraag hoeveel je eigen gezondheid waard is bij het opsnuiven van benzeen.
 
Ik werkte in 2003 bij een fabrikant van afdichtingen en wij hadden toen al even geen goede afdichtingen van rubber tegen de veranderde samenstelling.
Pas later dat jaar of 2004. 🥴
 
Terug
Bovenaan Onderaan